hoe synchroniseer ik carb's?

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?

kan veel zelf heb dit alleen nog nooit gedaan.

ff een keer zien/horen en ik kan het waarschijnlijk ook.
Is best duur om te laten doen hoor ik net.


vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???
 
Ik moet ook mijn carbs gesyncht hebben,ze zijn nl net ultrasoon gereinigd, heb ze weer gemonteerd maar hij loopt echt beroerd nu. Zit er aan te denken om zelf een setje te maken van een paar manometers. Wie in het Noorden van het land (groningen/drenthe) heeft al een setje en zou mij willen helpen met het syncroonstellen, kan ik het afkijken zeg maar, weet ik direct of het voor mezelf te doen is.Wie kan / heeft zin me helpen? Ik heb een GSX1100F.
 
bedankt voor je aanbod Hulzie, toppie, maar ik breng hem morgen naar de motorport in de buurt, ook amdat hij op 3 poten loopt, misschien is er meer aan de hand, blijf er wel ff bij om te kijken hoe het allemaal werkt.evengoed bedankt voor je aanbod!
 
Ik heb mijn carbs ook laten reinigen, woh hij loopt daarna zeker beroerd joh!!!Reageert sloom op het gas. Heb je je motor vandaag laten synchroniseren bij motorport? Hoe is het gegaan?
 
Voor het synchroniseren van carburators heb je helemaal geen dure vacuummeters en kwikkolommen nodig. Het enige wat je nodig hebt is een paar meter doorzichtig slang, gevuld met water. Deze kan je aan je motor hangen zoals je normaal ook doet. Omdat de dichtheid van water 13x kleiner is dan die van kwik, is de nauwkeurigheid veel groter. Oftewel bespaar je de 50+ euro en ga een kwartiertje knutselen. Doe het al jaren op deze manier en gaat fantastisch.


Zo kan het ook hoor, ik had alleen kolommen van 3 meter nodig ivm het .28 vacuum

ff 2 slangen van 30 eurocent per meter op een paal bevestigd met krammen.

(gaat idd fan-tas-tisch, op de millibar nauwkeurig)
 
Zo kan het ook hoor, ik had alleen kolommen van 3 meter nodig ivm het .28 vacuum

ff 2 slangen van 30 eurocent per meter op een paal bevestigd met krammen.

(gaat idd fan-tas-tisch, op de millibar nauwkeurig)

Ik zit er ff over na te denken, maar dan zuigt je carbs toch direct water aan, omdat die slang helemaal met water gevuld is?

Is dit niet de juiste methode voor bijvoorbeeld een 4 cilinder:

- je neemt 4 stuks 4 of 5 meter lange doorzichtige slang en je hangt die bijvoorbeeld over een tak van een boom die 2 meter boven de grond hangt. Ik creeer nu 2 meter waterkolom.
- de ene kant van de slang knup je aan je carburateur en de andere kant van die slang dompel je in een emmer met water.
- Je laat de motor nu lopen en door de onderdruk wordt het water uit de emmer opgezogen tot een bepaalde hoogte (bijvoorbeeld 1.5 meter, afhankelijk van je motorfiets)
- Je zorgt, door aan je stelschroeven te draaien, dat in alle 4 slangen het water op de dezelfde hoogte bevindt, zodat je carbs goed zijn afgesteld.

Begrijp ik het nu goed, of maak ik een denkfout. Ik wil dit namelijk wel eens proberen binnenkort.
 
Nou, dat werkt als volgt: Die kolommen van 3 meter is een U van totaal 6 meter slang die je dan voor de helft (tot 1,5 meter) met water vult. Dan ga je van de bovenkant van de U weer naar beneden met nogs eens een keer 3 meter, of meer als je bike wat verder weg staat.

Dus totaal minstenst 9 meter slang per U

Op het moment dat je gaat zuigen trek je beide benen van 1,5 meter naar 1 been van de U. Zo 'hangt' er dus 3 meter water aan de aansluiting op de carb via de boven zijde van de U

Snapje?

ps: Je zou 1 been van de U ook 1,5 meter hoog kunnen houden
 
Ik kon via via een tweedehands setje meters kopen. Tijdens het synchroniseren bleek de onderdruk 0.4 bar te zijn en dat is 4 meter waterkolom!!!
Als ik dus slangen had gebruikt, had ik iemand op het dak van de schuur moeten sturen om de slangen vast te houden.
 
Ik kon via via een tweedehands setje meters kopen. Tijdens het synchroniseren bleek de onderdruk 0.4 bar te zijn en dat is 4 meter waterkolom!!!
Als ik dus slangen had gebruikt, had ik iemand op het dak van de schuur moeten sturen om de slangen vast te houden.
Idd, ik snap dat hele verhaal dus ook niet.
 
Nou, dat werkt als volgt: Die kolommen van 3 meter is een U van totaal 6 meter slang die je dan voor de helft (tot 1,5 meter) met water vult. Dan ga je van de bovenkant van de U weer naar beneden met nogs eens een keer 3 meter, of meer als je bike wat verder weg staat.

Dus totaal minstenst 9 meter slang per U

Op het moment dat je gaat zuigen trek je beide benen van 1,5 meter naar 1 been van de U. Zo 'hangt' er dus 3 meter water aan de aansluiting op de carb via de boven zijde van de U

Snapje?

ps: Je zou 1 been van de U ook 1,5 meter hoog kunnen houden

Sorry, het sloeg op deze post.
 
Met die waterslangen bende, hoe sluit je die aan op de carburateurs? Hang je die gewoon half in opening of zo?

Mijn fiets draait stationair goed, maar pakt traag op naar het middentoerengebied. Eenmaal daar zakt ie maar heel langzaam weer terug naar stationair. Lijkt me ook een sync probleempje of niet?

Alvast bedankt
 
Met die waterslangen bende, hoe sluit je die aan op de carburateurs? Hang je die gewoon half in opening of zo?

Mijn fiets draait stationair goed, maar pakt traag op naar het middentoerengebied. Eenmaal daar zakt ie maar heel langzaam weer terug naar stationair. Lijkt me ook een sync probleempje of niet?

Alvast bedankt
Langzaam zakken van toerental bij loslaten gas is vaak een teken van lekkende inlaatspruitstukken en laten nou net op die rubberen krengen ook de aansluitnippels zitten voor die slangenbende (het lekken kan ook zijn van een ontbrekend/loszittend afsluitdopje van zo'n nippel)
 
Ik kon via via een tweedehands setje meters kopen. Tijdens het synchroniseren bleek de onderdruk 0.4 bar te zijn en dat is 4 meter waterkolom!!!
Als ik dus slangen had gebruikt, had ik iemand op het dak van de schuur moeten sturen om de slangen vast te houden.

Je meet ook niet de onderdruk ten opzichte van de buitendruk, maar het verschil tussen twee cylinders. Idd handiger bij een 2-cylinder, bij meer cylinders kan je ze per twee matchen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik het nog niet gedaan heb, maar ik ga het zeker proberen (met m'n 2 cylindertje, dus geen switchen tussendoor)
 
En voor de hobbyisten die niet met water willen prutsen en ook een goed systeem willen maken:

Injectieauto's (EDIT: elektronische injectie) hebben altijd een druksensor voor de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Deze sensor kun je op de sloop voor 5,- of minder opzoeken en geeft netjes een linear signaal (0..5V) af voor de onderdruk (ik heb er een van 0..1,7bar). Als je er hier nu twee van opzoekt kun je twee cylinders exact met elkaar vergelijken (multimeter tussen de uitgangen en het verschil word heel nauwkeurig aangegeven, veel nauwkeuriger dan een kwikkolom).
 
Laatst bewerkt:
En voor de hobbyisten die niet met water willen prutsen en ook een goed systeem willen maken:

Injectieauto's (EDIT: elektronische injectie) hebben altijd een druksensor voor de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Deze sensor kun je op de sloop voor 5,- of minder opzoeken en geeft netjes een linear signaal (0..5V) af voor de onderdruk (ik heb er een van 0..1,7bar). Als je er hier nu twee van opzoekt kun je twee cylinders exact met elkaar vergelijken (multimeter tussen de uitgangen en het verschil word heel nauwkeurig aangegeven, veel nauwkeuriger dan een kwikkolom).

Klinkt als een goed idee.
Is er iemand die meer verstand heeft van electriciteit dan ik, die een schema kan maken met bv lcd aanduiding?

Of nog mooier aansluiten op een laptop.
 
En voor de hobbyisten die niet met water willen prutsen en ook een goed systeem willen maken:

Injectieauto's (EDIT: elektronische injectie) hebben altijd een druksensor voor de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Deze sensor kun je op de sloop voor 5,- of minder opzoeken en geeft netjes een linear signaal (0..5V) af voor de onderdruk (ik heb er een van 0..1,7bar). Als je er hier nu twee van opzoekt kun je twee cylinders exact met elkaar vergelijken (multimeter tussen de uitgangen en het verschil word heel nauwkeurig aangegeven, veel nauwkeuriger dan een kwikkolom).
Nog niet aan gedacht....
Je kan er zelfs van die goedkope digimeters bij kopen , afregelen dat ze gelijk aangeven.
 
Ik gebruik zelf de Carbtune II. Uitstekend apparaat. Besteld via Internet. Het apparaat werkt met metalen staafjes ipv kwik. Veilig en net zo effectief.

Afstellen: zet het stationair toerental iets hoger (rond de 1400 toeren) met de stelschroef. Laat de motor ff warm draaien, tot ie zonder choke mooi loopt.
Sluit de Carbtune (of andere) aan op de carburateurs. Bij veel moderne motoren zit er per cylinder een vacuumnippel met een afsluitdopje er op. Daar sluit je de slangen van de Carbtune op aan. Let op de goede volgorde!
Zoek de stelschroeven (meestal aan de bovenkant van de carbs, tussen elke 2 carbs in) Je stelt de carburateurs per paar gelijk. Eerst 1 en 2 (de twee linkse), dan 3 en 4 (de rechtse) en vervolgens zet je beide paren carbs (dus links en rechts) met elkaar gelijk.
Bij het stellen: let er op dat je de schroevendraaier niet op de schroef laat "staan" want dat verpest het aflezen/ de afstelling. Als je twee carbs hebt gesteld, ff een beetje gas en dan op de kolommen kijken of ze gelijk blijven staan. Als je één paar carbs hebt gedaan, zet de motor af en laat hem even afkoelen. Door de warmte van het blok willen veel verbindingsslangen nogal eens zacht worden. Ze klappen dan deels dicht onder het vacuum en dat verpest je afstelling/uitlezing. Dat kostte mij een uurtje of wat voor ik daar achter was....

Bij elkaar ben je een kwartiertje bezig.
 
En voor de hobbyisten die niet met water willen prutsen en ook een goed systeem willen maken:

Injectieauto's (EDIT: elektronische injectie) hebben altijd een druksensor voor de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Deze sensor kun je op de sloop voor 5,- of minder opzoeken en geeft netjes een linear signaal (0..5V) af voor de onderdruk (ik heb er een van 0..1,7bar). Als je er hier nu twee van opzoekt kun je twee cylinders exact met elkaar vergelijken (multimeter tussen de uitgangen en het verschil word heel nauwkeurig aangegeven, veel nauwkeuriger dan een kwikkolom).

Ik neem dus aan dat je dit zelf ook gebruikt? kan je er iets meer over vertellen?
 
...

Ik neem dus aan dat je dit zelf ook gebruikt? kan je er iets meer over vertellen?

Ik gebruik het zelf niet maar heb hier zo'n sensor liggen voor een ander projectje en weet daarom hoe nauwkeurig ze zijn. Ze hebben een bereik van 0 tot 5V en als je er tegen aan blaast van een afstand kun je dit verschil in luchtdruk al meten (ongeveer 0,0015V(!)).

Het enige probleem wat ik zie is om twee sensors te vinden die exact gelijk zijn (zelfde type auto slopen?). Elektronisch stelt het niets voor en deze sensors verbruiken ook erg weinig stroom dus met een 9V blokje moet het prima te doen zijn.

Kostenschatting:
2 x sensor = 10,-
2 x display (0-199,9mV paneelmetertje) = 12,-
paar weerstanden, condensatoren en spanningsregelaar = 5,-
kastje en batterijhouder = 10,-
Totaal 35,- tot 40,-.

Misschien ga ik nog wel zo'n ding bouwen ook *D .

PS: Zo'n sensor niet nieuw kopen want dan ben je een kapitaal kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan