Het Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik hem voor meer als 3 dagen stil zet, dan gebruik ik altijd de druppellader.
Daarom had ik na de winterstop hetzelfde resultaat als Dallastx, in 1 keer lopen.
 
Ik gebruik geen acculaders. M'n Tenere startte na 14 dagen rust zonder problemen (1,5 jaar oud).

Ook de MT-03, die veel minder vaak bereden wordt, kent geen startproblemen: ook na 2 maanden stil te hebben gestaan (1,5 jaar oud).

Het schijnt toch een algemeen probleem te zijn met accu's (ooit een Multistrada gehad waavan de accu idd binnen een paar maand overleden was...): de meeste zijn goed, maar een vrij groot deel (10% oid) schijnt af fabriek gewoon slecht te zijn en snel de geest te geven.

HJ
 
Er is al even contact geweest met de dealer in Duitsland. Hij (of liever gezegd: er) heeft er al even met een schuin oog (lees: Auge) naar gekeken. Eerste indruk is inderdaad spanningsregelaar. De nederlandse dealer zegt dat er garantie zit op zowel arbeidsloon als onderdelen (met uitzondering van slijtagedelen en in een enkel geval de accu).

Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte.

De regelaar?, ik denk eerder de aansluiting op de regelaar, is een zwak punt ,
tip:, een paar keer per jaar loshalen en met contactspray inspuiten.
 
Appels en peren..... een V-strom is geen Tenere. Heb met mijn TENERE totaal geen problemen met de accu, sowieso niet met de elektronika: start altijd goed, zelfs na de winterstalling toen de accu van de druppellader kwam, in een keer lopen! Zoals gezegd inmiddels zo'n 41.000km en nog de eerste accu. Doe wel altijd na elke wasbeurt de stekkers inspuiten en de accupolen met vaseline invetten(5 minuutjes werk, veel plezier!).
Greetz, Hans.

een DL is idd geen XTZ, maar de accutechniek is toch echt wel hetzelfde ;)
De DL heeft wel een aantal keer 3 tot 4 maanden zonder acculader gestaan zonder problemen, dat durf ik nu niet meer aan met de Tenere: die staat nu continue aan de druppellader. DL = 43.000km en 5 jaar, XTZ = minder dan 10.000km en minder dan 2 jaar en dat bij dezelfde behandeling :N

en voor de prijs van een originele accu zou ik bijna gaan denken aan zo'n li-ion lichtgewicht accu: hou ik meteen meer ruimte over onder het zadel voor bijvoorbeeld de intercom :)
 
Zoals de plannen nu zijn, gaat de Duitse Yammie-man de spanningsregelaar repareren/vervangen. Mijn maat rijdt er dan 300km mee naar NL en laat dan hier bij de dealer (off Topic: Top-moto Apeldoorn...erg fijne zaak) één en ander doormeten.

Dan weet je nog niet of het de spanningsregelaar zelf is geweest, of toch maa een contactje. Maar het is wel een lekker gevoel als na 300km de accu nog vol vermogen heeft. :Y
 
een DL is idd geen XTZ, maar de accutechniek is toch echt wel hetzelfde ;)
De DL heeft wel een aantal keer 3 tot 4 maanden zonder acculader gestaan zonder problemen, dat durf ik nu niet meer aan met de Tenere: die staat nu continue aan de druppellader. DL = 43.000km en 5 jaar, XTZ = minder dan 10.000km en minder dan 2 jaar en dat bij dezelfde behandeling :N

en voor de prijs van een originele accu zou ik bijna gaan denken aan zo'n li-ion lichtgewicht accu: hou ik meteen meer ruimte over onder het zadel voor bijvoorbeeld de intercom :)

zoals gezegd denk ik dat het weinig te maken heeft met de kwaliteit van de motor of motormerk, maar meer de kwaliteit van de accu. Tenzij er sprake is van een (ontwerp)fout in het electrisch circuit. Maar zoals je zelf hebt ervaren, kan dat bij zowel Suzuki's als Yamaha's voor komen...

HJ
 
Volgens de Yamaha dealer welke ik hierover sprak kwam het vaak voor bij Yamaha dat een accu het maar 2 jaar uithoudt, misschien gerelateerd aan de toch ook vaak voorkomende spanningsregelaar problemen bij Yamaha's? een te hoge spanning tijdens het rijden kan natuurlijk de levensduur van een accu verkorten ;)
 
De mijne krijgt een nieuwe draadboom. Als het goed is 9 augustus bij de dealer en dan een paar uurtjes knopen. Zou ik dan toch nog voor mijn vakantie zonder pijn in m'n kont op het werk kunnen komen?
 
Dan zal ik wel gewoon mazzel hebben: 32000 km, door weer, wind en pekel, geen stekkers ingespoten oid, geen acculader gebruiken, 1e accu, 1e spanningsregelaar, 1e draadboom... heb nog geen lampje hoeven te vervangen :)

Net terug van een ritje hier in de buurt. Ging lekker totdat het zandpad een knippenpad werd en toen een knippenmodderpad ... hield de boel niet meer helemaal op koers en raakte een houten paaltje. Carterplaat en waterpomp hebben de klap opgevangen... paaltje om... en koelvloeistofslang gescheurd... Kon er, ondanks het lekken, nog wel mee thuis komen:

IMG00212.jpg


IMG00214.jpg


IMG00216.jpg


IMG00220.jpg


IMG00221.jpg


Je kunt het hout zien zitten en dat heb ik maar zo gelaten: dicht het nog een beetje af.

Waterpomp zelf is nog heel. Nu nog repareren.

HJ
 
Dat is gelukkig goed afgelopen, hier in de buurt hebben ze pas een heleboel van die palen geplaatst en die zien er heel hard en stevig uit.
 
Dan zal ik wel gewoon mazzel hebben: 32000 km, door weer, wind en pekel, geen stekkers ingespoten oid, geen acculader gebruiken, 1e accu, 1e spanningsregelaar, 1e draadboom... heb nog geen lampje hoeven te vervangen :)

Net terug van een ritje hier in de buurt. Ging lekker totdat het zandpad een knippenpad werd en toen een knippenmodderpad ... hield de boel niet meer helemaal op koers en raakte een houten paaltje. Carterplaat en waterpomp hebben de klap opgevangen... paaltje om... en koelvloeistofslang gescheurd... Kon er, ondanks het lekken, nog wel mee thuis komen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Je kunt het hout zien zitten en dat heb ik maar zo gelaten: dicht het nog een beetje af.

Waterpomp zelf is nog heel. Nu nog repareren.

HJ

:o, "oeps".

Het pad ziet er wel mooi uit :)
 
Gefixed voorlopig. Had nog genoeg lengte koelslang over om het lek er af te snijden. Toch maar een stukkie nieuw erop: de boel is iets onder spanning gemonteerd.

Had onderweg al wat meegenomen van de automaterialenhandel, maar was een te kleine binnenmaat.

HJ
 
Laatst bewerkt:
Nare paaltjes vind ik het maar.... B|
Maar gelukkig weer goed afgelopen HJ. Beste dreun geweest zo te zien. :o

....Ik ben de tel kwijt.... :+


Gr. Johan.
 
Nare paaltjes vind ik het maar.... B|
Maar gelukkig weer goed afgelopen HJ. Beste dreun geweest zo te zien. :o

....Ik ben de tel kwijt.... :+


Gr. Johan.


hahaha inderdaad weer goed afgelopen.

HJ je moet eens een fotocollage gaan maken van al die gave crash/sloot/palen foto's. Dans is die tenere soms toch wel "hufterproof"
 
Zou die em willen ruilen voor die van mij. Is toch een redelijke nieuwe andere motor O-).

HJ. Zie je veel van die akelige paaltjes. Meestal is de weg lekker glad en loopt ie een beetje bol richting de paaltjes. Wees blij dat je waterpomp niet stuk is.
 
Laatst bewerkt:
ik heb die paaltjes gelukkig altijd nog weten te ontwijken, al scheelde het soms niet veel. niet grappig als je zodanig uit je lijn gehaald wordt en rechtstreeks op zo'n paal af gaat.....

@HJ: lag je niet bijna met je snufferd over je stuur heen in je koplamp te turen nadat je het paaltje raakte? :+
 
Dan zal ik wel gewoon mazzel hebben: 32000 km, door weer, wind en pekel, geen stekkers ingespoten oid, geen acculader gebruiken, 1e accu, 1e spanningsregelaar, 1e draadboom... heb nog geen lampje hoeven te vervangen :)

Net terug van een ritje hier in de buurt. Ging lekker totdat het zandpad een knippenpad werd en toen een knippenmodderpad ... hield de boel niet meer helemaal op koers en raakte een houten paaltje. Carterplaat en waterpomp hebben de klap opgevangen... paaltje om... en koelvloeistofslang gescheurd... Kon er, ondanks het lekken, nog wel mee thuis komen:

Waterpomp zelf is nog heel. Nu nog repareren.

HJ

Ik heb ook geen problemen met de Tenere. Ook in pekel, regen, weer en wind gereden, wel een keertje een beetje ingespoten, maar verder geen drastische voorzorgsmaatregelen. Eerste accu, geen druppellading en accu ook al ruim 1,5 jaar. Zeker ook veel mazzel. Wel een waterpompkering vervangen m.b.t. enkele druppeltjes uit de waterpomp, maar dat was volgens mij niet nodig, want nu komt er nog af en toe een druppeltje uit het gaatje wat onder in de waterpomp zit. Misschien condens of overdruk?? Wie weet het?:?

Ja HJ, geef ons eens een overzicht van al die hachellijke momenten die je met de Tenere meegemaakt hebt. :+

Gr, Ruud
 
Laatst bewerkt:
En ja hoor...ik ben nu ook aan de beurt.... :/

Achterbrug/linksysteem begint te kraken. B|

Dat word weer een dag prutsen.


Gr. Johan.
 
ik heb vandaag mijn gedeelte van de brabo 600 na gereden. Ik ben 3 keer zo'n rond bord tegen gekomen met een rode rand en een auto-tje erin. Uitgezonderd bestemmingsverkeer. Tja er stond geen motor in het bord en de weg was m'n bestemming.
Meteen even nagevraagd bij groenevelt motoren wat ik bij moest betalen op een kaki bruine tenere. Hij staat tenslotte al 2 jaar stof te happen daar in de showroom. Drieduizend euries bij betalen en hij was de mijne. hmmm, hij wou er dus niet heel erg graag vanaf. Ik had bij hem ook zo'n rubber ringetje besteld voor het krukasdeksel want die zweette een beetje. Kreeg ik er 10. Hij kon ze alleen per 10 bestellen. Ik heb er 5 meegenomen om hem te matsen maar vond het een beetje een vreemd verhaal.
 
ik heb vandaag mijn gedeelte van de brabo 600 na gereden. Ik ben 3 keer zo'n rond bord tegen gekomen met een rode rand en een auto-tje erin. Uitgezonderd bestemmingsverkeer. Tja er stond geen motor in het bord en de weg was m'n bestemming.
Meteen even nagevraagd bij groenevelt motoren wat ik bij moest betalen op een kaki bruine tenere. Hij staat tenslotte al 2 jaar stof te happen daar in de showroom. Drieduizend euries bij betalen en hij was de mijne. hmmm, hij wou er dus niet heel erg graag vanaf. Ik had bij hem ook zo'n rubber ringetje besteld voor het krukasdeksel want die zweette een beetje. Kreeg ik er 10. Hij kon ze alleen per 10 bestellen. Ik heb er 5 meegenomen om hem te matsen maar vond het een beetje een vreemd verhaal.

Het komt wel eens voor dat een magazijn , bij de importeur of centraal magazijn,
een besteleenheid heeft van 5 of 10stuks, maar als consument heb jij daar niets mee van doen, ze hebben jou hun probleem opgezadeld, je hebt het recht op een ring ,
af te nemmen, als het trouwens die ring is ,links achter die dop wat je met een muntstuk,
of grote schoevendraaier kan vastzetten, kan het ook zijn dat die alleen wat los zit,
dat probleempje had Jolandas motor vorig jaar in Ierland, begon plots olie te lekken,
vastgezet , daarna is alles droog gebleven , tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
c06.jpg

C06

Dit bord geld alleen voor motorvoertuigen met 4 wielen of meer. Dus met de motor kan je daar vrolijk doorrijden! Geen probleem. :)
En het bestemmingsverkeer is dus dan alleen van kracht voor deze catergorie.


Maar vaag verhaal van die zaak.... Zal effe lekker worden om er 10 af te nemen. B|
Staat ie er al zo lang die Kaki Tenere?


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
c11.gif

C11

Ja lastig...... '(

c12.jpg

C12

Erg lastig.... ;(


Maar ik weet dat deze ondingen soms onrechtmatig geplaatst worden. Er MOET een verkeersbesluit op gelden. Je mag ze wel gewoon plaatsen in bepaalde situaties.
Wegbeheerder heeft een probleem met een bepaalde verkeersgroep of er wonen wat zeurkouzen, dus hangen we er maar een bord op. Het gebeurd veelvoudig!

Maar in het kader van de handhaving kan er gewoon verbaliseerd worden, al is er GEEN verkeersbesluit op van kracht (dat weet de opsporingsambtenaar vaak 99,9% niet, die ziet alleen dat bord).
In de wet Mulder (WAHV) kan er dus opgetreden worden als overtreding en hoeft de ambtenaar niet van te voren uit te zoeken of er een verkeersbesluit op van kracht is. Raar...maar waar!

Toch een verbaal gekregen en je weet of komt er achter dat er geen verkeersbesluit op van kracht is....zeker bezwaar aantekenen!!!!


Zo heb ik ineens op mijn woon/werk route zo'n C12 bord op een stuk van 200 meter op een dijk en er is geen weg die daar op aansluit...erg vreemd. Met onderbord "uitgezonderd landbouwverkeer". Dus lijkt mij geen veiligheids issue....trekker is even wat groter dan een motor of auto. :X (Brom)fietsers mogen er wel nog rijden en voetgangers lopen.
Ik ga dus maar even bij de betreffende gemeente het verkeersbesluit opvragen en de redenen van afsluiting. Tot die tijd ken ik ineens dat bord niet meer O-) ....zijn ze nou helemaal betoeterd! :(


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan