Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Bekijk bijlage 1744727

Remvloeistof ververst.
Nu ben ik bijna klaar voor de zomer. Alleen de voorvorkolie nog. Daarna rijden met die hap. 🙂
Onderschat fenomeen, een vork voorzien van nieuwe olie. Zelfs de meeste motorzaken verzaken hier.
En dan is een dure reparatie het resultaat, regelmatig (dus eens in de 2 jaar en liever jaarlijks) kan een hoop schade voorkomen.

Geloof je me niet, ga dan eens naar Wilbers, Hyperpro of JJ Suspension.
 
Het kan idd zomaar zijn dat het nooit gebeurd is.

Ik geloof je wel hoor.
Er komen metaal deeltjes in de olie en die laten alles lekker versneld slijten.

En aangezien ik deze motor net heb.....er uit met die zooi.
 
Van de week mijn motor naar de garage gebracht voor de grote beurt motor heeft 26000 gelopen dus mijn eerste keer grote beurt, heb hem ook pas een jaar, maar de monteur vertelde mij dat er bougies in gaan van 30€ p/stuk voor dit model en bouwjaar(2006). is toch weer 120€ is dit echt nodig of kan het ook met goedkopere bougies ?

Bvd!
 
Iridium bougies. Die hoeven trouwens bij deze km's nog niet vervangen te worden, iridium bougies moeten toch wel 40dkm meegaan...
 
De voorgeschreven bougies, daar is niets mis mee.
Natuurlijk mag je de verkooppraatjes van de iridiumboer geloven, dan moet je dokken.

Ga eens naar een kleine garage die zijn meestal goedkoper en eerlijker. (met 4 wieler hetzelfde verhaal, belachelijke prijzen bij grote bedrijven).
 
In mijn 30 jaar sleutelen heb ik nooit iridium bougies gebruikt, maar de standaard ngk bougies. Nooit een probleem gehad met deze bougies, wat niet weg neemt dat de prijs van iridium bougies misschien best gerechtvaardigd is.

Persoonlijk wissel ik ze liever wat vaker.
Als je toch kleppen moet stellen, meteen even de bougies vervangen.

Maar goed e.e.a. is nogal een persoonlijke keus...
 
Iridium bougies. Die hoeven trouwens bij deze km's nog niet vervangen te worden, iridium bougies moeten toch wel 40dkm meegaan...
Is DE bougie, betere verbranding en gaat langer mee als de gewone.

Maar als je elke jaar, of elke 2 jaar de normale bougies vervangt maakt het niet zoveel uit (reken het verschil maar uit).
 
Wat een prijs, die is zeker met 50% opgehoogd, iridium is duurder, maar ik heb nog nooit 30€ per bougie betaald( en ik haal ze ook bij de motorzaak-), ik zou ze dan zelf kopen, en zeggen; hier schroef deze er maar in😇 ( doen ze vast niet)
 
Is DE bougie, betere verbranding en gaat langer mee als de gewone.

Maar als je elke jaar, of elke 2 jaar de normale bougies vervangt maakt het niet zoveel uit (reken het verschil maar uit).
Waarom om de 2 jaar vervangen. Bougies vervang je bij een bepaalde km stand. Gewone bougies gaan makkelijk 30.000 km mee. Aangezien de meeste motoren een klepspelingcontrole interval hebben van 24.000 en je dan gelijk de bougies vervangt kun je ze gewoon vervangen door de standaard NGK'tjes. Bij een hogere interval van klepspelingcontrole is een irridium bougie handiger als je slecht bereikbare bougies niet tussentijds wil vervangen.
En die onzin van betere verbranding, meer vermogen is imo allemaal marketing onzin. Net als bij olie.....betere acceleratie, minder olieverbuik, blah blah blah. Enigste voordeel van irridiums is dat ze langer meegaan, tot wel 100.000 km. Als je ongeveer 5000 per jaar rijdt hoef je ze pas na 20 jaar te vervangen :}
 
Waarom om de 2 jaar vervangen. Bougies vervang je bij een bepaalde km stand. Gewone bougies gaan makkelijk 30.000 km mee. Aangezien de meeste motoren een klepspelingcontrole interval hebben van 24.000 en je dan gelijk de bougies vervangt kun je ze gewoon vervangen door de standaard NGK'tjes. Bij een hogere interval van klepspelingcontrole is een irridium bougie handiger als je slecht bereikbare bougies niet tussentijds wil vervangen.
En die onzin van betere verbranding, meer vermogen is imo allemaal marketing onzin. Net als bij olie.....betere acceleratie, minder olieverbuik, blah blah blah. Enigste voordeel van irridiums is dat ze langer meegaan, tot wel 100.000 km. Als je ongeveer 5000 per jaar rijdt hoef je ze pas na 20 jaar te vervangen :}
Wel eens gekeken bij een motor waarbij de bougies niet voldoende werden verhit/gebruikt?
Dan voor die paar euro om de 2 jaar 4 nieuwe erin.
 
Wel eens gekeken bij een motor waarbij de bougies niet voldoende werden verhit/gebruikt?
Dan voor die paar euro om de 2 jaar 4 nieuwe erin.
Hoe gebruik je bougies niet voldoende ??? of worden ze niet voldoende verhit ??
Als ze niet warm genoeg worden dan zit er een verkeerde warmtegraad in.

Maar als jij je er goed bij voelt dan moet je ze gewoon wisselen. Ik weet niet hoeveel km je in 2 jaar rijdt ?

Ik rij al 40 jaar en wissel de bougies volgens de aangegeven km stand. Die er dan uitkomen zien er nog goed uit.
Ik heb ooit de bougies die bij mijn nieuw gekochte 600F2 na 24.000 eruit kwamen meegenomen naar mijn Honda dealer, hij bekeek ze en zei ; die zien er nog prima uit. Die kunnen nog wel een tijdje mee......
 
Edit: Inmiddels verkocht.

Iemand interesse in een kont kuipdeel zwart voor een PC35 (F4/F4i)?
Het onderdeel is in zeer nette staat.
Bij interesse, PM me dan s.v.p.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, dit is mijn eerste bijdrage aan dit topic.
Sinds kort bezit ik weer een hele mooie cbr 600 f van 1991. de PC25.
Het was vroeger mijn 2e motorfiets toen ik beginnende motorrijder was. Een F2. In 1996 gekocht. Was model 1993.

1996 cbr 600 f2 (1) - kopie.jpg

Heeeeel veeeeel motorfietsen later zijn we 2022 en kom ik alweer een pc25 tegen met wat opknapwerk.
Het voelt zoals thuiskomen na meer dan 25 jaar tussen deze 2 identieke modellen.
Met mijn eerste motorfiets heb ik ongeveer 35000-40000km gereden en doorverkocht.
1x mee gevallen.


Nu sleutel ik met plezier aan motoren.
Wat mij opvalt is de hoogstaande afwerking van de honda tov de 3 andere japanse constructeurs eind 80 begin 90.
Ik doel niet op motorkarakter, maar kwaliteit van materialen was toen net 1 trede hoger.
In 1992 was honda toch echt het kwaliteitsmerk EN de superieure technologie.
De NR750, de CBR900, de NSR's,
Kwaliteit op alle modellen. De pan europeans, de xr600, de CR crossers, de MTX, MT5, Goldwing, shadow, noem maar op....top kwaliteit van begin jaren 90.

Toch heb ik niet zo veel honda's gehad. Ik was gsxr en zxr georiënteerd. Maar als er dan plots een honda op de werktafel staat, valt het echt wel op.

20220423_134211.jpg
20220426_151816.jpg

Ik heb er nog niet veel foto's van, maar hier heb je al een beeld van de brommer.
Een beetje saai qua karakter (mijn persoonlijke mening) tov mijn gsxr's oliekoelers. een beetje zoals een kawasaki zxr 750 J1.
Maar top in elkaar geschroefd met supperieure plastiek.
 
Mensen, de CBR gaat een nieuwe eigenaar krijgen. Vandaag de deal gesloten voor een BMW R1200GS uit 2008.
Na 14 jaar in mijn bezit geweest te zijn nemen we afscheid van elkaar...

Het ga jullie goed hier op het forum! :D
 
En ik heb een probleem, vandaag naar paar maand stilgestaan wil ik hem starten. Eerst roffeld hij wel en pakt hem iets op. Uurtje later wil die niet starten en loopt er brandstof uit het overloopslangetje. Klopt het dat de vlotter blijft hangen?

Hoe valt dit makkelijk te fixen? Heb al beetje gekeken, maar klopt het dat je niet zo makkelijk bij de vlotterkamer kan komen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan