Hoe lang gaat een ketting mee?

VersysLover

Rookie
30 mei 2023
4
0
Hallo luitjes!

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Ik heb mijn motor in 2018 gekocht met 8000km op de teller. Met 16000 heeft ie een beurt gehad, waarbij mij werd verteld dat de kettingset vervangen moest worden. Ik heb dat laten doen (want precies 0 verstand van waaraan je ziet dat ie versleten is). Nu, ongeveer 12000 km later (ongeveer 28000 op de teller) werd mij door een andere dealer verteld dat de kettingset binnenkort weer vervangen moet worden.
Ik smeer de ketting elke 500km consequent, met S100 witte kettingspray. Nu is mijn vraag, zijn dealers gewoon erg vroeg met het vervangen van een kettingset? Ik vind zo'n 15000km niet erg veel voor een ketting namelijk en vraag me af of ie wel écht op is. Waar zie je aan dat een ketting écht klaar is? Met andere woorden, wanneer vervangen jullie hem?
 
Welke kettingset en tandwiel set liggen er nu op?(merk). Maak je de ketting ook grondig schoon? Type motor en rijstijl? 15000km moet een setje makkelijk kunnen hebben lijkt me. Ik zit nu op 18000km en heb net enkel mijn voortandwiel vervangen. Smeer iedere 400km grondig en maak de ketting enkel aan de zijkant wat proper zodat deze niet meer zwart van de tjap is. Ikzelf rijd een 2 cilinder welke best wat koppel heeft, en geef graag wat gas want das mooi. Misschien eens een second opinie vragen. Of post wat plaatjes van je tandwielen en ketting. 15000km lijkt me wat vroeg..maar ik ken de situatie bij jou natuurlijk niet zien alszijnde bijv vastzittende schakels, of de ketting welke je een stuk vh achtertandwiel kan trekken om maar wat te noemen.
 
De motor is een Kawasaki Versys 650 uit 2017, ook een tweepitter. Ik rij (vooral de laatste paar jaar) wat steviger dan voorheen, ik geef zeg maar wel goed gas met wegrijden, maar rijd absoluut niet als een racer. Ik maak de ketting ongeveer 1 keer per jaar schoon, misschien niet grondig genoeg dan? Ik ga morgen even kijken of de ketting gespannen moet worden (even samen met m'n vader zodat we kunnen meten hoe de zaak erbij hangt als ik op de motor zit), dan zal ik ook wat foto's maken. Er zijn wel wat "vastzittende schakels", die in een minieme hoek ten opzichte van elkaar staan, maar dat is het wel. Ik zal ook even kijken of ik de ketting van het tandwiel af kan trekken, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Edit: geen idee welk merk kettingset erop zit. Op de factuur van de dealer destijds staat alleen "kettingkit Kawasaki ER-6N/F". Wat ook het verkeerde type motor is, maar ik neem aan dat op beide modellen dezelfde ketting past dan.
 
Ik vind de levensduur niet zo hoog. Mijn vorige motor ingeruild met 27.000 km, en de ketting kon nog wel even mee.
Mijn huidige is met 30.000 km vervangen, daar zat op het laatst een vast punt in.
Nu smeer ik wel vaak, ongeveer om de 300 km (met de witte S100 spray).
En met 165 Pk zijn mijn motoren ook niet helemaal de minste.
 
Het merk van de ketting staat vaak op de zijkant van de schakels.
Mijn ervaring is dat een goede kettingset bij goed onderhoud ca 30.000km meegaat. Bij motoren met beduidend meer pony's dan je Versys.
Maar ik heb ook wel eens gezien dat een ketting van een 35 kw fiets bij 11.000 totaal versleten was.
 
Het merk van de ketting staat vaak op de zijkant van de schakels.
Mijn ervaring is dat een goede kettingset bij goed onderhoud ca 30.000km meegaat. Bij motoren met beduidend meer pony's dan je Versys.
Maar ik heb ook wel eens gezien dat een ketting van een 35 kw fiets bij 11.000 totaal versleten was.
Aah, das een goeie tip, daar zal ik dan morgen ook meteen even naar kijken, of ik dat kan vinden. Tsja, ik dacht dat ik hem goed onderhield met om de 500km smeren (soms wat vaker als ik vaak in de regen heb gereden) en 1 keer per jaar schoonmaken (smeren aan de binnenkant van de ketting, als ie warm is). Maar misschien doe ik toch wat fout? Of ik rijd gewoon als een volslagen debiel, dat kan ook.
 
Maar ik heb ook wel eens gezien dat een ketting van een 35 kw fiets bij 11.000 totaal versleten was.
Mijn 25KW fiets deed met handmatig smeren (en ik smeerde elke 2-3 dagen(=300-450km)) 18000 met een ketting set. Nu met scottoiler is ie met 33.000 wel op eigenlijk.... Maar moet het nog ff volhouden......

Er zijn wel wat "vastzittende schakels",
Vervangen die set.
 
Aah, das een goeie tip, daar zal ik dan morgen ook meteen even naar kijken, of ik dat kan vinden. Tsja, ik dacht dat ik hem goed onderhield met om de 500km smeren (soms wat vaker als ik vaak in de regen heb gereden) en 1 keer per jaar schoonmaken (smeren aan de binnenkant van de ketting, als ie warm is). Maar misschien doe ik toch wat fout? Of ik rijd gewoon als een volslagen debiel, dat kan ook.
Kan aan mij liggen, maar 1 keer per jaar schoonmaken vind ik niet veel, meestal als ik mijn ketting smeer maak ik deze ook meteen schoon. Je kan hem wel invetten maar als je hem met vuil in vet sluit het sneller door al het zand en grind wat dat gaat schuren
 
Op de vfr met de laatste ketting 40.000 gedaan….. smeren doe je niet met vet, dat doe je met olie. En ketting schoonmaken is dan een fluitje van een cent; een beetje olie op een doek, en met de hand veeg je het vuil er zo af. Smeren duurt misschien iets langer dan met een spuitbus, maar die laatste is er dan ook voor het gemak, niet omdat je ketting er zo goed gesmeerd van word.
Plaatjes zeggen meer dan praatjes, dus ts, laat es zien die ketting!?
Onderstaand, de huidige van mijn vfr, 10.000 km oud.
Edit: een paar schakels die niet helemaal soepel zijn… tsja…. Kijk of je ze weer in beweging kunt krijgen. Verder, komt de ketting los van het tandwiel? En hie zijn de kettingwielen.
917F260D-307A-4E00-B768-E0179F826CEF.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik maak mijn ketting nooit schoon, gaat makkelijk 15k mee, ook met geregeld onverhard. Smeren met spuitbus als hij glimt, kan na een regenbui al 100km zijn, of bij een droge rit 500+. Leuk dat je ketting aan de zijkant glimt, maar wat doet dat voor de slijtage? Volgens mij precies niks.
 
Op de vfr met de laatste ketting 40.000 gedaan….. smeren doe je niet met vet, dat doe je met olie. En ketting schoonmaken is dan een fluitje van een cent; een beetje olie op een doek, en met de hand veeg je het vuil er zo af. Smeren duurt misschien iets langer dan met een spuitbus, maar die laatste is er dan ook voor het gemak, niet omdat je ketting er zo goed gesmeerd van word.
Plaatjes zeggen meer dan praatjes, dus ts, laat es zien die ketting!?
Onderstaand, de huidige van mijn vfr, 10.000 km oud.
Bekijk bijlage 1885826
Wat voor olie gebruik je dan? Ik word echt gestoord van dat vet namelijk, niet schoon te krijgen, ook met zo'n schoonmaakspray dat ervoor gemaakt zou moeten zijn gaat het moeilijk. Plus, de hele naaste omgeving van de ketting wordt ook vreselijk smerig.
 
Gewoon transmissie olie, dat schrijft bijna elke kettingfabrikant voor. 80W90.
@Frazer ; olie komt tussen de rollen… vet niet…zand plakt aan vet, zand plakt ook aan olie, maar… word daar veel makkelijker afgeslingerd. Idd mijn ketting is schoon, en goed gesmeerd.
 
Wat voor olie gebruik je dan? Ik word echt gestoord van dat vet namelijk, niet schoon te krijgen, ook met zo'n schoonmaakspray dat ervoor gemaakt zou moeten zijn gaat het moeilijk. Plus, de hele naaste omgeving van de ketting wordt ook vreselijk smerig.

Kan je eens een foto posten van hoe jouw ketting er uit ziet? Ik heb het idee dat je teveel smeert, of misschien toch verkeerd.
 
Je pakt de ketting beet op het grote kettingwiel van het achterwiel ergens in het midden en kijkt hoe ver je hem kunt optillen van het kettingwiel.

Een nieuwe ketting trekt aan alle tanden van het kettingwiel welke hij raakt, een ver versleten ketting kun je een eind optillen en dus trekt die nog aan alleen de bovenste tanden van het kettingwiel en ik hoef je niet uit te leggen hoe snel die zullen slijten.
 
Vaak genoeg smeren. Bij droog is ca 800km/ bij nat is ca 400km.
Eens per jaar goed schoonmaken. (= alle vuil eraf borstelen)
FZ heeft Osco, maar soms toch met spuitbus. Blackbird alleen met spuitbus.

Bij de Blackbird ketting vervangen na 40k.
Bij de FZ750 ketting vervangen na 45k.
 
Afhankelijk van merk/type ketting/de match met je motor/onderhoud is alles tussen de 15.000 en 35.000 normaal/acceptabel/prima.

Ik zou 'smeren elke 500km' los laten en gewoon kijken naar je ketting. Ziet hij er droog uit? Smeren.
 
Een ketting met "vaste schakels" moet zo snel mogelijk vervangen worden. Die schakels zitten vast omdat de o-ringen lek zijn. Het vet dat achter die ringen zat is er uit gevlogen, waarna de schakels door roest vast zijn gaan zitten. Smeren helpt dan niet meer. De ketting kan breken.
 
Wellicht word er een (te) lichte ketting gemonteerd?
Zit zelf met een "520" op mijn NC maar ben aan het overwegen voor een 525 te gaan de volgende wissel.
Zou net moeten passen maar wel langer mee gaan gezien die dikker zou moeten zijn....
 
Kuch, inmiddels 35k met mijn kettingset op de VFR….+/- om de 500km smeren, op tijd spannen en ‘normaal rijden’ op zonnige dagen….

Dus ja, ze kunnen lang meegaan want de tandwielen zien nog goed uit en iig geen harde stukken in de ketting en derhalve voel ook geen sterke trillingen in de stepjes.

En schoonmaken doe ik met een oude t-shirt met wat wasbenzine erop, daarna met s100 drylube inspuiten En daarna op laten drogen.
IMG_1021.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Tracer 900 2017.
1e ketting was voor 20kkm al slecht (O-ringen lieten los)
2e kettingset (DID) is nog steeds goed @ 55kkm.
Ik smeer (white grease + PTFE) elke tankbeurt, maak echt nooit schoon.
De kettingrek is zodanig dat ik nooit hoef te stellen; dat doet de dealer als ik nieuwe banden om laat leggen.
 
2e kettingset (DID) is nog steeds goed @ 55kkm.
Ik smeer (white grease + PTFE) elke tankbeurt, maak echt nooit schoon.
55k is wel heel lang!
Elke tankbeurt smeren is 300km? Dat is wel heel snel.
Mss help 't idd om heel vaak te smeren? Je krijgt er bij overtollig(?) alleen zo'n bende van.

Tests hebben aangegeven dat witte teflon spray van S-100 het beste zou zijn.
Vorig jaar had Polo (dld) extra grote spuitbussen S-100 in de aanbieding. Gelijk er maar 2 meegenomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan