Ziet er niet uit als een motorspiegel :+

Maar respect. Lijkt mij nogal frisjes ... en voor mij vrij gevaarlijk. Ik heb heel erg de neiging om ook bij vorst gewoon zo, zonder jas, naar buiten te stappen 🥶
Verder dan een een sneeuwscooter ben ik ook niet gekomen

Zal maar niet vertellen hoe je daar vanaf kan vliegen als je je drift een beetje verkeerd inschat :$
 
Maar respect. Lijkt mij nogal frisjes
Het koudste dat ik ooit met de motor heb gereden, was -26C°.
En dat was dan nog gewoon in België ook!
Weet niet meer precies welk jaar, maar was nog bij mijn vorige werkgever, en ik vermoed in de beginjaren dat ik daar werkte, en was met mijn tweede GSX F, dus ergens tussen 2007 en 2010. Het was dus nog lang voor ik op MF verscheen. Het was toen een korte maar strenge winter, met een uitschieter van -26C° dus. Ik moest toen maar 19km naar huis, maar wat deed dat pijn!!!
Ondanks de motor daar buiten geparkeerd stond (wel overdekt, maar toch nog buiten), startte die met gebruik van de choke gewoon goed. Ik liet ze toen wel 5 minuutjes draaien alvorens te vertrekken.

Het is overigens tijdens die winter dat ik het combineren van sneeuw en motorrijden leuk ben beginnen te vinden. Ik was op de werkvloer al gekend dat ik door weer en wind met de motor reed. Had een paar dagen post in Diegem (nabij de luchthaven), en had de vroege, moest om 7u beginnen. Er werd voor de dag erna +20cm sneeuw verwacht, en het zout was bijna op, er werd aangekondigd dat enkel de belangrijkste wegen gestrooid gingen worden (snelwegen, provinciale wegen, en de allerkleinste straatjes waar amper verkeer komt maar waar ene belangrijke politieker woont dus ... ).

Mijn collega's zeiden nog tegen mij, "maar morgen kan jij toch niet met de motor komen!" ... Dát kwam op mij over als een uitdaging ...
Dus na het werk nog even langs een doe-het-zelf-zaak, en daar een stevig type koord van 0.5cm dik gekocht, en 's avonds kruislings over mijn beide banden gewikkeld, en strak aangetrokken met t-raps. De dag erna heel vroeg opgestaan, en heel vroeg de deur uit. Ik was als enige op tijd, al had ik wel 2,5uur nodig om de kleine 50km te overbruggen. Maar wat waren mijn collega's van de nacht stomverbaasd!!!

Over de rit: Het was nog heel vroeg, dus nog zo goed als nergens gestrooid. Ik denk niet dat ik sneller dan 35km/u heb gereden op mijn snelst. Bochten nemen ging stapvoets. Maar hier en daar al wel menig achterwiel aangedreven auto die aan de kant stonden, ook enkele vrachtwagens vast zien staan, maar ik reed "gewoon" door. Je moest die mensen zien kijken!!! Het rijden met die geïmproviseerde sneeuwkettingen ging dus wel, maar had natuurlijk zijn beperkingen. Ik ben ondanks dat toch twee keer op mijn zij gegaan (en dat heb ik er op het werk toen niet bij verteld :+ :$ ). In de terugweg was er al wat meer gestrooid, en dat had voor mij net nádelen. Eens die koorden over het asfalt schuurden, sleten die als sneeuw voor de zon. In Leuven geraakte ik daardoor zelf een helling niet meer op. Gelukkig passeerde daar een vrachtwagen, die nog ruimt had, en die heeft mij opgeladen, en is in Tienen van de snelweg gereden, om mij daar weer af te laden, en vandaar geraakte ik gelukkig nog thuis.

Ik heb heel erg de neiging om ook bij vorst gewoon zo, zonder jas, naar buiten te stappen 🥶
In mijn tienerjaren reed ik bij -10 tot -15C° in short en t-shirt naar school ...
Ik vraag mij nu af hoe ik destijds in staat was dat te kunnen!
(nee, ik zat NIET aan de drugs! :+ )

Nu kan het niet snel genoeg lente zijn! :')
Ik word oud ...
 
Toch wat betere zichten, vooral noordwestelijk deel van NL
Screenshot_20220113-131146_Buienradar.jpg
 
Het is overigens tijdens die winter dat ik het combineren van sneeuw en motorrijden leuk ben beginnen te vinden. Ik was op de werkvloer al gekend dat ik door weer en wind met de motor reed. Had een paar dagen post in Diegem (nabij de luchthaven), en had de vroege, moest om 7u beginnen. Er werd voor de dag erna +20cm sneeuw verwacht, en het zout was bijna op, er werd aangekondigd dat enkel de belangrijkste wegen gestrooid gingen worden.

Mijn collega's zeiden nog tegen mij, "maar morgen kan jij toch niet met de motor komen!" ... Dát kwam op mij over als een uitdaging ...
Dus na het werk nog even langs een doe-het-zelf-zaak, en daar een stevig type koord van 0.5cm dik gekocht, en 's avonds kruislings over mijn beide banden gewikkeld, en strak aangetrokken met t-raps. De dag erna heel vroeg opgestaan, en heel vroeg de deur uit. Ik was als enige op tijd, al had ik wel 2,5uur nodig om de kleine 50km te overbruggen. Maar wat waren mijn collega's van de nacht stomverbaasd!!!

Over de rit: Het was nog heel vroeg, dus nog zo goed als nergens gestrooid. Ik denk niet dat ik sneller dan 35km/u heb gereden op mijn snelst. Bochten nemen ging stapvoets. Maar hier en daar al wel menig achterwiel aangedreven auto die aan de kant stonden, ook enkele vrachtwagens vast zien staan, maar ik reed "gewoon" door. Je moest die mensen zien kijken!!! Het rijden met die geïmproviseerde sneeuwkettingen ging dus wel, maar had natuurlijk zijn beperkingen. Ik ben ondanks dat toch twee keer op mijn zij gegaan (en dat heb ik er op het werk toen niet bij verteld :+ :$ ). In de terugweg was er al wat meer gestrooid, en dat had voor mij net nádelen. Eens die koorden over het asfalt schuurden, sleten die als sneeuw voor de zon. In Leuven geraakte ik daardoor zelf een helling niet meer op. Gelukkig passeerde daar een vrachtwagen, die nog ruimt had, en die heeft mij opgeladen, en is in Tienen van de snelweg gereden, om mij daar weer af te laden, en vandaar geraakte ik gelukkig nog thuis.


In mijn tienerjaren reed ik bij -10 tot -15C° in short en t-shirt naar school ...
Ik vraag mij nu af hoe ik destijds in staat was dat te kunnen!
(nee, ik zat NIET aan de drugs! :+ )
ridder! :}
heb destijds (net nadat ik op MF verscheen) iets soortgelijks geprobeerd met mn Honda VFR800.
omstandigheden waren toen een lachertje vergeleken met wat jij hier schrijft, maar nadat het achterwiel meer zijwaarts dan voorwaarts wilde gaan hield ik het voor gezien.

met de brommer vroeger altijd zonder malheur de winters getrotseerd, maar het lijkt wel of je lichaam die handige eigenschap
t.h.v. je 22 levensjaar subiet overboord zet.
ondanks warm motorpak gaat het winterrijden vandaag de dag minder makkelijk dan ik destijds deed zonder motorpak...
 
Toegegeven, dit ziet er geloofwaardiger uit. Al zegt deze satellietplaat niks over het zicht onder deze wolkenplak.

Bekijk bijlage 1715387
Trouwens @JohnDoe94, Alphen ligt echt wel op de grens tussen laag zicht (<500m) en middelmatig zicht (2km). Dus die 500m van jou kan best kloppen met wat buienradar laat zien. Nevelig.
 
Ben het beu die mist dat is wat ik weet .
Je zit continu je vizier schoon te vegen omdat die hele kleine druppels niet van je vizier lopen , dan heb ik liever regen dan loop het water gewoon van mijn vizier en hoef ik niet te vegen .
 
Ben het beu die mist dat is wat ik weet .
Je zit continu je vizier schoon te vegen omdat die hele kleine druppels niet van je vizier lopen , dan heb ik liever regen dan loop het water gewoon van mijn vizier en hoef ik niet te vegen .
Je hoeft niet te rijden, toch?

Thuiswerken?
Auto?
Fiets?
Lopend?
Kruipend?
 
Je zit continu je vizier schoon te vegen omdat die hele kleine druppels niet van je vizier lopen ,
Erger vind ik het "onzichtbaar" aspect van de motorrijder bij mist. Een motor heeft immers niet standaard een achter mistlicht. Op een van mijn vorige motoren had ik er zelf een geplaatst, zou ik eigenlijk eens terug moeten doen. Ik heb er immers een ideaal rood LED licht voor liggen, eentje dat ik had aangekocht om als extra remlicht te plaatsen, maar wat er nooit van gekomen is. Die ligt nu in een box, samen met nog heel wat andere nooit gebruikte AliExpress spulletjes :$

20220113_192352.jpg


Ik zou die dan gewoon onder de nummerplaat willen hangen:
20220113_192424.jpg


Maar liever zou ik het nog lager hangen, op voorwaarde dat ik daar een degelijke constructie voor zou kunnen maken:
20220113_192435.jpg


Geeft echt enorm licht (op de foto is het rosig, maar in werkelijkheid mooi vuurrood zoals het hoort):
20220113_192530.jpg


Ik zou ze er maar eens moeten monteren, maar dan wel met een oranje verklikkerlicht dat zichtbaar is voor mijzelf, want een mistachterlicht is op de motor dan wel niet verplicht, als je er een plaatst, moet het wel conform zijn.
 
Erger vind ik het "onzichtbaar" aspect van de motorrijder bij mist. Een motor heeft immers niet standaard een achter mistlicht. Op een van mijn vorige motoren had ik er zelf een geplaatst, zou ik eigenlijk eens terug moeten doen. Ik heb er immers een ideaal rood LED licht voor liggen, eentje dat ik had aangekocht om als extra remlicht te plaatsen, maar wat er nooit van gekomen is. Die ligt nu in een box, samen met nog heel wat andere nooit gebruikte AliExpress spulletjes :$

Bekijk bijlage 1715530

Ik zou die dan gewoon onder de nummerplaat willen hangen:
Bekijk bijlage 1715540

Maar liever zou ik het nog lager hangen, op voorwaarde dat ik daar een degelijke constructie voor zou kunnen maken:
Bekijk bijlage 1715541

Geeft echt enorm licht (op de foto is het rosig, maar in werkelijkheid mooi vuurrood zoals het hoort):
Bekijk bijlage 1715545

Ik zou ze er maar eens moeten monteren, maar dan wel met een oranje verklikkerlicht dat zichtbaar is voor mijzelf, want een mistachterlicht is op de motor dan wel niet verplicht, als je er een plaatst, moet het wel conform zijn.

Ondanks de 65km enkele reis naar en van m'n werk heb ik de afgelopen dagen geen één moment gehad waarop een mistachterlicht een positief effect gehad zou hebben op de veiligheid. Nergens minder dan 50 meter zicht gehad (de wettelijke limiet), en iedereen die hem uit angst aan had irriteerde ik me aan wegens onnodige verblinding.

Mist achterlichten zijn mede de meest over gewaardeerde functies van voertuigen. Tegen de tijd dat hij aan zou moeten/mogen zou je ook al lang niet meer de maximum snelheid veilig kunnen rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan