Hoe mijn banden oppompen?

Ronster S4

MF veteraan
13 mei 2003
1.289
0
Born
Wellicht een domme vraag, maar na 3 winkels te hebben gehad en niks op Google kunnen vinden begin ik lichtelijk groen aan te lopen van ergernis...
Dus, indien nodig, forgive me my stupidity, maar hopelijk kan iemand hier me helpen.

Op mijn fiets met spaakwielen zitten deze ventielen:

E9_B15340_6540_4_F61_9_C91_4_DA97_EE8_B7_BE.jpg


Bij het tankstation krijg ik de achterband niet opgepompt omdat de schijfrem in de weg zit.
Dus na 3 ‘speciaalzaken’ te hebben bezocht (op de motor) uiteindelijk thuis gekomen met dit ding:

6_A952_E53_C833_4992_8_E73_4_C4645125_ECC.jpg


Nu heb ik geen idee wat te doen. Want om dit te bevestigen moet je het bovenste gedeelte van de ventiel af schroeven. Dan loopt de band dus leeg.
Ik heb een goede fietspomp, maar hiervoor geldt hetzelfde. Het werkt wanneer ik het bovenste gedeelte eraf schroef, maar voordat je het er weer op hebt is dus een hoop lucht ontsnapt.

Iemand?
 
heb je een auto met reservewiel? draai daar met dit dopje het binnenventiel uit en draai dat in je ventiel, breng de band op druk en je kunt lekker rijden. Dan kun je v/d week ergens een nieuw binnenventiel halen (elke autogarage/motorzaak/bromfietsscooterzaak heeft ze wel.)
 
Laatst bewerkt:
Is dit topic een grap ofzo? Ik krijg het gevoel dat ik in de maling word genomen. Een spaakwiel en dus een binnenband.

Het is allemaal al gezegd: dat dopje is om je binnenventiel er in en uit te kunnen draaien en er is zelfs een foto van een binnenventiel geplaatst.

Je kunt het een aap leren, dus je hoeft niet naar de dealer of binnenventielspecialist. Gewoon ventieltje er in draaien met dat dopje wat je al hebt, pompen en rijden.

Dat dacht ik dus ook.

Tja, als je met 42 jaren oud nog niet weet hoe en ventiel werkt.
Common knowledge heet zo iets.
 
Is dit topic een grap ofzo? Ik krijg het gevoel dat ik in de maling word genomen. Een spaakwiel en dus een binnenband.

Het is allemaal al gezegd: dat dopje is om je binnenventiel er in en uit te kunnen draaien en er is zelfs een foto van een binnenventiel geplaatst.

Je kunt het een aap leren, dus je hoeft niet naar de dealer of binnenventielspecialist. Gewoon ventieltje er in draaien met dat dopje wat je al hebt, pompen en rijden.

Er zijn tegenwoordig ook tubeless spaakwielen ;)
 
het moet wel een top dopje zijn met een gleufje , er zijn er met en zonder
en wat er op de foto staat lijkt wel een afdichtingsdorp zonder ventiel gleufje ,
en dan past het niet, niet ieder een kent ventielen en hun mogelijk heden,
 
@ de mensen die zo’n vraag niet kunnen begrijpen: ik begrijp dan weer niet waarom je de moeite neemt om dan wel in het topic te reageren. Als je niet wil helpen, prima, maar verspil die moeite dan ook niet.

Fijn dat jullie allemaal zo ontzettend goed zijn.
Ga toch lekker een stukje rijden met dit mooie weer iov azijn pissen :t
 
Ik heb nog een tip voor je: volgens mij heb je een binnenband. Draai die twee moertjes een stukje los zodat je kunt zien als je ventiel scheef gaat staan.

Tubetype banden hebben wel eens de neiging om over de velg te gaan kruipen bij hard remmen of flink gasgeven en dan gaat je ventiel scheef staan. Kan dat niet omdat het vastgeklemd zit met die moertjes, dan kan het ventiel van de binnenband scheuren en dan sta je met een lekke band en zie dan maar eens aan een binnenband te komen daar in Schubbekuttenveen.
 
Als daar geen ventiel in zit.... hoe heeft men dan ooit de band kunnen oppompen en dan heeeeel erg snel de dop erop schroeven om de druk binnen te houden :?

Mij zou het niet lukken zo snel te zijn :N
ik vermoed dat het los heeft gezeten en is weggesprongen/geblazen bij de 1e keer dopje af draaien. Het toont iig wel weer het nut van een goed ventieldopje :+
 
Laatst bewerkt:
full


Froegah, toen ik nog legaal alleen op een bromfiets mocht rijden, heb ik dat een keer gehad.
Sta je dan je het schompes te zoeken naar dat kleine kutdingetje, terwijl je haast hebt om naar je vriendin te gaan. -O-
Zat inderdaad zo'n dopje op als op de tweede foto van TS, maar met een uitsparing (soort gleuf) er op om het binnenventiel er weer in te draaien.
 
Laatst bewerkt:
6 bar in de band pompen en dan heel snel het dopje er op schroeven. De motorboer hier doet het ook zo. 6 tot 8 bar om de band in het velgbed te ploppen en dan weet hij het ventieltje er in te schroeven en meer dan 2 bar over te houden.
Als ik het probeer kan ik inderdaad mijn ventieltje weer oprapen.
 
Zelf pomp ik al jaren thuis mijn banden op met een voetpomp met dubbele cilinders. Gaat perfekt en de slang is flexibel en daar pomp je elke band mee op. Na het oppompen kijk ik even met een metertje of de bandendruk goed is. Hoef je nooit naar een benzinepomp en spaar je steeds minimaal 50 cent. Want zelfs de lucht is op veel plaatsen niet meer gratis. Zo'n voetpomp kost net 10 euro... Doe je jaren en jaren mee. :W :]
 
Zelf pomp ik al jaren thuis mijn banden op met een voetpomp met dubbele cilinders. Gaat perfekt en de slang is flexibel en daar pomp je elke band mee op. Na het oppompen kijk ik even met een metertje of de bandendruk goed is. Hoef je nooit naar een benzinepomp en spaar je steeds minimaal 50 cent. Want zelfs de lucht is op veel plaatsen niet meer gratis. Zo'n voetpomp kost net 10 euro... Doe je jaren en jaren mee. :W :]
Mijn pa had nog zo’n voetpomp, dus die ligt sinds gisteren ook in mijn garage :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan