OP2: Tips & trucs, onderhoud en onderdelen:
Wijzigingen tov vorige Yamaha Diversion Topic in vet.
12V aansluiting bij het stuur:
aan een frame-buis (
Bensi) of
gewoon een gat in de kuip boren (
Lady_Di).
ABS Kuipreparatie een HowTo door Kees DenHaag.
Accu-problemen c.q. -controle.
Algemene sleutelwerkzaamheden op Louis.de,
maar ook de How-To's van MF zijn handig.
Anti-roestmiddelen-test.
Balhoofdlager vervangen XJ600S (howto) door RemcoNL en als aanvulling
de werkwijze van Bensi.
Banden & minimale profieldiepte: Voor de motor 1 mm en voor de auto 1,6 mm.
Benzinecapaciteit Diversion 600: 17 liter waarvan 3,5 liter reserve.
Benzinecapaciteit Diversion 900:
24 liter volgens fabrieksopgave 22 liter in de praktijk waarbij het reserve-lampje na 18 liter gaat branden (discussie o.a. vanaf
hier).
Benzinepomp installeren, dan lees de tip van groenejan eens:
Klik.
Bougies: De XJ600S/N heeft 4 bougies nodig, bijvoorbeeld de NGK CR8E. Op
eBay ongeveer 20 euro voor 4 stuks, incl. verzenden (19 mei 2010)
Bougies (iridium CR8-EIX) á € 6,84 ex verzending (1-11-2010).
Carbtune zelfbouwen (nodig om carburateurs te synchroniseren), of kant en klaar kopen:
Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs
Carburateurs synchroniseren door RemcoNL & een aanvulling van
Bensi.
Cardan lekkage? Geen paniek! Waarschijnlijk is er niets aan de hand. Zie hier.
Clignoteur voor LED-richtingaanwijzers d.d. 23-12-2010.
Forté Moto Power voor het reinigen en beschermen van het brandstof systeem & verkrijgbaar bij motorzaken, autozaken en/of
online (3-10-2010).
Handkappen voor de 900 of
http://www.kedo.de/com/ssl/php/func...docs/com/ssl/grafic/pdf/Katalog/Seite/294.pdf
Handvatverwarming installatie Yamaha Diversion 600 door Kees Den Haag.
Ketting en tandwielen vervangen, eindeloze ketting (howto)
Kleppen stellen door ''RemcoNL'',
maar houdt de maten aan van je eigen WPH, want ik denk niet dat dit voor de 600 en de 900 hetzelfde is en door de jaren heen hetzelfde is gebleven.
Kleurcodes. Omdat er regelmatig een ongelukje links en rechts is moet er weleens wat gerepareerd worden. Een overzicht van de kleurcodes voor de XJ600S vind je hier, van de XJ900S ben ik nog op zoek.
Koplamp vervangen (Div600) zonder de kuip te verwijderen [door
RemcoNL].
Koppeling - uit elkaar halen en reinigen. door
Bensi
Koppelingskabel Div600.
Let op: lees ook
Bensi in "Het grote Yamaha Diversion topic deel 13"
Lagers door Kees Den Haag en mochten meer mensen een of meer lagers vervangen, geef dan even het opschrift van het lager door, want deze standaard lagers zijn online (bijv.
Koyo - lagers voor veeleisende toepassingen - Neita Techniek) of bij een lagerboer goedkoper te krijgen dan bij Yamaha.
Nog 2 voorbeelden van d.d. 17-12-2010:
Een +
twee.
Lagernummers Achterbrug XJ900S wederom met dank aan Kees DenHaag.
Lagers voor de xj600s (1994) van Mr. R.:
Hierbij de nummers;
Achterkant 2x 6203 RS2 en 1x6303 RS
Voorkant 2x 6203 RS2
Tandwiellager achter 1x 63/22-2RS
Middenbok. Een bekend probleem is het doorrotten van de middenbok. Hier vind je een beschrijving hoe je eea kan repareren.
Motorblok XJ600S verwijderen
NokkenAsKettingspanner demonteren / schoonmaken / monteren.
Oliekoeler (Div900) afplakken voor een warmere motor bij vrieskou door
Kees Den Haag.
Pakking papier
Remleidingen (staalomvlochten), door telt1986 (26-8-2010).
En hier zijn ze ook niet duur...
http://www.motorbazaar.nl/remleidingen.htm door Mr. R.
Remschijf achter + remblokjes vervangen (XJ900 S Diversion), door Kees Den Haag.
Remschijven, remleidingen, remklauwen en remblokjes vervangen c.q reviseren,
voor de Yamaha XJ900 S Diversion (voorwiel), door Kees Den Haag (maar de algemene werkwijze is voor de 600 hetzelfde) + Remschijven voor een redelijke prijs (10-9-2010).
Roest of beginnende roest
Kijk eens bij
rustbuster.nl, ook voor tankrevisie en nog veel meer.
Schroefjes of moeilijk los te krijgen bouten.
Splitpennen (o.a. voor na het spannen van de ketting voor de Div600-rijders) zijn per 500 stuks (in diverse afmetingen) net onder de 10 euro te koop op eBay Engeland bij
toolkat. Keyword: "cotter pin".
Stickers voor de Diversion zijn wellicht op Marktplaats te vinden, (15-7-'10) had
deze verkoper ze.
Of anders kan je het hier proberen.
Remklauw revisieset: 3JB-W0047-00 (Yamaha partnr)
Imitatie is voor ongeveer de helft van de prijs verkrijgbaar bij:
Powerhouse Automotive . Ze verkopen beide, dus voor de 600 en 900. En dan krijg je er ook nog een ontluchtingsnippel en de kopere ringetjes bij. Zie hun eBay webshop (laatste knop in het menu links), mailen kan ook.
Tandwielen (Verhouding wijzigen
) Bereken dat hier:
Gearing Commander ⚙ en/of
http://www.schmidt-sven.de/page/geardata.zip
Tandwielen met meer/minder tanden verkrijgbaar bij bijv.
JT Sprockets – The World's Leading Sprocket of
sprocketcenter.com of
wemoto.com e.a.
Uitlaatbochten - Delkevic n.b. bevestigingsmiddelen van de bochten niet op deze site bestellen, slechte ervaringen(klik).
Maar stuur ze eerst een mailtje, want de voorraad is uitgeput (juli 2010) en er moet eerst besteld worden.
Uitlaatbochten (4-in-1) zijn ook op eBay UK te koop, o.a. bij
sandybikeparts.
Jaap1976 rijdt hier mee rond op zijn
Div900.
Uitlaat (-bochten) laten glimmen zie
Bensi en/of
RemcoNL, of de eenvoudige oplossing van
MARCMOTAR (castocleen s van castolin (Je hoeft niet te schuren, opsmeren, 30 minuten wachten, afspoelen, opblinken en klaar!)).
Verwarmde kleding.
Voorremzuigers - diameter
Voorvork-keerringen vervangen bij de Div 600
Wellnuts M5 via Ebay (16-05-02010)
Werkplaatshandboeken downloadbaar (Div. 600 én 900) en de
pre-Div's.
Winterstop? Denk dan aan de juiste condities (van Bensi).
Zadel zelf opnieuw bekleden door Kees Den Haag en voor leder of skai, bijvoorbeeld
leerlooier.nl
+ nog wat informatie over
het bewerken/verwerken van skai.