Het Grote XJ / XS Topic deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn xs-je loopt wat onregelmatig stationair.
De stationairsproeiers heb ik al schoongemaakt, maar waar de vlotterpennen/filters zitten heb ik de schoonmaak overgeslagen.
Alsnog schoonmaken kan natuurlijk een kwaad maar is weer een hoop werk
Waar zou ik het moeten zoeken?

De carbs heb ik niet gesynchroniseerd.
Klepspeling ga ik binnenkort controleren.
synchroniseren heeft pas zin na het kleppenstellen
Gasnaalden heb ik op het oog niets aan kunnen ontdekken.
Luchtfilter+ rubbers zijn dicht en sluiten goed aan.
De vacuumrubbers van de gasschuiven zijn mijn inziens niet lek.

De motorfiets rijdt voor de rest prima en geweldig maar zeker ook soepel :)

Overigens... er is een tooltje om de klepstelplaatjes te vervangen zonder dat de nokkenassen verwijdert worden. Waar kan ik dit online bestellen[liefst in NL]?
Weet niet of deze voor jouw fiets passend is maar bij motozoom (en dus goedkoper bij Louis.de) is deze te koop
10003068.jpg

Maar de meningen zijn hier over verdeeld.
Na enig vijlwerk functioneert die van mij maar blijft het oppassen dat je niet de verkeerde kant op draait en de bevestigingsogen voor je kleppendeksel in de kop niet sloopt.
Anderen vrotten er een schroevendraaier tussen en weer anderen halen toch liever de volledige nokkenstokken los.
Graag een reactie en alvast een fantastisch oud&nieuw natuurlijk
Van het zelfde voor een ieder.
 
Gewoon de nokkenas lichten werkt het makkelijkst. Je hoeft de ketting er niet af te halen alleen de as een beetje lichten en je kan er goed bij komen.
 
Laatst bewerkt:
Ja zo doe ik het ook het liefst.
Nadeel is: je hebt een (kleine) momentsleutel nodig.

Neem de nokkenaskapjes/- bevestiging los zonder de distributieketting te verwijderen.
Dan kun je de as schuin laten hangen in de ketting en kun je overal goed bij.
wel eerst klepspeling meten en opschrijven, dan as losnemen zoals hierboven en klepplaatjes weghalen van kleppen die gesteld moeten worden.
Schrijf dan eerst naast de klepspeling ook de plaatmaat op, dan weet je welke plaat je monteren moet om de juiste klepspeling te krijgen.
Als alles gedaan is nokkenas weer op de kop drukken en bevestiging vastzetten op volgorde en moment.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog op zoek naar een origineel ( model ) stuur voor mijn xs850 heeft iemand die nog liggen?

Ook een mooi voorspatbord is welkom.
 
beste ls,

De nokkenasketting vervangen is geen probleem, als je deze doorhaald met de andere ketting zonder te veel speling op de ketting te houden.. Ik draai de naks altijd iets losser om het te vergemakkelijken.

Hier heb ik waarschijnlijk een grove fout gemaakt... Bij kleppen stellen heb ik beide nokkenassen geheel losgehad en bij het terugplaatsen heb ik waarschijnlijk een klep tegen de zuiger aan laten komen. Deze is dus krom gegaan en gaan lekken.Ik denk dat ik dus 2x een fout gemaakt heb doordat ik met een naks die te los stond de boel heb rondgedraaid en dus een klep heb vernaggeld.

Ik ga dus binnenkort de ketting doorhalen zonder de nokkenassen erin.Alleen dan weet ik zeker dat ik geen klep raak.

Daarna is het de linker zuiger op bdp zetten en uitlijnen met de nokkenassen en de nokkenaskapjes/ het streepje op de vliegwiel gelijk zetten met dat wat op de linkercarterkap staat. Dan zal het goed moeten gaan volgens het wphb.

Nu dacht ik dat door het gebruik te maken van zo n stukje speciaalgereedschap waarmee je de klep induwt en dus ruimte maakt om het klepstelplaatje te verwijderen minder kans hebt op dit soort fouten...


In het verleden heb ik ook nokkenaskettingen vervangen, en daar ging dit op de "foute" bovenstaande manier gewoon goed. Zal wel aan het type liggen of aan mijn handelen.
Dat stelgereedschap wil ik dus gewoon voor de safety dus.


Overigens @cbrrrr heb ik nog wel 2 orginele xs400 Seca/RJ stuurtjes liggen.
Heb ff op google gezoht naar je model...maar ik zie er verschillende sturen kwa hoogte op zitten.

Laat maar weten of het iets voor je zou kunnen zijn.

Groeten en de beste wensen natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
@Arjan: ik heb er ook nog eentje, originale.
Doe maar PB/PM anders
 
ik heb ook zo'n banaantje van motozoom, ben er inderdaad ook aan het vijlen gemoeten voordat het kreng deed waar die voor bedoeld is. Niet van onder de indruk in ieder geval... maar nog steeds makkelijker dan de nokkenas loshalen.

als je niet weet welke kant je op moet draaien kun je beter de eerste paar keren met een ervaren persoon mee kijken denk ik?
 
Heb inmiddels de veldspoel van ebay ingebouwd en samen met de nieuwe reg/rec gekeken of dit de oplossing was..
*O*
14.5 volt gemeten op de accu met draaiende motor!

De schroefdraad van 1 bout van de dynamo deksel is dol gedraaid. Ik ben nog aan het overwegen of ik een heli-coil set ga kopen en wellicht ook alle boutjes, ook van de koppelingdeksel etc. ga vervangen. De kap over het tandwiel waar ook de koppelingskabel naar toe gaat zat ook maar met 3 van de 5 bouten vast.

Daarna nog nieuwe banden en wellicht een kettingset en dan heb ik hopelijk de motor die ik in eerste instantie wilde hebben. Eentje die je gewoon kan gebruiken :)

Nog wat puntjes:
- ik ben opzoek naar een compleet zekeringenkastje
- schakelpookje
- in de kickstart stang hoort eigenlijk een dingetje te zitten die er voor zorgt dat hij ingeklapt blijft, die mis ik

De beste wensen iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Ik ben recent de trotse eigenaar geworden van een xj900f uit '88. Dit is mijn eerste motor.

Ik heb een aantal vraagjes die na vele pagina's door te hebben gespit nog (deels) onbeantwoord zijn. Hopelijk zullen jullie mij verder helpen.

1.

Een eerdere eigenaar heeft er een naked van gemaakt zonder voor knipperlichten. Als ik nu rechts of links de knipperlichten inschakel, knippert het controlelampje en de knipperlicht niet. de lampjes van de betreffende richting blijven constant branden.

Ik wil er zelf wel voor knipperlichten op zetten. zou het probleem daarmee verholpen kunnen worden (door een verkeerd wattage) of is de kans groter dat het aan het relais ligt?

2.

Er zit een tik in het blok die ik met "het blote oor" voorin hoor. Een constante tik die sneller en iets luider wordt als ik gas geef, koppeling indrukken geeft geen verschil. Het geluid wordt naar mijn idee wel minder als het blok warm is. Enig idee wat het kan zijn?

3.

Is het verstandig om een olie toevoeging te gebruiken zoals TLC of slick 50, met name als doel om het getik te verminderen als het getik van vraag twee geen kwaad kan en er niet zo veel aan te doen is.

4.

Wel of geen (bridgestone bt45) 130/80 ipv 120/90 achter?
En what about een 110/80 voor ipv 110/90?
Ik lees veel tegenstrijdige berichten. Zelf denk ik bij twijfel niet oversteken en gewoon 120 en 100 doen (al vind ik bredere banden wel mooier). Ik laat me graag overtuigen.

5.

Is het noodzakelijk/aan te raden een loodvervangend goedje bij de benzine toe te voegen?

6.

Ik zag dat er een klein beetje uitlaatgas en vloeistof (olie?) lekten bij de bevestiging van de demper aan de 'collector?', die aan elkaar geklemd zitten met een aandraai-klem. Komt dit vaker voor? Ik ga iig de pakkingen vervangen die ertussen zitten. Hopelijk lost dat het op.

Alvast bedankt.
 
Oe, laat het Pascal maar niet zien, glaszekeringen :P

Het is niet dat ik niet gek ben op glaszekeringen (welk tankstation heeft ze nog als je ze nodig hebt?...), maar ik krijg kriebels van oude electronica...
Ik heb nèt de afgelopen dagen wat elektriek aan m'n Mini uit '82 veranderd en aangepast (zoals het plaatsen/ vervangen van de oude originele maar hopeloos gecorrodeerde glaszekeringenhouder en verwijderen van enkele losse 'zwevende' zekeringen, nu een nieuwe universele moderne zekeringenbox ->zoiets dus) omdat die ook vaak en veel problemen daarmee had.
Weigerende knipperlichten, dan weer een ruitenwissermotor die niets deed, claxon whatever.
Was ik zó ontzettend zat van.

Dat is ook de reden dat wanneer ik een oud hok koop (lees: ouwe japanse meuk met drie cylinders, oud frans met of zonder HP of een oud engels blaffend hondehok; de overeenkomst mag duidelijk zijn...OUD!) ik als eerste de elektriek aan een grondige inspectie onderwerp.
Mijn motoren krijgen standaard een nieuwe (zelfgemaakte) kabelboom, bij de vierwielers gaan alle stekkerverbindingen los en krijgen een injectie electrospray (licht zurig, zodat verbindingen weer roestvrij worden).

@Seadog dus het advies: geen oude rommel monteren, koop een nieuwe zekeringenkast.
Dat mag dus rustig naar origineel model zijn (dus met ouderwetse glaszekeringen), zolang de goede werking ervan maar gegarandeerd is...
Niets is vervelender dan ergens in the middle of nowhere (en altijd in het donker terwijl het zachtjes snotregent...geloof me) met panne komen te staan omdat je electra dienst weigert...
 
Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Ik ben recent de trotse eigenaar geworden van een xj900f uit '88. Dit is mijn eerste motor.

Ik heb een aantal vraagjes die na vele pagina's door te hebben gespit nog (deels) onbeantwoord zijn. Hopelijk zullen jullie mij verder helpen.

1.

Een eerdere eigenaar heeft er een naked van gemaakt zonder voor knipperlichten. Als ik nu rechts of links de knipperlichten inschakel, knippert het controlelampje en de knipperlicht niet. de lampjes van de betreffende richting blijven constant branden.

Ik wil er zelf wel voor knipperlichten op zetten. zou het probleem daarmee verholpen kunnen worden (door een verkeerd wattage) of is de kans groter dat het aan het relais ligt?

2.

Er zit een tik in het blok die ik met "het blote oor" voorin hoor. Een constante tik die sneller en iets luider wordt als ik gas geef, koppeling indrukken geeft geen verschil. Het geluid wordt naar mijn idee wel minder als het blok warm is. Enig idee wat het kan zijn?

3.

Is het verstandig om een olie toevoeging te gebruiken zoals TLC of slick 50, met name als doel om het getik te verminderen als het getik van vraag twee geen kwaad kan en er niet zo veel aan te doen is.

4.

Wel of geen (bridgestone bt45) 130/80 ipv 120/90 achter?
En what about een 110/80 voor ipv 110/90?
Ik lees veel tegenstrijdige berichten. Zelf denk ik bij twijfel niet oversteken en gewoon 120 en 100 doen (al vind ik bredere banden wel mooier). Ik laat me graag overtuigen.

5.

Is het noodzakelijk/aan te raden een loodvervangend goedje bij de benzine toe te voegen?

6.

Ik zag dat er een klein beetje uitlaatgas en vloeistof (olie?) lekten bij de bevestiging van de demper aan de 'collector?', die aan elkaar geklemd zitten met een aandraai-klem. Komt dit vaker voor? Ik ga iig de pakkingen vervangen die ertussen zitten. Hopelijk lost dat het op.

Alvast bedankt.

Eindelijk weer eens iemand die een xj900 aanschaft :)

Effe wat tips :
1. Knipperfrequentie is inderdaad afhankelijk van de stroom die verbruikt wordt dus sluit eerst maar een paar knippers aan de voorkant aan. Kijk ook even of er wel een origineel knipper relais in zit.
2. Een tik in je blok, voorin? En een beetje hoog? Dan blijft er waarschijnlijk een klep hangen. Wordt veroorzaakt door troep wat aan de klepsteel is blijven hangen en waardoor die nu veel te stroef beweegt. Waarschijnlijk is je klepgeleider ook al beschadigd en zal ie langs die klepsteel wel wat olie gebruiken. Soms gaat het vanzelf over, (dat tikken dan), meestal niet. Op de lange duur loopt je nok wel schade op.
3.Iedere toevoeging in je olie is een poging waard. Baat het niet, het schaadt ook niet.
4. Inderdaad, tegenstrijdige verhalen. Bredere voorband schijnt vooral zwaarder te sturen.
5. Loodvervanger is niet nodig, gewoon euro 95 tanken.
6. Check even wat voor vocht dat is wat er uit komt. Zal wel condens zijn, niets aan de hand. Gaat na een paar lange ritten wel over. Er hoort in ieder geval geen olie uit te komen.
Mocht je onderdelen nodig hebben, laat maar horen. Ik heb nagenoeg alles nog liggen, alleen geen uitlaten. Maar wel complete en goed lopende motorblokken ;) .
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info (en het aanbod, ik houd het in m'n achterhoofd).

Bij nadere inspectie is het toch geen regelmatige tik. Wel een hoge tik maar zoites van: tik.....tik.....tik......tiktiktik.....tik.....tik en het is niet voorspelbaar wanneer de snelle tikken komen. Soms ken het ook een tik of toen duren. Ik heb nog een stethoscoop liggen en zal met een staafje eraan het proberen te lokaliseren.

Nog een vraag... ik was eigenlijk van plan het te achterhalen via een servicehandboek maar het kan net zo goed hier: ik liet de motor net 5 minuten warmdraaien en zag dat er een beetje vocht onder het midden van de motor op de grond lag. Nu zag ik ook dat er een slangetje loodrecht naar beneden loopt met een open eind die wat vochtig is. Het zat min of meer professioneel geklemd en het lijkt de bedoeling te zijn. Is dit ook zo?

Even wat over mij: ik ben 29 en woon in Utrecht. Ik op zich ben wel technisch, maar heb (nog) niet zo veel ervaring met motortechniek. Wel mechanische techniek dus ben er niet zo bang voor om me er in te verdiepen. Ik ben ook wel van plan veel zelf te gaan doen en al doende er van te leren.
 
Klinkt meer als een nokkenasketting die niet gespannen wordt....spannertje nog goed?
 
Ik heb een nieuwe achterbrug voor mijn Yam xj400 (broertje van xj500) nodig, weten jullie welke passen en welke het meest geschikt zijn? Thanks :)
 
Dank voor de info (en het aanbod, ik houd het in m'n achterhoofd).

Bij nadere inspectie is het toch geen regelmatige tik. Wel een hoge tik maar zoites van: tik.....tik.....tik......tiktiktik.....tik.....tik en het is niet voorspelbaar wanneer de snelle tikken komen. Soms ken het ook een tik of toen duren. Ik heb nog een stethoscoop liggen en zal met een staafje eraan het proberen te lokaliseren.

Nog een vraag... ik was eigenlijk van plan het te achterhalen via een servicehandboek maar het kan net zo goed hier: ik liet de motor net 5 minuten warmdraaien en zag dat er een beetje vocht onder het midden van de motor op de grond lag. Nu zag ik ook dat er een slangetje loodrecht naar beneden loopt met een open eind die wat vochtig is. Het zat min of meer professioneel geklemd en het lijkt de bedoeling te zijn. Is dit ook zo?

Even wat over mij: ik ben 29 en woon in Utrecht. Ik op zich ben wel technisch, maar heb (nog) niet zo veel ervaring met motortechniek. Wel mechanische techniek dus ben er niet zo bang voor om me er in te verdiepen. Ik ben ook wel van plan veel zelf te gaan doen en al doende er van te leren.

Luisteren met een stethoscoop kan redelijk nauwkeurig aangeven waar het getik vandaan komt.

Volg even het slangetje en kijk waar het andere eind aan vast zit...

Utrecht is hier om de hoek, naja, goed 20km dan. Als je er niet uit komt, kom je maar een keer hierheen.
 
Ik zoek een goede spanningsregelaar voor mijn Yamaha XJ600 uit 1990.

Op de spanningsregelaar staan de volgende nummers:
47X-A2
sh569A-12

Wie weet waar ik voor een leuk prijsje een (2dehands) spanningsregelaar kan kopen?
Het liefst op het internet!
 
Op Ebay staan er vele, zo te zien zijn ze gelijk voor welk type XJ600, XTZ 660,FJ600 en zelfs XV535...
Tientjeswerk.
 
Bedankt voor het aanbod Albert. Ik zal eraan denken als ik in de problemen zit :).

Ik heb wat uitgeprobeerd wat het getik betreft. Het blijkt te stoppen als ik een van de bougiekabels lostrek. Ik heb de bougies omgewisseld met een andere en het geluid blijft hetzelfde.

Ik heb daarna de olie ververst met wat olie-toevoeging en een nieuw filter geplaatst. Het geluid is beduidend minder geworden bij een warme motor. Ik ge er binnenkort mee langs bij een lokale motorgaragemeneer (misschien kan hij het verklaren) en dan gaat de motor bij m'n pa de garage in tot na de winter. Het knipperen komt inderdaad door het missen van het tweede (voorste) lampje, dus dat is ook opgelost :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan