Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik vermoed dat je toch over wat complicaties heen kijkt: je zult het motorgeluid isoleren van het omgevingsgeluid. Aangezien het omgevingsgeluid niet constant is, zal motor die constant hetzelfde geluidsvolume produceert, diens volume ook als variërend waargenomen worden. Daarnaast zijn er allerlei reflecties van de omgeving die je eruit moet halen om het geluid van de motor te isoleren. En dan nog is de hoeveelheid toegestane dB's voor een specifieke motor gedefinieerd bij een enkel toerental. Dus al met al lijkt het mij vooral een behoorlijke hoeveelheid luchtfietserij... Mooi voor de bühne maar in de praktijk niet echt haalbaarJe hoeft ook niet te weten hoe groot de overschrijding is...overschrijding = overschrijding...= prent.
Met meerdere microfoons is prima een baseline te bepalen, en die te stellen op bijv. 82 dBA.
Alles erboven -> flits -> prent.
En als je het contact weer aanzet en je hebt mazzel geeft je uitlaat een enorme knal.en ik zou dan het contact even uit draaien.
Gaat sowieso niet op.Je hoeft ook niet te weten hoe groot de overschrijding is...overschrijding = overschrijding...= prent.
Met meerdere microfoons is prima een baseline te bepalen, en die te stellen op bijv. 82 dBA.
Alles erboven -> flits -> prent.
Ja, op een afstand van een halve meter vanaf je uitlaat. De echte norm is een stuk lager, maar wel op een veel grotere afstand. Die is ook voor alle motoren gelijk. Omdat meten volgens die norm heel lastig is hebben ze een aangepaste methode bedacht, dichter bij de motor. Geluid neemt af hoe verder je van de bron af meet, 6 dB bij elke afstandsverdubbeling.Gaat sowieso niet op.
Ik mag 106db produceren
Idem, plus dat het "stationair" wat op de RDW-site staat niet slaat op je toerental, maar op het feit dat de motor niet rijdt...Rdw zegt dit:
Telefoon zegt dit:
Net gestart
Choke eraf
Heb ook stationaire gemeten.Ja, op een afstand van een halve meter vanaf je uitlaat. De echte norm is een stuk lager, maar wel op een veel grotere afstand. Die is ook voor alle motoren gelijk. Omdat meten volgens die norm heel lastig is hebben ze een aangepaste methode bedacht, dichter bij de motor. Geluid neemt af hoe verder je van de bron af meet, 6 dB bij elke afstandsverdubbeling.
Idem, plus dat het "stationair" wat op de RDW-site staat niet slaat op je toerental, maar op het feit dat de motor niet rijdt...
Ik neem aan dat jouw motor op de choke geen 4625 tpm draait, dan klopt je meting dus niet.
Heb jij gemeten bij 4625 tpm? Gezien je vermeldingen "Net gestart" en "Choke eraf" heb je waarschijnlijk niet aan het gas gedraaid. Wel of geen choke zou niet moeten uitmaken.Heb ook stationaire gemeten.
Dus niet rijdend. Stationaire gezien voldoet ie aan de norm.
Toerental geld voor rijdend in de derde versnelling met 41,1 kmh.Heb jij gemeten bij 4625 tpm? Gezien je vermeldingen "Net gestart" en "Choke eraf" heb je waarschijnlijk niet aan het gas gedraaid. Wel of geen choke zou niet moeten uitmaken.
Gaat sowieso niet op.
Ik mag 106db produceren
Dat zijn statische metingen, er wordt dynamisch gemeten en dan geldt voor elke motorfiets 82 dBA...De mijne staat met 94dB bij RDW geregistreerd........
..maar een agent bekeurt je ter plekke op de door hem bekende gegevens..En die zijn volgens de rdw medewerker die ik al flink wat jaren ken niet correct.
Kansloos.Je hoeft ook niet te weten hoe groot de overschrijding is...overschrijding = overschrijding...= prent.
Met meerdere microfoons is prima een baseline te bepalen, en die te stellen op bijv. 82 dBA.
Alles erboven -> flits -> prent.
Het belangrijkste verschil is niet zozeer statisch versus dynamisch, maar vooral de afstand: 50 centimeter versus 7,5 meter. Geluid neemt gewoon heel erg af met de afstand (maar er komt ook wel een beetje bij: in het ene geval meet je alleen wat er uit de uitlaat komt, in het andere geval meet je ook het inlaatgeluid en alle andere mechanische geluiden). Je kunt dus getallen van de verschillende meetmethoden helemaal niet vergelijken, iets wat veel mensen (met name ook die lui van de Nefom) niet begrijpen...Dat zijn statische metingen, er wordt dynamisch gemeten en dan geldt voor elke motorfiets 82 dBA...
Dat klopt, maar ook het RDW hanteert '+2' voor afkeur..Tot voor kort was het trouwens 80 dB(A), bij Euro 5 is het 77 dB(A).
Waarom zou iemand dat willen?Dus wil je iemand beboeten, dan >82 dBA
Dat klopt, maar ook het RDW hanteert '+2' voor afkeur..
Dus wil je iemand beboeten, dan >82 dBA
Dat is niet zonder meer waar. Een motor met typegoedkeuring kan zonder modificaties ook sneller dan de maximum snelheid op een specifiek weggedeelte. Dat is toch niet toegestaan. In Nederland zijn er bij mijn weten nog geen specifieke geluidslimieten op wegen maar in Oostenrijk bijvoorbeeld wel. En dan kun je met een goedgekeurde motor toch in overtreding zijn.Alles wat een motor met die typegoedkeuring doet is per definitie goed gekeurd.
Lees de topic titel evenWaarom zou iemand dat willen?
Mooi verhaal.Dynamische metingen in het verkeer dit helemaal nergens op. Je meet per definitie al het geluid in de omgeving en het is onmogelijk om dat uit te sluiten.
Ook verschilt het frequentie bereik per motor. Een laag geluid dringt makkelijk ver door terwijl een hoog geluid harder klinkt/over komt.
Een vrachtwagen (veel lage frequenties) die over de parallel weg rijdt valt niet weg te filteren.
Wil je dit zelf ervaren? Hou je oren maar eens dicht terwijl je muziek met veel lage tonen op flink volume luistert. Je kunt die lage tonen niet buiten houden. Via je schedel gaan die trillingen zo naar je gehoor. Dat geldt ook voor meetapparatuur, ookal meet je heel specifiek in 1 richting.
Verder is er een typegoedkeuring afgegeven met een statische geluidsdruk. Alles wat een motor met die typegoedkeuring doet is per definitie goed gekeurd.