Hoe bandendruk controleren ?

B2

MF veteraan
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Er zijn hier al verschillende topics over geweest maar meer specifiek zoek ik iets dat nauwkeurig de bandendruk meet en waarmee ik ook ev. thuis mijn bandendruk kan bijstellen -ev. een pomp dus-, of gewoon een toestel om de bandendruk te meten. Bijstellen doe ik dan wel aan een benzinepomp (ik meen gelezen te hebben dat de drukmeters daar niet al te nauwkeurig werken, en ik zoek dus een referentie,liefst wel betaalbaar).
Suggesties -of wat gebruik je zelf ?-.
 
Goede aktie om de invloed van de temperatuur mee te nemen :} Een beetje druk minder hoeft niet direct een probleem te zijn, als ik bv. hoor dat ze op het circuit met een bar minder rijden. Maar die banden worden ook een stuk warmer dan op de weg: 50C verschil (dus 2.5 naar 2.9bar) haal je niet snel op de weg, zeker niet met dit weer. Misschien ben ik een mierenneuker maar als ik een meter gebruik die in 0.1bar nauwkeurig de druk aangeeft, wil ik ook dat dat klopt en een 0.5bar verschil vind ik best wel veel.
 
hahaha... enig idee hoe warm banden kunnen worden?
dat worden fijne drukjes!

Ik werd met mijn berekening al gecorrigeerd door Bert..... of Henk, en heb me daarvoor verontschuldigd.

Maar JIJ weet vast wel precies hoe warm banden kunnen worden... ik niet :? . Dus als je de temperatuur er ook nog ff bij wil vermelden??
Bij voorbaat dank.
 
Op maandag 18 februari 2002 00:57 schreef Raging R6 het volgende:Heb ik het niét over gehad.
Sorry GuZ, maar misschien kun je beter een 8-) kopen...

? wie zift hier muggen?

jij zegt:
IMHO: Beter af en toe de verkeerde hoeveelheid erbij dan helemaal nooit.
in welke kromme politieke volzin wou jij beweren dat jij hiermee NIET bedoeld dat je er maar wat lucht inkwakt?
 
Heb ondertussen metertje gekocht bij Hein-Gericke(25 euro).
Is analoog en geijkt. Bij thuiskomst direct bandendruk eens gecontroleerd en stond dus wat te laag (dacht ik wel,hij zwabberde iets teveel in de bochten).
 
Voor iemand met een supersport ben je slecht geinformeerd... je zou es wat bandentesten moeten lezen, goed voor jou en je motor.

hier een mf-goedgekeurde site ;)
http://www.tl1000.com/pb_tires/sport_rider_sep_2001.htm

Ik bén helemaal niet geïnformeerd...
Dat is IMHO nog niet zo erg nodig, omdat dit mijn eerste motor is... Ik ga (kan) zeker dit jaar mijn banden toch nog niet tot het uiterste benutten, laat staan dat ik iets weet over temperaturen e.d.
Op dit moment zitten er vrij nieuwe Michelin Pilot Sports op, die nagenoeg nieuw zijn... Hier weet ik nix over (als die banden op zijn zit er toch een vlakke kant aan denk ik).
Maar iig bedankt voor de link.

P.S.
Wat ik bedoelde met \"beter dat dan nix erbij\" is:
Als je bij jezelf zegt; die pompstationmeters vertrouw ik niet, laat ik er maar nix aan doen, kun je het beter iets verkeerd doen.
 
Op maandag 18 februari 2002 17:33 schreef Raging R6 het volgende:
Wat ik bedoelde met \"beter dat dan nix erbij\" is:
Als je bij jezelf zegt; die pompstationmeters vertrouw ik niet, laat ik er maar nix aan doen, kun je het beter iets verkeerd doen.

Over platte kanten gesproken. Door lang achtereen keihard rechtdoor te gaan kan een band ook verschrikkelijk heet worden. In dat geval wil ik er zeker niet teveel lucht in hebben zitten.
 
Over platte kanten gesproken. Door lang achtereen keihard rechtdoor te gaan kan een band ook verschrikkelijk heet worden. In dat geval wil ik er zeker niet teveel lucht in hebben zitten.


Sukkel. hahahaha

Juist wel dus.

Een band wordt warm door het vervormen van de band tijdens het draaien, hoe meer die kan vervormen (bij zachte band dus) des te heter wordt de band, zo heet dat de materialen van de band dat niet leuk meer vinden.
Een klapband komt niet door een te hoge druk, in principe kunnen ze daar wel tegen, maar door een te hoge temp van het materiaal waardoor zwakke plekken ontstaan.
Je moet juist als je lang hard rijdt, op snelweg bijv, je band juist harder zetten, zelf doe ik iets van 2,9 tot 3,1 (op advies Bridgestone), gaan ze ook nog langer mee.
En dan wordt er een lange tijd niet onder de 180 gereden.

Doe er je voordeel mee.
 
En wat betreft de meters in de tankstations:
een afwijking van 0.2 bar is normaal. (nu ik achteraan met een lek zit, moet ik ze 's avonds en 's morgens oppompen om nog ergens te raken, dus ik rij nogal wat tankstations af). Ik vergelijk steeds met mijn eigen metertje en de verschillen tussen de verschillende tankstations zijn dus enorm (je geeft bvb. 2.7 bar en krijgt 2.95).
 
Terug
Bovenaan Onderaan