Het XR 250 t\m 650 Topic Part 5 For real

Status
Niet open voor verdere reacties.
EMMEN (meer illegaal dan legaal) :X :+ *D

Woon jij trouwens in de buurt van Emmen?
Of in Emmen zelf?

Me broer woont er namelijk dus misschien dat jij wat meer verstand hebt van de XR600R :P
Zodat ik eesn beetje advies kan krijgen :P
 
Laatst bewerkt:
ik woon in Emmen ja helaas

maar over een xr 600 of een 650 ken ik weinig vertellen, gelukkig maar })

:]
 
mooie fiets rikco ga m aanbevelen aan een maat van me..

XR manu bedankt voor de tips. Als ik m zo peil, staat hij mooi onder het maximum. dan zal de vorige eigenaar hier niet veel aandacht aan besteed hebben.
Die filter uit mijn frame draaien.. kan ik daar zo bij of moet dan de tank of blok eruit?
Ga na mijn vakantie beginnen met alles maar dan ook alles in orde maken. Olie is ook redlijk zwart dus moet ververst... dan maar gelijk goed met idd dat framefiltertje! heb je misschien een foto, of is het gelijk aan die howto die hier op het forum te vinden is? hoop niet dat alles eraf moet.. (tank etc)
 
Huh wat is dat nu? Op dit tijdstip uw motor te koop zetten, oorzaak bier? :+

Of heb ik je op een idee gebracht....

tja winter voor de deur en wil graag weten wat men er voor geven wil want ik rij er eigenlijk veel te weinig op (850km afgelopen jaar) en ik heb geen auto he (nog niet) dus voor de langere afstanden ben ik nog steeds afhankelijk van anderen of openbaar vervoer dus vandaar.
liefst neem ik een motor erbij en hou de xr voor de fun maar de pegels blijven weg als je geen werk meer hebt dus dan ga je denken he en nee was niet aan de bier haha :r
als ik zo zie wat er op xrrs geboden word op mp dan laat ik mijne liever staan -O-
 
~
mooie fiets rikco ga m aanbevelen aan een maat van me..

XR manu bedankt voor de tips. Als ik m zo peil, staat hij mooi onder het maximum. dan zal de vorige eigenaar hier niet veel aandacht aan besteed hebben.
Die filter uit mijn frame draaien.. kan ik daar zo bij of moet dan de tank of blok eruit?
Ga na mijn vakantie beginnen met alles maar dan ook alles in orde maken. Olie is ook redlijk zwart dus moet ververst... dan maar gelijk goed met idd dat framefiltertje! heb je misschien een foto, of is het gelijk aan die howto die hier op het forum te vinden is? hoop niet dat alles eraf moet..

Foto-JFUF7I7W.jpg


Foto-8QY3DW8X.jpg
 
Laatst bewerkt:
Carterplaat wegnemen ,als de plek rond de zeef vuil is eerst proper maken,leidingen naar de oliepomp los maken en opzij schuiven en dan de zeef zelf lossen in het frame... Niks moeilijk aan. Eerst warmdraaien en olie aflaten natuurlijk. :+ Uit het frame en van de versnellingsbak (onderaan het voortandwiel)

WPHB -> http://www.xr650r.us/

Linker kolom -> service manual -> free down load . 8-)
 
@ alle 650 bezitters

ik heb naast mijn 400-tje ook nog een andere (allroad) motor
nou speel ik de laatste tijd met de gedachte om alles met een motor
te gaan doen.
dwz ww werkverkeer doordeweeks (met xtra set wielen dus) en in
het weekend noppenwielen eronder en het zand in.

dus ervaringsdeskundigen hier, hoe goed kan de 650 hieraan voldoen?
snelweg doordeweeks en zand in het weekend.

heel benieuwd naar de reacties.

rene
 
en om even op bovenstaande door te boduren
hoe zit het met onderhoud vd 650?
de 400 moet om de 1600km kleppen stellen en om de iooo oliewissel.
als dit met de 650 gelijkwaardig is , dan istie al niet erg ww verkeer vriendelijk.

rene
 
Ik weet niet hoe serieus je offroad, maar als je m ook gebruikt op de weg krijg je altijd een beetje een compromis he. En heb jij zin om elk weekeind die wielen om te zetten? Of denk je na een maand, ach, ik rij wel een weekje met nopppen.
 
en om even op bovenstaande door te boduren
hoe zit het met onderhoud vd 650?
de 400 moet om de 1600km kleppen stellen en om de iooo oliewissel.
als dit met de 650 gelijkwaardig is , dan istie al niet erg ww verkeer vriendelijk.

rene

Is te zien wat je skills zijn en hoe hardcore je gaat offroaden.Doe eens een testrit met een 650 in je vertrouwd off-road territorium.

De 650 is een betere straatfiets dan je 400 (koppel+vermogen+ rijwielgedeelte) en een heel goeie basis voor een SM,niet de lichtste/mooiste maar een heel trouwe/betrouwbare makker.Normaal gaat een bigend/zuiger tss de 30 en 50000km op een standaard motor.Halfweg even de zuigerveren vernieuwen ivm eventueel olieverbruik.
Om de 1500/2000km olie vervangen, kleppen checken om de 3000 stellen om de 5000...
Dit alles bij een goede basismotor en een gepast onderhoud/rijgedrag.
 
Laatst bewerkt:
tsja wat zijn skills op offroad gebied?

ga in principe niet de hele zware crosbanen op (lierop , deurne)
ik denk zelf dat ik wel een aardige middenmotor ben op offroad
gebied.
ik kan in het zand ook redelijk rijden met zwaardere motoren zoals
de afrika-twin, yamaha tenere (de laatste) en de ktm690, dus vermoed
dat, dat wel gaat lukken (hoop ik toch)
heb op de afrika twin destijds altijd noppen gehad en reed daar ook ww verkeer mee.
heb op de huidige (tenere 2009 ) eerst allroadbanden gehad maar nu echte
wegplakkers)
heb voor de xr400r diverse motoren gehad voor de spielerei maar wil nu
dus eigenlijk een (1)motor voor weg en zand.

daarbij zijn er voor mij 2 opties
de ktm 690 en de 650r.
de laatste is ouder , goedkoper en lichter (kg) aleen kickstart
de ktm is nieuwer dus duurder en zwaarder. (+ vrouwenknopje)

als het de 650 r wordt , komen er geen supermotard wielen in maar gewoon
21 en 18 inch maar dan met straatschoeisel.
ook wordt die niet verder omgebouwd naar supermotard.

wielwissel is 20 minuten werk dus te overzien.

de hoofdvraag is ,hoe gaat de xr650 zich op de snelweg gedragen?
IK rijd nu ww verkeer met de tenere en die doet dat heel goed,
dwz geen trillingen die je verwacht bij een ee cilinder, genoeg comfort
door een brede en comfortabele buddy, windbescherming door het ruitje
en lekker zuinig (gemiddeld 1 op 20 )

NATUURLIJK WEET IK OOK WEL DAT EN DE KTM EN DE 650 een hard zadel
hebben, geen windbescherming en (bijna?) geen comfort

ook weet ik dat er altijd een compromis is tussen een weg motor en een off/allroad motor
nu denk ik zelf dat de 650 meer enduro is als straat fiets maar als ik zie hoeveel mensen
er toch een sm van maken kwam de gedachte boven drijven om de tenere in te ruilen
en de 400 op marktplaats te zetten.

en vandaar vroeg ik aan de eigenaars van een 650 of je er (met compromis) wel
mee op de snelweg kan, onderhoud en verbruik.

goh weer een heel verhaal geworden :P

rene
 
het kan zeker wel (met de juiste tandwiel verhouding) en het onderhoud valt ook wel mee zoals xrmanu al vertelde, verbruik heb ik nooit getest maar 1 op 14 is normaal.
 
Rene,

persoonlijk vermijd ik snelwegen zo veel mogelijk,daar is met een 1 cil weinig fun aan.Maar het kan (of moet -> woon/werk?) natuurlijk.Van trillingen en een hard zadel ga je geen last hebben op de 650R.Comfort alom: de veringen zijn zacht ...te zacht (vooral de vork) onder bepaalde omstandigheden maar daar is makkelijk een mouw aan te passen.Ik ken de KTM690 niet maar heb wel al een paar keer met een 640 lc4 gereden en daar heb je idd een keihard zadel en veel trillingen.De 690 is een stuk moderner natuurlijk maar ook duurder en een stuk minder comfortabel vermoed ik.Je hebt daar wel verschillende types (oa de enduro R 690).

De XR is geen slechte keuze denk ik, een fris exemplaar en een normaal onderhoud gaan je heel wat plezier geven op en naast de weg. Redrider013 kan je veel meer zeggen denk ik over straat gebruik.Hij had ook een bulbje geplaatst dacht ik als windbescherming bij snelweggebruik
 
Laatst bewerkt:
zow, net terug van rit bij ruurlo..

dat viel niet mee zeg, mijn duistere vermoedens waren gegrond, want wat was dat hevvy zeg!

voor een eerste tocht was het echt geen makkie en hoorde van een paar veteranen dat het een redelijk zware tocht was

toch ben ik blijven zitten en heb me er doorheen geworsteld met de pony!

ben ondertussen wel door meerdere grijze baarden/snorren en af en toe een wapperende paardestaart vanonder de helm _O-

dus ik heb geen illusies dat ik hard ging, maar heb me goed vermaakt.

wat kan een warme douche dan welkom zijn zeg na de tijd! :}
heb nog 4 andere xr600's zien rond stampen... :W
eentje riep zelf heel amicaal 'hee maat!' terwijl die me inhaalde bij een maisland-entree waarna die hem 10 meter verder in de blubber smakte om mij te waarschuwen voor dat plekje :P _O-

kortom geslaagd, maar had beter l'voorde als opwarmertje kunnen doen hoorde ik, aangezien die veel en veel makkelijker was...

maar goed, het was een mooie vuurdoop laten we maar zeggen!

meerrr.... })

Foto0152.jpg
 
xr manu en mrpink.. thx voor de waardevolle tips! heb hem nu gefixt en moet het goed zijn.. wel vraag ik me af of je ook de olie uit de koppeling etc genoeg ververst.. ( achterblijvend vuil ) op deze methode. Handigheidje voor of gewoon verwaarlozen..?? ga het nu niet weer opnieuw doen maar dat is vast voor over +- 1500 km

De xr is prima te bereiden op de snelweg alleen moet je er niet 4 uur op gaan zitten... dan gaat (mijn) kont iig gevoelloos worden. Heb wel supermotovelgen en crossset en vind dit ideaal! maar op de noppen de snelweg etc op lijkt mij geen succes ivm slijtage en sporen, ook met nat weer (NL) heb je gewoon een probleem op noppen als je bijv hard in de rem moet. Ook moet/kan je de bougie verwisselen als je hoge toeren rijd op de snelweg.. Ook rijd de xr een stuk fijner op 98 benzine.. of zit dit tussen mijn oren? Correct me if im wrong! Alom een fijne fiets met genoeg power, ik kan m iig geen dag meer laten staan.. zefls me vrouw vind het soms vervelend worden
 
Zo! Net de rit in Handel gehad. :) Eerste geluid gekeurd tot 11 uur en toen nog twee rondjes gereden. Eerste rondje was wel weer ff wennen... diepe sporen, blub en veel knippen... ging niet al te hard.. :+ Tweede rondje was het zonnetje doorgekomen en had ik weer het vertrouwen terug om het gas open te draaien op de akkers en de motor lekker rond te laten springen. Bij de knippen steeds gas geven om met het voorwiel net op/over de volgende te landen. Die hillclimb was trouwens best vet! Toch wel STIJL aan de andere kant.. :o


Al met al een geslaagde dag ondanks het sch**tweer van vanochtend.
Volgend weekend Markelo! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan