Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Dat zijn juist de momenten die ik wel vermakelijk vind. Als je samen met een 1200GS een bergpas naar boven blaast en hij met 2,5x zoveel vermogen en 3x zoveel aankoopprijs gelijktijdig boven aankomt. Dan komt het meer op techniek aan dan op brute pk's, dan moet je ook kunnen sturen in plaats van alleen gas kunnen geven.


Je hebt een punt.

Ik reed de Stelvio omhoog in het gezelschap van een FJR 1300, een CBF 1000 en een FZ8.
Er was op dat moment redelijk wat verkeer, auto's inhalen op de relatief korte rechte stukken was voor mij alvast een pak moeilijker dan voor die anderen. En op die momenten had ik liever wat meer power gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet met wie jij -op een GS- samen gereden hebt, maar ik geef jou op een briefje dat je met een Ténéré 660 niét samen met mij boven komt ...

Vooral omdat een GS zo gemakkelijk te sturen is , dat hij, in combinatie met de aanwezige PKs en koppel, veel krachtiger sportmotoren in de bergen op een hoopje rijdt.

Dat zie ik een monocilinder met 48 PK nog niet doen... hoe goed jij ook rijdt. ;)

PK's hebben voordeel op de lange stukken, niet in de bochten. In de bochten durf ik jou op een briefje te geven dat ik in je wiel blijf, rechte stukken is de 660 natuurlijk kansloos. Maargoed, doet er verder niet toe, ik kom hier niet om een wedstrijd aan te gaan. Bedoel alleen te zeggen dat je echt geen 100+ pk's nodig hebt om hard te kunnen gaan.
 
Laatst bewerkt:
PK's hebben voordeel op de lange stukken, niet in de bochten.

Dezelfde 48pk, ander modelleke...


Al zullen we maar terug richting AT gaan zeker?
De (eventuele) nieuwe middenklasse Ténéré bespreken we beter in het Ténéré-topic. :')
Daar begrijpen ze dat je geen 100pk en meer nodig hebt



gsxke, heb je ook de kofferset erbij genomen? Persoonlijk vind ik die wat tegenvallen.
 
Ach motorvermogen.... mooi citaatje van het forum op advrider.com:

And ironically, the more power you get, the more you need ABS, traction control, stiffer chassis and all other manner of electronics and features to keep you from killing yourself. So because you've added cost and weight, you need to add more cost and weight.

en
the slippery slope of power, weight and complexity has jumped the shark in the BIG ADV channel. Not only are many of the BIG ADV bikes absurdly over-powered and heavy, but the suite of electronic foo-foo and assisted everything is taking the motorcycle out of the motorcycle, and on some bikes is creating reliability issues that seems counter to the entire ADV premise.

Personally, I don't feel a real ADV bike should be targeting a specific displacement, quarter mile or 0-60 acceleration targets, or a parade float of technology 'features & benefits'... While there are some performance oriented ADV riders, it looks to me like the bulk of ADV fans are really looking for more generic concept driven design rather then simplistic competitive specmanship.

Concepts like (but certainly not exclusive to):

· form that follows function
· maintenance autonomy
· economy
· low RPM torque performance
· long range fuel capacity
· low weight
· a center of gravity as low as practical design considerations allow
· long well managed suspension travel
· a wide ratio transmission designed for practical utility not raw acceleration
· forgiving stability focused geometry and wheel sizes
· over engineering focused reliability not performance

There's a lot of design counter to the above in what's offered in the 'middle weight' ADV bikes and in the large displacement Enduro derivative DS bikes -- in fact counter to what common sense and even consensus would indicate buyers want.

I blame the press and their social media derivative advertising channels for the direction things have taken as much as the manufactures; they hype histrionic performance, features and benefits that have zero cost consequences for them. With advertising driving their revenue model there's no reason for them to be connected with economic or practical riding reality of the bulk of people interested in ADV riding and motorcycles.

What we get are bikes that are over-powered, get absurdly bad fuel economy, have transmissions that virtually never put the engine at ideal RPM for legal or practical speeds or even utility of off-road riding, have maintenance support requirements that exceed the cost of the bike in tools, require absurd levels of disassembly for basic maintenance, and cut important corners in production cost saving measures to deliver a payload of features and benefits that make good review and advertising copy.

End Rant....
 
Al zullen we maar terug richting AT gaan zeker?

Je hebt gelijk!

Afgelopen zaterdag nog even bij Motoport wezen kijken. Het ging hard met de proefritjes op de AT, er kwam iemand mee terug en nog geen 5 minuten later ging de volgende er al weer mee weg. Ik vind het echt een gaaf ding, moet alleen nog even sparen denk ik...
 
Mooi stukkie.
Maar je, je hebt motorrijders en posers, die stellen beide andere eisen aan hun motoren.
 
In een recente vergelijkende test van het Oostenrijkse programma 1000 PS werden de PK-kanonnen KTM Adventure 1290, DUCATI Multistrada en de BMW S1000XR met elkaar vergeleken in de Alpen.

Allemaal hoogpoters met plusminus 160 PK.

Als meest geschikte Alpen-motor werd verkozen : de R1200GS LC van de cameraman ... Met "slechts" 125 PK aan boord.

Mogen we hieruit niet afleiden dat de GS niét hoort bij de motoren die in bovenstaand stukje worden verguisd ?

En dan nu... terug naar de Holy Africa Twin... :) :Y
 
Hieruit kan je afleiden als je meer vermogen hebt er ook nog moet kunnen mee rijden. Niet voor iedereen weggelegd. Mijn zoon super motard KTM 450(70 pk 120 Kg) wil ik wel eens zien volgen op een heuvelklim Dan mag je de GS en anderen nog 50 pk meer geven, zal niets uithalen.
Misschien herinneren jullie nog de heuvelklim met Stefan Everts in Geraardsbergen "de muur" tegen een rally wagen. Geen tekeninkske maken zeker.
Ook zeggen dat in het Europese Supermotard kampioenschap geen GS meerijdt. Nogthans zou dat blijkbaar moeten lukken?
 
Ach motorvermogen.... mooi citaatje van het forum op advrider.com:

heel verhaal....

En als iemand deze unicorn maakt vind iedereen hem te duur, dus wordt ie niet verkocht ;)

en wat betreft vergelijkingstesten.....er is altijd wel een test te vinden waarbij jou favoriet wint, meer een kwestie van zoeken dan welke motor nu de beste is...
 
Daarom is het ook maar goed dat iedereen zijn eigen favoriet heeft, anders had iedereen op dezelfde motor gereden en hadden we elkaar hier ook niks meer te vertellen :+
 
en wat betreft vergelijkingstesten.....er is altijd wel een test te vinden waarbij jou favoriet wint, meer een kwestie van zoeken dan welke motor nu de beste is...

Die vergelijkingstest waar slijk het over heeft vond ik anders ook een mooie... .


vanaf 7m15...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee leveranciers die met een bochtenset zonder katalysator gaan komen, om zodoende iets vermogen te winnen.
 
Ik snap die hele discussie over vermogen eigenlijk niet voor mij zijn goede vering, remmen en banden toch een stuk belangrijker en het is toch daarmee dat je het verschil maakt op de weg.
Heb nu een jaartje rondgereden op een transalp en heb daar evenveel lol mee gehad.
Op bochtige wegen kon ik ook met iedereen mee met een goede kijktechniek, bochten en remtechniek kom je al een heel eind.
 
Daarom is het ook maar goed dat iedereen zijn eigen favoriet heeft, anders had iedereen op dezelfde motor gereden en hadden we elkaar hier ook niks meer te vertellen :+

nou onderschat je toch wel je mede MF'rs want dan kunnen we uren zeuren over
de snelste kleur
beste banden
welke olie
welke ketting (of misschien een smeersysteem....)
vervangingsruitje
koffers

enz enz enz 8-)
 
Ik snap die hele discussie over vermogen eigenlijk niet ..... .
Een motor met vermogen is leuker dan een motor zonder vermogen. Aan de andere kant is het uitdagender om een trage motor snel te rijden dan een snelle motor in te moeten houden.
Uiteraard heb je gelijk dat banden, remmen en vering het feestje kunnen maken of verprutsen.
 
Vermogen is inderdaad leuk maar een overdaad aan vermogen kan gaan tegenwerken. Terwijl te weinig vermogen niet perse een beperking hoeft te zijn.
Tenzij je het circuit op gaat, kan je rustig zeggen dat ongeveer 100 PK gewoon voldoende is om lekker vlot door te kunnen rijden (is toch al gezegd?). Dat niet zeggen dat je perse 100 pk moet hebben.

De NCX van mijn vrouw heeft 55 PK en dat rijd ook erg leuk en kan je verrassend vlot mee rijden. Ben erg benieuwd hoe deze het dit jaar in de Voralberg en Dolomieten gaat doen.
 
gsxke, heb je ook de kofferset erbij genomen? Persoonlijk vind ik die wat tegenvallen.

Neen, ik vind heb ze nog niet in het echt kunnen 'testen', momenteel twijfel ik om voor een topkoffer of de originele zijkoffers te gaan.
De zijkoffers lijken me net smal genoeg om te kunnen filefilteren, maar ook weer zo Honda duur...
 
.... maar goed dat er dan (nog) geen motorkeuring bestaat
Ja, dan moet je elke keer voor de keuring de set verwisselen.

Maarre, wil je dat dan? Duitse toestanden, waarbij je niet zelf kunt bepalen welke accessoires en onderdelen je er op mag zetten? Waarbij je maar mag kiezen tussen vooraf bepaalde bandensets?
 
Ja, dan moet je elke keer voor de keuring de set verwisselen.

Maarre, wil je dat dan? Duitse toestanden, waarbij je niet zelf kunt bepalen welke accessoires en onderdelen je er op mag zetten? Waarbij je maar mag kiezen tussen vooraf bepaalde bandensets?

Nee, een keuring voor motorfietsen hoeft er voor mij echt niet te komen.

Maar langs de andere kant zou ik het wel kunnen begrijpen moesten ze het er toch een keer van laten komen. Waarom zouden motoren vrijgesteld mogen blijven terwijl alle andere voertuigen wel gekeurd moeten worden...



Kiezen tussen bepaalde bandensets? Gaat het daar echt zo aan toe?
Toch niet dat je verplicht bent om een bepaald merk of type te monteren?
De maat kan ik nog begrijpen.
 
Ik persoonlijk vindt de AT de prijs meer waard dan de F800GS, dat is voor iedereen anders natuurlijk ;)


Is idd voor iedereen anders... ik vind de F800GS adventure nog steeds een waardige concurrent in de middenklasse, zelfs na de komst van de AT.
 
Ik heb de Honda topkoffer erbij en weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik ervan moet denken de kwaliteit van de kunststof ziet er goed uit evenals de bevestiging op de moto.

Had wel liever gezien dat het deksel wat verder open scharnierde want nu valt het te gemakkelijk dicht.

Er is bovenop het deksel een alu paneel bevestigd en bij mijn koffer zit het niet helemaal vast.
Het slot van de koffer te openen met dezelfde sleutel als de moto was na 2 dagen al stuk .
[...]


Neen, ik vind heb ze nog niet in het echt kunnen 'testen', momenteel twijfel ik om voor een topkoffer of de originele zijkoffers te gaan.
De zijkoffers lijken me net smal genoeg om te kunnen filefilteren, maar ook weer zo Honda duur...~[/quote]
 
Terug
Bovenaan Onderaan