Dealer weet maar al te goed dat ie me voorlopig geen 790 verkoopt.
Het lijkt me niet onlogisch dat de straatversie beter stuurt op straat, daar is ze tenslotte voor gemaakt. Ik ben dus wel geneigd dat te geloven.
Zo'n 790 ADV in Duitsland bestellen en importeren geen mogelijkheid?
dat kan wel, maar dan moet je altijd weer bpm gaan betalen in nederland en dat kan wel 1000,- of meer zijn
De nieuwprijs in Dld ligt lager dan in Nederland. (15k ten opzichte van 13,5k), dat prijsverschil komt zeker door het ontbreken van de BPM in Dld.
Daarnaast staan er 2 nieuwe 790R's op marktplaats (met 0km).
Als je echt zo'n ding nieuw wilt hebben, zijn ze zeker wel te vinden.
Heb destijds ook bij de aankoop van mijn 701 overwogen om een nieuwe in Duitsland te kopen en te importeren, heb de kosten toen doorgerekend en zou mijn 400,- euro voordeel opleveren. Dat voordeel werd nog iets groter als ik er verschillende powerparts aan toe zou laten voegen (wat uiteraard een must is, want blauwe delen zijn <3). Dan zou ik hem invoeren zonder de accessoires en dan zelf monteren, want BPM gaat ook over de accessoires.
Tot ik er ééntje tegenkwam op MP met zo'n beetje alle accessoires die ik erop wou hebben, plus de Akrapovic en weinig km. (<4000km). Verschil in prijs tussen die jong gebruikte en een nieuwe was voor mij de doorslag om toch gebruikt te kopen. Van dat verschil heb ik weer een heel aantal extra spulletjes kunnen kopen en (bijna) alle pijnpunten kunnen oplossen die een standaard 701 heeft.
Ik hijack dit topic even. Hoe bevalt de 701? Ik ben aan het kijken voor een opvolger van mijn 1190 en de 701 staat in het lijstje met rally kit. Is het qua blok en motorvermogen ook te doen op de snelweg ivm woonwerk verkeer?
Mijn 701 bevalt mij echt super! Met de kanttekening dat het mijn eerste eigen motor is en hij mijn drang om te personaliseren bijzonder goed bevredigd.
Ik rijd enkel met mooi weer woon/werk(50km enkele reis), maar probeer altijd snelwegen te vermijden vanwege het gebrek aan fun op de grote baan en het ontbreken van een ruit/kuip op mijn SM. Qua vermogen vind ik het prima, mag natuurlijk altijd meer zijn. Maar voor een 1 cilinder is 75pk natuurlijk wel stevig.
Ik heb ook naar een Hypermotard gekeken, omdat ik destijds als werknemer van Ducati wel een leuke korting kon krijgen op een jonge fiets. En hoewel dat met 40pk meer een echte bom is in vergelijking met de Husky, mis ik op de Husky niet zo heel veel. De Hyper is zwaarder en voelt ook meer als Sportfiets in een SM-frame, dan een volbloed SM. Financieel was een hyper gewoon een stuk minder leuk, en valt alles wat je wil aanpassen al gauw in de categorie: Ducati Performance Parts met een premium prijs. Dat is toch wel een stukje leuker bij de 701.
Mocht ik mijn 701 eens op 1 oor leggen, dan heb ik voor 450 euro elk paneel nieuw met stickers. Bij een Hyper heb je daarvoor net het kontje en de kettingbeschermer.
Om lange verhalen achterwege te laten zal ik even paar punten opsommen:
Pluspunten:
- Goede looks!
- Veel aanpassingsmogelijkheden
- Blok loopt erg lekker, al merk je de Euro4 meuk wel onderin.
- Constant 100 - 120km/h rijden gaat prima
- 12V geschakeld en 12V constant liggen kant-en-klaar achter de koplamp
- Goede onderhoudsintervallen (Om de 10k km)
- Pijnpunten van de KTM 690 zijn redelijk opgelost. Zijn er nog wel een paar bekend.
- Redelijk comfortabel voor een Supermotard.
- Solide frame / rijwielgedeelte. De oude 690SMC's waren fragieler, deze voelt erg fijn/stevig.
- Remmerij is goed! Setje sinterbrons remblokken erin en hij remt hard!
- Veren en dempers zijn standaard al instelbaar. Het WP-spul werkt erg mooi!
- Loopt standaard makkelijk 180 - 190km/h
Minpunten:
- 13L tank, dat betekend met gebruik op binnenwegen elke 180km stoppen. Op snelwegen kon ik 200km halen.
- Onderin kan hij meer *Oempf* gebruiken. De Pirateracing-kit staat erg hoog op mijn wenslijst om dat op te lossen.
- Weinig licht uit de standaard koplamp.
- De standaard koppelingscilinder wil nog wel eens sneuvelen, uit voorzorg wordt deze vaak vervangen door een aftermarket oplossing.
- Standaard zadel is wat hard en is wennen. Nu wil ik niets anders meer, vind hem erg fijn.
- Het 2016 model (met blauwe kappen) draait 1000 toeren minder en schud beduidend meer dan de 2017 modellen (ik heb een '17)
- Het ABS op het achterwiel is wel redelijk enthousiast. Deze kun je niet tijdens het rijden uitzetten, alleen bij stilstand.
- Het trillen van de 1 cilinder kan bij lange stukken op constante snelheid als vervelend worden ervaren, ik merk het niet.
- Standaard Voorpijp is erg corrosie-gevoelig.
Meningen:
- De standaard spiegels zijn echt afschuwelijk lelijk
- De standaard handkappen zijn foeilelijk
- De standaard velgen worden geleverd met gele stickers die zo slecht zijn, dat je ze er beter gelijk af kunt halen.
- Zonder gele stickers zijn de standaard velgen erg saai en matte grijs.
- Erg vriendelijk in onderhoud. Alles is super eenvoudig zelf te doen!
Wat heb ik aangepast:
- Nieuwe Haan/Excel velgen (Lichter + mooier)
- KTM Handkappen (Volledige Alu stang ipv de standaard handkappen)
- ASV Shorty koppeling/Rem (zitten er nog niet op, op de foto)
- Sinterbrons remblokken van Brembo
- Goede valbescherming op de voor- en achteras.
- Kleine knipperlichten achter (voor moet nog, mijn LED-relais moet nog binnenkomen)
- 12V aansluiting onder stuur
- Quad-lock op het stuur
- Kleine spiegels
- FE510 Koplamp voor een modernere look
- Oberon Koppelingscilinder (voorzorg)
- 15T tandwiel voor, 46 Achter (Standaard is 16 voor, 45 Achter)
Wat ik nog wil:
- MotoMaster remschijf voor + achter (besteld)
- Carbon goodies (besteld)
- Titanium bouten (besteld)
- ABS Dongle
- Pirateracing inlaatset (PCV + ander inlaattraject + lichtere accu)
- Nieuwe voorpijp, of deze laten coaten ivm corrosie
- MY2019 zadel
Zo stond hij er 3 weken geleden bij:
Ter info:
Je hebt het over de adventure kit en dagelijks gebruik. Klinkt stoer! Houdt wel even rekening met het volgende:
Een 701SM kun je niet voorzien van Enduro velgen, maar een 701 Enduro kun je wel voorzien van SM velgen. Als je dus beide wilt, zul je een 701 Enduro moeten kiezen. Qua vering op straat is dat niet ideaal, maar beter dan velgen die uberhaupt niet passen
Hee dat is mijn oude motor zie ik aan het kenteken
Volgende week in Rockanje even proefrijden op de normale 790 tijdens de Orange days, ben benieuwd hoe de motor aanvoelt in vergelijking met die van de 790Duke.
Mijn 701 bevalt mij echt super! Met de kanttekening dat het mijn eerste eigen motor is en hij mijn drang om te personaliseren bijzonder goed bevredigd.
Ik rijd enkel met mooi weer woon/werk(50km enkele reis), maar probeer altijd snelwegen te vermijden vanwege het gebrek aan fun op de grote baan en het ontbreken van een ruit/kuip op mijn SM. Qua vermogen vind ik het prima, mag natuurlijk altijd meer zijn. Maar voor een 1 cilinder is 75pk natuurlijk wel stevig.
Ik heb ook naar een Hypermotard gekeken, omdat ik destijds als werknemer van Ducati wel een leuke korting kon krijgen op een jonge fiets. En hoewel dat met 40pk meer een echte bom is in vergelijking met de Husky, mis ik op de Husky niet zo heel veel. De Hyper is zwaarder en voelt ook meer als Sportfiets in een SM-frame, dan een volbloed SM. Financieel was een hyper gewoon een stuk minder leuk, en valt alles wat je wil aanpassen al gauw in de categorie: Ducati Performance Parts met een premium prijs. Dat is toch wel een stukje leuker bij de 701.
Mocht ik mijn 701 eens op 1 oor leggen, dan heb ik voor 450 euro elk paneel nieuw met stickers. Bij een Hyper heb je daarvoor net het kontje en de kettingbeschermer.
Om lange verhalen achterwege te laten zal ik even paar punten opsommen:
Pluspunten:
- Goede looks!
- Veel aanpassingsmogelijkheden
- Blok loopt erg lekker, al merk je de Euro4 meuk wel onderin.
- Constant 100 - 120km/h rijden gaat prima
- 12V geschakeld en 12V constant liggen kant-en-klaar achter de koplamp
- Goede onderhoudsintervallen (Om de 10k km)
- Pijnpunten van de KTM 690 zijn redelijk opgelost. Zijn er nog wel een paar bekend.
- Redelijk comfortabel voor een Supermotard.
- Solide frame / rijwielgedeelte. De oude 690SMC's waren fragieler, deze voelt erg fijn/stevig.
- Remmerij is goed! Setje sinterbrons remblokken erin en hij remt hard!
- Veren en dempers zijn standaard al instelbaar. Het WP-spul werkt erg mooi!
- Loopt standaard makkelijk 180 - 190km/h
Minpunten:
- 13L tank, dat betekend met gebruik op binnenwegen elke 180km stoppen. Op snelwegen kon ik 200km halen.
- Onderin kan hij meer *Oempf* gebruiken. De Pirateracing-kit staat erg hoog op mijn wenslijst om dat op te lossen.
- Weinig licht uit de standaard koplamp.
- De standaard koppelingscilinder wil nog wel eens sneuvelen, uit voorzorg wordt deze vaak vervangen door een aftermarket oplossing.
- Standaard zadel is wat hard en is wennen. Nu wil ik niets anders meer, vind hem erg fijn.
- Het 2016 model (met blauwe kappen) draait 1000 toeren minder en schud beduidend meer dan de 2017 modellen (ik heb een '17)
- Het ABS op het achterwiel is wel redelijk enthousiast. Deze kun je niet tijdens het rijden uitzetten, alleen bij stilstand.
- Het trillen van de 1 cilinder kan bij lange stukken op constante snelheid als vervelend worden ervaren, ik merk het niet.
- Standaard Voorpijp is erg corrosie-gevoelig.
Meningen:
- De standaard spiegels zijn echt afschuwelijk lelijk
- De standaard handkappen zijn foeilelijk
- De standaard velgen worden geleverd met gele stickers die zo slecht zijn, dat je ze er beter gelijk af kunt halen.
- Zonder gele stickers zijn de standaard velgen erg saai en matte grijs.
- Erg vriendelijk in onderhoud. Alles is super eenvoudig zelf te doen!
:
heb je ook nog echt gas gegeven op de adventure ?
Is de gasreactie instelbaar?Hey Koek! Tijd geleden zeg. Gasgeven deed ik maar ging niet vooruit. De Duke wel(logisch want het blok van de Adventure is op off-road gericht)
Toch zal in die gasreactie het verschil in zitten in vergelijking met de Duke, meer dan in die paar Pk's die er pas bij 10.000 rpm zijn.in rallymode wel
in rallymode wel
Al enige tijd lees ik hier mee.
Toen had ik nog het plan om een 790 Adventure te kopen.
En sinds gisteren is dat geen plan meer.
Een 790 S gekocht met nogal wat opties.
Daar zat de rallymode nog niet bij, maar na een proefrit, met ook een stukje onverhard, die er ook bij gepakt.
In off road wordt alleen de gasreactie stevig beperkt, maar de tractiecontrole blijft aan.
En die moet er toch echt (gedeeltelijk) af, om het leuk te maken.
Een heel verschil met de BMW S1000XR die ik nu rijd, maar in de bergen denk ik er zeker zoveel lol mee te hebben
Is het niet zo dat de tractiecontrole 100 procent spin toestaat? Tenminste zo werkt het op mijn 1190, het is heel handig voor mensen die geen ervaring hebben. Echter heb ik zelf al vaak genoeg gehad dat de motor inhield, maar ik toch echt de heuvel op moest.
Voor de 1190 kan je een Dommel kopen dat je motor onthoudt dat je tractiecontrole uit hebt staan anders reset deze zich als je, je contact uit zet