Het Grote XJ / XS Topic deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij maakt het niet zo uit wat je rijd, als het maar lekker rijd toch?
beterschap in ieder geval. :Y

over p&p gesproken....
wie kan wat veel voorkomende oorzaken noemen voor een achterlijk hoog olieverbruik bij een oudere xj900?
Met name bij hogere snelheden?

Heb nog wel twee andere blokken liggen, maar wil het toch eerst eens weten.
Misschien versleten zuigerveren ofzo?
Ik zat ook in die richting te denken, maar bekijk eens de bougies die hebben een goed beeld van de verbranding en de momentele toestand van de cilinders.

full
 
Ik zal morgen op weg naar huis op de P plaats van de snelweg eens een bougie of 2 losdraaien en kijken...

( Maar euh Speedy76, je bent wel erg dol op dat plaatje hè... hoe vaak heb je die de afgelopen maand al gepost? _O- )
 
Ik zal morgen op weg naar huis op de P plaats van de snelweg eens een bougie of 2 losdraaien en kijken...

( Maar euh Speedy76, je bent wel erg dol op dat plaatje hè... hoe vaak heb je die de afgelopen maand al gepost? _O- )
Hoe vaak wordt dezelfde of ongeveer dezelfde vraag gesteld :? - ;)


P.S. Maar het ligt er aan hoeveel en hoe vaak dat je olie moet bijvullen. ;) 8-) :]
 
Ik weet het allemaal nog niet, twijfelde al wat langer want heb meer projecten en alles lijdt onder elkaar...(een dag heeft maar 24 uur).
Dus prio's stellen en doorpakken.
:Y Je hebt groot gelijk. De reden voor de omzwaai sucks, maar dik kans dat je er wat anders lekkers voor terug gaat vinden. Hoop dat je snel leuke baasjes vindt voor 't spul. ;)
 
Volgens mij maakt het niet zo uit wat je rijd, als het maar lekker rijd toch?
beterschap in ieder geval. :Y

over p&p gesproken....
wie kan wat veel voorkomende oorzaken noemen voor een achterlijk hoog olieverbruik bij een oudere xj900?
Met name bij hogere snelheden?

Heb nog wel twee andere blokken liggen, maar wil het toch eerst eens weten.
Misschien versleten zuigerveren ofzo?

Hoeveel olie verbruikt die van jou dan?
Een week of 6 geleden een ritje Sneek - Amsterdam gedaan met die 31A van mij.
Voor vertrek de olie gecontroleerd en aangevuld tot max.
Bij terugkomst in Sneek bleek het niveau halverwege te staan.
Nu weet ik dus niet hoeveel dat precies is in cc's maar ik schrok er wel van.
Een vriend zegt echter dat ik er niet wakker van moet liggen.
Komt volgens hem doordat de motor niet dagelijks wordt gebruikt maar slechts af en toe.
Opzich klopt dat wel want sinds dat ritje heb ik hem wegens omstandigheden nog niet weer gebruikt.
 
ik rij 3x per week 2x60 Km = 360 Km per week lijkt me regelmatig gebruik.
eens per twee of 3 weken gaat mijn olielampje branden en vul ik hem weer tot max.

ik heb vandaag niet de bougies bekenen, het regende mij net te hard dus ik ben maar doorgereden... misschien morgen.
 
ik rij 3x per week 2x60 Km = 360 Km per week lijkt me regelmatig gebruik.
eens per twee of 3 weken gaat mijn olielampje branden en vul ik hem weer tot max.

ik heb vandaag niet de bougies bekenen, het regende mij net te hard dus ik ben maar doorgereden... misschien morgen.


Hoeveel gaat er dan in?
 
Mijn lichamelijke beperkingen doen me tot een spijtig besluit komen:

al m'n triples gaan de deur uit, incluis alle onderdelen (lees: vier complete motorblokken, twee in onderdelen, diverse krukassen en complete lagerschaaldozen (200,- op Ebay) en vele dozen en boeken).

Ik ben thans herstellende van m'n tweede dubbelle hernia en als ik wil blijven motorrijden zal ik op zoek moeten naar een toerfiets of iets anders waarop ik rechtop zit, anders houden m'n rug en m'n rechterpols het niet vol.
De Japchop is kicken/ starten lopen, de andere twee hebben wat werk nodig.
Bij interesse kun/ mag je me een PB/PM doen, voor 1000,- (richtprijs) gaat de hele toko leeg.
Dat is mooi kut Pascal, gelukkig ben je niet gelijk helemaal van met motorrijden af.
 
Dus dat zou een liter per 1000km kunnen zijn? Lijkt me genoeg om het serieus in de gaten te houden.

daar lijkt het juist wel uit te lopen _O-
Maar je hebt gelijk, het is wel wat zorgwekkend.

Heeft iemand een goede tip om de half vergane kopbouten ( middelste4) van een xj900 blok los te krijgen? |(
 
Eigenlijk zijn het draadeinden in het blok gedraaid en de de boel is vastgezet met moeren.
De moeren zijn ondertussen bijna rond geroest en bijna niet te bereiken.
ik heb inderdaad al overwogen om jouw methode te gebruiken speedy, maar ik kom er al bijna niet bij om een sleufje te maken, en dan weet ik nog niet of ik die draadeinden zo los kan maken.. :/
 
Ik weet niet tot hoever het blok eraf gaat, anders moer (meet een deel tapeind) eraf boren en later de tapeind vervangen door een nieuwe.
 
Eigenlijk zijn het draadeinden in het blok gedraaid en de de boel is vastgezet met moeren.
De moeren zijn ondertussen bijna rond geroest en bijna niet te bereiken.
ik heb inderdaad al overwogen om jouw methode te gebruiken speedy, maar ik kom er al bijna niet bij om een sleufje te maken, en dan weet ik nog niet of ik die draadeinden zo los kan maken.. :/
Is het nodig om die draadeinden los te maken :?

Normaal gesproken hebben die niks te lijden en met een dremel met schuurschijfje zijn die moeren ook niet bereikbaar :?
 
Laatst bewerkt:
Is het nodig om die draadeinden los te maken :?

Normaal gesproken hebben die niks te lijden en met een dremel met schuurschijfje zijn die moeren ook niet bereikbaar :?


Bij 1 van mijn blokken heb ik dat probleem ook, maar volgens mij kun je er met een dremel wel bij..
Is dat trouwens gewoon metrisch draad? dan is vervangen van die dingen niet zo'n probleem. Yamaha gebruikt nogal veel fijne schroefdraad, vandaar mijn vraag.
 
Bij 1 van mijn blokken heb ik dat probleem ook, maar volgens mij kun je er met een dremel wel bij..
Is dat trouwens gewoon metrisch draad? dan is vervangen van die dingen niet zo'n probleem. Yamaha gebruikt nogal veel fijne schroefdraad, vandaar mijn vraag.
Ik keek even bij oemmotorparts.com maar er staan geen maten bij, alleen als ik de tekening bekijk dan lijkt het een lange ronde staaf met alleen boven en onder een stukje schroefdraad (wel van verschillende lengtes).
 
Laatst bewerkt:
Het is niet nodig om de draadeindes los te maken, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn (sleuf erin beitelen en draaien.) het blok ligt al volkomen los dus geen last van framebuizen.

Helaas kan ik er met een dremel niet zo bij zelfs als de klepdeksel eraf is lukt dat niet.

De hele moer eraf boren is ook een optie misschien, moet ik alleen wel een aardig lange metaalboor zien te vinden...
ik zal eens kijken of het probleem een beetje op de foto te krijgen is.

Voor zover ik weet is het gewoon normaal metrisch draad, althans wat ik kan zien, ik neem aan dat het draad in het blok hetzelfde is.

( Overigens is het een 4BB, een pre Div dus... :) )
 
Laatst bewerkt:
Het is niet nodig om de draadeindes los te maken, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn (sleuf erin beitelen en draaien.) het blok ligt al volkomen los dus geen last van framebuizen.

Helaas kan ik er met een dremel niet zo bij zelfs als de klepdeksel eraf is lukt dat niet.

De hele moer eraf boren is ook een optie misschien, moet ik alleen wel een aardig lange metaalboor zien te vinden...
ik zal eens kijken of het probleem een beetje op de foto te krijgen is.

Voor zover ik weet is het gewoon normaal metrisch draad, althans wat ik kan zien, ik neem aan dat het draad in het blok hetzelfde is.

( Overigens is het een 4BB, een pre Div dus... :) )


toch maar zo'n flexibele dremel as aanschaffen dan.....
 
een bovenaanzicht
GroteFoto-N3XLREGH.jpg


een al enigzins mishandelde "moer"
GroteFoto-J7HYL4P3.jpg


zit best diep met weinig ruimte ernaast...
GroteFoto-XTPQQKL4.jpg


ik denk dat boren de beste optie is, of heeft iemand nog een suggestie of speciale tool
 
Kruipolie, boren en linkse tap (desnoods op een verlengstukietsding).
 
Hij staat al geruime tijd (meerdere weken) zeer regelmatig bloot aan een overdosis kruipolie.
linkse tap heb ik (nog) niet (koop suggesties iemand?) boren wel, en verlengstukietsdingen heb ik een schuur vol van :) (=maken we wel dus.)

overigens:
ik heb net maar even de bougies van mijn werkpaard er uit gedraaid hier thuis (morgen misschien op P langs snelweg nog eens)
resultaat:
GroteFoto-XGSDXKTW.jpg


ze liggen in dezelfde volgorde als ik ze eruit heb gehaald (er op zitttend VLNR)
de 2e is de enige afwijkende
 
Laatst bewerkt:
Kruipolie, boren en linkse tap (desnoods op een verlengstukietsding).

Linkse tappen zijn waardeloos, kan je er beter een kleiner gat in boren waar je een torx bitje in kan slaan, houdt het beter als een linkse tap
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan