Ik heb eens biologische smeerolie voor motoren getest. (Volgens de fabrikant was de olie vergelijkbaar in kwaliteit met standaard olie, je moest gewoon 20% vaker de olie vervangen)Dan heeft de techno olie er nog geen 700km in gezeten,dat haal je nog wel met gewone slaolie.
Aangezien de meeste dopes relatief snel verdwenen zijn ook bij dure olie hou je de basis olie over en die komt
in de wereld maar van een aantal plekken vandaan,dus ook de Action olie.
Overigens komt de beste basis olie uit Maleisië,dus met zijn alle aan de Petronas, vandaar dat die F1 Benzen zo snel zijn
Lauter nieuwsgierigheid:Ik heb eens biologische smeerolie voor motoren getest. (Volgens de fabrikant was de olie vergelijkbaar in kwaliteit met standaard olie, je moest gewoon 20% vaker de olie vervangen)
De nieuwe testmotor is vastgelopen na 250 draaiuren.
Nadat de motor uit elkaar lag kon je duidelijk zien dat er sprake was van slechte smering. (Alles dat gesmeerd zou moeten worden had loopsporen)
Normaal gezien vervangen we met de traditionele olie pas na 500u en gaat de motor minstens 8000u mee.
Dus het is heel goed mogelijk dat er na 10u al slijtage deeltjes in de olie zitten met echt slechte olie.
Stationaire motoren, verschillende merkens en types van 1 cilinders tot V16's.Lauter nieuwsgierigheid:
Wat voor motoren hebben jullie en in welke toepassingen gebruik je ze?
Dat veel donkerder is juist goed,dan doet de olie zijn werk namelijk vuil opnemen en smeren.Ach... De meeste motorfietsen hebben oliefilters om vuil (frictie materiaal van de koppelingsplaten bijvoorbeeld) op te vangen. Dus ja, ik vind de olie er nog wel acceptabel uitzien, ook bijvoorbeeld Castrol komt veel donkerder uit een carter nadat deze 10 uur ongefilterd door een carter is heengeslagenoftewel, met oliefilter zou de olie er veel frisser hebben uitgezien maar zo'n filter zit er op mijn brommer niet op
We praten hier over een wedstrijdmotor die 'iets' eerder dan 10.000 kilometer moet worden ververst.Jezus wat ziet die 10 uur ouwe olie er slecht uit zeg ! Mijn MOTUL ziet er na 10000 uur nog een stuk beter uit.
Bedenk dat alle dopes voor in de olie in de wereld door een aantal vaste leveranciers word gemaakt en dat die prijzen vast zijn,
Oirschot?tankbaan.
Dat artikel is van 1894, sorry 1994.Ook een mooie,
Die test is ook te oud, de dopes zijn veranderd door de SM of SN certificering.Voor de liefhebbers die met de Duitse taal lezen geen problemen hebben
We praten hier over een wedstrijdmotor die 'iets' eerder dan 10.000 kilometer moet worden ververst.
Bedenk dat er olieboeren zijn die de goedkoopste dopes gebruiken,Bedenk dat alle dopes voor in de olie in de wereld door een aantal vaste leveranciers word gemaakt en dat die prijzen vast zijn,
bedenk daarna waarom deze leverancier zijn olie goedkoop levert en de bekende merken een veel hoger bedrag vragen
En als ik zelf heldere olieNa 10 uur al donkere olie ? Dan staat dat ding of veel te rijk of de olie begint nu al af te breken.
U mag door voor de koelkast!Oirschot?
Na 10 uur al donkere olie ? Dan staat dat ding of veel te rijk of de olie begint nu al af te breken.