Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vandaag het effect gevoelt van een los voorwiel tijdens het omgooien bij het verlaten van een rotonde.
Niks bijzonders eigenlijk.
Het moest iets sneller dan gebruikelijk omdat er een auto de rotonde op reed.
En ja, dat was gewoon te voorkomen door net wat zichtbaarder en rustiger aan te komen.

Dus de gouden tip voor vandaag is:
Wordt je vaak niet gezien? Gun anderen óók de tijd óm je te zien.

Nog een stukje leesvoer voor de ouden van dagen onder ons O-)
Klik!
Ik ben net zo oud als de auteur en weet nog wel dat 1000cc viercilinders uit de begintijd geen 100 maar 90 pk hadden.
 
Of mensen met een wat ouder barrel die denken dat stadslichtjes hetzelfde zijn als dagrijverlichting.
Ik heb het vermoedde dat dagrij verlichting een ietwat aangepast stadslicht is met een andere naam zodat het wel gevoerd mag worden…

Dat houd in, eigenlijk geen koplamp en al helemaal geen achterlicht.

On over de helemaal geen verlichting maar te zwijgen…
 
Vanaf ongeveer 2014 is dagrijlicht aangepast zodat in ieder geval de achterlichten ook gaan branden. Dat maakt het al iets minder onveilig, want dan ben je van achter in ieder geval te zien. Het blijft mij verbazen dat hele volksstammen inderdaad alleen met DRL blijven rijden 'want dat ziet er stoer uit met die LEDs' |(
 
Vanaf ongeveer 2014 is dagrijlicht aangepast zodat in ieder geval de achterlichten ook gaan branden. Dat maakt het al iets minder onveilig, want dan ben je van achter in ieder geval te zien. Het blijft mij verbazen dat hele volksstammen inderdaad alleen met DRL blijven rijden 'want dat ziet er stoer uit met die LEDs' |(

Voor zover ik kan vinden, is dat 2015 en is het (was het toen) nog steeds niet verplicht, alleen een aanbeveling.
 
Vanaf ongeveer 2014 is dagrijlicht aangepast zodat in ieder geval de achterlichten ook gaan branden. Dat maakt het al iets minder onveilig, want dan ben je van achter in ieder geval te zien. Het blijft mij verbazen dat hele volksstammen inderdaad alleen met DRL blijven rijden 'want dat ziet er stoer uit met die LEDs' |(
En daar komt dan nog bij dat bepaalde personen met een oudere auto nu de mistlampen aanzetten, zodat het lijkt alsof ze DRL op de auto hebben_O-
 
Vanaf ongeveer 2014 is dagrijlicht aangepast zodat in ieder geval de achterlichten ook gaan branden. Dat maakt het al iets minder onveilig, want dan ben je van achter in ieder geval te zien. Het blijft mij verbazen dat hele volksstammen inderdaad alleen met DRL blijven rijden 'want dat ziet er stoer uit met die LEDs' |(
Volgens mij heeft mijn auto uit 2019 alleen drl aan de voorkant, zonder achterlichten aan. Maar ik kan me vergissen, zal het nog eens checken.
en ja, ik rij overdag ook met drl. Dat doet de auto namelijk vanzelf als je de automatische verlichting aan hebt. Heeft toch niks te maken metaal dan niet stoere leds?
 
Ik heb niks met automatische verlichting. Gewoon altijd dimlicht aan! Tenzij er redenen zijn om groot licht te voeren.
Ehm….waarom? Die drl werkt aan de voorkant prima. Is ter herkenning als het niet donker is minstens even zichtbaar als dimlicht, misschien nog wel zichtbaarder. Achterkant kun je over twisten, maar zodra het schemerig wordt gaat de verlichting al aan (Dus dan ook aan de achterkant licht).
alleen met mist overdag moet je er dus zelf aan denken.
 
En dat is nu net het probleem bij veel mensen … :X
Dat kan ja. Maar die mensen vergeten dan wellicht net zo goed hun normale verlichting aan te zetten hè.
als je fatsoenlijke automatische verlichting hebt met goede drl, dan zie ik het probleem eerlijk gezegd niet zo. Althans, het voordeel niet om per definitie de hele dag met dimlicht te rijden In plaats van de combi drl en auto-inschakeling.
 
Ehm….waarom?
Omdat het met automatisch overschakelen enzo nogal wat mis gaat en dimlicht ook overdag gewoon prima gevoerd kan worden.

In de jaren 90 had volvo het al gewoon voor elkaar dat als je je auto start, je lichten ook aan gaan. Dan heb je meteen alle situaties genoeg licht te pakken.
 
Omdat het met automatisch overschakelen enzo nogal wat mis gaat en dimlicht ook overdag gewoon prima gevoerd kan worden.

In de jaren 90 had volvo het al gewoon voor elkaar dat als je je auto start, je lichten ook aan gaan. Dan heb je meteen alle situaties genoeg licht te pakken.
“Scandinavisch relais” werd dit ook wel genoemd. In mijn Fordje uit die tijd was dat een optie om in te klikken.
 
Laatst bewerkt:
Omdat het met automatisch overschakelen enzo nogal wat mis gaat en dimlicht ook overdag gewoon prima gevoerd kan worden.

In de jaren 90 had volvo het al gewoon voor elkaar dat als je je auto start, je lichten ook aan gaan. Dan heb je meteen alle situaties genoeg licht te pakken.
Dat hadden mijn eerdere Saabs ook.
Ik heb die ervaring nu overigens niet zo dat met dat automatisch overschakelen iets mis gaat, althans niet bij mij. En mijn drl is overdag zichtbaarder dan dimlicht.
het klinkt een beetje als: soms ben ik op de motor te laat met stoppen en mijn regenpak aantrekken, dus daarom draag ik mijn regenpak maar altijd. 😄
 
En daar komt dan nog bij dat bepaalde personen met een oudere auto nu de mistlampen aanzetten, zodat het lijkt alsof ze DRL op de auto hebben_O-

Stadslicht icm met mislamp voor mag dacht ik ook. Dus de dimlichten uit.
Tenminste daar reden mijn klasgenoten 15 jaar geleden ook al mee rond in hun ruige golfjes en civics.

En in Frankrijk en bv ook amerika was het altijd gangbaar om in de kom enkel stadslicht aan te doen. Dimlicht pas aan in de buutengebieden waar geen straat verlichting is.
 
Volgens mij heeft mijn auto uit 2019 alleen drl aan de voorkant, zonder achterlichten aan. Maar ik kan me vergissen, zal het nog eens checken.
en ja, ik rij overdag ook met drl. Dat doet de auto namelijk vanzelf als je de automatische verlichting aan hebt. Heeft toch niks te maken metaal dan niet stoere leds?
Overdag prima. Daarvoor heet het ook dagrijlicht. Ik doel meer op het feit dat hele volksstammen denken dat die paar lullige ledstripjes voldoende verlichting betekenen in het pikkedonker ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: R-V
Ik heb niks met automatische verlichting. Gewoon altijd dimlicht aan! Tenzij er redenen zijn om groot licht te voeren.
Auto's a.u.b. altijd verlichting uit totdat het echt nodig is.
Ik kom nog uit de tijd dat alleen motorrijders overdag licht aan hadden, en dat viel veel beter op dan dat het nu doet.
 
Overdag prima. Daarvoor heet het ook dagrijlicht. Ik doel meer op het feit dat hele volksstammen denken dat die paar lullige ledstripjes voldoende verlichting betekenen in het pikkedonker ;)
Mee eens. In het donker moet je je dimlichten aan zetten (of automatisch aan laten gaan). Net als bij mist overdag.
 
Omdat het met automatisch overschakelen enzo nogal wat mis gaat en dimlicht ook overdag gewoon prima gevoerd kan worden.

In de jaren 90 had volvo het al gewoon voor elkaar dat als je je auto start, je lichten ook aan gaan. Dan heb je meteen alle situaties genoeg licht te pakken.
Mijn BMW en mijn Fiat, allebei van bouwjaar 2000, hebben dat ook. Nergens nooit geen omkijken naar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan