Hoe was je eerste rit op een supersport

Oke, ik weet et eerste ritje op mijn supersport ook nog wel, dat was helemaal angstig :P Gelijk een 2 cilinder en onwijs grote remschijven, gelukkig kwamen we door een industrie terrein, dus kon ik heel even rustig wennen aan het gas en de agressieve remmen..

Maar dat was nog een 750SSC, het eerste ritje op men huidige fiets staat me nog veel meer bij (748) wat was dat ding fel zeg ! Langzaam rijden is er gewoon niet bij, hoe harder je em door een bocht heen stuurt, hoe beter die ging voelen...En als je de teller boven de 6.000 toeren liet komen....Man, dan begint ie pas te trekken 8-) ...Dan kom je erachter dat zo'n ding toch wel heel erg hard van zijn plaats komt :P

Supersport rijden is gewoon lekker :P , maar laat je niet verassen zou ik zeggen

Suc6 ermee !
 
Een week na het halen van m'n A-bewijs heb ik een proefrit gemaakt op een ZXR400. Dat ging me allemaal net iets te simpel en te licht. Met hogere toeren dacht ik: "O, ja ik zit toch niet op een brommer". Maar hij stuurt lekker, dat wel.
M'n tweede rit was op de R6 van m'n broertje, wat een gelikte fiets zeg! Maar da's mooi speelgoed! Ik kwam alleen met de tenen op de grond dat vond ik wel eng, dus ik heb alleen maar hard gereden zodat ik niet hoefde te stoppen. En hard rijden, dat wil ie wel hoor!

Tip voor je eerste rit: Niet bang zijn gewoon doen, jij bent de baas!
 
mijn eerste keer op de yzf

recht uit ging wel maar toen de bocht

als je een chopper gewent bent is dit echt heel anders
en ging dus ook gewoon rechtdoor

pas op het laatste moment had ik zoiets van hij zal toch moeten en toen maar omgegooid

fantastich nooit meer wat anders
 
Eerste keer? Geen supersport, meer super locomotief: GSX-R1100 ('92). Met mijn brakke kop op weg naar een proefrit, en mijn maatje zegt stap maar ff op mijn bak, dan weet je hoe dat voelt als je er strax op zit...

Duz zo gezegd zo gedaan, rij ik 140, komt hij naast me rijden en gebaart dat ik ff twee versnellingen terug moet hakken en het gas erop... Teeeeeeering dat gaat best hard.. Is nu al een jaar of 5 geleden en heb sindsdien zelf ook een aantal dikke bakken gehad, maar die eerste keer met een kater op de A4 250 rijden is nog steeds een mooie herinnering...

Advies? Niet dit doen, kijk gewoon naar de standaard dingen, snoeihard planken tijdens een proefrit is niet aan te bevelen, leer je niet heel veel van en je kent die motor niet goed genoeg om te weten wat de remweg is etc. Beter kijken naar hoe hij gewoon rijdt/zit/aanvoelt etc...
 
Mijn eerste keer op een supersport was op een R6. Was wel onder de indruk van het vermogen en van de acceleratie, was de BMW 1150 RT van mijn vriendin gewend. Maar voelde me niet thuis op de R6, ik ben 1.91m en dan zit je als origami op de motor. Verder vond ik 'm nogal zenuwachtig. Heb nu een mille R 2004 besteld en dat voelde direct goed aan. Kon meteen alles vinden, en reed geweldig. Heerlijk het geluid van een V twin. :)
 
Laatst bewerkt:
eerst op een thundercat, maar dat was niet zo'n enorme schok aangezien ik op een bandit600 heb gelest was ik dat nerveuze 4 cylinder karakter wel gewend *D

als je van een 500tje afkomt, goed vast houden vanaf de 7-8000rpm ;)
 
mijn eerste keer op de yzf

recht uit ging wel maar toen de bocht

als je een chopper gewent bent is dit echt heel anders
en ging dus ook gewoon rechtdoor

pas op het laatste moment had ik zoiets van hij zal toch moeten en toen maar omgegooid

fantastich nooit meer wat anders

Ik kwam niet van een chopper, maar van een echt tourbeest, en de eerste bochten en remacties waren om in mijn broek te schijten, hij wou die bocht maar niet in, |( het is wel een ouw ding da van mij, maar het gevoel moet ongeveer hetzelfde zijn. :9~

Post van Péétje Brik in topic 'Holland here whe come, maak plaats, maak pl.......'
 
Tijdens de 25kw periode met de Bandit 600, voor het eerst op een supersport gereden, een ZX12R. WOEHH das wel even wat anders dan zo'n gecastreerde Bandit :9

Wat me opviel was de zithouding waarmee je meer "druk" op je polsen hebt. en zo het draaien van korte bochtjes moeilijker ging dan met de bandiet. (Was erg wennen, nu met de VTR gaat het net zo goed)
Verder kan je op een SS vaak minder in de spiegels zien, waardoor je vaak je arm naar binnen moet draaien.

succes met proefrijden :]

Kleef
 
Ehmmm.... GHEEEEIIIILLLL

Was op een gehuurde Ducati 800 Sport, niet echt supersport dus maar ik vond het werelds!!!
Ben nu bezig met een GSX-R 600, ga vanavond proefrijden!!! :P Ik zal morgen laten weten hoe het op een echte supersport was!! 8-)
 
SUPERRRRRRRRR, strakke plasser werk, was op een Ducatie 900 sport die ik had gehuurd.

Wat een power, echt fantastisch. Ik weet wel dat ik nog lang het maximum er niet uitgehaald heb, maar wat ging dat hard zeg.

Dan denk je nog op een 80km weggetje: "ff rustig inhalen" "goh, dat voelt snel" "shit , ik rij 160" :9~
 
mijn eerste rit was op een sp1 van een vriend en dat toch zweet in het naadje
ik had nog maar net 14dagen mijn rijbewijs, en samen met kamaraad stukkie tuffen.
na 4 km hebben we geruild van motor hij op mijn gsxf 750 uit 1990 en ik op de sp1
het begon al met op stappen dat stuur zit wel erg laag.
stukkie gereden en toen naar assen langs de tt baan stukkie heen en weer gereden.
maar als je nog maar net je rijbewijs hebt en ongeveer 1500 km rij ervaring hebt is dit niet echt een motor om op te stappen.
ik was eigenlijk bang om op mijn plaat te gaan met zijn motor en dan begin je eigenlijk al verkeerd natuurlijk.
was eigenlijk wel weer blij om op mijn eigen fje te zitten
maar wat een power in datding :} :}
 
Laatst bewerkt:
mijn eerste rit was op een sp1 van een kamaraad en dat toch zweet in het naadje
ik had nog maar net 14 mijn rijbewijs, en samen met kamaraad stukkie tuffen.
na 4 km hebben we geruild van motor hij op mijn gsxf 750 uit 1990 en ik op de sp1
het begon al met op stappen dat stuur zit wel erg laag.
stukkie gereden en toen naar assen langs de tt baan stukkie heen en weer gereden.
maar als je nog maar net je rijbewijs hebt en ongeveer 1500 km rij ervaring hebt is dit niet echt een motor om op te stappen.
ik was eigenlijk bang om op mijn plaat te gaan met zijn motor en dan begin je eigenlijk al verkeerd natuurlijk.
was eigenlijk wel weer blij om op mijn eigen fje te zitten
maar wat een power in datding :} :}

ja, die gsxf is een beest hoor! ;)

mijn eerste ervaring is op mn eigen nc30.
geweldig, en een paar tellen daarna angstaanjagend, omdat ik bijna in een wegvliegende zwerm mussen reed :o
 
Tja, dat was nog eens wat. Een heuze kawa Z900 :} Amper in toom te houden dat beest.
 
Eerste keer op SS was onlangs op een fireblade..
Was heel eigenaardig die zithouding (ben een toermotor gewoon).
Voor de rest kan ik enkel zeggen dat het veel lichter aanvoelt dan een toermotor, maar das nogal evident want het IS ook lichter dan de RT die ik gewoon ben.
Ik kan niet zeggen dat ik me op m'n gemak voelde in die houding, maar het zal vast een kwestie van wennen zijn. (Ik voel me ook niet hoooooooooonderd % op mijn gemak op die RT om heerlijk te zijn, maar ik heb dan ook nog maar weinig ervaring hiermee)
Iig was het een heerlijk Wicked gevoel op de CBR.. samen met dat heerlijke geluid dat uit die pijp kwam bij lage toeren. Snel heb ik er niet mee gereden aangezien het in een residentiële wijk was waar ik mijn baan zelfs niet kende. Dat is voor binnenkort.
 
mag je ook je achterop ervaring hier kwijt? weetje wat, ik doe het gewoon:

Collega van het werk was op zijn plaat gegaan tijdens een wheelie |(
Vroeg of ik hem wilde helpen met het zoeken van een blok op internet,
Zo gezegt zogedaan:"als hij er morgen onderhangt neem ik je wel meej voor een ritje"zei die,"ja's goed" Tof dacht ik bij mezelf, eindelijk een keer op een motor.(dit was overgens een Suz RF600R)
Volgende dag: ik stap achterop, we rijden de bocht om naar een doorgaande verbindings weg en hij trok hem ff open :} :} :} , ik wist dat motoren tof acceleren maar dat sloeg alles (ik was alleen bijrijden op scootz gewend tot die tijd). FF naar zijn huis om een goede helm op te halen (ik had een scoot helm op :X ) 220op de snelweg echt geweldig

Sinds dien helemaal verkocht BIKES RULE!!!!!
 
let op het weggedrag van de motor en je zit houding!

verder is het misschien een idee om op een 600 én
een 750 te rijden. Weet je meteen het verschil!!!

Van een 750 heb je denk ik net iets langer plezier!

Verder veel succes met de beslissing!!
 
Gisteren mijn eerste ervaring op een supersport (als je een ZX-7R zo mag noemen :) ).

Man man man, wat een verschil met mijn motor. Ik had gewoon niet door dat ik ontzettend versnelde doordat ik achter het kuipie zat/lag. Tellertje kijken.....oeps, 150 O-) Dus, qua rijden van de motor zelf, daar heb ik alleen maar positieve woorden voor.

Maar, ik ben echt veeeeel te lang voor dat ding....had gewoon moeite met schakelen omdat m'n been gewoon in de knel kwam '( .

Dus, ik hou het nog bij m'n eigen.....en over 2 jaar misschien een ZX-12...daar pas ik hopelijk wel op.
 
Mijn eerste rit op een SS was in 1993 achter op een
duc 900 met holle pijpen...dat was heerlijk!

Heeft een vuurtje in me doen ontbranden wat sindsdien
niet meer is uit gegaan!

Ik rijd nu zelf een SRAD 750 uit '96, en dat lever
nog veel meer plezier op!!
 
Hehe het was supercool. Ik had al een maand mijn gsx-r 750 in de garage staan maar moest alleen nog afrijden :-). Maar sinds mijn examen heb ik constant op dat ding gezeten, kon er gewoon niet afblijven!!
 
Mijn eerste ervaring was van zeeland naar limburg binnen 1,5 uur. Ik had mijn motor namelijk in zeeland gekocht en heb hem met een mega-smile helemaal naar huis gereden, in deze rit heb ik natuurlijk mogen genieten van de acceleratie en het snelheidsgevoel. Maar het echte genieten is niet de autobaan maar de Eiffel... :9~
 
als je van een 500tje afkomt, goed vast houden vanaf de 7-8000rpm ;)
:^

Eerste keer was op de CBR twee dagen nadat ik mijn RBW had gehaald op de CB500. Kort proefritje. Wat een kick is die acceleratie dan als je het gas opendraait en boven de 8000 rpm komt.
 
:^

Eerste keer was op de CBR twee dagen nadat ik mijn RBW had gehaald op de CB500. Kort proefritje. Wat een kick is die acceleratie dan als je het gas opendraait en boven de 8000 rpm komt.
Eerste keer was op 'n CBR600, één dag nadat ik m'n RBW had gehaald op de CB500.
Kort proefritje. :+
Heb eigenlijk als in een soort roes gereden. Goed luisteren en voelen of er dingen niet helemaal goed waren, remproefjes gedaan, wat geaccelereerd naar de 115. Hmm, ging niet echt hard (tot ik terug was en er achter kwam dat er een mijlenteller op zat, was dus 180 over zo'n smal weggetje op de Veluwe).

Dat is meteen het grootste nadeel van een ss. Je hebt zoveel controle, dat je ongemerkt hard gaat. En eigenlijk is het leuker om opgemerkt hard te gaan toch?

Verder gaan bochtjes ook zo gemakkelijk, dat je veels te vlug op de grens van het toelaatbare, het "veilige" rijdt en maar zelden het uiterste uit de motor kan halen. Dat is ook niet echt leuk en erg onbevredigend.
Neemt niet weg dat ik een ongelooflijk leuke tijd heb beleefd met zo'n ding. Succes!
 
Op donderdag 15 januari 2004 15:43 schreef Valkyrie het volgende:Neemt niet weg dat ik een ongelooflijk leuke tijd heb beleefd met zo'n ding. Succes!
Tis alweer een jaartje geleden. ;) Ben inmiddels aan mijn tweede CBR bezig. De vorige heb ik een beetje plat gereden. En niet eens met hard rijden of de grens opzoeken, ofzo. |( Hopen dat ik met deze meer succes heb. ;)

Overigens ervaar ik het niet als onbevredigend dat de motor zoveel meer kan als ik. Ik heb niet de ambitie om het maximale eruit te halen. Ik wil een motor die lekker stuurt en rijdt, vlot genoeg is en die ik mooi vind. En voor mij past de CBR daar het beste bij. Dat ie veel meer kan dan ik, vind ik geen probleem. Misschien dat ik ooit nog wel eens overstap op een 'echte' supersport, maar dat zal dan niet zijn omdat de CBR te traag is ofzo, of omdat ik denk dat ik uit die andere motor alles uit kan halen, maar gewoon omdat ik dan wat anders wil en die motor toevallig mooi zou vinden.
Je hebt wel gelijk dat je op een SS makkelijk (te) hard rijdt. Ik heb ook een week op een CB900 gereden, maar ondanks dat die meer power heeft dan mijn CBR, reed ik daar op de snelweg minder te hard mee dan met de CBR, simpelweg omdat je boven de 150 compleet van die CB afwaait. Tot de 120 maakte het mij overigens niet zo veel uit en dus reed ik met die CB buiten de snelwegen net zo hard als met de CBR.
 
Laatst bewerkt:
Echt vet cool, zon enorme versnelling heb je nog nooit meegemaakt
En dan na een half uur trek je hem open boven de 9000 toeren......... en dan ga je helemaal uit je daK :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan