Het nieuwe Donner rijbewijs

Nieuwe voorstel rijbewijs aan nemen of niet??

  • Ja

    Stemmen: 6 8,3%
  • Nee

    Stemmen: 58 80,6%
  • Wil er wel meer over weten voor dat ik beslis

    Stemmen: 8 11,1%

  • Totaal aantal stemmers
    72
Ik ben voor strenger optreden, als de overheid dat nu ook eens tegen de criminaliteit gaat doen :X

Dus niet alleen zero tolerance in het verkeer maar ook tegen bijv. winkeldiefstal. 5x jatten binnen een jaar is hand eraf hakken.
Ik ben ook voor strenger optreden, maar niet alleen tegen automobilisten en motorrijders. Voeters en fietsgangers veroorzaken net zo goed gevaarlijke situaties. Om nog maar te zwijgen over de brommerbinkies....

Onzinbekeuringen zouden verboden moeten worden, maar goed, het is niet de politie die het wanbeleid bepaalt.
 
Onzinbekeuringen zouden verboden moeten worden, maar goed, het is niet de politie die het wanbeleid bepaalt.
inderdaad, echte misdrijven aanpakken en een keertje 5 km te hard midden in de nacht op een lege a28 moet kunnen, dan wordt het allemaal een stuk geloofwaardiger in elk geval......
 
Voor die gene die het nog niet weten even een klein opsommetje:
- binnen 5 jaar 2 forse snelheids overtredingen
- binnen 5 jaar 2 forse ongelukken
- binnen 5 jaar X aantal keer door rood rijden

Misschien handig om dit te lezen (bron: Min. v. Justitie):

Een automobilist of bromfietser die binnen vijf jaar na een veroordeling opnieuw zwaar de fout ingaat, krijgt automatisch een rijontzegging opgelegd. Dit staat in een wetsvoorstel van minister Donner dat hij mede namens minister Peijs voor advies naar verschillende instanties heeft gestuurd.

De nieuwe maatregel is bedoeld voor de bestuurder die rijdt onder invloed, een grove snelheidsovertreding maakt of een verkeersongeval veroorzaakt met ernstige gevolgen.

De rechter kan nu al voor een groot aantal zware verkeersdelicten een rijontzegging opleggen, maar is daartoe niet verplicht. Minister Donner wil dat bij verkeersrecidive veranderen. Wegpiraten die opnieuw een verkeersdelict begaan, vormen een grote bedreiging voor de verkeersveiligheid.

Door het tweede delict negeert de automobilist of bromfietser een eerdere strafrechtelijke afdoening. Een verplichte rijontzegging voor een bepaalde periode is in die gevallen daarom gerechtvaardigd. Van de maatregel gaat naar verwachting een sterk preventieve werking uit: mensen die een jaar of langer niet mogen rijden, verliezen automatisch hun rijbewijs en moeten weer examen doen. Bromfietsers vallen ook onder de nieuwe maatregelen.

Lichte verkeersdelicten (Mulderfeiten) die op kenteken worden bekeurd en veelal met een geldboete worden afgedaan, vallen buiten de werking van het wetsvoorstel.

Dus: verplichte rijontzegging bij een herhaalde veroordeling (binnen 5 jaar) voor 1) alcohol, 2) grove snelheidsovertreding (alles buiten Wet Mulder) en 3) veroorzaken ernstig verkeersongeval.

Dus niet X keer door rood rijden.

Ben het overigens helemaal eens met dit voorstel... O-)
Ik hoop alleen nooit gepakt te worden ;)
 
ik denk van niet, maar ik vind dat racen op de openbare weg gewoon snoeihard aangepakt moet worden......niets meer en niets minder...


ik rij zelf ook vaak harder dan mag, maar geen snelheden van over de 200......dat kan gewoon niet meer in dit land, als je dat wilt moet je dat maar ergens anders doen als op straat.....


als je bijvoorbeeld van boksen houdt ga je toch ook naar de boksclub, dan ga je toch niet oefenen in de Albert Heijn op ouwe vrouwtjes .... |(

Ben bang dat jou te hard rijden ook al snel valt onder bovenstaand regeltje...
Keertje 130 rijden waar een 100 bord staat en de lul....

Ik vindt het veilig genoeg op de nederlandse wegen en ben het gewoon beu dat alles continue maar veiliger moet.

Ik kan het begrijpen als we vrij hoge ongeluks cijfers hadden, maar in de huidige situatie gaat het bijna nergens meer om...

En nee, ik rij eigenlijk nooit boven de 200, maar vindt het gewoon lekker om af en toe aan het gas te hangen.
 
Ben bang dat jou te hard rijden ook al snel valt onder bovenstaand regeltje...
Keertje 130 rijden waar een 100 bord staat en de lul....
dat is volgens mij nog steeds een overtreding maar goed, als dat zo is dan moet ik dat maar niet meer doen........

in dit land is er heel erg veel, heel erg goed voor elkaar maar dat heeft ook een bepaalde keerzijde.....

in elk land onder de evenaar zouden ze dit soort regels waarschijnlijk omarmen met gejuich, als ze dan ook uberhaupt eens een keer een motor of auto konden kopen.....
 
inderdaad, echte misdrijven aanpakken en een keertje 5 km te hard midden in de nacht op een lege a28 moet kunnen, dan wordt het allemaal een stuk geloofwaardiger in elk geval......

Volledig mee eens. Het onzinnige staatskas spekken door midden in de nacht op verlaten snelwegen te gaan flitsen is complete onzin en heeft geen f*ck met verkeersveiligheid te maken.
En ik ken inderdaad nog genoeg "projectjes"waar de dames en heren van de politie zich mee kunnen gaan bezig houden: Veiligheid algemeen, controleren bij scholen op snelheid en parkeerbeleid, bestrijden extremisme enz , enz, enz,
 
Wat er eigenlijk met deze wetswijziging bedoeld wordt is dat er geen juridische toetsing meer gedaan wordt. Na een 3 tal overtredingen ben je je rijbewijs kwijt, net zoals er voor een bepaalde snelheidsovertreding een vaste geldboete is. Wanneer zoiets ingevoerd wordt is het een veel kleinere stap om het aantal overtredingen wat daar onder valt uit te breiden.
Overigens grappig om te lezen dat sommige mensen hier, die zoveel commentaar hebben op "achterlijke allochtonen", er zelf een nogal middeleeuws rechtsgevoel op na houden. :z
 
Ben bang dat jou te hard rijden ook al snel valt onder bovenstaand regeltje...
Keertje 130 rijden waar een 100 bord staat en de lul....
Te hard is te hard en dat weet iedereen in dit land. Je kan ook niet recht praten dat een rolletje pepermunt jatten wel zou kunnen en een TV niet. Jatten mag niet en te hard rijden ook niet.

Als je het risico neemt moet je niet zeuren en de gevolgen gewoon aanvaarden. Nu moet de overheid zich nog instellen op waar nu eigenlijk echt tegen opgetreden moet worden.
 
Ja, maar ben je nou wel of niet schuldig? :? Ik weet dat je financieel aansprakelijk bent, maar het is toch niet zo triest dat je schuldig verklaard wordt voor iets wat je niet veroorzaakt hebt? Als dat zo is dan is iedere automobilist / motorrijder per definitie schuldig, ook al gedraag je je netjes.
Je bent dan in sommige gevallen verzekeringstechnisch het haasje, dat wil NIET zeggen dat je dan ook automatisch strafrechtelijk de schuldige bent.
Het is een regeling die puur verzekeringstechnisch de zwakkere verkeersdeelnemers beschermd, heeft dus geen enkele invloed op de schuldvraag.
 
Te hard is te hard en dat weet iedereen in dit land. Je kan ook niet recht praten dat een rolletje pepermunt jatten wel zou kunnen en een TV niet. Jatten mag niet en te hard rijden ook niet.

Als je het risico neemt moet je niet zeuren en de gevolgen gewoon aanvaarden. Nu moet de overheid zich nog instellen op waar nu eigenlijk echt tegen opgetreden moet worden.

Te hard is te hard omdat de limiet van bijv. 120 wordt bepaald door overheids instanties,...

Op het moment dat ie bezig zijn met nieuwe regeltjes maken, geef ik daar graag commentaar op en zeur ik er wel degelijk over, omdat ik het gewoon niet met ze eens ben...

Kom op zeg, mag niet meer zeiken als ik een boete krijg om dat de politie niet de regels maakt, en je dus niet bij hun moet zijn,..

En nu mag je ook niet meer zeiken over degene die de regels maken...

Tis goed,...
 
Je bent dan in sommige gevallen verzekeringstechnisch het haasje, dat wil NIET zeggen dat je dan ook automatisch strafrechtelijk de schuldige bent.
Het is een regeling die puur verzekeringstechnisch de zwakkere verkeersdeelnemers beschermd, heeft dus geen enkele invloed op de schuldvraag.
Ja, precies. Maar de verjaardagdeskundigen en borreljuristen verklaren je toch wel schuldig ;)
 
een keertje 5 km te hard midden in de nacht op een lege a28 moet kunnen
:X

Dat dacht ik een tijd geleden ook. 22:45u, bij 't Harde in de buurt. En de volgende dag weer, en de dag daarna ook. Drie keer rond hetzelfde tijdstip, drie van die flutboetes :(

:X

:(


:+
 
Te hard is te hard omdat de limiet van bijv. 120 wordt bepaald door overheids instanties,...

Op het moment dat ie bezig zijn met nieuwe regeltjes maken, geef ik daar graag commentaar op en zeur ik er wel degelijk over, omdat ik het gewoon niet met ze eens ben...

Kom op zeg, mag niet meer zeiken als ik een boete krijg om dat de politie niet de regels maakt, en je dus niet bij hun moet zijn,..

En nu mag je ook niet meer zeiken over degene die de regels maken...

Tis goed,...
Tuurlijk mag je zeiken over degene die de regels maakt. Maar als je 140 rijdt waar je 120 mag, dan is dat een bewust genomen risico en moet je niet zeiken over de bekeuring.

Als ik pepermunt lekker vindt ga ik het toch ook niet jatten omdat ik het niet eens ben met de prijs.
 
Tuurlijk mag je zeiken over degene die de regels maakt. Maar als je 140 rijdt waar je 120 mag, dan is dat een bewust genomen risico en moet je niet zeiken over de bekeuring.

Als ik pepermunt lekker vindt ga ik het toch ook niet jatten omdat ik het niet eens ben met de prijs.
appels.jpg
&
peer1.jpg


De grote vraag die mij dwars zit is een misdrijf zonder slachtoffers wel een misdrijf.

Kijk als ik een rolletje snoep raus dan benadeel ik degene van wie ik steel. Maar wie is het slachtoffer van te hard rijden :?

Waar het op neer komt is dat je bij een "zware" overtreding gewoon dus standaard een voorwaardelijke rij ontzegging krijgt met een proeftijd van 5 jaar. Dat lijkt mij een beetje cru.

Een proeftijd voor mishandeling / diefstal is 3 maanden tot 2 jaar.

Dus verkeersboeven zijn blijkbaar de ergste criminelen die er zijn :?
 
Laatst bewerkt:
(Afbeelding) & (Afbeelding)

De grote vraag die mij dwars zit is een misdrijf zonder slachtoffers wel een misdrijf.

Kijk als ik een rolletje snoep raus dan benadeel ik degene van wie ik steel. Maar wie is het slachtoffer van te hard rijden :?

Waar het op neer komt is dat je bij een "zware" overtreding gewoon dus standaard een voorwaardelijke rij ontzegging krijgt met een proeftijd van 5 jaar. Dat lijkt mij een beetje cru.

Een proeftijd voor mishandeling / diefstal is 3 maanden tot 2 jaar.

Dus verkeersboeven zijn blijkbaar de ergste criminelen die er zijn :?
:^

Jij zegt hetgene wat ik niet neer kon schrijven :D
 
en nadat ze deze regeltjes erdoor weten te drukken krijgen we om het "nog" VEILIGER te maken;

Verbod alles boven 25 kW
Zwarte boxen in motorvoertuigen
Fietsbewijs met na 10 jaar opfrissingscursus verkeersdeelneming
Begrenzers op motorvoertuigen bij 119 km/u
Blaastest voetgangers
Elektronisch volgsysteem (ergens gelezen rij je met je eigen voertuig als treintje ergens achteraan)

Etc. Etc.

ik weet het regeltjes zijn regeltjes, maar die kunnen ook te ver gaan! ( tot het onacceptabele aan toe) :o

goed, daarom zal ik ook nooit in de politiek kunnen gaan
 
Laatst bewerkt:
De grote vraag die mij dwars zit is een misdrijf zonder slachtoffers wel een misdrijf.

Kijk als ik een rolletje snoep raus dan benadeel ik degene van wie ik steel. Maar wie is het slachtoffer van te hard rijden :?

Waar het op neer komt is dat je bij een "zware" overtreding gewoon dus standaard een voorwaardelijke rij ontzegging krijgt met een proeftijd van 5 jaar. Dat lijkt mij een beetje cru.

Een proeftijd voor mishandeling / diefstal is 3 maanden tot 2 jaar.

Dus verkeersboeven zijn blijkbaar de ergste criminelen die er zijn :?
Ohh... Dus zolang ik geen slachtoffers maak mag ik ook gewoon rijden met een enorme kegel |( Want zolang ik niemand aanrijd, benadeel ik niemand.

Onze geweldige overheid maakt dit allemaal een beetje cru, dat ben ik helemaal met je eens. Maar als regels bewust overtreden worden en je krijgt daarvoor een sanctie dan moet er niet zo gezeurd worden imho.
 
Ja ik weet niet hoe de rest het doet,maar voor mezelf:

Ik ben echt geen waaghals of iets dergelijks maar ik vind het wel fijn (en niet onveilig) om af en toe eens lekker door te trekken naar de 200 of erboven :P

Stel dat je al een keer gepakt ben met b.v. 180 waar je 120 mag,vind ik al niks te hard eigenlijk maar ok.

Als je daarna toch gewoon motor blijft rijden dan kun je er donder opzeggen dat je weer zo een keer veel te hard rijd en wat als je dan een bordje "stop Politie" in je spiegels ziet,met de gedachte: daar gaat m'n rijbewijs, voor alle rijbewijzen opnieuw op (auto,motor,vrachtwagen,aanhangwagen) wellicht ontslag op het werk :(

Dan denk ik dat ik, als nette,hollandse jongen zonder strafblad er toch eens serieus over na zou denken om er als een gek over de vluchtstrook vandoor te gaan,zodat m'n identiteit niet vast is te stellen en dan later maar opgeven dat m'n Opa van 85 met motorrijbewijs uit 1919 gereden heeft! 0-)
 
Dan denk ik dat ik, als nette,hollandse jongen zonder strafblad er toch eens serieus over na zou denken om er als een gek over de vluchtstrook vandoor te gaan,zodat m'n identiteit niet vast is te stellen en dan later maar opgeven dat m'n Opa van 85 met motorrijbewijs uit 1919 gereden heeft! 0-)
Dan was 'ie dus 0 toen hij z'n RBW haalde... :+ Overigens had je volgens mij toen nog niet eens RBWzen.

Strafmaat bij snelheidsovertredingen is onevenredig hoog; als je (veel) te hard rijdt wordt je voertuig in beslag genomen en als je iemand neersteekt je mes. De bermen staan vol met camera's, net als de voetbalstadions maar de pakkans op de (snel)weg is vele malen groter en de boetes hoger.
 
Ohh... Dus zolang ik geen slachtoffers maak mag ik ook gewoon rijden met een enorme kegel |( Want zolang ik niemand aanrijd, benadeel ik niemand.
Goed punt, ik dacht alleen even in termen van snelheid.

En nou is het ook zo dat hard rijden soms onverantwoord is, dus dan blijft erover dat de omstandigheden van de overtreding in ogenschouw moeten worden genomen. Ik vind dat rond half negen met 50 langs een basisschool rijden gevaarlijker, dan om 3 uur 's nachts op de A5 200. Voor de laatstekan je je rijbewijs verliezen voor de eerste krijg je geen eens een boete. Maar hoe vaak wordt er naar de omstandigheden gekeken, het apparaat klikt en je bent het zaadje end of story.

Maar ja ik ben geen ambtenaar of politicus dus zal het wel verkeerd zien allemaal.
 
het komt erop neer dat men reëler moet gaan straffen inderdaad, ik woon in een 30 km zone maar daar wordt nooit op gecheckt, gaat dus nergens over...hoewel er wel een school zit enzo.....
 
En tot die tijd dat dat eindelijk gebeurt, vindt ik dit soort regels dus een duidelijke nono,....
 
Terug
Bovenaan Onderaan