heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?
kan veel zelf heb dit alleen nog nooit gedaan.
ff een keer zien/horen en ik kan het waarschijnlijk ook.
Is best duur om te laten doen hoor ik net.
vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???
Ja vacuummeters !!!!
Waarom denk je dat het zo duur is (je bent er wel ff mee bezig hoor)
jouw 12 jaar ouwe auto loopt waarschijnlijk geen 13.000 toeren of meer
Zelfstellende kleppen word te zwaar voor zulke toerentallen en stelschroeven kunnen los lopen, vandaar dus stelplaatjes.
Dat zijn zelfstellende kleppendat begrijp ik idd.
maar waarom dan geen hydraulische kleppen?
Jasper had het toch over synchroniseren, wat hebben die kleppen daar mee te maken? Ik hoorde dat je 2-cilinder motoren die stationair erg langzaam lopen ook op het gehoor kunt synchroniseren. Zo niet dan heb je daar een setje drukmeters voor nodig. Zoiets voor 2 cilinders:
of voor een 4-cilinder:
Prijs: 55/110 Euros bij Hein Gericke
Jasper had het toch over synchroniseren, wat hebben die kleppen daar mee te maken? Ik hoorde dat je 2-cilinder motoren die stationair erg langzaam lopen ook op het gehoor kunt synchroniseren. Zo niet dan heb je daar een setje drukmeters voor nodig. Zoiets voor 2 cilinders:
[img ]http/www.hein-gericke.de/shop2001/prodpics/29000028-pu.jpg[/img]
of voor een 4-cilinder:
[img ]http/www.hein-gericke.de/shop2001/prodpics/29000030-pu.jpg[/img]
Prijs: 55/110 Euros bij Hein Gericke
vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???
Vraag 3 : waarom heeft mijn 9 jaar oude Toyota Starslet dat niet ?
hm omdat ik een rs turbo heb ?
't zijn leuke dingetjes hoor, maar erg nauwkeurig zijn ze niet,(hoe je ze ook zet de naalden van de meters blijven trillen) voor het echt fijn afstellen heb je een kwikkolom nodig, enne die zijn erg prijzigOp dinsdag 27 augustus 2002 14:34 schreef EdwinO het volgende:
Jdrukmeters voor nodig. Zoiets voor 2 cilinders:
of voor een 4-cilinder:
Prijs: 55/110 Euros bij Hein Gericke
Op je spruitstukken zetten en dan vanaf cilinder 1 beginnen met draaien.maar weet jij hoe het werkt niels?
Op je spruitstukken zetten en dan vanaf cilinder 1 beginnen met draaien.
Heeeeel veel werk als ie niet snel gelijk wil lopen.
Ligt het dicht bijelkaar dan is het zo klaar, maar zoals gewoonlijk verknal je zelf de settings en kan je van voor af beginnen en dat is dus wel veel werk.
En in het boek ff kijken wat ie ongeveer moet zijn natuurlijk.
als je een toffe dealer hebt mag je vaak zijn synchroniseer apparaatje wel even vasthouden... anders maar es een goeie band opbouwen met een andere dealer...heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?
Wel belangrijk detail, was ik nog vergeten....
en voordat je begint moet je zeker weten dat je klepopeningen juist zijn( dus meten en evt. afstellen), en dat je ontsteking op tijd staat
't zijn leuke dingetjes hoor, maar erg nauwkeurig zijn ze niet,(hoe je ze ook zet de naalden van de meters blijven trillen) voor het echt fijn afstellen heb je een kwikkolom nodig, enne die zijn erg prijzig
Voordeel van hydraulische aandrijving is juist dat de totale bewegende massa (geen tuimelaar) minder wordt, waardoor kleppen sneller geopend kunnen worden.Zelfstellende kleppen word te zwaar voor zulke toerentallen en stelschroeven kunnen los lopen, vandaar dus stelplaatjes.
Voordeel van hydraulische aandrijving is juist dat de totale bewegende massa (geen tuimelaar) minder wordt, waardoor kleppen sneller geopend kunnen worden.
Waarom het niet op motorfietsen zit? Zou het niet weten. Gissing: je hebt een hydrauliekpomp en een pneumatiekcompressor nodig -> neemt aardig wat ruimte in beslag en is duur.
Toekomst (?): geen nokkenas meer, maar brandstof en kleppen bediening via solenoid. Ideaal uitgemeten door het hele toerengebied.