Het is er doorheen. Geen motoren meer lekdijk bij Lopik

Je hoeft ook niet te weten hoe groot de overschrijding is...overschrijding = overschrijding...= prent.

Met meerdere microfoons is prima een baseline te bepalen, en die te stellen op bijv. 82 dBA.
Alles erboven -> flits -> prent.
 
Je hoeft ook niet te weten hoe groot de overschrijding is...overschrijding = overschrijding...= prent.

Met meerdere microfoons is prima een baseline te bepalen, en die te stellen op bijv. 82 dBA.
Alles erboven -> flits -> prent.
Ik vermoed dat je toch over wat complicaties heen kijkt: je zult het motorgeluid isoleren van het omgevingsgeluid. Aangezien het omgevingsgeluid niet constant is, zal motor die constant hetzelfde geluidsvolume produceert, diens volume ook als variërend waargenomen worden. Daarnaast zijn er allerlei reflecties van de omgeving die je eruit moet halen om het geluid van de motor te isoleren. En dan nog is de hoeveelheid toegestane dB's voor een specifieke motor gedefinieerd bij een enkel toerental. Dus al met al lijkt het mij vooral een behoorlijke hoeveelheid luchtfietserij... Mooi voor de bühne maar in de praktijk niet echt haalbaar
 
Misschien kun je een dode kamer over de weg heem bouwen waar je doorheen moet rijden en waarin je dan gemeten wordt.
Nadeel is dat dit wel erg opzichtig is en ik zou dan het contact even uit draaien.
 
Of nog erger: nefom zet er iemand bij met een perslucht toeter, welke bij elke passerende motor even wat geluid toevoegt....
"Ja, kijk maar naar de metingen; die motoren maken altijd zoveel mogelijk lawaai"

Zo las ik vorig jaar nog in de krant van een meting in t midden van Nederland om de hoeveelheid co2 en stikstof te meten.
Opvallend kritiekpunt hierin was dat de detectoren nogal dicht langs de weg waren gezet, en precies op de plek voor t stoplicht waar de grootste verkeers stroom op groen stond te wachten
 
Ik heb niet echt het idee dat het iets uitmaakt hoe je de meting doet, het gaat hun om het doel. weg met herrie. Als ie er eenmaal staat en je weet dat jou golfie of motor teveel herrie maakt dan rij je wel om en zo niet, een ruime marge op het geluid zodat ze binnen te normen van de wet vallen en je kunt altijd in protest om met jou motor of petjesbak nog eens langs te komen. de prent is bv 180,- en waar was die orginele uitlaat ook elweer? o ja verkocht op marktplaats, terug gekocht voor 100,- en ombouw kosten ook nog een slok geld, mmm dan maar betalen. hey , denken ze dan, die bekend , we gaan hem nog eens opzoeken, het is dan gauw over met de herrie pret pet denk ik.
 
Je hoeft ook niet te weten hoe groot de overschrijding is...overschrijding = overschrijding...= prent.

Met meerdere microfoons is prima een baseline te bepalen, en die te stellen op bijv. 82 dBA.
Alles erboven -> flits -> prent.
Gaat sowieso niet op.
Ik mag 106db produceren
 
Rdw zegt dit:

C8C0EF02-298F-4442-9426-DFD7987A11C5.png


Telefoon zegt dit:

Net gestart

8C6BA42F-B8D6-4EB7-8DCA-0BED03F83EE4.png



Choke eraf


EDDD0B37-1A17-4FE9-BF03-04A867454698.png
 
Gaat sowieso niet op.
Ik mag 106db produceren
Ja, op een afstand van een halve meter vanaf je uitlaat. De echte norm is een stuk lager, maar wel op een veel grotere afstand. Die is ook voor alle motoren gelijk. Omdat meten volgens die norm heel lastig is hebben ze een aangepaste methode bedacht, dichter bij de motor. Geluid neemt af hoe verder je van de bron af meet, 6 dB bij elke afstandsverdubbeling.
Rdw zegt dit:

Telefoon zegt dit:
Net gestart
Choke eraf
Idem, plus dat het "stationair" wat op de RDW-site staat niet slaat op je toerental, maar op het feit dat de motor niet rijdt...
Ik neem aan dat jouw motor op de choke geen 4625 tpm draait, dan klopt je meting dus niet.
 
Ja, op een afstand van een halve meter vanaf je uitlaat. De echte norm is een stuk lager, maar wel op een veel grotere afstand. Die is ook voor alle motoren gelijk. Omdat meten volgens die norm heel lastig is hebben ze een aangepaste methode bedacht, dichter bij de motor. Geluid neemt af hoe verder je van de bron af meet, 6 dB bij elke afstandsverdubbeling.

Idem, plus dat het "stationair" wat op de RDW-site staat niet slaat op je toerental, maar op het feit dat de motor niet rijdt...
Ik neem aan dat jouw motor op de choke geen 4625 tpm draait, dan klopt je meting dus niet.
Heb ook stationaire gemeten.

Dus niet rijdend. Stationaire gezien voldoet ie aan de norm.
 
Heb jij gemeten bij 4625 tpm? Gezien je vermeldingen "Net gestart" en "Choke eraf" heb je waarschijnlijk niet aan het gas gedraaid. Wel of geen choke zou niet moeten uitmaken.
Toerental geld voor rijdend in de derde versnelling met 41,1 kmh.

En dat komt overeen met de sticker op het frame.

Dus je kunt hoog en laag springen dat mijn stationaire meting niet klopt, die klopt dus wel.
 
Was vandaag lekker op de motor naar werk gegaan ... Al dat geouwehoer in dat Lekdijk topic deed mij besluiten om van over de Lekdijk bij Lopik naar huis te rijden.
DIjk was zo leeg als mijn portemonnee, heerlijk.

Ook niks meegemaakt dus.
 
Gaat sowieso niet op.
Ik mag 106db produceren

De mijne staat met 94dB bij RDW geregistreerd........
Dat zijn statische metingen, er wordt dynamisch gemeten en dan geldt voor elke motorfiets 82 dBA...
En die zijn volgens de rdw medewerker die ik al flink wat jaren ken niet correct.
..maar een agent bekeurt je ter plekke op de door hem bekende gegevens..
Kun je wel aanvechten, maar het woord van de ambtenaar telt zwaarder..
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft ook niet te weten hoe groot de overschrijding is...overschrijding = overschrijding...= prent.

Met meerdere microfoons is prima een baseline te bepalen, en die te stellen op bijv. 82 dBA.
Alles erboven -> flits -> prent.
Kansloos.

In Nederland met de meting voldoen aan wettelijke voorschriften (gelukkig!)
Daar staat precies in omschreven hoe e.e.a. in zijn werk gaat. De "bewijslast" is dan ook in orde. (Het moet nl. wettelijk bewezen worden)

Zoals het er nu instaat is de geluidspaal bij voorbaat kansloos voor een boete, als voorselectie apparaat om mensen er uit te pikken voor een juiste meting is het uiteraard wel bruikbaar.
 
Dat zijn statische metingen, er wordt dynamisch gemeten en dan geldt voor elke motorfiets 82 dBA...
Het belangrijkste verschil is niet zozeer statisch versus dynamisch, maar vooral de afstand: 50 centimeter versus 7,5 meter. Geluid neemt gewoon heel erg af met de afstand (maar er komt ook wel een beetje bij: in het ene geval meet je alleen wat er uit de uitlaat komt, in het andere geval meet je ook het inlaatgeluid en alle andere mechanische geluiden). Je kunt dus getallen van de verschillende meetmethoden helemaal niet vergelijken, iets wat veel mensen (met name ook die lui van de Nefom) niet begrijpen...

Tot voor kort was het trouwens 80 dB(A), bij Euro 5 is het 77 dB(A).
 
Dat klopt, maar ook het RDW hanteert '+2' voor afkeur..

Dus wil je iemand beboeten, dan >82 dBA 😉

Dynamische metingen in het verkeer dit helemaal nergens op. Je meet per definitie al het geluid in de omgeving en het is onmogelijk om dat uit te sluiten.

Ook verschilt het frequentie bereik per motor. Een laag geluid dringt makkelijk ver door terwijl een hoog geluid harder klinkt/over komt.

Een vrachtwagen (veel lage frequenties) die over de parallel weg rijdt valt niet weg te filteren.

Wil je dit zelf ervaren? Hou je oren maar eens dicht terwijl je muziek met veel lage tonen op flink volume luistert. Je kunt die lage tonen niet buiten houden. Via je schedel gaan die trillingen zo naar je gehoor. Dat geldt ook voor meetapparatuur, ookal meet je heel specifiek in 1 richting.

Verder is er een typegoedkeuring afgegeven met een statische geluidsdruk. Alles wat een motor met die typegoedkeuring doet is per definitie goed gekeurd.
 
Alles wat een motor met die typegoedkeuring doet is per definitie goed gekeurd.
Dat is niet zonder meer waar. Een motor met typegoedkeuring kan zonder modificaties ook sneller dan de maximum snelheid op een specifiek weggedeelte. Dat is toch niet toegestaan. In Nederland zijn er bij mijn weten nog geen specifieke geluidslimieten op wegen maar in Oostenrijk bijvoorbeeld wel. En dan kun je met een goedgekeurde motor toch in overtreding zijn.

Daarnaast stelt artikel 57 van het RVV dat je geen onnodig geluid mag veroorzaken met een voertuig. Even revven is dus een overtreding, ook al is je motor goedgekeurd.
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Dynamische metingen in het verkeer dit helemaal nergens op. Je meet per definitie al het geluid in de omgeving en het is onmogelijk om dat uit te sluiten.

Ook verschilt het frequentie bereik per motor. Een laag geluid dringt makkelijk ver door terwijl een hoog geluid harder klinkt/over komt.

Een vrachtwagen (veel lage frequenties) die over de parallel weg rijdt valt niet weg te filteren.

Wil je dit zelf ervaren? Hou je oren maar eens dicht terwijl je muziek met veel lage tonen op flink volume luistert. Je kunt die lage tonen niet buiten houden. Via je schedel gaan die trillingen zo naar je gehoor. Dat geldt ook voor meetapparatuur, ookal meet je heel specifiek in 1 richting.

Verder is er een typegoedkeuring afgegeven met een statische geluidsdruk. Alles wat een motor met die typegoedkeuring doet is per definitie goed gekeurd.
Mooi verhaal.

Toch gebeurt dit al zo..
Op dit moment NOG niet in Nederland, maar wel al in Oostenrijk, de Franse Vogezen en straks ook in de Belgische Ardennen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan