Ga het nog sterker maken (wij wonen namelijk deels in Portugal !)
Daar bestaat het Nederlandse brommerrijbewijs AM helemaal niet. Voor een 50 cc automaatje heb je helemaal niks nodig (dus ook scooters !).
In Portugal ga je op je 16e voor A1 (inderdaad! Tot 125 cc, zonder vermogens beperkingen). Zodoende worden er in Portugal (maar met dezelfde regels ook in Spanje en Italië) behoorlijk veel 125 cc modellen aangeboden. Dit A1 geldt sinds de invoering (2008) ook voor 'schakel'-brommers. Logisch dat ze daar de 'brommer' gewoon overslaan.
Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, maar ook Triton, Masch, MCN, Daehalim, Skyteam, Sym, Hawk en de (dure) KTM, Husqvarna, Gilera en Derby worden goed verkocht.
En dat A1 kun je na 2 jaar met een klein aanvullend (theorie) examen omruilen voor A2 (tot 35 kW) . Doet bijna niemand. Voor A moet je een compleet examen doen, wat pas mogelijk is na 2 jaar A2 ervaring (op je 20e dus) of na je 21e verjaardag!
Voor de 'Brommobielen' (microcar) kun je op je 16e je rijbewijs B1 halen (het Nederlandse RDW weigert deze B1 categorie en houdt het halsstarrig op AM !)
Leuk is, dat je bij B1 alleen een gewichtsbeperking heb van 400 kg. Op Madeira (wonen we) rijden dan ook volop 16 jarige na hun B1 examen op 'dikke' Quads rond ! Trouwens het 'Microcar' B1 rijbewijs heeft Frankrijk binnen de EU bedongen.
Kan nog wel even doorgaan met C1 en D1, maar dan zijn we wel erg 'off-topic'.
Ja ja, één EU rijbewijs, maar verschillende uitleg !
Gelukkig heb ik sinds 8 november 1967 mijn A (plus B, BE, C en T)