Hoeveelheid olie differentieel Piaggio x9 250 Evolution.

peter1953

MF'er
23 dec 2018
94
61
Geachte motor/scooter vrienden,
Sinds Juni dit jaar heb ik een Piaggio X9 250 Evolution motorscooter aangeschaft.
Deze heb ik voor mijn eigen geruststelling een onderhoudsbeurt gegeven. Hierbij heb ik de volgende zaken vervangen : Motorolie-oliefilter -bougie-luchtfilter-rollers-sliders-aandrijfriem en remvloeistoffen.Tevens wilde ik ook de differentieelolie vervangen,maar HOEVEEL ? De ene dealer zegt 150 cc,de ander zegt 160 cc en weer een andere dealer zegt 250 cc.
Het instructieboekje geeft aan 250 cc ,en het reparatiehandboek geeft aan 150 cc. Wat is nu het juiste ?? De importeur verwijst mij weer door naar de dealers.
Ook op u-tube zijn de meningen verdeeld.
MvG
Peter.
 
Geachte motor/scooter vrienden,
Sinds Juni dit jaar heb ik een Piaggio X9 250 Evolution motorscooter aangeschaft.
Deze heb ik voor mijn eigen geruststelling een onderhoudsbeurt gegeven. Hierbij heb ik de volgende zaken vervangen : Motorolie-oliefilter -bougie-luchtfilter-rollers-sliders-aandrijfriem en remvloeistoffen.Tevens wilde ik ook de differentieelolie vervangen,maar HOEVEEL ? De ene dealer zegt 150 cc,de ander zegt 160 cc en weer een andere dealer zegt 250 cc.
Het instructieboekje geeft aan 250 cc ,en het reparatiehandboek geeft aan 150 cc. Wat is nu het juiste ?? De importeur verwijst mij weer door naar de dealers.
Ook op u-tube zijn de meningen verdeeld.
MvG
Peter.
Meet bij het aftappen de hoeveelheid olie die eruit komt, dan weet je precies hoeveel er bijgevuld moet worden ( tenzij er lekkage is)
 
Klopt wat je zegt, echter hier zit het probleem. Op het peilstokje zitten ongeveer 6 streepjes. Volgens het instructieboekje moet de olie tot het tweede streepje komen (wat ongeveer 250 cc is).Wat er uit kwam is echter veel minder. Olie kwam nauwelijks tot het eerste streepje (150 cc) Motor heeft nergens lekkage.Allemaal heel onduidelijk. Kan ook verkeerd in het instructieboekje staan.Ook bij de olieadviezen van de verschillende oliemerken zie je verschillen in de hoeveelheid.
 
Weleens gehoord dat bij 250/300 piaggioblokken niet tot helemaal bovenaan bijvullen de differentieel olie. Te veel bijvullen kan lekkage veroorzaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan