hoe synchroniseer ik carb's?

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?

kan veel zelf heb dit alleen nog nooit gedaan.

ff een keer zien/horen en ik kan het waarschijnlijk ook.
Is best duur om te laten doen hoor ik net.


vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???
 
hmmmm ziet er zeer interesant uit, en een mooie prijs :P :P , hmmm 'k geloof dat ik binnenkort m'n eerste aankoop via internet ga doen :P

2 maanden gelden besteld. Ging allemaal prima. Apperaatje werkt heel eenvoudig. Aleen is het afstellen een zeer secuur werkje. Je draait nauwelijks aan het stelschroefje en die meter slaat alle kanten uit (en je toerental vliegt ineens omhoog) na een tijdje krijg je een aardige istelling te pakken.

Reedt echter beter na het afstellen. (had vlak daarvoor m'n kleppen al gedaan)
 
als je er een cursusje bijdoet ik ook!!

Dat instellen is niet zo moeilijk hoor. Je hebt één cilinder die als referentiecilinder geldt (geen instelschroef aanwezig op de as), daarop stel je de andere cilinders af, zo simpel is het!

De motor moet warm zijn en op de middenbok (c.q. paddock stand), benzine in een zak of de tank ophangen zodat je de meters op de luchtfilterkast kunt leggen (de meters moeten wat meetrillen).
Vervolgens laat je de motor stationair draaien en demp je de instelschroef van de referentiecilinder totdat je een vrij constant GEMIDDELDE kunt aflezen van de trillende meter.

Nu ga je de resterende carburateurs m.b.v. de instelschroef proberen aan te passen tot dezelfde waarde als de referentiecilinder. Uiteraard is het ff pielen want als je aan een schroef draait zal het toerental zakken/stijgen en wordt de waarde van de referentiecilinder ook wat hoger/lager.

Na een kwartiertje staat de zaak echter perfect gelijk, tijdens het afstellen geef je af en toe een dotje gas om de zaak opnieuw te middelen...

Succes!
 
Ik heb eens in een mailinglist gelezen dat de gebruikers van Morgan Carbtune II erg tevreden zijn over de werking van dit synchronisatie setje. Het werkt als een een kwikkolom (dus geen meters) en is goedkoop.

http://www.carbtune.com/

Ik heb zo'n ding gewoon op voorraad liggen, Mar1tin heeft er laatst ook zo een gekocht, ben alleen vergeten te vragen hoe goed 'ie wel (of niet) was, maar misschien als hij dit leest post hij hier z'n bevindingen wel.

Groeten Paul.
 
ff een neutrale reactie, als je dit allemaal wilt gaan doen moet je wel de "feeling" voor de techniek hebben, en het geduld, als je het in de vingers hebt is het idd ff kwikkolommetje op je 4 cabs. en dan alles goed, maar je kunt ook komen te "kloot"zakken, waaaaar niets meer wil en je alles kwijt bent, dan blijft maar een ding, rustig blijven, oftewel synch. is lastig maar voor de hobbyist mogelijk :) :P :P :P :P
 
hoe staat het ermee?

Tegen wie heb je het eigenlijk ?

OK. Ik heb dus zo'n synchronisatie ding van gericke gekocht (zie plaatjes van EdwinO) voor E55,- (2 cylinder). Inmiddels heb ik ook de carbs gesynchroniseerd met dat ding en dat ging vrij goed. Het kostte wel wat moeite om de demping van beide klokjes hetzelfde te krijgen zodat het aflezen wat makkelijker ging. Volgens mij was het verschil bij mij niet al te groot, de ene cylinder -0.4 bar en de andere -0.42 (ongeveer natuurlijk). Toch heeft het geholpen, het schommelen van het toerental bij het warmdraaien is weg. Het grootste probleem was om een schroevendraaier te vinden waarmee ik er goed bij kon :)
 
Tegen wie heb je het eigenlijk ?

OK. Ik heb dus zo'n synchronisatie ding van gericke gekocht (zie plaatjes van EdwinO) voor E55,- (2 cylinder). Inmiddels heb ik ook de carbs gesynchroniseerd met dat ding en dat ging vrij goed. Het kostte wel wat moeite om de demping van beide klokjes hetzelfde te krijgen zodat het aflezen wat makkelijker ging. Volgens mij was het verschil bij mij niet al te groot, de ene cylinder -0.4 bar en de andere -0.42 (ongeveer natuurlijk). Toch heeft het geholpen, het schommelen van het toerental bij het warmdraaien is weg. Het grootste probleem was om een schroevendraaier te vinden waarmee ik er goed bij kon :)
extra lange schroevendraaiers zijn gewoon te koop :P :P
 
subtiel schopje en nieuws

ik heb mn carbs gesynced met de meters van blade10 hier van MF

het was heeeeel hard nodig, 0,5 en 0,15 als uitersten en het moest ongeveer 0,3 zijn

20 minuten en dat met een V4 8-)
 
Ik heb zo'n ding gewoon op voorraad liggen, Mar1tin heeft er laatst ook zo een gekocht, ben alleen vergeten te vragen hoe goed 'ie wel (of niet) was, maar misschien als hij dit leest post hij hier z'n bevindingen wel.

Groeten Paul.

Yep, vandaag dat ding eindelijk maar eens gebruikt waar ik um voor had aangeschaft :P
Werkt perfect :} , bijna net zo goed als een kwikkolom!
M'n brommertje loopt iig weer als een zonnetje *D , werd trouwens ook wel eens tijd na 43000km |(
 
Jasper, wat is je probleem dan?? Houdt ie toevallig onder de 4500 toeren in ofzo? Daar heb ik dus last van, weet niet of het de afstellin of een teveel aan benzine. Wil de mijne ook wel een keer goed afstellen
 
Jasper, wat is je probleem dan?? Houdt ie toevallig onder de 4500 toeren in ofzo? Daar heb ik dus last van, weet niet of het de afstellin of een teveel aan benzine. Wil de mijne ook wel een keer goed afstellen

hhmm...dus dat ligt aan de carb's dan? :?
Mijn zx6r is nauwelijks uit het dal dat ie nu heeft tussen 3000-4000rpm te trekken :(
Ik moet echt flink aan de kraan draaien om hem daar uit te trekken.

zit nu wel dicht tegen de 24.000 beurt aan, dus ik laat het maar zo, fiets gaat toch op winterschema binennkort, dus niet zoveel kilometers meer en dan volgend seizoen in met een 24.000 beurt en dan loopt ie weer als een naaimachientje :] :]
 
Ik heb eens in een mailinglist gelezen dat de gebruikers van Morgan Carbtune II erg tevreden zijn over de werking van dit synchronisatie setje. Het werkt als een een kwikkolom (dus geen meters) en is goedkoop.

http://www.carbtune.com/

Yup, de beste.
Ik ga hem niet bestellen, ik koop hem innovember op DE beurs: http://www.motorcycleshow.co.uk/nec/index.cfm

Heeft 1 nadeel:
Bij veel gebruik slijten de staafjes. Maar die vent die dat constateerde gebruikte hem ook iedere dag.
 
Goed....nieuwsflits !!!

Een Honda CBX750F (rood gebied toerenteller 10.000 rpm) heeft dus WEL hydraulische klepstoters (nokvolgers), zo, dat is uit de wereld !

Even over dat synchroniseren, ik heb zelf heel wat uurtjes met mijn neus boven m'n , destijds, Honda Bol D'or gehangen en als je het secuur doet is het het verschil tussen rammelbak en zijdezacht (scheelde ook heel wat gerammel van de primaire ketting).

Bij de meeste 4-cilinders is er èèn carburateur (injector bij m'n turbootje)referentie voor de rest, tis ook degene die je niet kan stellen, stel daar dan de rest op af.

Behalve die vacuummeters heb je eigenlijk ook een speciaal stukje gereedschap nodig waarmee je tegelijkertijd een maatje 8 moer (M5) mee kan vasthouden en het daarmee geborgde schroefje kan verdraaien (zelf maken ?, 't is een soort pijpsleuteltje met een schroevedraaier in de lengte erdoorheen)

Als je een goede set meters hebt kan je deze 'dempen' totdat de meters nog heel licht trillen, een los benzine-reservoir of je tank op hoogte hangen is noodzakelijk (stelt een beetje moeilijk af zonder sap eh ?

Als je nog meer vragen hebt horen we het wel weer,

Frans
 
Goed....nieuwsflits !!!

[grote knip]
Als je nog meer vragen hebt horen we het wel weer,

Frans
Welke tank die weg is ?
Brandstofpomp zeg ik.
En syncen duurde 20 minuten bij me met meters verkregen van Blade10 van MF hier ( 2nd hand )
Peanuts mits je geduld hebt en weet waar je aan schroeft.
Vmax kopen dan kan je heel makkelijk bij alle 4 de schroeven zonder veel los te slopen.

Is zeker de moeite waard om het te doen, 2 x stellen en je hebt een nieuwe set meters eruit.
 
Goed....nieuwsflits !!!

Een Honda CBX750F (rood gebied toerenteller 10.000 rpm) heeft dus WEL hydraulische klepstoters (nokvolgers), zo, dat is uit de wereld !

Even over dat synchroniseren, ik heb zelf heel wat uurtjes met mijn neus boven m'n , destijds, Honda Bol D'or gehangen en als je het secuur doet is het het verschil tussen rammelbak en zijdezacht (scheelde ook heel wat gerammel van de primaire ketting).

Bij de meeste 4-cilinders is er èèn carburateur (injector bij m'n turbootje)referentie voor de rest, tis ook degene die je niet kan stellen, stel daar dan de rest op af.

Behalve die vacuummeters heb je eigenlijk ook een speciaal stukje gereedschap nodig waarmee je tegelijkertijd een maatje 8 moer (M5) mee kan vasthouden en het daarmee geborgde schroefje kan verdraaien (zelf maken ?, 't is een soort pijpsleuteltje met een schroevedraaier in de lengte erdoorheen)

Als je een goede set meters hebt kan je deze 'dempen' totdat de meters nog heel licht trillen, een los benzine-reservoir of je tank op hoogte hangen is noodzakelijk (stelt een beetje moeilijk af zonder sap eh ?

Als je nog meer vragen hebt horen we het wel weer,

Frans

Punt 1, dat had je gewoon kunnen vragen, en ik had je dan gewoon gezegd dat je de kleppendeksel had kunnen laten zitten, omdat de kleppen door een hydraulische plunjer automatisch gesteld werden.
Indien gewenst had ik je ook nog de werking ervan uit kunnen leggen.

Punt 2, helemaal gelijk! :}

Punt 3, klopt niet, de meeste carburators/gasklephuizen zijn volledig onafhankelijk van elkaar af te stellen.

Punt 4, Dit hoef je niet zelf te maken, honda levert dit stukje "speciaalgereedschap" al +/- 20 jaar tegen een zéér redelijke prijs.

Punt 5, een goede set meters ben ik nog NOOIT tegengekomen, zet alle meters maar eens op één vacuümbron, kijk dan maar eens ff hoe "betrouwbaar" die meters zijn!
Het enigste wat echt betrouwbaar is, zijn kwikkolommen, of meters die op eenzelfde manier werken!
De dempingsmogelijkheid bepaalt niet de kwaliteit van de meter!

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik dat wel.

Je helpende hand, Paul Ritzen.
 
Op zondag 06 oktober 2002 05:35 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:Punt 3, klopt niet, de meeste carburators/gasklephuizen zijn volledig onafhankelijk van elkaar af te stellen.

Inderdaad, maar de carb/gasklephuis waar de kabels aan vast zitten gebruik ik als referentie (moeder carburateur, meestal de 2e van links), dus die verstel ik niet.

Ro
 
Terug
Bovenaan Onderaan