Mag ik even een oud topic uit de sloot halen?
Bij mijn laatste onderhoud heb ik mijn originele voorgeschreven bougies vervangen door iridium versies.
Origineel is
NGK CR9EK, en die zijn nu vervangen door
NGK CR9EIX.
Ik gebruik voor NGK overigens gewoon de smalle bougiesleutel in mijn ratelsleutelset, past perfect, geen idee van de maat, maar is dat geen 16mm (of licht afwijkend van die 16mm)?
De enige reden waarom ik daartoe besloten heb, is zoals
@RR. al aanhaalde, omdat het handig is bij een motor waar je niet snel aan de bougies aankan. Bij mij moet ik de motor zowat helemaal uitkleden. Al kan de tank er ook wel of zonder de kuipdelen weg te nemen, maar geeft te veel risico op beschadigingen.
Met de originele doe ik 20.000km (al zien die er daarna nog best goed uit, ik denk dat die zelfs 30.000km kunnen maken eigenlijk), dus met de iridiums zou ik 40.000 tot 50.000km kunnen, of langer. Kleppen moeten volgens het boekje elke 12.000km gedaan worden, wat ik vroeger deed, tot ik door had dat ik pas na 3 keer, dus op 36.000km pas enkele kleine bijstellinkjes hoef te doen, dus vandaar, iridiums erin, en 40.000km alles lekker dicht laten.
Maar wat ik nu merk, mijn verbruik gaat omhoog ipv omlaag zoals men beweert bij switching naar iridiums.
Voorheen reed ik probleemloos tussen 550 en 580km op 21,5 liter E10 (op 95 verbruikt ze meer, op 98 nóg meer). Maar sinds de nieuwe iridium bougies plots weer minder. 550km is nog steeds haalbaar, maar veel reserve heb ik dan niet meer.
Even verduidelijken:
Nee, ik ben geen bompastyle motorrijder, maar toch relatief rustig rijdend, vandaar mijn laag verbruik, en mijn klepspeling die weinig afwijking vertoont na veel km's.
Maar wat mij wél opviel is, de origine CR9EK heeft twee "pennetjes" schuin langs de elektrode zitten. De iridium vervanger, CR9EIX, heeft slechts 1 pennetje, en die zit met een 90° hoekje helemaal onder de elektrode (of erboven, afhankelijk hoe je het bekijkt). Kan dit misschien iets uitmaken?
Ik heb alvast het gevoel/indruk dat de ontsteking net iets te vroeg komt, namelijk wanneer de piston nog niet ver genoeg over het BDP heen is, want zo voelt het volgens mij, en als dat zo is, moet je meer gas geven, omdat er daar meer kracht nodig is om de motor rond te krijgen. Kan het zijn dat een iridium net iets sneller ontsteekt dan een tradionele, door middel van de betere materialen? Verder vraag ik mij ook af, dat die geadviseerde CR9EIX misschien wel compatibel was met de oude '95 en '98 benzine, maar niet meer voldoet aan de E10. Zou dit kunnen?
Zijn er hier "bougie en/of ontstekings specialisten" die daar iets zinnigs en verduidlijkend op kunnen zeggen?