Goed!HOE WERKT RIDE BY WIRE ???
Goed!
Ik zag het inderdaad ook zo bij mijn RSV4..
Ben wel benieuwd hoe het bij die R6 zit.
2006 is niet 2014, het systeem is ondertussen wel enorm geëvolueerd.
Ik merk zelf niets meer van gaskabels bij mijn S1000R, het gashandle is digitaal geworden.
De computer heeft de eindbeslissing en kan zodoende ingrijpen op situaties zoals doorslippen van het achterwiel, ingrijpen van het ABS, diverse storingen.
En persoonlijk vind ik de moderne koppelingsassistent helemaal het einde van Columbus.
De motor kan niet meer afslaan, het systeem geeft zelf onmerkbaar(!) gas bij met optrekken.
Ride by wire is dus het begin van een hele hoop ontwikkelingen.
Yamaha was er vroeg bij.
Tot voor kort wist ik ook niet beter.Prachtig allemaal,totdat de storingen erin sluipen...Doe mij maar old skool
Slaat ook niet af bij het optrekken,kan hem helemaal zelf aan de praat houden
Zoals ik het zie in de praktijk:
De gashendel loopt naar het gasklep huis. Echter als je deze openschroeft ( wat ik toevallig heb gedaan vorige week voor snelgas ). Komen deze kabels uit op een asje wat deels ( wat betreft openen ) geen vat heeft op de fysieke gaskleppen, maar op een sensorhuisje. Deze bestuurd electronisch de gaskleppen. Er loopt dan ook geen sensor in je gashendel.
Wat wel mechanisch werkt is het sluiten van de gaskleppen.Op het moment dat je de gashendel sluit neemt die altijd de gaskleppen mee, ik denk dat dit een stukje veiligheid is. Als de servomotor vast /stil zou slaan in de open stand kun je altijd fysiek de gaskleppen sluiten.
Dan is het geen ride-by-wire, of een soort halfbakken compromis tussen die twee in de tijd dat dit net bestond.
Hedendaagse systemen werken niet zo.
Als de fabrikant het ride-by-wire een beetje aggresief programmeert kan je nog wel eens voor nare verrassingen komen te staan... Klein beetje gas geven en in een kofferbak eindigen bijvoorbeeld...
Ja, want alle redelijk moderne auto's zijn altijd stukPrachtig allemaal,totdat de storingen erin sluipen...Doe mij maar old skool
Slaat ook niet af bij het optrekken,kan hem helemaal zelf aan de praat houden
[..] dus werkt het zoals het zou moeten/ zoals je zou verwachten: een gashendel, een draad naar de ecu en daarvandaan een signaal naar de gaskleppen die dus elektronisch geregeld worden. [..]
Ik heb een S1000R.Op mijn BMW S1000RR (uit 2010) is dat niet het geval: er lopen 2 kabels naar het gasklephuis. Het gasklephuis bevat een motor die de kleppen open trekt. Het sluiten gebeurt met de kabel (als failsafe). Het gasklephuis bepaalt zelf hoever de kleppen exact open moeten en in welk tempo. Bijvoorbeeld met een kleine vertraging, als je de regenmap hebt gekozen. Ik weet niet hoe het bij de nieuwere modellen uit de S1000 serie is (RR 2012+, R en XR), maar ik ga er een beetje vanuit dat de setup vergelijkbaar is. Niet alleen wegens de veiligheid, ook vanwege de feeling.
Of het werkelijk een 2006 is.Ik ga het bij mijn R6 nog eens bekijken. Dit weekend te druk bezig geweest met andere dingen.
Hopelijk aankomend weekend de motor opentrekken en eens neuzen.
Op mijn BMW S1000RR (uit 2010) is dat niet het geval: er lopen 2 kabels naar het gasklephuis. Het gasklephuis bevat een motor die de kleppen open trekt. Het sluiten gebeurt met de kabel (als failsafe). Het gasklephuis bepaalt zelf hoever de kleppen exact open moeten en in welk tempo. Bijvoorbeeld met een kleine vertraging, als je de regenmap hebt gekozen. Ik weet niet hoe het bij de nieuwere modellen uit de S1000 serie is (RR 2012+, R en XR), maar ik ga er een beetje vanuit dat de setup vergelijkbaar is. Niet alleen wegens de veiligheid, ook vanwege de feeling.
Ik heb een S1000R.
Nu de regenmapping nog automatisch, ik dacht er vanochtend pas vlak bij het werk aan.
(Maar stond bij controle nog op dezelfde mapping als die godvergeten natte donderdag van vorige week.. )
Dit regelt, zoals je weet, niet alleen de respons van het gashandle, maar ook het topvermogen (terug naar 136 pk) , tractiecontrole en ABS.
Als het er op zit moeten we het maar gebruiken.
De 2015 heeft de demand sensor op de gashendel zitten en er lopen dus alleen een aantal draden naar het gasklephuis (nouja, de ECU).
Met veiligheid heeft het weinig te maken. Feeling wel, maar de huidige E-gashendels zijn zo goed dat je met je ogen dicht het verschil niet voelt.
Misschien scheelt een 2010 ook nog wat met een 2014?Mijn S1000RR staat altijd in Race mode, ook met regen. Vind zelf de regenmode maar lastig: de response is niet wat ik gewend ben, dus geef ik nog wat meer gas en door de vertraging weer teveel. Ik zorg zelf voor iets minder toeren dan gebruikelijk, zelfde effect. Wellicht dat het met meer 'oefenen' beter gaat, maar ik vind de Race stand het fijnst rijden en dus blijft ie daar gewoon op.