Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Gisteren nog even genoten van het mooie weer 🤗

En met plastic kapjes en ruitje _O-

D438770B-E13A-4384-BB0A-C412CAFD74A9.jpeg
 
Ik wou me kap dus er af schroeven maar ik zag dat de vorige eigenaar 1 schroef heeft doorgedraaid waardoor ik hem er niet meer uit krijg. Iemand tips? Weet niet of je gewoon naar een garage kan om het daar te laten fixen want ik lees dat er door heen boren soms het beste werkt.
 
probeer er eens voorzichtig een platte schroevendraaier onder te krijgen, en dan los te draaien.
 
Afgelopen zaterdag op werk even de nieuwe kettingset gemonteerd, 428, ipv het loodzware 525 8-)

1620076709435.png


1620076724958.png



De 428 kettingset zou zomaar 1300!!! gram moeten schelen met een 525 kettingset. Das m.i. veel gewicht voor draaiende massa.

Rijdend voelt de motor ook merkbaar sneller met accelereren, makkelijker om stil te remmen, en makkelijker om te gooien (de bocht in, niet van de bok af :+)


En ook de achterbrug lagers vervangen, wat een rare constructie.... :') 2 open kogel lagers aan 1 zijde, en aan de andere zijde een breed naaldlager?!

1620076797197.png
 
Ok dan! Kan ik alleen de ketting vervangen? Of ook de tandwielen? Mijn tandwielen en ketting zijn namelijk pas 2k km oud ongeveer.
 
Ik ben sinds een tijdje ook begonnen aan het ombouwen van een CB500 Twin uit 1995 naar caferacer, maar de tank is beschadigd.
Heeft hier toevallig iemand nog een tank ter overname ?
 
En ook de achterbrug lagers vervangen, wat een rare constructie.... :') 2 open kogel lagers aan 1 zijde, en aan de andere zijde een breed naaldlager?!
Die zijn bij mij ongetwijfeld ook versleten. Maar merk je iets van verschil na vervanging? Mijn gedachte is dat slechts als allebei die 6202's helemaal op zijn je wat speling kunnen krijgen, of is er meer?
 
Niet echt, ben nu op het circuit aan het rijden, merk alleen dat ik meer gas moet geven :+
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Uit het WPH: Check elke 12000km, vervangen om de 24000 of twee jaar :). Maar kijk even naar de kleur, meestal is het raadzaam om te vervangen. Zeker voor die 14 euri.
1620745651679.png
 
Heb nog nooit vonkjes gecontroleerd, vervang ze altijd gelijk. Bij een motor moet je meestal wat spul verwijderen voor je er (fatsoenlijk) bij kan, voor die paar euro doe ik niet moeilijk :9
 
HAha, ja ook mijn mening. Maar ik dacht ik zal het maar even volgens het boekje vertellen. Letterlijk in dit geval. :P
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Mooi onderhoudsschema! Dank. Maar uuuuh, verwisselen jullie olie en -filter elk jaar als je minder dan 12dkm rijdt?.
(Ik niet namelijk...).
 
Terug
Bovenaan Onderaan