Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Vandaag dus de brandstofpomp uit elkaar gehaald. Moet zeggen dat ik het vrij appart vind dat je zoveel werkk moet doen om bij het filter te komen...Maargoed eigenlijk viel dit naar verwachting reuze mee, gezien de staat van het geheel en de binnenkant van de tank.

20200421_163019.jpg


20200421_165616.jpg


20200421_165643.jpg


Volgens mij viel dit allemaal wel reuze mee, dus heb ik alles schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet.
Wat er zo uitzag:

20200421_173936.jpg


20200421_170709.jpg


20200421_170742.jpg


20200421_173853.jpg


Voor de mensen die het filter eens willen gaan vervangen, en benieuwd zijn naar de binnendiameter:

20200421_171139.jpg


Hierna alles weer in elkaar gezet en brandstof gehaald.

Maar helaas leek het bij het stationair lopen nog steeds hetzelfde te zijn, hoopte eerst dat het misschien zou zijn dat er valse lucht in de pomp zou zitten. En dus ook maar een rondje gereden om het blok een beetje warm te krijgen.
Het schoonmaken van het luchtfilter lijkt wel effect te hebben gehad op de acceleratie. Hij lijkt feller te reageren :)

Maar helaas zit het "onregelmatig" lopen er nog steeds in :(

Het lijkt nog steeds alsof hij in een te hoge versnelling zit, dit terwijl het toerental normaal lijkt te zijn voor de versnelling en de snelheid (bij 50 in zijn 3 en bij 80 in zijn 4). Ik zie dus niets vreemds in het toerental.

Ook lijkt hij op sommige stukken nog steeds in te houden in acceleratie, en waar hij dit een seconde later ineens weer fel oppakt. Het lijkt soms dus alsof er een seconde even niets is.
Het ene moment rijdt hij ook soepel weg vanuit stilstand, en het andere moment lijkt het wel alsof ik vanuit stilstand probeer weg te rijden in zijn 2, wanneer ik dan een beetje extra gas bij geef trekt hij hem er doorheen en accelereert hij weer inens als een malle.

Ik ben nu even radeloos :P
 
Klinkt wel als brandstof gerelateerd.

Maar je filter is helemaal geel uitgeslagen, wat dus betekend dat die gewoon vervuild is.

Dit zou niet mogen zorgen voor de symptomen die jij beschrijft.

Je zou de motor eens op de testbank kunnen zetten.
Dan kunnen ze misschien erachter komen wat het probleem is.

Ze kunnen aan de hand van je verbrandings gassen meten of hij te arm of te rijk loopt.
 
Klinkt wel als brandstof gerelateerd.

Maar je filter is helemaal geel uitgeslagen, wat dus betekend dat die gewoon vervuild is.

Dit zou niet mogen zorgen voor de symptomen die jij beschrijft.

Je zou de motor eens op de testbank kunnen zetten.
Dan kunnen ze misschien erachter komen wat het probleem is.

Ze kunnen aan de hand van je verbrandings gassen meten of hij te arm of te rijk loopt.

@Rockel83 What he said! :) Overigens moet ik je wel nog even credits geven voor je uitgebreide updates met goede foto's :t Lekker bezig met al dat geklus!
 
Vandaag wat motorzaken afgegaan...

Bij de officiële Kawasaki dealer hier, wisten ze me te vertellen dat hij niet lekker liep. En dat het een kwestie van verder zoeken is |(

Toen een stuk verder gereden naar een Honda dealer. En super geholpen daar! :t
Toen de monteur daar mijn verhaal aanhoorde dacht hij eerst dat het door het stil staan kwam, al leek hem een maand niet lang. Toen hij zag dat het een injectie was en hem even liet lopen dacht hij dat het een toch ergens in de ontsteking kon zitten. Die monteur dacht dat de motor op 3 cylinders liep, maar ze zo nu en dan wel allemaal oppakte.

Misschien moet ik morgen toch maar eens verder gaan zoeken in de ontsteking.
Toch maar eens gaan kijken of de bobines spanning geven en daarmee de bougie vonkt.

Wil het blok dicht houden, dus alle nieuwe bougies laten zitten. Lijkt me niet handig dat het blok aanslaat met een bougie eruit en daarmee dus een opening in een draauend blok. Weet niet of het kwaad kan?

Dus dacht een oude, maar goede bougie te pakken en dan per bobine te kijken of hij vonkt? Gewoon tegen het blok (massa) en starten toch?
 
Trouwens, zie net in de onderdelenlijst dat de motor 2 injectoren heeft. Zou hier het probleem misschien kunnen liggen?
Hier is nog wel redelijk simpel bij te komen wanneer ik toch bij de bobines ben.

Iemand advies of en hoe ik deze kan inspecteren?
 
Trouwens, zie net in de onderdelenlijst dat de motor 2 injectoren heeft. Zou hier het probleem misschien kunnen liggen?
Hier is nog wel redelijk simpel bij te komen wanneer ik toch bij de bobines ben.

Iemand advies of en hoe ik deze kan inspecteren?
Verhaaltje; vroeger had je service manuals en daarin kregen alle onderdelen ongeveer evenveel aandacht. In de service manuals van tegenwoordig is het hoofdstuk DFI de helft van de complete manual. En deze is ook dikker.
Begrijp je waar ik heen wil?
Anyway, ik kan je niet helpen.
 
Verhaaltje; vroeger had je service manuals en daarin kregen alle onderdelen ongeveer evenveel aandacht. In de service manuals van tegenwoordig is het hoofdstuk DFI de helft van de complete manual. En deze is ook dikker.
Begrijp je waar ik heen wil?
Anyway, ik kan je niet helpen.
Met de servicemanual kan ik wellicht heel dat ding uit elkaar halen, en weer in elkaar zetten ja. En wellicht dat ik dan wel ergens de storing gevonden/verholpen krijg. Maar helaas heb ik daar het geld, de ruimte, het gereedschap en de tijd niet voor.

De nadruk op de vraag lag dan ook meer of het probleem hier zou kunnen liggen, en of dit te controleren is. Als we alles terug verwijzen naar de service manuals is een groot gedeelte van dit forum ook gewoon overbodig, is het niet?
 
Heb nu de tank en het luchtfilterhuis eraf, en zojuist de bobines alle 4 afzonderlijk getest.

20200423_160102.jpg


Alle 4 vonken ze, echter lijkt bobine 1 voor mijn gevoel een minder fel vonkje te geven. Heb een andere bobine op de eerste aansluiting geprobeerd en dan lijkt het gewoon een normaal vonkje. Wanneer ik bobine 1 op een willekeurige andere stekker aansluit lijkt het weer een lichte vonk te zijn. Voor mijin gevoel dan... :/
 
Met de servicemanual kan ik wellicht heel dat ding uit elkaar halen, en weer in elkaar zetten ja. En wellicht dat ik dan wel ergens de storing gevonden/verholpen krijg. Maar helaas heb ik daar het geld, de ruimte, het gereedschap en de tijd niet voor.

De nadruk op de vraag lag dan ook meer of het probleem hier zou kunnen liggen, en of dit te controleren is. Als we alles terug verwijzen naar de service manuals is een groot gedeelte van dit forum ook gewoon overbodig, is het niet?
Nee joh, omgekeerd juist.
Ik vind het juist leuk als jij hier je vragen stelt. En ook die foto's erbij. Ik kan ze echter niet beantwoorden.
Wat ik bedoelde met dat DFI verhaal is dat het mijn pet ver te boven gaat. Ik zou er niet aan durven komen.
 
Nee joh, omgekeerd juist.
Ik vind het juist leuk als jij hier je vragen stelt. En ook die foto's erbij. Ik kan ze echter niet beantwoorden.
Wat ik bedoelde met dat DFI verhaal is dat het mijn pet ver te boven gaat. Ik zou er niet aan durven komen.

Oh excuses dan voor de lichtelijk geïrriteerde reactie. Ik heb je reactie verkeerd geïnterperteerd, wat ik al vreemd vond, want vond je altijd wel betrokken en geïnteresseerd over komen hier.

Ik loop er zelf dus ook een beetje in vast. Het klopt dat je met het werkplaatshandboek een heel eind kunt komen.
En ik vind het allemaal wel erg ineteressant. Maar niet wanneer er noodzaak is (enige vervoersmiddel) en ik eigenlijk betere dingen te doen heb. Dan vraag ik liever eerst hier even voor advies voordat ik iets uit elkaar haal of ergens ga zoeken waar uiteindelijk het einde zoek is :)
 
Laatst bewerkt:
Met minder licht ('s avonds) viel het eigenlijk niet zo goed op of er verschil in vonk zat. Dus toch gaan twijfelen of ik het wel goed gezien had. Hoopte eigenlijk dat het zo beter te zien zou zijn (als ik het uberhaupt wel al goed gezien heb).

Dus voor de zekerheid ook nog eens de bobines doorgemeten en vergeleken met de waardes uit het werkplaatshandboek.

Bobine.jpg


Bobine 1:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 6.6kΩ / 7.9kΩ

Bobine 2:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 9.3kΩ

Bobine 3:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 9.3kΩ

Bobine 4:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 9.3kΩ

Bobine 1 wijkt echter wel sterk af met de waarde op de tweede spoel t.o.v. de rest, en zit daarmee ook onder de voorgeschreven waarde in het werkplaatshandboek.
De eerst gemeten 6.6kΩ was de eerste meting (meerdere metingen gedaan). De 7.9kΩ gaf de meter structureel aan nadat ik 's avonds nog eens de vonken gecontroleerd had (vaag, maar misschien kan de afwijking door de recente inductiespanningen o.i.d. komen?). Dit terwijl de rest wel weer gewoon stabiel die 9.3kΩ bleven aangeven.

Misschien dat ik de eerste keer ook een dergelijke waarde, dicht bij de 8kΩ (wat natuurlijk nog steeds geen 8.5kΩ is) gemeten had. En dat ik het misschien met een korreltje zout genomen heb |((beetje creatief afronden). Maar die 6.6kΩ was wel echt een duidelijk verschil t.o.v. de rest.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je in de buurt van de achterhoek woont.
Maar volgens heb ik nog wat Bobines liggen zodat je kunt testen.

Ik wou dus voorstellen om de Bobines te testen.
Maar daar heb je al mee bezig geweest. :t
 
Ik weet niet of je in de buurt van de achterhoek woont.
Maar volgens heb ik nog wat Bobines liggen zodat je kunt testen.

Ik wou dus voorstellen om de Bobines te testen.
Maar daar heb je al mee bezig geweest. :t

Neen, Brabant hahaha. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod! :t

Ga dalijk na het werk een bobine halen, dan een beetje thuis sleutelen. Hoop dat het probleem dan eindelijk weg is :Z
 
Nouja zeg! Snap nog steeds niet waar ik dit aan te danken heb, maar ik kreeg zelfs een (gebruikte) bobine zomaar mee van die man! :t
Heb die motor al bijna 2 jaar ofzo, dus lijkt me gewoon een kwestie van pech en slijtage. En mocht zelfs díé bobine terug brengen voor een andere, wanneer die het niet zou doen. Maar super tof in ieder geval. Komende week ofzo maar eens wat bier of zo gaan langs brengen dan :)

Annyways!...

Het probleem is opgelost met de "nieuwe" bobine! Het was welliswaar geloof ik wel een bobine van een ander type Kawa, namelijk net een ander typenr. maar buiten dit geheel identiek. Daar ter plaatse ook even de spoelen mogen doormeten en die waardes kwamen ook overeen met die van de "orriginele"bobines.

Dit verklaard dan wellicht waarom het "vreemde probleem" deels verholpen leek te zijn na het vervangen van de bougies. "Bougie 2" was namelijk ver op. En vier nieuwe bougies maakte al een wereld van verschil. Vervolgens bleek "bobine 1" dus nog maar deels te werken. En bij het terug monteren bleek er nagenoeg een kabelbreuk in één van de connectoren "van de sproeiers van de 3e cylinder: (ik weet niet precies waarvan het is) ofzo te zitten. Dit hing nog maar aa elkaar met een enkel strengetje van het snoertje. Dit zou ongetwijfeld de volgende storing geweest zijn...

Dus ook maar meteen los gehaald en gerepareerd!

20200424_180441.jpg

20200424_184244.jpg

20200424_184625.jpg


Tot nu toe nog geen probleem, gerelateerd aan de 4e cylinder, kunnen vinden. Dan zou ik ales gehad hebben _O-

Toen alles weer in elkaar zat leek het al hoopgevend, ik hoorde het toerental niet meer sporadisch opkomen. Al was het wel nog een beetje nerveus op de toerenteller zelf, maar leek na een korte tijd stationair lopen, dat dit ook steeds stabieler bleef. Misschien omdat die 1e cycilinder even niet helemaal lekker meegewerkt heeft ofzo? Voor mijn gevoel deed ik er in ieder geval verstandig aan het blok even stationair warm te laten lopen en om even aan te zien hoe het zich "stabiliseerde".

Daarna weer wat benzine er bij gegooid, en een stukje gereden. Even rustig alles weer opgebouwd, en hem er op het laatst weer even van langs gegeven. Maar wat rijdt dat ding nu weer heerlijk zeg! :]*O*
 
Hallo allen ik heb 2 vragen.
1. Passen de velgen van een 07/08 ook op de 05/06 en 09/12?
2. Stel je zou kunnen kiezen je zx6 06 met 50k km houden met flink wat mods, akra,k&n,dynojet, stalen remleidingen, 07/08 klauwen of een 2009 30k km inruilen met alleen een akra maar met de standaard bpf vork en betere remmen.

Ik gebruik de fiets 60% circuit en 40% weg

Keuzes keuzes keuzes
 
Stalen remleidingen en een K&N filter kosten peanuts. Een nieuwe set banden, een kettingset, remblokken, servicebeurt voor de vering en/of een grote beurt met kleppenstellen kosten een veelvoud. Dus ik zou eerder kijken naar de staat van onderhoud. Puur op basis van jouw informatie (3jaar en 20dkm jonger) zou ik de 09 kopen...
 
Laatst bewerkt:
Stalen remleidingen en een K&N filter kosten peanuts. Een nieuwe set banden, een kettingset, remblokken, servicebeurt voor de vering en/of een grote beurt met kleppenstellen kosten een veelvoud. Dus ik zou eerder kijken naar de staat van onderhoud. Puur op basis van jouw informatie (3jaar en 20dkm jonger) zou ik de 09 kopen...
Het enige dat nog moet is de vering servicen. Voor de rest is alles gedaan wat je noemt. Wat zou een bak revisie kosten? Hij begint bij hoge toeren in zijn vrij te komen.
 
Het enige dat nog moet is de vering servicen. Voor de rest is alles gedaan wat je noemt. Wat zou een bak revisie kosten? Hij begint bij hoge toeren in zijn vrij te komen.
Bak revisie loopt in de papieren, een enkel tandwiel kost ongeveer 150 euro, dus als er een paar niet best meer zijn gaat het hard. Plus nog uren als je het laat doen, pakkingsetje etc etc. Tenzij je een vervangend blok kunt vinden voor niet veel + in goede staat/garantie en die er zelf onder wil schroeven zou ik een andere motor zoeken.
 
1. Ja past.

2. Het 2009 model stuurt wel veel beter en strakker dan het 2005 model.

Kwa vermogen zou het 2009 model ook meer moeten leveren.

Maar het 2005 model is een fantastische motor.

Dus ik snap dat het een lastige keuze is.
 
Hallo allen ik heb 2 vragen.
1. Passen de velgen van een 07/08 ook op de 05/06 en 09/12?
2. Stel je zou kunnen kiezen je zx6 06 met 50k km houden met flink wat mods, akra,k&n,dynojet, stalen remleidingen, 07/08 klauwen of een 2009 30k km inruilen met alleen een akra maar met de standaard bpf vork en betere remmen.

Ik gebruik de fiets 60% circuit en 40% weg

Keuzes keuzes keuzes
De remklauwen van een 2009 zijn dezelfde als die van een 07/08.

Vanwege de mods op de 06 zouden ze regelijk gelijk op kunnen gaan.
Persoonlijk vind ik de 36cc extra op het 2005 model wel lekker, zeker als je de fiets ook op straat gebruikt.
De 2009 heeft natuurlijk wel een iets betere basis en lagere KM stand. Dus ik zou daar voor gaan.
 
2. Stel je zou kunnen kiezen je zx6 06 met 50k km houden met flink wat mods, akra,k&n,dynojet, stalen remleidingen, 07/08 klauwen of een 2009 30k km inruilen met alleen een akra maar met de standaard bpf vork en betere remmen.
Ik ben het niet met Racekip eens dat het 2009 model 'strakker' stuurt. Juist niet! :+
Met dat ding kan je haaks de bocht om, echt bizar. Voorgaande modellen liggen wat 'koersvaster' zeg maar.
Houd er wel rekening mee dat je die oude motor in deze huidige economische situatie aan de straatstenen niet kwijt komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan