Het Super Tenere 1200 topic

Een Tracer 1200/1300 met cardan zou wel mooi zijn. Moet dan niet zwaarder zijn dan ongeveer 225kg😁

Snap niet goed wat iedereen toch met dat gewicht heeft...

Eens dat ding rolt... voel je dat niet meer he. ;)


Eens als je de stap zet naar een zware, comfortabele allroad weet je dat je boven die 225kg gaat...
 
Heren, Dames,

Van de week ben ik een proefritje wezen maken op een '13 ST en ik ben wel lichtelijk verliefd geworden. Nu zag ik dat er vanaf '14 nogal wat upgrades zijn wat betreft de vering, cruisecontrol en dergelijke. Voegt dit heel veel toe of kan ik net zo goed voor een '13 gaan? En hebben jullie verder nog specifieke dingen waar ik opmoet letten bij een ST?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Gr EZ
 
Heren, Dames,

Van de week ben ik een proefritje wezen maken op een '13 ST en ik ben wel lichtelijk verliefd geworden. Nu zag ik dat er vanaf '14 nogal wat upgrades zijn wat betreft de vering, cruisecontrol en dergelijke. Voegt dit heel veel toe of kan ik net zo goed voor een '13 gaan? En hebben jullie verder nog specifieke dingen waar ik opmoet letten bij een ST?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Gr EZ


Ik ben overgestapt van zo'n '13 naar een laatste generatie en moet zeggen dat de huidige toch wel wat beter geworden is.
Bolt wat soepelder, is precies ook wat vlotter.
Elektronisch instelbare vering vind ik geen meerwaarde, cruisecontrol dan weer wel.
Net als de standaard handvatverwarming. Zo'n aftermarket werkt wel even goed, maar da's weer een extra schakelaar op je stuur.


Maar los daarvan, ik heb met volle tevredenheid +80 000km met m'n '13 gereden ook.. Moest ik fiscaal gezien de aankoop niet nodig gehad hebben, ik zou nog een hele tijd met die motor blijven rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Ik ben overgestapt van zo'n '13 naar een laatste generatie en moet zeggen dat de huidige toch wel wat beter geworden is.
Bolt wat soepelder, is precies ook wat vlotter.
Elektronisch instelbare vering vind ik geen meerwaarde, cruisecontrol dan weer wel.
Net als de standaard handvatverwarming. Zo'n aftermarket werkt wel even goed, maar da's weer een extra schakelaar op je stuur.


Maar los daarvan, ik heb met volle tevredenheid +80 000km met m'n '13 gereden ook.. Moest ik fiscaal gezien de aankoop niet nodig gehad hebben, ik zou nog een hele tijd met die motor blijven rijden.

Dat is ook mijn ervaring. 100k met 2013 model gedaan, naar volle tevredenheid. Voor mij is de vering dan ook weer een enorme stap vooruit, op vakantie met 2 volledig bepakt voor een kleine maand, om de week vering bijstellen naar volle bepakking en dan naar geen en opnieuw... dat was ik grondig beu. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik rijd nu nog op een XT660X dus ik ga er sowieso op voorui uit. Maar even alles goed in de gaten houden of er nog wat moois voorbijkomt.
Nog specifieke dingen waar ik op moet letten? Terugroepacties? Dingen die veel falen?

Gr EZ
 
Het enige wat bij mij vroegtijdig problemen gaf was de "nokkenaskettingspanner"
Zou een gekend dingetje zijn, bij mij vervangen voor 40K

Was, dacht ik, om en bij de 200€...



(ik kwam van de XT660Z toen ik voor m'n eerste XTZ1200 ging)
 
Snap niet goed wat iedereen toch met dat gewicht heeft...

Eens dat ding rolt... voel je dat niet meer he. ;)


Eens als je de stap zet naar een zware, comfortabele allroad weet je dat je boven die 225kg gaat...
Had voor mijn Tracer 900GT een FJR1300. Ook daarvan voel je het gewicht niet meer als het spul rolt. Als ik ‘m echter uit en in de gargage moet duwen en zeker ook onderweg met aan de hand manoevreren is 300Kg toch erg veel. Heb enkele dagen een Teneré mee gehad en daar had ik dat zelfde. Rijden prima, manoevreren een stuk minder.
 
Had voor mijn Tracer 900GT een FJR1300. Ook daarvan voel je het gewicht niet meer als het spul rolt. Als ik ‘m echter uit en in de gargage moet duwen en zeker ook onderweg met aan de hand manoevreren is 300Kg toch erg veel. Heb enkele dagen een Teneré mee gehad en daar had ik dat zelfde. Rijden prima, manoevreren een stuk minder.

Klopt wel ergens natuurlijk, maar je moet toch vooral rijden met dat ding he...

Ik heb iig nog nooit echt het idee gehad dat de motor te zwaar was voor om het even wat ermee te doen.
 
Voor mij is het gewicht wel een punt geweest. ik rijd altijd met 2 personen ook nog eens met een motor aanhanger.
als je veel in het buiten lang bent en geregeld ergens stop merkt je telkens weer dat gewicht op begint te spelen met draaien en keren niet vlakke gedeeltes.
Dat komt erg vaak voor zit je net in een gat of voor een hobbel dan wel met je voeten net geen bodem kan raken.
Het gewicht is door al die luxe veel te veel omhoog gegaan. Het verwonderd mij dan ook niet dan de 700 zo populair geworden is.
Eigenlijk alles wat een goede motor nodig heeft. dat is dus niks
 
Vanmiddag m'n skidplate gemonteerd.
Nu alleen nog zijkoffers en een kleine topkoffer en 'm is helemaal zoals ik 'm wou.

- Skidplate Givi
- Hoge ruit Givi
- Kofferhouders met toolbox Givi
- Topkoffer Givi Outback 58
- Crashbars Altrider
- Rempedaalverbreding Off-The-Road
- ABS schakelaar Off-The-Road
- GPS houder Touratech



94640844_2901563676593951_7451572021504245760_n.jpg

94993863_227787251655918_5700152832859045888_n.jpg
 
En mét (wel praktische) crashbars 8-)
Maar hoezo "toch beter"?

Ik houd wel van de carbon 'look', maar zou er niet veel voor extra betalen. Ook de wind deflectors lijken me fijn aan de RE.

Wat ik niet begrijp is dat er a) geen crashbars bij de RE zitten en b) dat de RE altijd met die twee dure Outback koffers komt.. Ik rijd 99% met 1 enkele topkoffer |(
 
En mét (wel praktische) crashbars 8-)
Maar hoezo "toch beter"?

Ik houd wel van de carbon 'look', maar zou er niet veel voor extra betalen. Ook de wind deflectors lijken me fijn aan de RE.

Wat ik niet begrijp is dat er a) geen crashbars bij de RE zitten en b) dat de RE altijd met die twee dure Outback koffers komt.. Ik rijd 99% met 1 enkele topkoffer |(


Ik heb meer vertrouwen in de Altrider crashbars... daarom beter. ;)


Uiteindelijk kost die Raid Edition 2000€ meer dan de ZE, als je echt al die onderdelen wil is het zeker geen verkeerde keuze.
Die carbonpanelen kosten alleen al 1500€, dus je doet wel een voordeel..

Alleen vind ik zo'n carbon wel iets voor een racer... niet voor een Tenere... toch?

Als je al met zekerheid niet met de zijkoffers wil gaan rijden... dan zou ik nooit voor een Raid Edition kiezen. Dat is toch de grootste kost om achteraf bij te kopen.

Topkofferhouder en topkoffer kost van Givi samen iets meer dan 400€
Skidplate zit op 200€ (Givi)

Als je dan de hoge ruit van Givi koopt (100€) ben je nog maar 700€ aan het uitgeven en heb je, buiten de mistlichten eigenlijk alles hetzelfde dan de Raid Edition, maar dan met topkoffer ipv zijkoffers.

325€ voor de crashbars en je bent klaar...
 
Even voorstellen .
Ik ben Stefan en woon in Brabant leeftijd 24 jaar.
In het bezit van een 1200 xtz van het bouwjaar 2011 kilometerstand 16000.

Ik heb helaas al 2 yamaha's xtz in mijn bezit gehad.
Waarom dan helaas , nou de eerste gaf veel problemen slecht starten slecht stationair lopen en ook gewoon slecht rijden hard schokken met optrekken.(zwarte motor)
Hierop heb ik de motor terug weggedaan met heel veel problemen met de dealer en heb hiervoor en Suzuki vstrom 650 voor gekregen maar dit was het toch niet ik wilde toch die dikke xt!
Nu heb ik terug een xtz 1200 (witte motor) en bevalt 1000x beter er zit pit in en rijdt fantastische!
Nu ben ik wel wat argwanend geworden naar de xt en daarom de volgende vragen.
Bij mijn vorige motor was het probleem dat er water in de bogiedoppen kwam is dit iets wat jullie vaker tegen komen ? zoja wat heb je eraan gedaan ?
Nu las ik het verhaal van de nokkenaskettingspanner iets wat bij mijn oude xtz duidelijk hoorbaar was bij de start van de motor en kort geplapper, maar nu bij mijn huideige motor hoor ik ook wel wat getik wat op de kettingspanner zou kunnen duiden vooral in de wat lage toerentallen tot 4000 tpm nu heeft de motor maar 16000 kilometers maar toch moet ik mij hiervoor zorgen maken ?
En natuurlijk algemeen zijn er gekke dingen die jullie wel eens tegen komen ?

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen want ik ben verliefd op de motor!
Bedankt!
Groetjes stefan
 

Bijlagen

  • IMG_E4138.JPG
    IMG_E4138.JPG
    209,7 KB · Weergaven: 23
  • IMG_E5869.JPG
    IMG_E5869.JPG
    3 MB · Weergaven: 29
Op welke punten heb jij de ECU laten aanpassen. Als ik bij Carmo kijk zie ik een lijst van 12 mogelijkheden.
Ik lees ook bij Carmo dat voor de modellen vanaf 2016 er fouten door de dealer verwijderd moeten worden. Klopt dit? En hoe is het gas response, is het on/off karakter minder geworden of helemaal weg?
 
Ik lees ook bij Carmo dat voor de modellen vanaf 2016 er fouten door de dealer verwijderd moeten worden. Klopt dit? En hoe is het gas response, is het on/off karakter minder geworden of helemaal weg?
Even voorstellen .
Ik ben Stefan en woon in Brabant leeftijd 24 jaar.
In het bezit van een 1200 xtz van het bouwjaar 2011 kilometerstand 16000.

Ik heb helaas al 2 yamaha's xtz in mijn bezit gehad.
Waarom dan helaas , nou de eerste gaf veel problemen slecht starten slecht stationair lopen en ook gewoon slecht rijden hard schokken met optrekken.(zwarte motor)
Hierop heb ik de motor terug weggedaan met heel veel problemen met de dealer en heb hiervoor en Suzuki vstrom 650 voor gekregen maar dit was het toch niet ik wilde toch die dikke xt!
Nu heb ik terug een xtz 1200 (witte motor) en bevalt 1000x beter er zit pit in en rijdt fantastische!
Nu ben ik wel wat argwanend geworden naar de xt en daarom de volgende vragen.
Bij mijn vorige motor was het probleem dat er water in de bogiedoppen kwam is dit iets wat jullie vaker tegen komen ? zoja wat heb je eraan gedaan ?
Nu las ik het verhaal van de nokkenaskettingspanner iets wat bij mijn oude xtz duidelijk hoorbaar was bij de start van de motor en kort geplapper, maar nu bij mijn huideige motor hoor ik ook wel wat getik wat op de kettingspanner zou kunnen duiden vooral in de wat lage toerentallen tot 4000 tpm nu heeft de motor maar 16000 kilometers maar toch moet ik mij hiervoor zorgen maken ?
En natuurlijk algemeen zijn er gekke dingen die jullie wel eens tegen komen ?

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen want ik ben verliefd op de motor!
Bedankt!
Groetjes stefan

Ik heb een 2014 (model DP01) Super Ténéré en afgelopen maart na héél lang dubben dan eindelijk toch door Carmo de ECU flash laten uitvoeren. Mijn conclusie: Spijt! dat ik dat niet véél eerder heb laten doen. Het resultaat is absoluut niet te vergelijken met de zgn. paperclip methode. De gas-respons is zoals je die graag wil hebben, het on/off gevoel is volledig verdwenen, nu erg goed doseerbaar en veel meer power van begin tot eind.
Het was wat mij betreft de € 260,15 dubbel en dwars waard.

Wat de bobines betreft: Deze heb ik door de motorzaak (Termaat in Nijmegen) waar mijn S10 in onderhoud is, laten afkitten met hittebestendige siliconenkit. Zie dit filmpje over wat ik precies bedoel. dichtkitten bobines S10
Nadien meerdere redelijk diepe (tot voorbij wielas) doorwadingen gehad, (te) vaak in enorme regenbuien gereden, maar tot noch toe geen problemen merkbaar. Kitten kost geen drol en het kan geen kwaad.

Mijn S10 heeft er inmiddels ruim 62K probleemloze km's op staan. Hopelijk komen er daar nog minstens 100K of meer fijne km's bij.

Succes,
Eric
 
Ik heb een 2014 (model DP01) Super Ténéré en afgelopen maart na héél lang dubben dan eindelijk toch door Carmo de ECU flash laten uitvoeren. Mijn conclusie: Spijt! dat ik dat niet véél eerder heb laten doen. Het resultaat is absoluut niet te vergelijken met de zgn. paperclip methode. De gas-respons is zoals je die graag wil hebben, het on/off gevoel is volledig verdwenen, nu erg goed doseerbaar en veel meer power van begin tot eind.
Het was wat mij betreft de € 260,15 dubbel en dwars waard.

Wat de bobines betreft: Deze heb ik door de motorzaak (Termaat in Nijmegen) waar mijn S10 in onderhoud is, laten afkitten met hittebestendige siliconenkit. Zie dit filmpje over wat ik precies bedoel. dichtkitten bobines S10
Nadien meerdere redelijk diepe (tot voorbij wielas) doorwadingen gehad, (te) vaak in enorme regenbuien gereden, maar tot noch toe geen problemen merkbaar. Kitten kost geen drol en het kan geen kwaad.

Mijn S10 heeft er inmiddels ruim 62K probleemloze km's op staan. Hopelijk komen er daar nog minstens 100K of meer fijne km's bij.

Succes,
Eric
bedankt voor je andwoord !
 
Ik heb een 2014 (model DP01) Super Ténéré en afgelopen maart na héél lang dubben dan eindelijk toch door Carmo de ECU flash laten uitvoeren. Mijn conclusie: Spijt! dat ik dat niet véél eerder heb laten doen. Het resultaat is absoluut niet te vergelijken met de zgn. paperclip methode. De gas-respons is zoals je die graag wil hebben, het on/off gevoel is volledig verdwenen, nu erg goed doseerbaar en veel meer power van begin tot eind.
Het was wat mij betreft de € 260,15 dubbel en dwars waard.

Wat de bobines betreft: Deze heb ik door de motorzaak (Termaat in Nijmegen) waar mijn S10 in onderhoud is, laten afkitten met hittebestendige siliconenkit. Zie dit filmpje over wat ik precies bedoel. dichtkitten bobines S10
Nadien meerdere redelijk diepe (tot voorbij wielas) doorwadingen gehad, (te) vaak in enorme regenbuien gereden, maar tot noch toe geen problemen merkbaar. Kitten kost geen drol en het kan geen kwaad.

Mijn S10 heeft er inmiddels ruim 62K probleemloze km's op staan. Hopelijk komen er daar nog minstens 100K of meer fijne km's bij.

Succes,
Eric
Dank voor je antwoord. Dat wordt voor mij dus de volgende stap. Ook een goed filmpje trouwens. Weet iemand of er ergens gratis een volledig werkplaats handboek te downloaden is voor een 2016 model?
 
Helaas toch aan de beurt!
Ik heb het geratel wat mijn motor maakt laten horen aan de dealers en het is de nokkenaskettingspanner.
Kosten onderdeel 244 euro en is gemodificeerd door Yamaha.
Dan onderdeel nog laten plaatsen toch een rekening van 300 euro.
Maar als het beestje daarna weer rijdt zoals hij eigenlijk al deed alleen dan zonder het geluid als een bak met knikkers
is het me dat dus waard.
Dus een tip voor alle rijders die een xtz1200 eerste generatie aan willen schaffen controleer toch die nokkenaskettingspanner
Bij mij staat er inmiddels 18 000 kilometer dus het kan best snel voorkomen!

Verder is het een top motor! :)
 
18k is wel snel, zeker voor deze prijsklasse.
Geen vorm van garantie ?
(Geen terugroepactie geweest?)
Ik denk het niet. Nu komt deze motor uit belgie en daar is er geen terugroep actie van geweest wel over de koplamp toen destijds.
Het is heel wisselend want je hoort ook verhalen dat de kettingspanner pas vervangen hoeft te worden bij 40 of 60 duizend .
Het is iniedergeval een dingetje bij deze motoren of mag wel zeggen alle Yamaha’s beetje van die tijd de r1 stond er ook om bekend .
Garantie heb ik nu wel dat is mijn geluk 😇
 
Nu het toch over nokkenaskettingspanners gaat; over 2 weken heeft mijn XT1200Z (DP01) de 80k beurt. Gekocht met 28k, en sindsdien nog niet vervangen. Wat daarvoor is gebeurd weet ik natuurlijk niet, maar ik gok dat dit nog de eerste spanner is.
De 80k beurt bevat ook het kleppen stellen; is het dan een logische stap om de nokkenaskettingspanner in een keer mee te laten nemen? Ik heb zelf eigenlijk geen idee hoe bereikbaar die spanner is en wat het vervangen inhoudt.

Balhoofdlager is ook nog steeds origineel en gaat ook nog steeds prima. Degelijke fiets hoor! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan