ik heb van mijn guzzi, die heeft net zo'n rubber transmissie demper als een kettinfiets de naaf doormidden gezaagd.
het was een gietwiel dus eerst de spaken erafgezaagd daarna de naaf zo schoon mogelijk geslepen.
daarna zo dicht mogelijk achter de transmissiedemper doorgezaagd.
guzzi heeft een stalen bus als hart van het wiel en als lagerhuis die heb ik niet doorgezaagd zodat ik een spil had om alles op te schuiven.
de kraag om de remschijf op te monteren van de spil afgeperst en de transmissie demper met spil en remschijfkraag vlak af laten draaien.
tussen de transmissiedemper en de remschijfkraag heb ik een schijf aluminium van 12.5 MM geplaatst en alles weer gemonteerd.
van een eendwiel heb ik het hele hart uitgeslepen alleen een flens aan de binnenzijde van de velg van zo'n 25 MM laten staan die ik om de ongeveer 10 CM heb ingelepen ( even uitmeten om netjes te verdelen)
de aldus verkregen lippen gewoon vlak en haaks geslagen zodat ze in een vlak liggen.
dan kun je vervolgens de velg met vier m6'jes per lip aan de aluminium schijf monteren.
dit doe je met het wiel in de motor als je twee 6MM gaatjes in de plaat boort en hier m4 boutjes inzet kan je met de hoogte spelen tot je geen hoogtespeling meer hebt.
dan boor je de andere 6MM gaten boutjes erin en heb je een rond wiel!
je kan natuurlijk ook een stalen plaat nemen dan heb je aan 8MM genoeg.
ik ben al iemand tegengekomen die een stalen plaat in een velg gelast had die had problemen dat zijn velg scheurde bij de lassen.
daarom heb ik dus voor de flexibele oplossing met de boutjes gekozen.
als je ruimte hebt kan je ook een kever velg overwegen daar gaan standaard banden van 145 of 165/15 op maar 200/15 kan ook
mij bevalt het prima op deze manier en komende winter neem ik mijn voorwiel onderhanden.
roep even als je plaatjes wil zien
dat is gemeen
Inderdaad zijn die comstar velgen ideaal voor dit soort acties, ik was eigenlijk ook van plan om onder mijn ratspan zoiets te monteren (had nog een veel ingewikkelder constructie maar wel met een 15 inch eendvelg) maar kwam in de problemen wat betreft grondspeling.
met de originele 18inch spaakwielen kom ik al met de uitlaatbochten af en toe in kontakt met de straat (drempel) dus is verder verlagen niet mogelijk...
Er bestaan trouwens ook nog extra hoge banden voor de eend (besteleend) waarvan het verschil niet zo groot meer is met de 18inch velg.
Het verschil in velg maat geeft een vermindering van 39mm in grondspeling en het verschil in bandenmaat (hoogte) compenseert dit weer voor een groot deel.
Ik ga binnenkort een paar platen laten maken voor comstar-eendvelg combinatie welke worden gestanst met CNC apparatuur uit 3mm staal, wie mee wil doen moet het maar laten weten of ik er nu twee of 10 moet laten maken, de kosten zitten in het instellen van de machine...
oja, baches ga je nog naar het bambi treffen.
het lijkt heel erg veel werk omdat ik vrij langzaam typ.
uiteindelijk denk ik dat er nog geen 20 uur werk in zit.