Het moet geen PAN worden

HansN

Rookie
29 mrt 2003
17
0
Zeeland
Deze week stap ik over op mijn "nieuwe" Pan European uit 1990.
Ik heb er echt veel zin in,het is een plaatje!
Om te voorkomen dat het een pan wordt met de Pan, zou ik graag wat specifieke onderhoudsadviezen willen horen.
Hoe ik moet poetsen weet ik wel, maar zijn er speciale onderdelen ( qua techniek b.v. die extra aandacht nodig hebben?
Vast bedankt voor jullie reacties!
Prima motorweer deze dagen hé?

HansN :]
 
Rijd nu al 3 seizoenen met een 1993 model. Buiten de jaarlijkse (grote) beurt heb ik tot nu toe niets gevonden wat extra onderhoud nodig heeft.Maandelijks alle vloeistofpeilen eens nazien, verder niets???????????
:]
 
Kontroleer of laat eens kijken naar de schuifoverbrenging in de kardanas.
Deze zit juist voor de kardanklok aan't achterwiel en moet goed ingevet blijven wat bij een ouder model wel eens verdroogd kan zijn.
De functie hiervan is dat de kardanoverbrenging moet in-en uitschuifen met het veren van het achterwiel.
Ken een Pan rijder die hier kosten heeft gehad met dit niet te kontroleren.Een kardanas vraagt een minimun aan onderhoud en is niet onderhoudsvrij zoals men weleens durft schrijven. ;)
 
- banden spanning regelmatig controleren
- banden controleren op spijkers en scheuren en profieldiepte
- remblokken controleren
- oliepeil controleren
Voorderest nergens naar kijken, hij doet het altijd. :] :] :] :] :] :] :] :]
 
....
Om te voorkomen dat het een pan wordt met de Pan, zou ik graag wat specifieke onderhoudsadviezen willen horen.
Hoe ik moet poetsen weet ik wel, maar zijn er speciale onderdelen ( qua techniek b.v. die extra aandacht nodig hebben?
Vast bedankt voor jullie reacties!
Prima motorweer deze dagen hé?

HansN :]



Ehhhh, gewoon gebruikersonderhoud lijkt me. Ik zou niet weten wat je nog meer moet controleren dan vloeistofpeilen, remblokken en bandenspanning. En zelfs dat wordt na verloop erg saai! Het is gewoon een probleemloze motor. Wel moet je bij wisselingen van het achterwiel de spiebanen van het achterwiel goet invetten. Wissel je het wiel een aantal keren zonder in te vetten dan is de kans op schade groot (kost je een cardan) Verder volstaat het gewone onderhoud (6000 km en 12000 km intervallen).
 
Ehhhh, gewoon gebruikersonderhoud lijkt me. Ik zou niet weten wat je nog meer moet controleren dan vloeistofpeilen, remblokken en bandenspanning. En zelfs dat wordt na verloop erg saai! Het is gewoon een probleemloze motor. Wel moet je bij wisselingen van het achterwiel de spiebanen van het achterwiel goet invetten. Wissel je het wiel een aantal keren zonder in te vetten dan is de kans op schade groot (kost je een cardan) Verder volstaat het gewone onderhoud (6000 km en 12000 km intervallen).

Dat zeg ik, GAMMA.
 
Terug
Bovenaan Onderaan