staat een hoop info in,maar om een kx250 te vergelijken met een cr 500
kx250 kan ik mij prima me vermaken maar een cr 500 krijg ik niet eens aan de praat.
wel een goed initiatief,iemand die beginnen wil kan hier een hoop uit halen,al denk ik zelf niet dat je een geschikte motor kunt vinden via een verhaaltje op een forum.
mocht je willen beginnen met crossen raad ik je aan om eens naar een crossbaan te gaan en gewoon kijken en informeren bij verschillende type motoren en wat zij er voor onkosten aan hebben en waarom ze dit type motor hebben gekozen.
Een kleine kanttekening bij 2.2 waar mijn brommer denk ik in valt. Alleen geschikt voor een rondje rond de kerk?
Er staat hier op het forum een bmw f650gs te koop, die 2 keer de oost europa rally en bij elkaar zo'n 10k offroad heeft gereden. BMW F650 GS Dakar in rallytrim
En als je nou een motor zoekt voor een rondje om de kerk, waar moet je dan heen gaan om info te zoeken? De kerk?staat een hoop info in,maar om een kx250 te vergelijken met een cr 500
kx250 kan ik mij prima me vermaken maar een cr 500 krijg ik niet eens aan de praat.
wel een goed initiatief,iemand die beginnen wil kan hier een hoop uit halen,al denk ik zelf niet dat je een geschikte motor kunt vinden via een verhaaltje op een forum.
mocht je willen beginnen met crossen raad ik je aan om eens naar een crossbaan te gaan en gewoon kijken en informeren bij verschillende type motoren en wat zij er voor onkosten aan hebben en waarom ze dit type motor hebben gekozen.
En als je nou een motor zoekt voor een rondje om de kerk, waar moet je dan heen gaan om info te zoeken? De kerk?
Misschien nog even de cross circuits erbij zetten. Zal morgen eens kijken als ik die lijst nog ergens kan vinden. Dan post ik het wel even.
Daarnaast zit ik nu toch thuis me stierlijk te vervelen... Heb elke pornofilm en crashcompilatie nu gezien dus waarom niet?
Daar heb je wel een punt ja, pas het aan.
2.2 Offroad
Het segment offroad is door mij ter plekke verzonnen. Wat ik hiermee bedoel zijn de motoren die eigenlijk net overal een beetje buiten vallen. Het betreft motoren die wat tammer zijn en iets meer allround geschikt. De toepassingsgebieden overlappen elkaar min of meer. Dit betekent concessies; het zijn geen echte crossers, maar ook weer niet geschikt voor de snelweg. In offroad-trim kun je er prima mee de bossen is. Het zijn geen GP machines maar voor het lichtere offroadwerk zijn ze prima geschikt. Je zou er ook prima een offroadritje mee kunnen rijden als je niet te hoge eisen stelt. Voor de beginnende offroader zijn ze doorgaans prima geschikt. Waar zit hem het verschil in met de snelle jongens? Natuurlijk in het karakter van het blok, maar afgezien daarvan zijn ze wat zwaarder, dit om ze wat betrouwbaarder te maken (vergis je hier niet in: ook oudere offroaders kunnen je door slecht onderhoud bakken met geld kosten; je koopt hier geen zekerheid!!!). Je kunt ze vergelijken met een subaru impreza: het is geen echte (degelijke) straatauto maar ook geen echte rallywagen. Qua onderhoud moet je ook iets ruimer denken al behoeven ze ook veel onderhoud vergeleken met de gemiddelde 4-cil. Bij gebruik in het zand gaan lagers van het rijwielgedeelte (wielen, bruk, link en balhoofd), ketting/tandwielen en remmmen net zolang mee als van een competitiegerichte enduro of crosser, echter behoefd het blok wat minder onderhoud. Dit om de doodsimpele reden dat de blokken wat minder zijn “opgefokt”. Een jaarlijkse revisie is dus niet altijd vereist (afhankelijk van het aantal km’s uiteraard).
Voorbeelden hiervan zijn de Honda XR, de Husqvarna 610 vanaf +- ’05, de oude Kawa KLX en de ktm 690.
nu post ik normaal NOOIT in andere topics (beetje eenkennig, sorry) maar HULDE aan paulus, wat een topic met VEEL en vooral GOEDE informatie! ik zit stiekum een beetje te speuren naar een crosser/enduro om een beetje te raggen en vooral een beetje te sleutelen dus dit komt eigenlijk als geroepen! enige wat ik mis: als je technisch wat minder onderlegd bent, kan je dan beter voor 2t of 4t kiezen? k heb het gevoel dat 2takt wat "vergevender" is ten opzichte van 4 takt?
Een 650gs valt ook in het allroad segment en niet in het offroad segment.
Mijn supermoto loopt ook vlot 180 en toch is hij niet voor de snelweg geschikt.
De f650gs waarmee dakar wordt gereden is verre van standaard, dat is geen vergelijking natuurlijk. De F650gs is standaard geen enduro motor.
Om nou voor iedere merk en type zo ongeveer een sub categorie aan te maken gaat me te ver. Ik had ook al in de OP aangegeven dat ik het geschreven had om de noob wat te informeren. en om duidelijk te maken dat er verschillende motoren zijn ook in de kleine wereld van offroad. Ik wist dat ik reactie's zou krijgen. Eigenlijk had ik al reacties verwacht van mensen wiens merk en type bij de voorbeelden stonden.
Pak het allemaal niet persoonlijk op. Nogmaals, het gaat er maar om om de noob wat te informeren.