Hoelang kunnen we nog motorrijden?

De ontwikkelingen in bijvoorbeeld China gaan harder dan waar ook ter wereld.
Daar worden veel kerncentrales uit de grond gestampt om de kolencentrales te kunnen sluiten. Ook al zijn deze nog niet end-of-life.
Daar worden vele tienduizenden bus en taxi die op diesel rijden afgedankt om daar elektrische bussen voor terug te plaatsen.

Het argument van ach kijk eens naar de rest is inmiddels echt ongeloofwaardig.

Ook in Europa loopt Nederland achter t.o.v. de rest.

Azië is nogal wat groter als alleen China.
 
Maar op de wereldbol zijn we maar een speldeprik en tellen dus niet mee. De grote vervuilers moeten mijns inziens aangepakt worden. Kijk maar eens hoe druk men zich maakt in Azië over het klimaat.

Wij tellen wel degelijk mee en zijn mede de aanstichters van vervuiling in andere landen. Die grote vervuilers hebben namelijk bestaansrecht omdat rijke "schone" landen, waaronder Nederland, daar heel veel laten produceren zodat de nietsvermoedende consument uit een rijk westers land het tegen lage prijzen kan kopen/consumeren. Die landen betalen de rekening voor onze hebzucht en consumptieverslaving.
Het interesseert ons geen ene ruk dat men in Azië geen milieubeleid voert want dat houdt de productiekosten laag, evenals kinderarbeid en werkers/slaven die tegen een hongerloon onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken.
 
Dat klopt, of je het nu wel of niet voor het milieu doet is niet meer relevant.
Olie heeft misschien nog 50 jaar en steenkool nog wat langer maar op gaat het een keer.

Op plekken waar de zon schijnt, kan je idd de energie vandaan halen.
Deze energie kan je ook via hoogspanningsleidingen over de wereld verdelen.
De kosten daarvoor zijn een fractie van het implementeren van een waterstof infrastructuur en het rendement extreem goed.

Tussen Noorwegen en Nederland ligt een hoogspanningskabel waarbij het transport verlies minder dan 5% is.
Je kunt zelfs een verdeling rond de wereld maken zodat 's-nachts een lamp kunt laten branden van elektra van een PV waar het daar dag is.
Dus ook dan is de keuze voor waterstof heel dom.

Het probleem met energie uit een zandbak is hetzelfde probleem met nu olie uit een zandbak.
Je bent er te veel van afhankelijk.
Hiervoor komt dan eerder nog kernenergie als oplossing.

Ja, maar zoals ik eerder zei zal het energiegebruik enorm toenemen als we elektrisch gaan inplaats van koolwaterstoffen en dan voldoen die hoogspanningskabel niet meer, tenzij je van 380 kv naar een paar miljoen volt gaat, maar dat zal in de praktijk niet kunnen.

Dus moeten er meer leidingen komen en koper kost momenteel € 4.35 per kg, reken maar uit hoeveel het gaat kosten om leidingen te leggen en transformatoren te bouwen.

En het bestaande aardgasleidingnet is geschikt voor waterstof.
 
Inhoudelijk een hele goede bijdrage aan de discussie DKP.
Wat ik alleen serieus jammer vind is altijd die negatieve draai aan het verhaal m.b.t. mensen die een iets hoger inkomen hebben.

Gelijk heb je dat ze deze mensen ook zouden kunnen rijden in bijv. een Tesla Model X. Groter dan een BMW 7 serie en toch een heel stuk milieu vriendelijker.
Je moet het vooral met de nodige ironie lezen. Mijn post bevat waarheid, in België is dat zo, hoe rijker je bent, hoe meer de regering voor je doet. Dat betekent echter niet dat jan modaal helemaal niks kan, maar zij moeten er veel "harder voor werken en vechten" om iets te bereiken.
Maar degenen die mijn manier van posten al een beetje kennen weten dat ik graag op ironische wijze wat overdrijf, dit om de waarheid gewoon wat extra in de verf te zetten.
 
Ik weet het maar het komt zo langzamerhand een over als een erg hoog Calimero gehalte en dat vind ik zonde van je verder uitstekende bijdrage aan de discussie.
Thanks! Ik zal erop letten een beetje te minderen van dat negatieve :t
 
Wij tellen wel degelijk mee en zijn mede de aanstichters van vervuiling in andere landen. Die grote vervuilers hebben namelijk bestaansrecht omdat rijke "schone" landen, waaronder Nederland, daar heel veel laten produceren zodat de nietsvermoedende consument uit een rijk westers land het tegen lage prijzen kan kopen/consumeren. Die landen betalen de rekening voor onze hebzucht en consumptieverslaving.
Het interesseert ons geen ene ruk dat men in Azië geen milieubeleid voert want dat houdt de productiekosten laag, evenals kinderarbeid en werkers/slaven die tegen een hongerloon onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken.

Ten behoeve van de winst voor de grote heren.
 
Ja natuurlijk, ik wil graag een stukje vlees op mijn bord. Maar als dat door de milleu maffia onbetaalbaar word kan ik dus geen vlees meer eten. Zo is het dus ook met de goederen uit Azie. De winsten die daar gemaakt worden gaan gewoon naar de fabrieksbazen. En de regering aldaar. Dan moet dus iedereen zijn producten uit eigen land gaan kopen. Weg wereldeconomie. Welkom crisis.Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.
 
Ja, maar zoals ik eerder zei zal het energiegebruik enorm toenemen als we elektrisch gaan inplaats van koolwaterstoffen en dan voldoen die hoogspanningskabel niet meer, tenzij je van 380 kv naar een paar miljoen volt gaat, maar dat zal in de praktijk niet kunnen.....
Eerder in ditzelfde topic is deze hele bewering al weerlegd.

Er zal inderdaad meer elektrische energie moeten worden opgewekt, dat klopt nog wel. Er staat ook een veel grotere besparing van fossiele brandstoffen tegenover.
En waar het hier om gaat... Dat hoeft niet allemaal tegelijk, laden gaat ook prima als de vraag naar elektriciteit niet hoog is, slimme laders doen dat al.
Verder is het elektriciteitsnet berekend op pieken. En een elektrische auto is nu juist zo goed in het nivelleren van de vraag. Hoe meer elektrische voertuigen zijn aangesloten, hoe lager de pieken en hoe lager de capaciteit van het net mag zijn.

Net andersom dan jij beweert.
 
Ja natuurlijk, ik wil graag een stukje vlees op mijn bord. Maar als dat door de milleu maffia onbetaalbaar word kan ik dus geen vlees meer eten. Zo is het dus ook met de goederen uit Azie. De winsten die daar gemaakt worden gaan gewoon naar de fabrieksbazen. En de regering aldaar. Dan moet dus iedereen zijn producten uit eigen land gaan kopen. Weg wereldeconomie. Welkom crisis.Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Als jij niet wil dat de winsten naar de fabrieksbazen daar gaan, moet je een bewuste consument worden en zelf nadenken en bepalen wie je die winst gunt.
Doe je dat ? Waarschijnlijk niet. Over anderen oordelen en met het vingertje wijzen is namelijk makkelijker dan zelf nadenken en een bijdrage willen leveren aan wat je goed/niet goed vind.
 
Ja natuurlijk, ik wil graag een stukje vlees op mijn bord. Maar als dat door de milleu maffia onbetaalbaar word kan ik dus geen vlees meer eten. Zo is het dus ook met de goederen uit Azie. De winsten die daar gemaakt worden gaan gewoon naar de fabrieksbazen. En de regering aldaar. Dan moet dus iedereen zijn producten uit eigen land gaan kopen. Weg wereldeconomie. Welkom crisis.Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Dat stukje vlees op je bord wordt niet door de milieu-maffia duur gemaakt. Het wordt juist door ons belastinggeld goedkoop gehouden. Je betaalt momenteel gewoon echt belachelijk weinig voor vlees. Dit omdat de consument ten koste van milieu en dier geen barst wil uitgeven voor hun "noodzakelijke" voedsel. Vlees is ontzettend slecht voor het milieu en voor de dieren. Vroeger was het nog een luxe-product. Nu wil Jan Modaal voor een paar euro per week iedere dag vlees op zijn bord want hij vindt eten zonder vlees geen eten.
 
och god.. begint t hier ook nog over vlees !

Goedkoop vlees is gewoon slechtert / vochtiger vlees
duur vlees is beter/puurder vlees

Mensen moetren gewoon stoppen om de kip in de supermarkt te kopen..

EN zonder vlees leven is imo slecht tenzij je de hele dag niets anders doet dan filosoferen
 
och god.. begint t hier ook nog over vlees !
Idd -O-
Goedkoop vlees is gewoon slechtert / vochtiger vlees
duur vlees is beter/puurder vlees
Voor 75% :^
Mensen moetren gewoon stoppen om de kip in de supermarkt te kopen..
Voor 100% :^
Kort bij huis een kippenkraam, goedkoper dan in de supermarkt zelfs, en die kippen zijn om duimen en vingers van af te likken ... zelfs voor mij, terwijl ik niet bepaald een vleeseter ben.
EN zonder vlees leven is imo slecht tenzij je de hele dag niets anders doet dan filosoferen
Helemaal NIET mee eens. Menselijk lichaam heeft helemaal geen vlees nodig, maar we zijn eraan gewend geraakt. Ik ben, zoals bovenstaande commentaar reeds duidelijk maakt, niet bepaald een vleeseter. Ik kan evengoed zonder, ooit 3,5 jaar zonder enige vorm van vlees geleeft, en dat had niets met vegeterisme te maken, want dat ben ik in de verste verte niet. Ik heb gewoon totaal geen behoefte aan vlees, heb dan ook helemaal geen problemen met mensen die gek zijn op vlees, ieder zijn ding zeg ik maar.

Btw, ook reeds in bovenvernoemd commentaar, ik lust trouwens af en toe ook wel is een lekkere kip, of een lekkere goede steak, niets mis mee! Maar ik kan zonder.

En dan heb je ook ... eu ... wacht is effe ... DKP scrolt even naar boven, om de topictitel te lezen ... ohw sh*t, dat is hier niet het vlees topic???

Oeps ..

Eu ... hoelang we nog kunnen motorrijden dus, goh, nog lang volgens mij, nog heel lang. Met wat voor motorblokken echter is de vraag, maar maakt mij niet uit, zolang ik het maar kan betalen.
En als mijn vrouwtje vraagt, "sweetie, do you want to buy chicken for me?", dan doe ik dat met veel plezier, en dat doe ik meestal met de motor :]
 
Topic gaat toch al nergens over :P

Laat ik het zo stellen ; na zware lichamelijke inspanning is vl;ees 1 van de makkelijkste bronnen om te zorgen dat je lichaam makkelijk , snel en eenvoudig veel van de juiste voedingsstoiffen binnen krijgt.

En juist door onze gewenning ( evolutie mag je het niet noemen ) zijn we het vlees nodig.. of je zult de volle dagen vervangers moeten nemen ( wat vaak vee,l kost of veel tijd/ energie kost om te bereiden )

Dus het was idd wat kort door de bocht.. en ga misschien ook teveel van mn eigen wereld uit ( harde werkers/ sporters / etc )
 
Je moet even weten hoe je lekkere vleesloze gerechten maakt en ook gezond vleesloos is best snel te maken.
Ik ben geen vegetariër maar hou gewoon niet van vlees, als mn buren vlees aan het bakken zijn (gore lucht via uitlaat afzuigkap) ga ik al haast over mn nek.
Een stukje kip op brood of door een gerecht lust ik nog wel of een gerecht waar gehakt zo in is verwerkt dat het haast niet te herkennen is gaat ook wel maar verder.... nee, dank je.

Ik sport veel en ben haast nooit (één keer per twee a drie jaar een weekje wat grieperig) ziek, sport veel en zit in weer en wind op de motor...

Het zal per mens ook wel verschillen.
 
Veel plantaardig voedsel is door mensen nauwelijks te verteren. Een koe heeft niet voor niets 4 magen en moet nog herkauwen ook.
 
Je moet even weten hoe je lekkere vleesloze gerechten maakt en ook gezond vleesloos is best snel te maken.
Ik ben geen vegetariër maar hou gewoon niet van vlees, als mn buren vlees aan het bakken zijn (gore lucht via uitlaat afzuigkap) ga ik al haast over mn nek.
Een stukje kip op brood of door een gerecht lust ik nog wel of een gerecht waar gehakt zo in is verwerkt dat het haast niet te herkennen is gaat ook wel maar verder.... nee, dank je.

Ik sport veel en ben haast nooit (één keer per twee a drie jaar een weekje wat grieperig) ziek, sport veel en zit in weer en wind op de motor...

Het zal per mens ook wel verschillen.

Zoals gezegd reken ik bij mn eigen omgeving af, mensen die zwaar werk hebben of die op een aardig niveau sporten (4-6x per week ) en dus veel bouwstoffen nodig zijn..
Als ik kijk wat "wij" eten ga ik hetzelfde niet zo makkelijk binnen krijgen zonder vlees ;)

Momenteel zit ik zelf op onderstaande en dat 2 x per dag

Maaltijd shake ; water, bosbessen, ananas , havervlokken en eiwit poeder.
6 snede volkoren brood of spelt
2 eieren
Fruit ( appel , banaan , druiven etc )
Warm eten ( altijd 200-250 gr vlees met daarbij pasta , rijst oid)
Yoghurt 0.33 liter of een bak kwark oid.

En dat dus 2 x per dag..

Als ik de ( vooral ) eiwitten ergens anders uit moet halen is het niet leuk en/of handi g meer of moet ik heel veel van t zelfde eten.


Zoals gezegd zijn er ook mensen die met veel minder toe kunnen ; crackers, een plakje brood of een reepje en dan savonds wat avond eten.

Ik denk dat er voor heel veel mensen veel gezeik en ellende beëindigd kan worden als ze hun lichaam en voeding beter snappen.

Je kan natuurlijk hebben dat je vlees niet lekker vind.. Dat heb ik dus met bier, waarvan trouwens wel aangetoond is dat het slecht is maar dat boeit velen ineens niet ?!


Het topic is nu toch al vernacheld dus kan dit er ook nog wel bij.:+
Precies wat ik dacht !
Geldt ook voor de wereld trouwens :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan