Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Deze hete week zorgde voor een recordzuinige motor. Na precies 349km moest ik hem op de reserve zetten. Nog nooit meegemaakt. :P
 
Vind m'n CB ook al bijzonder zuinig, Gisteren na 388km op de trip ging er 16,71L peut in. 1 op 23,2 *O*
Dat lukte me met z'n V-Twin broertjes nooit, mocht je blij zijn met 1 op 20 als je het niet al te gek deed.
 
En je voorremlicht? :P

Ik zou de schakelaar bij de achterrem net iets minder strak afstellen en het dan nog eens proberen. Bij de voorrem kun je niets stellen.
Ik heb eraan gedraaid. Kan niet bepalen of hij nu strakker of minder strak staat, te ver omhoog of te ver omlaag draaien resulteerde beide in een blijvend brandend remlicht. Aangezien het alleen op snelheid gebeurt, kan het nog iets anders wezen?
 
Ja, dat snap ik. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen als ik niet weet wat ongeveer de voorkomende oorzaken zijn. Voordat ik de hele boel daar uit elkaar haal. Sluiting van kabels/corosie, simpelweg afstelling, rempedaal zélf anders af moeten stellen, etc. Lastig omdat het alleen rijdend gebeurt en alleen op hogere snelheid. Vandaar mijn vraag hier hé :X
 
De schakelaar controleren lijkt mij logisch

Pedaal afstelling is simpel, hij moet voordat je remt aan gaan. Maar niet gelijk zodra je hem een mm intrapt.
 
Ja, dat snap ik. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen als ik niet weet wat ongeveer de voorkomende oorzaken zijn. Voordat ik de hele boel daar uit elkaar haal. Sluiting van kabels/corosie, simpelweg afstelling, rempedaal zélf anders af moeten stellen, etc. Lastig omdat het alleen rijdend gebeurt en alleen op hogere snelheid. Vandaar mijn vraag hier hé :X
Ik bedoel dat zowel te hoog als te laag resulteert in een brandend remlicht. Dat is niet zoals het hoort, mogelijk een rotte schakelaar. Als het mijn CB was zou ik die schakelaar en de omgeving professioneel volsproeien met WD40 en hem een uurtje later nog eens proberen af te stellen. En anders de boel even deels demonteren: schakelaar los van rempedaal en kijken of en hoe hij functioneert. En anders trek je de schakelaar even los. Ik weet zo snel niet waar die aangesloten zit.
 
Vraagske: zijn er mensen met een kortere overbrenging hier? Zo ja wat voor vertanding? :)

Ketting heeft z'n beste tijd wel gehad op zich en als ik dan toch bezig ben
 
Vindt een ketting wel minder leuk denk ik, moet dan een scherpere bocht maken. Dus qua levensduur snap ik de keuze wel voor een groter tandwiel achter.

Zat ook op gearcommander te kijken en zie dat de 140/70 band ook al iets kleiner in omtrek is dan origineel. Dus hij accelereert ongemerkt al iets sneller :+
 
Vraag aan de techneuten:

Ik ben net even naar het werk heen een weer gereden, zet thuis de CB in de schuur en zie even later twee plasjes onder de motor. Waarschijnlijk eentje van net voor ik hem op de bok zet en eentje van toen hij op de bok stond.
Die tweede precies onder die zes slangen die onder het blok uitkomen. Dus vermoedelijk uit één van die slangen.
Het is geen benzine en geen olie. Water met een ietwat zoetige smaak.
Het lijkt er op dat er erg snel behoorlijk wat uit gelopen is, toen ik het zag lekte er niets meer.
Hoe kan dat? Wie heeft er een logische verklaring?
C414B4FD-4144-42C2-9EE6-48C64BDF2C96.jpeg
CD062D44-6B3E-47C4-BD2A-5DF8805C66C8.jpeg
 
Overloopje van de koelvloeistof. De mijne is ook incontinent, al is het bij mij meer af en toe een drupje. Check (als hij afgekoeld is) het niveau even.
 
Overloopje van de koelvloeistof. De mijne is ook incontinent, al is het bij mij meer af en toe een drupje. Check (als hij afgekoeld is) het niveau even.
Ik bedenk me net dat ik toen ik thuis kwam ik de motor draaiend even op de zijstandaard heb gezet om de schuur deur vast te zetten, kan dat er mee te maken hebben, goed warme motor draaiend op de zijstandaard?

Een drupje zie ik wel vaker als ik net thuis ben maar dat is dan ook maar één drupje
 
Is die druppel een voorbode? Want dat doet de mijne al jaren. Heb er wel eens een andere dop op gezet, maar dat maakte niet uit. Misschien is het "pasvlak" niet helemaal schoon, of zelfs beschadigd, dat kan ook. Zal dat de volgende keer als de tank er af is eens controleren.
 
Die van mij lekt iig niet, als die zou lekken zou ik gek worden :+

Ben wel wat overboard gegaan met het smeren van de (oude) ketting met vbak olie, die lekt nou wel, maar loopt zo wel aardig soepel :9
 
Die van mij lekt iig niet, als die zou lekken zou ik gek worden :+

Ben wel wat overboard gegaan met het smeren van de (oude) ketting met vbak olie, die lekt nou wel, maar loopt zo wel aardig soepel :9
ik smeer mn ketting nu met 75w90 en zon osco ding, werkt wel, maar doseren is lastig :+
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Vraag aan de techneuten:

Ik ben net even naar het werk heen een weer gereden, zet thuis de CB in de schuur en zie even later twee plasjes onder de motor. Waarschijnlijk eentje van net voor ik hem op de bok zet en eentje van toen hij op de bok stond.
Die tweede precies onder die zes slangen die onder het blok uitkomen. Dus vermoedelijk uit één van die slangen.
Het is geen benzine en geen olie. Water met een ietwat zoetige smaak.
Het lijkt er op dat er erg snel behoorlijk wat uit gelopen is, toen ik het zag lekte er niets meer.
Hoe kan dat? Wie heeft er een logische verklaring?Bekijk bijlage 1539359Bekijk bijlage 1539361

Dat heeft dat hok van mij ook, maar die staat buiten op niet mijn tegels, dus ook niet mijn probleem :+
 
ik smeer mn ketting nu met 75w90 en zon osco ding, werkt wel, maar doseren is lastig :+
Had ik ook op de Strom zitten, 's winters is de hele tijd aan dat ding zitten trekken (waarom komt er niks uit:?). Tijdje later zat alles onder de olie inclusief linker loopvlak van de band :')


Loobman werkt ook best prima en een stuk goedkoper. Heb nog verschillende leftover olie staan (0W20, 10W40, 75W90, ATF etc..) dus kan wel is weer zo'n Loobman kopen en gaan experimenteren met wat fatsoenlijk werkt. Temperatuur maakt natuurlijk ook het verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan