Het 'noodstop-knop' topic.

als ehbo er vind ik de knop wel nuttig bij een ongeval.
een gecrachde motor is dan al snel gestopt.
ook is de knop erg handig als je gas ineens blijft hangen.

privé gebruik ik hem op mijn eigen motor eigelijk ook nooit.
 
Ik heb altijd geleerd dat je de noodknop oa gebruikt wanneer je bv snachts valt zodat je lampen aan blijven en zodoende sneller opgemerkt kan worden door hulpverleners/voorbijgangers. :)
 
Die knop hebben we kennelijk te "danken" aan de US waar deze wettelijk is voorgeschreven. Kan best nuttig zijn bij ongevallen wanneer de contact sleutel lastig bereikbaar is of afgebroken. Dat gebruik ervan kortsluiting zou geven lijkt me, afgaande op het electrisch schema van mijn motor, bijzonder onwaarschijnlijk maar misschien geldt dit niet voor alle motoren? Dat de schakelaar snel zou slijten lijkt me ook wat vergezocht, de gedachte is misschien dat de knop niet bedoeld is voor regelmatig gebruik en als gevolg niet zo stevig uitgevoerd?? Ik gebruik 'm nog wel es (houdt contact beetje soepel nietwaar), in 19 jaar dagelijks motorrijden nog nooit een probleem mee gehad.
 
Ik druk hem enkel in wanneer ik mijn remschijfslot heb gebruikt.
Heeft me toch al een paar keer geholpen wanneer ik weg wil rijden en men slot ben vergeten.
 
Ik heb altijd geleerd dat je de noodknop oa gebruikt wanneer je bv snachts valt zodat je lampen aan blijven en zodoende sneller opgemerkt kan worden door hulpverleners/voorbijgangers. :)

Bovenstaande lijkt een beetje op wat ik heb geleerd bij het lessen.
Alleen hoeft het niet meteen een ongeluk te zijn, maar bijvoorbeeld pech.
Als je ziet dat je olielampje gaat branden of ander soort euvel waarmee je je blok meteen uit wil zetten, en toch licht wilt hebben, dan is dat knopje een uitkomst. Kun je je fiets in het donker gewoon uit laten bollen en aan de kant zetten. :)

Enne:

Noodstop, of motorstop :?
Er staat toch iets van "engine stop" bij?
Een noodstop doe je toch bij je bijzondere verrichtingen?
Als ik dat knopje omzet gebeurt er toch nix met mijn remmen :+
Komen wel mooie vlammen uit de uitlaat })
 
Ik heb 'm een keer in een noodgeval gebruikt, viel stapvoets om en dacht dat het niet echt gezond was om m'n motor op z'n zijkant al draaien te laten liggen.

Verder alleen als ik m stal/parkeer in buurten waar ik het niet vertrouw, scheelt misschien toch kostbare seconden tijdens eventuele diefstal.


Dit is de enige nutige reden tot nu toe om de knop te gebruiken, goed idee ik zal er aan denken als ik in A'dam sta...
 
Dit is de enige nutige reden tot nu toe om de knop te gebruiken, goed idee ik zal er aan denken als ik in A'dam sta...
Dit bovenstaande is wat ik mezelf aangewend heb. Waar ik ook parkeer, thuis of terras bv. zet ik de knop op OFF. Weet niet precies waarom, misschien als extra 'slot' om vertraging te creeren bij evt. poging tot diefstal.
 
Ben twee keer onderuit gegaan en heb 'm beide keren gebruikt. Eén keer lag m'n gashand klem, draaide de motor nog half gas door en wilde ik de ingeknepen koppeling niet loslaten. Het eerste wat je wilt is die draaiende motor afzetten, met alle vloeistoffen die d'r uit komen lopen is dat toch wel aan te raden....Dan is zo'n knop wel errug handig..... In één klik rust.... De andere keer gebeurde hetzelfde, je komt er met je duim bijna vanzelf bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan