Min vaders "Motorwerkplaats" (in IJmuiden) sloot 'officieel' begin 60er jaren (van de vorige eeuw
)
Wij, mijn oudere broer en ik 'erfde' zo een prachtige hobbyruimte. Inclusief een schuur met een aantal achtergelaten (!) motoren.
Was in 1963. Als 13 jarig ventje en gek van motor-cross, viste ik er een Norton 16H (ééncilinder zijklepper, 500cc, bj 1941) tussenuit.
Allereerst werd de motor wat lichter gemaakt (of te wel, al het overbodige eraf gesloopt)
De achterband werd vervangen door een 'sleedse' crossband, het zadel moest (was toen nog niet zo groot!) plaatsmaken voor een dikke plak schuimrubber.
De motor liep niet meer, maar dat was in een motorwerkplaats wel 'even' te klaren.
Cilinderkop eraf, scheut petroleum in de cilinder en de zuiger ging al snel weer op en neer!
Carburatie schoon gemaakt en de roestige tank vervangen voor een klein brommer tankje.
De magneet ontsteking eraf en grondig schoon gemaakt (en meteen waterdicht, voor over het strand ! )
Alles weer gemonteerd, verse olie erin en . . . . . . . . niet lopen. Met vriendjes enkele blokjes rond geduwd, maar niet lopen
Er was een 'prachtige'-vonk, zelfs een nieuwe bougie en de carburatie leverde benzine
Na tig keer demonteren en weer alles monteren en weer trappen tot je er bij neerviel, hielp mijn broer me uit de problemen.
Een 4-takt cyclus heeft 2 bovenste dode punten (BDP), één waarbij de beide kleppen open staan en één bij de compressie.
De magneet ontsteking staat met een ketting gekoppeld aan de nokkenas, dus draait op de halve snelheid.
Juist ja, had de magneet op het verkeerde BDP gezet.
P.S. hebben er daarna op het IJmuider strand nog veel plezier mee beleeft
Tot de Politie er een eind aan maakte.
Toen mocht de Norton één schuurtje opschuiven, het oud-ijzer hok