Als ik aan de hand van de gegevens die ik zo snel kan vinden voor die ZZR250 de snelheid bij 10.000tpm uitreken kom ik inderdaad ook wel een stukje boven de 120 uit.Constant op de snelweg met 10000 heb ik trouwens wel een veel hogere snelheid, ik rijd dan denk ik wel 150 oid.
Ik ben ook niet bang.Lijkt me geen probleem. Gewoon lekker rijden en je niet druk maken.Als ik aan de hand van de gegevens die ik zo snel kan vinden voor die ZZR250 de snelheid bij 10.000tpm uitreken kom ik inderdaad ook wel een stukje boven de 120 uit.
136,8km/u om precies te zijn, dus ruim 140 op de teller. Als je zo "bang" bent dat het slecht is kun je ook wat rustiger rijden.
Staat er een beetje ongelukkig met die quote zo, maar het was een reactie op de TS. Had jou gequote omdat je het over de snelheid/toerental had.Ik ben ook niet bang.
Ding werkt prima.
Zo'n kawa 250 mag 14500 rpm maken.
Iedere motor kan/mag gedurende lange tijd tegen het max toerental rijden.
slijtage is dan wel hoger, en goed onderhoud is dus heel belangrijk.
10000 rpm is +/- 70% van het max dus dat zal hij zeker lang volhouden.
Goed warmdraaien is ook belangrijk voor een goede smering maar dat doe je al.
Mijn vrouw heeft de EL250 met hetzelfde blok en daar ben ik echt niet zuinig mee als ik er mee rij.
Groeten Ron
Leuke berekeningen, maar ze kloppen niet.Het gaat in eerste instantie niet om het toerental maar om de hoeveelheid meters per seconde die de zuiger aflegt.
Leuke berekeningen, maar ze kloppen niet.Als je de uitgerekende waarden maal twee doet wel. Aangezien de zuiger bij een omwenteling twee maal de afstand van de slag aflegt.
Het gaat in eerste instantie niet om het toerental maar om de hoeveelheid meters per seconde die de zuiger aflegt.
Vb. 1. Mijn Suzuki Bandit 1250 heeft een slag van 64mm. Per seconde wordt dan bij 8000 RPM (8000x 0.064)/60 = 8,5 meter door de zuiger afgelegt.
Vb 2. Een Suzuki GSXR 600.heeft een slag van 42.5mm. Voor dezelfde 8,5 meter per seconde af te leggen moet die dus (Yx0.0425)/60= 8,5 -> Y= 12000 RPM draaien.
Hoe het er met de huidige metaal legeringen voorstaat weet ik niet, maar vroeger (half jaren '80)was 10 meter per seconde zo'n beetje het maximum als de motor het ook nog eens lang vol moest houden. Voor bovenstaande GSXR 600 zou dat dus 14100 RPM zijn.
Bij een hoger toerental wordt de zuiger wel vaker afgeremd en weer versneld. Je mag er van uit gaan dat die daar wel op gemaakt is.
Overigens betekend over het algemeen een kleinere slag bij hetzelfde motor principe (in dit geval een viercilinder lijnmotor) dat je meer PK's uit dezelfde cilinderhoud haalt terwijl de trekkracht (gemeten in newton meters) in het lage en middengebied afneemt. Zo levert de Bandit uit bovenstaand voorbeeld een trekkracht van 108Nm bij 3700 RPM terwijl de GSXR 600 "slechts" 69Nm bij 11500 RPM levert. Behalve de absolute waarde laat de bandit een veel vlakkere koppelkromme over het gehele toerengebied (trekkracht bij elk toerental) zien. Daar staat tegenover dat de 600 maximaal 125pk levert en de Bandit maar 100.
20m/s, dan wordt het spannend
Je hebt gelijk. Het moet maal twee. Bedankt voor de opmerking.
Heb ook een ZZR250 gehad.
Kan me niet herinneren dat die 10.000tpm maakte bij 120km/u
Maar ben dr een keer mee naar de Ring geweest, en de terug weg steeds
volgas. Zelfs ding ff iets over de 180 gehad toen. Maakte niks uit, alleen wel je
olie pijl in de gaten houden, want dat lusten ze wel!
Tjq, te weinig brandstof? Verkeerde afstelling van de carbs? Valse lucht? Te weining lucht? Rommel in de carbs?
Boekje moet je maar efkes opzoeken.
ps: ik kijk wel even, woon toch in de buurt
De koffie staat klaar