Weer een vraagje,
Wie heeft er van die axle sliders op zn huskie zitten?
En waar hebben jullie deze gekocht, en hoe gemonteerd?
Koen
Wat bedoel je met doorzakking? Ik weet wel dat hij bij een dealer 4cm is verlaagd door de vorige eigenaar. Vermoedelijk met andere dogbones. Ik vindt het niet erg vervelend. Ik rij er eigenlijk nooit langdurig mee op hoge snelheid. Kan ook zijn dat het komt omdat ik m'n Ninja gewend ben...
Bedankt voor de tip. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ben net nog even in de garage gaan kijken, maar "helaas" is dit niet het geval. Ik neem trouwens aan dat ik gewoon de originele wielen heb; Op de naven staat Husqvarna en op de velgen staat alleen "Sanremo - Italy".
Ik heb ook meteen even tegen elke spaak getikt om te kijken of er geen gebroken is of los zit, maar ook dat is niet aan de hand. Wat me wel opviel was dat alle spaken naar dezelfde kant van de naaf lopen waar de remschijf gemonteerd zit. Misschien dat een verschil in spaakspanning voor wat on-rondheid in de naaf kan zorgen?
Ik heb trouwens geprobeerd om m'n remklauwen te demonteren, maar die grote imbusbouten kreeg ik met geen mogelijkheid los. Zelfs niet door de imbussleutel iets te verlengen. Tenzij het linkse draad is, ben ik bang dat ze vastgevreten zitten in de aluminium asopname.
*Edit* Google vertelt me net dat ze waarschijnlijk met loctite vast zijn gezet en een klap met een hamer de boel wat los zou kunnen breken...
Aan de voorkant is niet veel gedaan. Als die moet zakken moeten er risers op het stuur, omdat de poten er anders tegenaan komen. Ik zal me er eens in verdiepen...Even dat verlagen buiten beschouwing gelaten, moet je de vering afstellen op je gewicht.
how to measure sag - Google zoeken
Als hij te diep doorzakt achteren heb je naast een belabberde wegligging en slecht stuurgedrag ook meer kans op headshake. Dit geldt overigens ook voor sportmotoren, maar dat doet niemand omdat de veerweg daarbij korter is (het effect is minder merkbaar) en vering "moeilijk" is.
Als we nu inzoomen op dat eerdere puntje van verlagen; ik hoop dat ze de voorkant dan ook hebben meegenomen... Anders rijd je sowieso op een chopper.
Dankjewel voor je reactie. Alles is origineel. Ik vindt het zelf ook geen heel groot probleem. Laatste rit merkte ik het eigenlijk niet echt. Ik blijf er gewoon mee doorrijden totdat er een keer een nieuwe schijf op moet of als het op hogere snelheden merkbaar zou worden...Heb je de standaard Brembo remschijf? Deze slingeren nogal eens. No biggy. Doet de mijne ook, die van een maat van me heeft precies het zelfde. Je kan dit verminderen door de veerringetjes onder de bobbins waarmee de schijf aan het hart vast zit te verwijderen. Dan wordt de schijf volledig zwevend (en gaat hij rammelen). Het hart gaat dan wel harder slijten dus regelmatig inspecteren is dan wel verstandig. Overigens is de standaard rempomp hier ook heel gevoelig voor, toen ik er een radiale 16mm pomp op hing was het helemaal verdwenen.
Heb 2 van die brembo schijven liggen maar de mijne slingeren niet, lijkt me ook wel slechte zaak. Ook rammelen ze absoluut niet. Dingen zitten superstrak in het hart. De veerringen zou ik nooit onder een remschijfbout monteren, gewoon loctite 243 gebruiken.
Zelf vrij direct rempomp vervangen dus daar kan ik niets over zeggen.
Dat zou ik niet doen, zitten er niet voor niets..?
Was trouwens wel ff gaaf Zondag daar bij de Supermoto op Lelystadmooi ff kunnen hoe het moet ging er nog ff een liggen tijdens de wedstrijd en brak z’n stuur, maar die gast trekt brommer overeind en rost gewoon verder ook wel gaaf om te zien al die verschillende stylen qua rijden hopelijk hebben ze het droog gehouden rest van de dag.
Ik heb vandaag de 'sag' nagemeten. Op de motorbok, met het wiel van de grond is de afstand tussen de achteras en het schroefje op het zijpaneel 58cm. Op de zijstandaard is de afstand 57,5cm en als ik erop zit (70kg) is de afstand 52,5cm. De rider sag zou dus 5,5cm zijn.Als hij te diep doorzakt achteren heb je naast een belabberde wegligging en slecht stuurgedrag ook meer kans op headshake. Dit geldt overigens ook voor sportmotoren, maar dat doet niemand omdat de veerweg daarbij korter is (het effect is minder merkbaar) en vering "moeilijk" is.
Ik heb vandaag de 'sag' nagemeten. Op de motorbok, met het wiel van de grond is de afstand tussen de achteras en het schroefje op het zijpaneel 58cm. Op de zijstandaard is de afstand 57,5cm en als ik erop zit (70kg) is de afstand 52,5cm. De rider sag zou dus 5,5cm zijn.
Volgens de manual zou de afstand 4inch (10cm) moeten zijn.
Dit is hoe de preload momenteel ingesteld is;
[afbeelding]
Als ik de preload verlaag (de ringen naar boven draai en de veer ontspant) dan zou m'n sag toe moeten nemen toch? Maar gaat mn achterkant dan niet nog verder omlaag?
Ik heb de vering voor en achter sowieso terug gezet naar standaard. Maar alles leek nog zo te staan, behalve de uitgaande demping achter. Die stond verder dicht dan volgens het boekje.
Wat ik wel net bedacht was; Als de sag nu 5.5cm is en de motor 4cm verlaagd is (5.5+4cm = 9cm), dit waarschijnlijk betekend dat de geometry van de motor eigenlijk volgens het boekje is als ik er op zit.
Misschien dat die uitgaande demping dicht is gedraaid om het feit dat hij eigenlijk te weinig negatieve veerweg (free sag) heeft te compenseren?
Youp, zou jij de hart op hart afstand van je dogbones eens kunnen meten? Die van mij zijn 145mm...
*Owja, en hoeveel zwart er van je voorvorkpoten door de kroonplaat steekt? In mijn geval 2 ringen...
Dan kan ik kijken in hoeverre mijne is aangepast...
Ik heb vandaag de 'sag' nagemeten. Op de motorbok, met het wiel van de grond is de afstand tussen de achteras en het schroefje op het zijpaneel 58cm. Op de zijstandaard is de afstand 57,5cm en als ik erop zit (70kg) is de afstand 52,5cm. De rider sag zou dus 5,5cm zijn.
Volgens de manual zou de afstand 4inch (10cm) moeten zijn.
Dit is hoe de preload momenteel ingesteld is;
[afbeelding]
Als ik de preload verlaag (de ringen naar boven draai en de veer ontspant) dan zou m'n sag toe moeten nemen toch? Maar gaat mn achterkant dan niet nog verder omlaag?
Ik weet jammer genoeg niet wat er aan de achterkant gebeurd is. Ik heb bij de motor in ieder geval geen setje dogbones gekregen...
Die supermoto wijkt zoveel af van de supersports die ik gewend ben dat ik overal aan twijfel, hahaha... Daarom heb ik het boekje er maar bij gepakt om alles eens na te lopen...
Bedankt voor de info mbt de remschijf. Die braking schijven was ik idd al tegengekomen, maar €200,- voor iets wat alleen maar "een beetje vervelend" is vind ik een hoop geld...
Hier trouwens nog een topic van mensen over de OEM Brembo schijven; Welche Bremsscheibe ...En ook hier het advies voor de Braking versie...
Youp, zou jij de hart op hart afstand van je dogbones eens kunnen meten? Die van mij zijn 145mm...
*Owja, en hoeveel zwart er van je voorvorkpoten door de kroonplaat steekt? In mijn geval 2 ringen...
Dan kan ik kijken in hoeverre mijne is aangepast...