Al goed 9 jaar aan het rondrijden op een V50 nato, ~30.000km per jaar. Nu ook een 2e Nato meegenomen op een trage wereldreis.
Guzzi gek heeft ook gelijk, alleen ben ik van mening dat het niet alleen de kleine blokjes zijn die hogere toerentallen fijner vinden. Hebben thuis ook een sport 1100 en een california 3. Beide zijn veel gelukkiger hoger in de toeren dan laag.
- kruiskoppeling in de gaten houden
- schuifbusjes tussen eindaandrijving en cardan ook (die zullen wat eerder gaan)
- klep speling in de gaten houden
- en inderdaad gewoon goed synchroniseren
- Bij olie wissel ook gelijk versnellingsbak en eindaandrijving meenemen.
Kruiskoppeling van m`n Nato in NL heeft na 9 jaar eindelijk het punt bereikt dat ie af is en vervangen moet worden. De schuifbusjes tussen cardan en eindaandrijving zullen wat sneller de geest geven, de teller staat daarbij nu op 2 setjes schuifbussen voor 1 cardan :p.
Met op toeren houden gewoon 4000rpm aanhouden. Daaronder wil hij ook nog wel, maar zoals gezegd krijgt de aandrijving het iets harder voor zn kiezen.
Ga je te laag dan moet elke slag dus iets meer roteren voor de speling uit de aandrijflijn is (geen idee hoe ik dit fatsoenlijk zou kunnen verwoorden). Je kruiskoppeling krijgt het dus wat zwaarder, die schuifbusjes ook en zullen sneller gaan afschuinen met als uiteindelijk resultaat dat er helemaal geen verbinding meer is tussen cardan en eindaandrijving. Al met al, meer kans op overmatige slijtage.
Daarnaast vinden de blokjes wat meer toeren helemaal niet erg. Die van mij in NL heeft de afgelopen jaren erg hard moeten werken (was ook woon/werk/school/pekel fiets). Heeft meer boven de 6000rpm gezeten dan eronder. 2 maand terug alles los gehad omdat een klep de geest gegeven had, cylinder wanden zagen er nog steeds prima uit. Alleen jammer van die klep, maar ach die deed ook al dik 90.000km z`n best.
Hier in Australië laat ik em ook altijd lekker tussen de 4 en 6k rpm pruttelen. Alleen in de stad zelf nog wel eens wat lager maar daar houd het dan ook op. Je merkt het vanzelf, ze rijden fijner wanneer je ze lik op stuk geeft.... het zijn tenslotte geen Harley's :p.