Hoe lang gaan koppelings- en gaskabel mee?

PentAr

MF veteraan
30 dec 2001
3.061
1
Utrecht
Ik vraag me af hoe lang de koppelingskabel en de gaskabel mee gaan. Mijn motor is nu bijna 2 jaar oud, ik heb er 23.000 km op gereden en heb geen zin om binnenkort met een gebroken kabel langs de weg te staan.

Zijn hier richtlijnen voor? Hoort een dealer dit na te kijken bij een beurt? Is het verstandig reservekabels mee te nemen als ik eens langer weg ga (en hoe gemakkelijk zet je die er op?).
 
Is volgens mij afhankelijk van hoe 'strak' de kabel staat afgesteld. Een te strakke kabel gecombineerd met heftige 'trekken' kan sneller leiden tot een geknapte kabel. Een te slappe kabel is niet prettig (teveel speling) en het reageert daarom wat trager.
Ik kan je geen km-aantal geven (of indicatie) wanneer zoiets aan vervanging toe is, omdat het per voertuig (en gebruiker) verschillend is.

Als de koppeling- en/of gaskabel knapt, dan is dat behoorlijk klote. Als je bij ANWB ofzo zit, dan is het nog niet zo'n groot probleem. Met wat wachttijd kunnen ze je thuis afzetten (met motor) en dan kun je zelf ff een nieuwe kabel erin zetten (nou ja, ff... je bent er wel wat tijd aan kwijt).

Tot die tijd zou ik zeggen; just drive. Geen zorgen maken om wanneer die knapt, dat zijn problemen waar je op dat moment wel bezorgd om kan zijn. Anders kun je je overal wel zorgen om gaan maken (lekke band, tandwielen waarvan tand afbreekt, kettingen die eraf schieten, etc.). :)
 
Kabels VET houden. Zeer moderne types en ook de handles bevatten een hardnekkig smeermiddel en zijn zeer goed spat/lek-waterdicht.

Echt oude typen/constructies kun je voorzien van speciale nippeltjes op een makkelijk te bereiken hoog punt, met een mini-dekseltje van plastic dat je kunt openklikken om er wat olie in te spuiten; dan heel vaak een klein druppeltje geven.

Komt er eenmaal wat vocht in de kabel dan vormt zich 's-winters ook ijs waar de kabel 1x doorheen trekt maar niet altijd terugveert.

Zodra een kabel stroef gaat lopen, REEDS extra slijtage; als 1 "haartje" inwendig breekt dan extra ellende en breuk-risico.

Het is hoegenaamd niet voorspelbaar hoe lang een goed gesmeerde en vocht-beschermde kabel mee kan; wel altijd enige "rek", dan bijstellen en al naar gelang de constructie evt de binnenkabel inkorten. Sommige kabels zijn niet goed met de hand in te korten, moeten na een bepaalde rek-lengte geheel worden vervangen.

Bij brommers/scooters stopte ik in bereikbare kabels graag een scheutje dunne multi-purpose-olie, gewoon huishoud-type heel goedkoop soms in Aldi-aanbiedingen, waarop staat dat er een aandeeltje TEFLON in zit. Dat blijft opvallend lang goed.
 
Laatst bewerkt:
Oppassen met zelf vervangen van kabels, ze liggen soms door een smal gangetje waar je geen nieuwe goedschiks doorheengeduwd krijgt, vaak liggen er meer dan 1 kabels door.
Heb je de oude kabel er reeds uitgehaald zonder met een stukje vliegertouw de nieuwe er aan mee naar binnen te trekken, houd dan aan 1 kant een stofzuiger tegen dat gangetje aan en "vier" er vanaf de andere kant een vliegertouwtje doorheen waaraan je daarna de nieuwe kabel kunt doorsjorren. Lafaard die ik ben, spuit ik gewoonlijk daarbij olie in dat gangetje en/of op de huid van de nieuwe kabel, dat er maar niets klemloopt onderweg.

Dit trucje werkt totnogtoe goed, ik verzon dat in 1965 met electrische leidingen in huis toen ik in een weekend zonder trekveer zat, over grote lengten en een ervaren electro-monteur die mij bijstond wist even niet wat hij zag.

Eens redde ik er telefonisch een collega mee, die door een smid fraaie grote buitenlamp-armaturen had laten maken waar een snoertje door een doorgedrukte S-pijp ("bijna 8") van een metertje of zo moest gaan, bij een binnen-diameter van een millimeter of 6. Na de eerste 2 of 3 moeizame centimeters "rroetsjjj ..." en hij moest zijn touwtje uit de stofzuigerzak halen want had vergeten het eindje vast te houden/zetten })
 
Bij mijn vorige motor (GSX600F) heb ik nooit een gaskabel of koppelingskabel vervangen, en ik heb daarmee 117.000km gereden. Wel heb ik vooral de koppelingskabel geregeld moeten smeren, omdat die na enkele regenritten meestal zeer stroef ging.
 
Hmmmzz. nog klein aanvlullinkje maybe nog.. Ik voelde t altijd aankomen als me koppelingskabel brak... Als ie in 1 keer gaat.. Jaaaaah dat dan niet.. maar als je de koppeling inknijpt voelde ik t altijd KEI goed als 1 zon staalkabeltje brak... En de rest volgde altijd 1 voor 1 in een week tijd ofzo.. duss.. MOcht je iets voelen.. FF SJecke !!.. Voordat ie dus wel helemaal doorknapt en je aan de kant van de weg staat !!..

Good Luck !
 
Terug
Bovenaan Onderaan