Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Ziet er mooi uit. Is wel wat andersdan mijn beestje.
Ik heb ook altijd een te rijk mengsel. Al een paar keer gedacht aan dynojet 2 met k&n filters erop te doen. Heeft iemand daar ervaringen mee?
IMG-20200605-WA0003.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zo bijna alles is nagekeken. Ik had nog een stel koppelingskorf liggen en die wilde ik nog vervangen. Meteen maar even de veren van de korf bekijken en wat blijkt. Speling. En het plan om donderdag met de collega's te gaan rijden valt in duigen.
Heeft er iemand nog een idee. Of weet iemand waar ik snel vervanging kan krijgen?
 
Dag iedereen,

ik rijd momenteel met een naked maar ben op zoek naar een Tenere.. Prachtige Allround Motor die zowel esthetisch als praktisch volledig aan mijn eisen voldoet. Een transalp was ook een mogelijkheid maar deze heeft ietsje meer pit !

ik heb dit zoekertje op tweedehands gevonden:

Moto Yamaha Tenere (XTZ750) 2dehands.be


Wat vinden jullie van deze prijs?
 
Hallo allemaal!

Na enkele jaren afwezigheid op mf kom ik weer wat vaker buurten :W

Inmiddels rij ik al 3 jaar met heel veel plezier op een super tenere. Het één en ander is in de loop der tijd aangepast. Toen ik hem kocht woonde ik in Rotterdam en mocht hij er niet te aantrekkelijk uitzien. Dus het kleurtje van de vorige eigenaar heb ik maar gehouden. Daarnaast laat ik de motor ook wel eens vallen dus een mooi uiterlijk heeft mooie mij geen prioriteit. Het enige dat ik kuipwerk technisch aan heb gepakt is het snuitje.

Iets dat me wel weer begint te storen (in de winter heb ik er minder last van) is het gebrek aan bite van de remmen. Dit is iets dat ik dit jaar toch wel aan wil pakken. Staal omvlochten remleidingen zitten er al op, alsmede HH blokken en andere schijfjes. Nu vroeg ik me af wat de experts en ervaringsdeskundigen hier nog tips hebben. Andere/grotere rempomp? Toch die hele grote schijven met adapters voor de klauwen? Zijn er misschien andere remklauwen die 1 op 1 passen, eventueel met iets andere schijven?

Input is welkom!

Iets anders wat ik een paar posts terug langs zag komen waren k&n filters. Nou heb ik over de xtz eigenlijk nog nooit gelezen dat iemand daar open filters op had gezet. Heeft iemand daar ervaring mee?

Tot slot nog een plaatje, om toch een beeld te krijgen van waar ik het nou over heb 8-)
 

Bijlagen

  • IMG_20200404_170328-01.jpeg
    IMG_20200404_170328-01.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 20
Hallo allemaal!

Na enkele jaren afwezigheid op mf kom ik weer wat vaker buurten :W

Inmiddels rij ik al 3 jaar met heel veel plezier op een super tenere. Het één en ander is in de loop der tijd aangepast. Toen ik hem kocht woonde ik in Rotterdam en mocht hij er niet te aantrekkelijk uitzien. Dus het kleurtje van de vorige eigenaar heb ik maar gehouden. Daarnaast laat ik de motor ook wel eens vallen dus een mooi uiterlijk heeft mooie mij geen prioriteit. Het enige dat ik kuipwerk technisch aan heb gepakt is het snuitje.

Iets dat me wel weer begint te storen (in de winter heb ik er minder last van) is het gebrek aan bite van de remmen. Dit is iets dat ik dit jaar toch wel aan wil pakken. Staal omvlochten remleidingen zitten er al op, alsmede HH blokken en andere schijfjes. Nu vroeg ik me af wat de experts en ervaringsdeskundigen hier nog tips hebben. Andere/grotere rempomp? Toch die hele grote schijven met adapters voor de klauwen? Zijn er misschien andere remklauwen die 1 op 1 passen, eventueel met iets andere schijven?

Input is welkom!

Iets anders wat ik een paar posts terug langs zag komen waren k&n filters. Nou heb ik over de xtz eigenlijk nog nooit gelezen dat iemand daar open filters op had gezet. Heeft iemand daar ervaring mee?

Tot slot nog een plaatje, om toch een beeld te krijgen van waar ik het nou over heb 8-)
Ik heb grote remschijven op m'n suup gezet. Daarmee remt hij wel goed en hard, maar hij piept altijd iets (deden de remmen bij de vorige eigenaar ook) en de te slappe voorvering (ondanks de andere veren/olie etc.) valt er veel meer door op. Hij duikt flink. Ik ben nog aan het overwegen wat ik daar aan wil doen. Mogelijk ga ik een USD voorvork opzoeken of ik bestel veren voor mijn gewicht en zet er cartridge emulators in.
 
Grotere remschijven remmen wellis waar beter maar offroad moet daar weer heel goed rekening mee houden.
Ik heb ze i.c.m. teflon remleidingen en offroad moet je echt niet enthousiast je remhendel inknijpen.
JvdK0194.jpg

Met gesinterde remblokken piepte (vergelijkbaar met een olifant) de remmen er behoorlijk op los.
Heb nu de goedkoopste remblokken erin gezet en totaal geen gepiep meer.

Mijn 2e suup heeft de standaard remmerij erop zitten met staalomvlochten remleidingen.
Die remt naar mijn mening perfect, grijpt snel aan en is goed te doseren en de remvertraging is uitstekend.
Met zulke remmen heb je echt geen grotere schijven nodig.
Moet er wel bij vermelden dat de remklauwen helemaal gereviseerd zijn en dus goed schuiven voor een optimale remverdeling.
Voor de revisie zaten de pennen vastgerot zodat hij maar 1 kant van de remklauw gebruikte totdat deze de remschijf naar het andere remblokje duwde.


K&N filters heb ik ook, maar wel met de afdekkapjes van de originele filters erop anders krijg je een resonantie die je geen 5 minuten volhoudt.

@Zbignjew,
Mooi ding man.:}
 
Hier ook, Hell remleidingen voor, gesinterde blokken van ebc en onbekend setje liniare knijterharde veren in de vork met sae 10 putoline.
Remt als een huis. Niet vergetende dat je bandje maar 90 breed is. Metzler tourance gaat bij 9000 km mee, op de voorkant.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam gisteren een mooie suup tegen in Zwolle Zuid! Xenon lampen en in een late kleurstelling. Iemand van hier toevallig?
Ik was zo van m'n apropos dat ik spontaan de verkeerde kant op ging bij het verkeerslicht :P
 
Goeiedag.
Vraagje:
Welke maat achterwiel lager links, en keerring links gaat er in de XTZ 750 1990?
Bij voorbaat dank voor een antwoord!
 
Ik kwam gisteren een mooie suup tegen in Zwolle Zuid! Xenon lampen en in een late kleurstelling. Iemand van hier toevallig?
Ik was zo van m'n apropos dat ik spontaan de verkeerde kant op ging bij het verkeerslicht :P
dat was ik, had een rondje friesland getoerd 270km genieten
 
Laatst bewerkt:
Ik ben duidelijk niet meer gewend om f5'end achter MF te zitten 🙈

Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb grote remschijven op m'n suup gezet. Daarmee remt hij wel goed en hard, maar hij piept altijd iets (deden de remmen bij de vorige eigenaar ook) en de te slappe voorvering (ondanks de andere veren/olie etc.) valt er veel meer door op. Hij duikt flink. Ik ben nog aan het overwegen wat ik daar aan wil doen. Mogelijk ga ik een USD voorvork opzoeken of ik bestel veren voor mijn gewicht en zet er cartridge emulators in.

Toevallig heb ik je ook gevonden op het adv forum. Lijkt erop dat we hetzelfde willen met de suup. Is het al gelukt om een band te wisselen? Ben wel benieuwd hoe dat ging!

Het duiken zal denk ik wel blijven. Dat hoort bij een fiets met lange veerwegen waarbij de vering ook offroad georiënteerd is vrees ik. Tenzij je een complex systeem hebt als een telelever of een inerte massa sluiting hebt van het olie ventiel in de demper. In sommige all mountain en enduro mountain bikes zie je dat terug. De ingaande demping wordt alleen geopend bij een opwaartse impuls (drempel, boomstronk) en niet bij een neerwaartse impuls (remmen, bocht nemen).

Deels kun je dat denk ik inderdaad opvangen door een cartridge emulator, maar ook dan moet je een keus maken tussen een weg karakteristiek of een offroad karakteristiek. Op de weg wil je sterke demping, naast de weg wil je dat het voorwiel het terrein zo goed en zo snel mogelijk volgt dus dan wil je de ingaande demping een stuk opener. Het monteren van een usd verandert niks aan de natuurkunde, behalve dat je de instellingen makkelijker en sneller kunt wijzigen, als hij instelbaar is. Want bij deceleratie hoort een voorwaarts kantel moment, en dat wordt groter als de deceleratie toeneemt door grotere remmen.

Hoe bevallen de grotere trouwens in het terrein? Daar zie ik een beetje tegenop, dat de boel constant blokkeert...
 
Grotere remschijven remmen wellis waar beter maar offroad moet daar weer heel goed rekening mee houden.
Ik heb ze i.c.m. teflon remleidingen en offroad moet je echt niet enthousiast je remhendel inknijpen.
Bekijk bijlage 1511637

Met gesinterde remblokken piepte (vergelijkbaar met een olifant) de remmen er behoorlijk op los.
Heb nu de goedkoopste remblokken erin gezet en totaal geen gepiep meer.

Mijn 2e suup heeft de standaard remmerij erop zitten met staalomvlochten remleidingen.
Die remt naar mijn mening perfect, grijpt snel aan en is goed te doseren en de remvertraging is uitstekend.
Met zulke remmen heb je echt geen grotere schijven nodig.
Moet er wel bij vermelden dat de remklauwen helemaal gereviseerd zijn en dus goed schuiven voor een optimale remverdeling.
Voor de revisie zaten de pennen vastgerot zodat hij maar 1 kant van de remklauw gebruikte totdat deze de remschijf naar het andere remblokje duwde.


K&N filters heb ik ook, maar wel met de afdekkapjes van de originele filters erop anders krijg je een resonantie die je geen 5 minuten volhoudt.

@Zbignjew,
Mooi ding man.:}
Haha, dankjewel! Ik ben dus precies daar bang voor: de veel bite in het terrein. Nu gebruik ik de suup ook in de winter en ik heb al nieuwe rubbertjes liggen voor de remmerij. Ik ga denk ik eerst dat doen. De remklauwen reviseren, zuigers en pennen goed schoon maken. Moet ik die rubberen hoezen waar de remklauw zelf overheen schuift nog vullen met vet of moet dat droog blijven?
Staal heb ik al aan de voorkant, ik ga er ook eentje bestellen voor achteren. Mocht dat nog niet voldoende zijn dan is de volgende stap een andere rempomp denk ik zo.

Over de filters, heb k&n vervangingsfilters die in de standaard behuizing passen of open filters met een hoes erover direct op de carburateurs? Heb je dan ook nog een andere pijp en naalden gebruikt?
 
Hier ook, Hell remleidingen voor, gesinterde blokken van ebc en onbekend setje liniare knijterharde veren in de vork met sae 10 putoline.
Remt als een huis. Niet vergetende dat je bandje maar 90 breed is. Metzler tourance gaat bij 9000 km mee, op de voorkant.

Remleidingen check, sinter blokken check, veren...

Tjah, verkoper had een vaag verhaal over andere veren. En er zit inderdaad een stikker van wp op de vorkpoten. Maar het reed klote. Te stijf en te hoog, nauwelijks sag. Ik heb de vorkpoten open gemaakt en naast de zwarte prut die eruit kwam zaten er inderdaad progressief gewonden veren in met een vulbus van 10cm lang. Die bus heb ik eruit gehaald, veren teruggestopt met verse olie en het rijdt tnt aardig.

Nooit tegen het einde aan gezeten, achterkant daarentegen is helemaal op. Nadat ik de links ingevet had met de vetspuit zit ik bij iedere drempel bijna op het einde (ik vind drempels leuk :]*D )

Maar dat bewaar ik voor een ander keertje. Nieuwe demper is best prijzig...
 
Dan nog 2 andere vraagjes:
Wonen er ook suup rijders in Zuid Holland en is er wel eens een meeting?

De trillingsdempers in de kroonplaat voor de risers zijn bij mij helemaal uitgelubberd. Ik heb bij kedo kunststof bussen gekocht maar ik krijg de oude bussen niet uit de kroonplaat 🥴

Iemand daar nog tips voor, liefst zonder de kroonplaat te vernaggelen? 😇
 
Ik ben duidelijk niet meer gewend om f5'end achter MF te zitten 🙈

Bedankt voor de antwoorden!



Toevallig heb ik je ook gevonden op het adv forum. Lijkt erop dat we hetzelfde willen met de suup. Is het al gelukt om een band te wisselen? Ben wel benieuwd hoe dat ging!

Het duiken zal denk ik wel blijven. Dat hoort bij een fiets met lange veerwegen waarbij de vering ook offroad georiënteerd is vrees ik. Tenzij je een complex systeem hebt als een telelever of een inerte massa sluiting hebt van het olie ventiel in de demper. In sommige all mountain en enduro mountain bikes zie je dat terug. De ingaande demping wordt alleen geopend bij een opwaartse impuls (drempel, boomstronk) en niet bij een neerwaartse impuls (remmen, bocht nemen).

Deels kun je dat denk ik inderdaad opvangen door een cartridge emulator, maar ook dan moet je een keus maken tussen een weg karakteristiek of een offroad karakteristiek. Op de weg wil je sterke demping, naast de weg wil je dat het voorwiel het terrein zo goed en zo snel mogelijk volgt dus dan wil je de ingaande demping een stuk opener. Het monteren van een usd verandert niks aan de natuurkunde, behalve dat je de instellingen makkelijker en sneller kunt wijzigen, als hij instelbaar is. Want bij deceleratie hoort een voorwaarts kantel moment, en dat wordt groter als de deceleratie toeneemt door grotere remmen.

Hoe bevallen de grotere trouwens in het terrein? Daar zie ik een beetje tegenop, dat de boel constant blokkeert...

Ik zit ook op ADVriver ja :) De band is verwisseld ja, was wel een redelijke uitdaging, maar is gelukt. Ik heb met de nieuwe remmen nog niet in het terrein gereden, dat staat nog op m;n to do lijst.

Dan nog 2 andere vraagjes:
Wonen er ook suup rijders in Zuid Holland en is er wel eens een meeting?

De trillingsdempers in de kroonplaat voor de risers zijn bij mij helemaal uitgelubberd. Ik heb bij kedo kunststof bussen gekocht maar ik krijg de oude bussen niet uit de kroonplaat 🥴

Iemand daar nog tips voor, liefst zonder de kroonplaat te vernaggelen? 😇

Met een dop, een paar moeren en een draadeind kom je een heel end. Ik heb het een tijd terug ook gedaan, maar 't is geen pretje!
 
Ik zit ook op ADVriver ja :) De band is verwisseld ja, was wel een redelijke uitdaging, maar is gelukt. Ik heb met de nieuwe remmen nog niet in het terrein gereden, dat staat nog op m;n to do lijst.



Met een dop, een paar moeren en een draadeind kom je een heel end. Ik heb het een tijd terug ook gedaan, maar 't is geen pretje!
Ik heb de bussen laten weken in imal alvorens met een passende dop aan de ene kant en een overmaat dop aan de andere kant het hele zwikje onder druk te zetten in een bankschroef maar dat heeft tot nu toe niet mogen baten...

Welke kant op heb jij ze geduwd? Omlaag of omhoog?
 
Ik heb de bussen laten weken in imal alvorens met een passende dop aan de ene kant en een overmaat dop aan de andere kant het hele zwikje onder druk te zetten in een bankschroef maar dat heeft tot nu toe niet mogen baten...

Welke kant op heb jij ze geduwd? Omlaag of omhoog?
Pfoeh, dat weet ik eigenlijk niet meer. Volgens mij heb ik uiteindelijk met een schroevendraaier alles eruit gemept (het rubber was toen al weg). We hebben het toen ook nog warm gemaakt.
 
Op Motor.nl staat nu een test van de Yamaha XTZ50 Super Ténéré (1989), helaas is die alleen voor betalende leden compleet zichtbaar..

www.motor.nl/motortests/test-yamaha-xtz750-super-tenere-1989/

maar toch leuk, die aandacht voor een icoon op allroad gebied, of zoals Yamaha het 31 jaar geleden noemde: Adventure Sport Touring :]

Dat is Raymond z’n suup toch?
Hij had al aangekondigd dat ie in Retro&classics (Leuk magazine trouwens) zou komen, en dat is onderdeel van Motor.nl
 
IMG_20200624_120509-01.jpeg

Vandaag de voor remmen aangepakt. Van 4 rotte klauwen 2 goede gemaakt. Het doorslijpen van een paar borg pennen koste nog de meeste tijd.

Inmiddels glimmen alle glij busjes zoals het hoort en kunnen de zuigers weer netjes heen en weer bewegen.

IMG_20200624_144509-01.jpeg


Bij het ontluchten heb ik nog niet alle lucht eruit gekregen want het hendel maakt nog een flinke slag. Maar het remt wel al een stuk beter. Vooral beter te doseren. Dus voor nu ben ik tevreden als ik alle lucht uit het systeem krijg.

De achterkant ben ik nog niet aan toegekomen. Een van de pennen is dol. Daar moet ik eerst wat op verzinnen.




Iets heel anders, is het niet tijd voor een nieuw topic? Of is het niet meer zo dat een nieuw topic begonnen wordt na 100 pagina's?
 
Terug
Bovenaan Onderaan