Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Klinkt als heel veel geld maar wat gaan ze dan precies doen?
Wat ik zou doen:

motor:
nieuwe distributie ketting
kleppen stellen
Carb revisie met nieuwe choke plunjers en gasbuizen.
Iridium bougies
olie en koelvloeistof vervangen
nieuwe filters
afstellen

frame
Nieuwe transmissiedempers
kettingset
voorvork revisie
achtervering doorsmeren
wiellagers checken
remschijven en klauwen controleren
remvloeistof vervangen

En dan nog wat je zoal allemaal tegenkomt.
Gaat veel tijd inzitten en tijd kost geld.

Wat voor werkzaamheden hebben ze precies aangegeven?
 
Dit gaan ze doen.

42.000km service uitvoeren (groot met kleppen stellen)
* Distributie ketting en spanner vervangen ivm overmatig geluid
* Remschijven V+A vervangen (voor Braking en achter Brembo)
* Koppelingskabel en hendel+houder vervangen
* Rem-en koelvloeistof vervangen
* Lager tandwieldrager vervangen
* Transmissierubbers achterwiel vervangen
* Ketting reinigen, stellen en smeren
* Originele knipperlichten monteren (bijgeleverd)
* Valbeugels monteren (bijgeleverd)




Klinkt als heel veel geld maar wat gaan ze dan precies doen?
Wat ik zou doen:

motor:
nieuwe distributie ketting
kleppen stellen
Carb revisie met nieuwe choke plunjers en gasbuizen.
Iridium bougies
olie en koelvloeistof vervangen
nieuwe filters
afstellen

frame
Nieuwe transmissiedempers
kettingset
voorvork revisie
achtervering doorsmeren
wiellagers checken
remschijven en klauwen controleren
remvloeistof vervangen

En dan nog wat je zoal allemaal tegenkomt.
Gaat veel tijd inzitten en tijd kost geld.

Wat voor werkzaamheden hebben ze precies aangegeven?
Klinkt als heel veel geld maar wat gaan ze dan precies doen?
Wat ik zou doen:

motor:
nieuwe distributie ketting
kleppen stellen
Carb revisie met nieuwe choke plunjers en gasbuizen.
Iridium bougies
olie en koelvloeistof vervangen
nieuwe filters
afstellen

frame
Nieuwe transmissiedempers
kettingset
voorvork revisie
achtervering doorsmeren
wiellagers checken
remschijven en klauwen controleren
remvloeistof vervangen

En dan nog wat je zoal allemaal tegenkomt.
Gaat veel tijd inzitten en tijd kost geld.

Wat voor werkzaamheden hebben ze precies aangegeven?
 
Dit gaan ze doen.

42.000km service uitvoeren (groot met kleppen stellen)
* Distributie ketting en spanner vervangen ivm overmatig geluid
* Remschijven V+A vervangen (voor Braking en achter Brembo)
* Koppelingskabel en hendel+houder vervangen
* Rem-en koelvloeistof vervangen
* Lager tandwieldrager vervangen
* Transmissierubbers achterwiel vervangen
* Ketting reinigen, stellen en smeren
* Originele knipperlichten monteren (bijgeleverd)
* Valbeugels monteren (bijgeleverd)
Als je geld wilt besparen en zelf handig bent zou ik alleen de distributieketting+spanner en kleppen stellen laten doen.
De rest is echt wel zelf te doen hoor.
 
Motovo, Ik weet niet hoe handig je bent . Maar de stickers heb je er toch ook zelf op geplakt. Ik zou ook het blok laten doen en de rest zelf. Ik weet niet waar je ergens woont en of je een eigen sleutel ruimte hebt. Maar wil best helpen hoor. Ik woon in de buurt van Venlo. 8-)
 
Motovo, Ik weet niet hoe handig je bent . Maar de stickers heb je er toch ook zelf op geplakt. Ik zou ook het blok laten doen en de rest zelf. Ik weet niet waar je ergens woont en of je een eigen sleutel ruimte hebt. Maar wil best helpen hoor. Ik woon in de buurt van Venlo. 8-)
Ik woon in een appartement in het centrum van Rotterdam, heb geen gereedschap en plek dus maakt het al wat moeilijker. Bedankt wel voor het aanbod. Ik kan in ieder geval de BTW terugvorderen dus dat scheelt nog 300 euro. Weet dat hij het nooit meer waard wordt maar als het meezit kan ik er dan ook weer lange tijd plezier van hebben. En weet dan wat er goed en niet goed aan is. Denk dat ik mijn kerstgratificatie er maar in steek :-)
 
Ja dat maakt het inderdaad niet makkelijker. Maar plezier met het rijden is natuurlijk niet in geld uit te drukken .
En in een motor van die leeftijd moet je gewoon in blijven investeren.

Succes er mee. 8-)
 
Dit gaan ze doen.

42.000km service uitvoeren (groot met kleppen stellen)
* Distributie ketting en spanner vervangen ivm overmatig geluid
* Remschijven V+A vervangen (voor Braking en achter Brembo)
* Koppelingskabel en hendel+houder vervangen
* Rem-en koelvloeistof vervangen
* Lager tandwieldrager vervangen
* Transmissierubbers achterwiel vervangen
* Ketting reinigen, stellen en smeren
* Originele knipperlichten monteren (bijgeleverd)
* Valbeugels monteren (bijgeleverd)
Ik zou de nokkenasketting en de spanner laten doen. Klepspeling stellen en beurt en filters.
Daarbij zou ik ook de carbs laten reinigen, reviseren en afstellen.

De rest is goed op de stoep te doen. Tot oud en nieuw heb ik waarschijnlijk geen tijd naar daarna kan ik je daar wel mee helpen. Ik woon zelf in Vlaardingen dus dat is eigenlijk om de hoek 😎
 
Dit gaan ze doen.

42.000km service uitvoeren (groot met kleppen stellen)
* Distributie ketting en spanner vervangen ivm overmatig geluid
* Remschijven V+A vervangen (voor Braking en achter Brembo)
* Koppelingskabel en hendel+houder vervangen
* Rem-en koelvloeistof vervangen
* Lager tandwieldrager vervangen
* Transmissierubbers achterwiel vervangen
* Ketting reinigen, stellen en smeren
* Originele knipperlichten monteren (bijgeleverd)
* Valbeugels monteren (bijgeleverd)
Hoe zeker ben je van die km-stand? Zou het ook 142.000km kunnen zijn?
Ik begrijp dat je hem nog maar een paar weekjes in bezit hebt maar weet je inmiddels al iets over het brandstof en olieverbruik?
(Beide zeggen ook iets over de staat van de motor)

€2100 is best een heleboel geld maar als hij dan weer helemaal top is is dat het zeker waard.

Moet er wel bij zeggen dat ik zelf een ouwe (kapotte) suup up to date gemaakt heb en daarvoor een hoger bedrag kwijt was maar die ging wel tot de laatste schroef uit elkaar en daar is ook redelijk veel aan vervangen.
Aan verfbusjes was ik trouwens ook best wel veel geld kwijt.:$
 
Iets anders, mijn suup heeft moeite met starten en netjes lopen. Dit heb ik toegeschreven aan de sproeiers en de brandstofpomp, maar ik heb de ontsteking ook eens doorgemeten en mijn bougiekabels zijn best hard en geven 0 Ohm weerstand.

Weet iemand uit zijn hoofd wat voor bougiekabels ik moet hebben voor de suup? Ik kan het in mijn wphb niet vinden
Even voortbordurend op mijn suup, bougiekabels vervangen. Nog altijd niet te starten. Wel paar keer luidde knal 😎

Brandstof pomp, filter en slangen zijn nieuw
Bougies zijn nieuw
Bougie doppen geven juiste weerstand aan
Bougiekabels zijn nieuw
Bobine geeft juiste weerstand aan

Kan iemand een foto maken of een diagram tekenen hoe de bobine vastgeknoopt moet zijn? Ik dacht dat het een lost spark systeem was maar heb desondanks alles vastgemaakt zoals ik dacht dat het vast zat maar misschien zit er toch iets omgedraaid.

Mijn volgende suspects zijn:
Massa kabel van blok
Stator

Hebben jullie nog meer ideeën?
Startmotor draait, kill switch is goed, jiffy switch is goed, neutraal switch is al omzeild.
 

Zbignjew

schreef het volgende:

Iets anders, mijn suup heeft moeite met starten en netjes lopen. Dit heb ik toegeschreven aan de sproeiers en de brandstofpomp, maar ik heb de ontsteking ook eens doorgemeten en mijn bougiekabels zijn best hard en geven 0 Ohm weerstand.

Weet iemand uit zijn hoofd wat voor bougiekabels ik moet hebben voor de suup? Ik kan het in mijn wphb niet vinden
volgens de manual zou het zo aan gesloten moeten zijn.

nu start hij helemaal niet meer dus.

als je de bougies er uit haal, en je start de motor zie je dan de vonken springen op de bougies ???
zo ja , dan zit het in het brandstof systeem iets niet goed.
zo nee, dan heb je ergens een probleem in het elektrische circuit .

heb er nog een schema bij gevoegd uit de service manual, hier op zie je dat 1 bobine alle bij de bougies aan stuurt, je
kan dus 2 bobines hebben maar die zullen dan ook alle bij gelijk tijdig aan gestuurd worden.

succes 8-)

ignition systeem xtz 750.JPG
 

Zbignjew

schreef het volgende:

Iets anders, mijn suup heeft moeite met starten en netjes lopen. Dit heb ik toegeschreven aan de sproeiers en de brandstofpomp, maar ik heb de ontsteking ook eens doorgemeten en mijn bougiekabels zijn best hard en geven 0 Ohm weerstand.

Weet iemand uit zijn hoofd wat voor bougiekabels ik moet hebben voor de suup? Ik kan het in mijn wphb niet vinden
volgens de manual zou het zo aan gesloten moeten zijn.

nu start hij helemaal niet meer dus.

als je de bougies er uit haal, en je start de motor zie je dan de vonken springen op de bougies ???
zo ja , dan zit het in het brandstof systeem iets niet goed.
zo nee, dan heb je ergens een probleem in het elektrische circuit .

heb er nog een schema bij gevoegd uit de service manual, hier op zie je dat 1 bobine alle bij de bougies aan stuurt, je
kan dus 2 bobines hebben maar die zullen dan ook alle bij gelijk tijdig aan gestuurd worden.

succes 8-)
Zoals ik in mijn laatste bericht schreef heb ik inderdaad geen vonk. Bij mijn weten horen beide bougies tegelijkertijd te vonken, maar voor de zekerheid vroeg ik om een foto van de bobine zodat ik zeker weet dat alle draadjes en kabels goed zitten.

Brandstof toevoer is niet het probleem. En van de ontsteking zie ik de volgende mogelijke fouten:
Aansluitingen bobine
Stator
massa kabel blok

Of zie ik iets over het hoofd?
 
De stator zal niet het probleem zijn, die wekt alleen de (AC) spanning op voor het laden van je accu. De opnemer zit daar ook, die kan ook kapot, maar dan zou de motor niets van ontsteking doen.

Je CDI kan ook zeker kapot gaan. Is lastig/niet te checken behalve door vervangen door een andere.
 
Je kan ook een foto maken van de bobine hoe het bij jou zit, ik heb geen sleutel ervaring met de Suup, het enige wat ik tot nu toe gedaan heb
is de originele knipperlichten terug geplaatst. Maar er zijn vast andere hier die kunnen zien of de bobine goed is aan gesloten.

Ik heb de schuur nu vol met isolatie platen staan en heb dus even geen plek om te sleutelen, ik vind het daar ook te kou voor :+ .
 
De stator zal niet het probleem zijn, die wekt alleen de (AC) spanning op voor het laden van je accu. De opnemer zit daar ook, die kan ook kapot, maar dan zou de motor niets van ontsteking doen.

Je CDI kan ook zeker kapot gaan. Is lastig/niet te checken behalve door vervangen door een andere.
Opnemer is een goede. Want hij doet weinig tot niets qua ontsteking.

Cdi zal ik eens los halen en bekijken van binnen. Bedenk me net dat ik lang geleden een vergelijkbaar geval heb gehad met een xj600. Daar was vocht in de cdi gekomen. Het probleem was opgelost na een nachtje drogen... 🤪
 
Je kan ook een foto maken van de bobine hoe het bij jou zit, ik heb geen sleutel ervaring met de Suup, het enige wat ik tot nu toe gedaan heb
is de originele knipperlichten terug geplaatst. Maar er zijn vast andere hier die kunnen zien of de bobine goed is aan gesloten.

Ik heb de schuur nu vol met isolatie platen staan en heb dus even geen plek om te sleutelen, ik vind het daar ook te kou voor :+ .
Vanaf de rechterkant van de motor naar de bobine kijkend zitten voor de bougiekabels. Onder rechts, boven links.
Achter zitten signaal draden. Boven oranje, onder rood/wit
 
Er zit dus 1 bobine op, dan maakt het niet uit welke bougie kabels waar naar toe lopen, want die vonken dan allebei gelijk.
de rood/wit draad en de oranje draad lopen ook naar de CDI unit toe, en die zit voor achter het rechter kuip deel. (als je er op zit).
Maar dat weet jij vast wel. :Y

Jij denkt aan vocht problemen, jou motor staat dus altijd buiten ??
Het zou niet verkeerd zijn om de CDI eens een nachtje binnen te leggen.
 
Zoals ik in mijn laatste bericht schreef heb ik inderdaad geen vonk. Bij mijn weten horen beide bougies tegelijkertijd te vonken, maar voor de zekerheid vroeg ik om een foto van de bobine zodat ik zeker weet dat alle draadjes en kabels goed zitten.

Brandstof toevoer is niet het probleem. En van de ontsteking zie ik de volgende mogelijke fouten:
Aansluitingen bobine
Stator
massa kabel blok

Of zie ik iets over het hoofd?
Geen vonk maar wel een plof.

Spuit eens met een spuitbus startpilot oid in je luchtfilter?
 
Geen vonk maar wel een plof.

Spuit eens met een spuitbus startpilot oid in je luchtfilter?
Al geprobeerd met remmenreiniger. Geen sjoege.


Ik heb de cdi eens bekeken en die is iig niet waterdicht meer.
IMG_20201214_151717.jpg

Ik heb hem inmiddels ook al open gemaakt en een van de contact punten van de stekker heeft een koud las.

Ik probeer vanavond de rest van de printplaat eens te bekijken of ik er meer vind.
 
Beste SUUP rijders, ik heb een paar tips nodig, van mijn XTZ is de schakelpook afgebroken en nu is mijn vraag zijn hier ook rijders welke een aftermarket set gemonteerd hebben en zo ja welke en waar te koop.

Dan zie ik wel eens jongens rijden met Geel koplamp glas, is iemand die mij een link of tip kan geven waar deze te koop zijn?
Alvast bedankt
 
Beste SUUP rijders, ik heb een paar tips nodig, van mijn XTZ is de schakelpook afgebroken en nu is mijn vraag zijn hier ook rijders welke een aftermarket set gemonteerd hebben en zo ja welke en waar te koop.

Dan zie ik wel eens jongens rijden met Geel koplamp glas, is iemand die mij een link of tip kan geven waar deze te koop zijn?
Alvast bedankt
Kan je de schakelpook niet lassen?
Lampen kan je met folie plakken.
 
Dank je wel voor de tip
Lassen, ik heb gemerkt dat de schakelpook behoorlijk in de weg zit, kan zijn dat mijn Gaerne laarsen te groot zijn ;-) maar in iedergeval heb ik een 2dehandsje gekocht en ga samen met de gebroken een aanpassing maken zodat die voor mijn omstandigheden berijdbaar is (weg en offroad gebruik).
Maar was benieuwd of er rijders zijn welke een aftermarket set hebben op hun SUUP.
 
Terug
Bovenaan Onderaan