Hoe goed is jouw motor getuned?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vonkey

Rookie
7 sep 2005
4
0
Na een lange voorbereiding staat vanaf vandaag de website www.disney.com online; Naast een forum waarop (engelstalig!) informatie kan worden uitgewisseld over het tunen van motoren, wordt er ook (gratis) software aangeboden waarmee je op een laagdrempelige manier inzicht kan krijgen in de prestaties van je motor.

De software is nog gloednieuw en is nog niet eerder vrijgegeven aan derden; op dit moment zijn we dus op zoek naar een kleine groep enthousiaste gebruikers die verstand hebben van het tunen van motoren en mee willen denken over hoe de software verder verbeterd kan worden.

Ben je geinteresseerd? Kijk op www.disney.com voor meer informatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb uitgebreid de faq doorgelezen en volgens mij is dit toegestaan. Ik post 1 keer dit bericht en het heeft bovendien met motoren te maken... Toch?
 
Interessant.

Als "profesionele tuner" vraag ik me af wat ik ermee moet. Wat kan dit programma meten anders dan het toerental?
 
je kan het toerental met het geluid vergelijken. whow :}
maareh? hoe werkt dat dan met vier carburateurs, twee ontstekingen en een vier in één uitlaat *O*
als je van een sport uitlaat een wav bestandje wil opnemen mag je de line in wel behoorlijk knijpen.

maar goed hoor, leuk dat er mensen iets nieuws proberen uit te vinden.
ik hoef niet, ik gebruik mijn eigen oren wel
 
maareh? hoe werkt dat dan met vier carburateurs, twee ontstekingen en een vier in één uitlaat *O*

Dat is lastig, maar kan dus wel... Is getest met een 4 cilinder auto :)
Bovendien kun je verschillende inputs gebruiken. Uitlaatgeluid is een mogelijkheid, maar je kan een recorder bijvoorbeeld ook op een vliegwiel of een bobine/bougiekabel aansluiten. Meer info staat op de site.
 
Laatst bewerkt:
Interessant.

Als "profesionele tuner" vraag ik me af wat ik ermee moet. Wat kan dit programma meten anders dan het toerental?

De primaire input is inderdaad toerental. In combinatie met info over de overbrenging, gewicht, en nog wat meer parameters, kun je op die manier heel veel informatie krijgen over snelheid, acceleratie, koppel, pk's (op achterwiel en krukas), etc.

Het is vergelijkbaar met de resultaten van een dynojet. Enige verschil is dat deze resultaten in het "echt" worden verkregen en niet op een rollenbank. Dat heeft verschillende voor- en nadelen, maar ik denk dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Twee voorbeelden: je kan inzicht krijgen in de luchtweerstand van het voertuig, of bijvoorbeeld het effect van de traagheid (inertia) van de draaiende motoronderdelen op de acceleratie.

Uiteindelijk moet dit je ook in staat stellen om "what if" scenario's door te rekenen; wat is het resultaat als ik een lichtere koppeling monteer, of een kit koop om de koppeling op de versnellingsbak ipv krukas te monteren, of een kuip monteer om de luchtweerstand te verlagen.
 
Het is vergelijkbaar met de resultaten van een dynojet. Enige verschil is dat deze resultaten in het "echt" worden verkregen en niet op een rollenbank. Dat heeft verschillende voor- en nadelen, maar ik denk dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Een dynojet meet ook de massatraagheid van de krukas en dergelijke mee. Maar een dynojet heeft geen last van luchtweerstand. Luchtweerstand die o.a. afhankelijk is van de motorkleding, de wind en de houding.
En een dynojetbank geeft (als ie geijkt is...) een vergelijkbaar resultaat in de vorm van Nm en Kw-tjes.
((Dit ijken wordt nog weleens vergeten, een tevreden klant omdat zijn motor 15% meer vermogen heeft als in de folder staat is een menig motorhandelaar meer waard dan een exacte opgave van vermogen en koppel.))

De keerzijde van dit verhaal is wel dat een persoonlijke dynojet-bank ver buiten mijn financiële mogelijkheden valt. Een oud cassette-recordertje om de (verlaagde) primaire bobine-spanning op te nemen heeft bijna iedereen nog wel liggen. Bovendien is de motortemperatuur een behoorlijke factor in het vermogen die op de dynojetbank nooit precies goed is.
Voor een eigen voor en na meting lijkt me deze oplossing best geschikt.

Ik heb zelf ooit eens met een rally-auto zitten knoeien met een stopwatch en een 60-120 traject. Het resultaat is bruikbaar, maar gewoon op de bank even de motor afstellen (pompdruk van de brandstof) is toch wel enigzins simpeler... :z
(en beter te pruimen voor overige burgers .......)
 
Dus ik moet gaan proefrijden met mijn laptop op schoot :J

Leuk voor auto's. Aan de motorrijder niet besteedt.
Zoals Niels dat wèl gedaan heeft om z'n motor ( met zelfgebouwde computer en benzine/lachgas-injectie ) perfect af te stellen :?

En hij is niet eens een "professionele tuner", gewoon een gedreven hobbyist !


})

Gelukkig houdt MF de reputatie van puur negatieve commentaren hoog :}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan