Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Nou sneller dan gedacht ben ik de eigenaar geworden van een AfricaTwin
Gisteren even wezen rijden en vandaag een wat langere rit en ben helemaal verkocht, dus meteen maar spijkers met koppen geslagen 😁
Gefeliciteerd! Hebben wij elkaar toevallig gisteren gesproken bij TenKate? Ik was aan het proef zitten op een AT.
 
Gefeliciteerd! Hebben wij elkaar toevallig gisteren gesproken bij TenKate? Ik was aan het proef zitten op een AT.
Hoi Mark,

Thanks 👍🏻😁
Ja zo te zien aan je profielfoto hebben wij elkaar inderdaad gesproken, we waren beide met onze wederhelft 😁
Groeten,
Rene
 
Gefeliciteerd.
Ik ken je niet. Dus puur gebaseerd op je XSR900 vind ik het bijzonder dat je overstap zo makkelijk maakt.
AfricaTwin t.o.v XSR900:
- Veel softere vering.
- 1 cilinder minder en daardoor meer trillingen
- Minder PK's. Wel meer koppel bij lagere toeren.
- Een gezapiger blok. De 3-cilinder van Yamaha wil graag vooruit. Dat heeft de AfricaTwin veel minder.

De AfricaTwin is wel een bijzonder fraaie motor om te zien. Daar heeft Honda de juiste snaar mee geraakt.

Hoi Athome,
Alles wat je hierboven zegt klopt helemaal maar ik ben echt een plezier rijder en dat plezier had ik eigenlijk niet meer door de klachten met mijn polsen dus vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar iets wat ik in ieder geval mooi vind en lekker rijdt en voor mij is dat de AT geworden.
De XSR900 en de MT09 zijn exact gelijk qua ophanging en frame en zijn echte super speelse en wendbare motoren en ik heb er ook heel veel lol mee gehad (15000 km gereden) maar nu mag iemand anders dat overnemen 😂
Mocht ik het naked rijden missen dan heb ik ook nog een XJR1300 staan.
 
Even een technische vraag tussendoor. Per 2021 ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een CRF1000 Africa Twin. De Motorfiets had 0 km op de teller en nog twee jaar fabrieksgarantie. Ik kocht hem bij Hans van Wijk motoren in Zoetermeer. Ik ben nu ruim twee jaar en 36.000 km verder en ik moet zeggen dat het een fantastische probleemloze motorfiets is. De Twin heeft nog steeds de originele kettingset en ik merk nog geen slijtage, sterker nog ik heb de ketting nog nooit hoeven stellen en ik merk nog geen speling van de ketting op het achtertandwiel. Ik vraag mij nu af wat jullie ervaringen zijn voor wat betreft de kettingset van een dergelijk motorfiets en bij welke km stand jullie de set vervangen ?
 
Even een technische vraag tussendoor. Per 2021 ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een CRF1000 Africa Twin. De Motorfiets had 0 km op de teller en nog twee jaar fabrieksgarantie. Ik kocht hem bij Hans van Wijk motoren in Zoetermeer. Ik ben nu ruim twee jaar en 36.000 km verder en ik moet zeggen dat het een fantastische probleemloze motorfiets is. De Twin heeft nog steeds de originele kettingset en ik merk nog geen slijtage, sterker nog ik heb de ketting nog nooit hoeven stellen en ik merk nog geen speling van de ketting op het achtertandwiel. Ik vraag mij nu af wat jullie ervaringen zijn voor wat betreft de kettingset van een dergelijk motorfiets en bij welke km stand jullie de set vervangen ?
Vervangen doe je pas als het echt versleten is en dat verschilt heel erg per motor want het is sterk afhankelijk van het gebruik.
 
Even een technische vraag tussendoor. Per 2021 ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een CRF1000 Africa Twin. De Motorfiets had 0 km op de teller en nog twee jaar fabrieksgarantie. Ik kocht hem bij Hans van Wijk motoren in Zoetermeer. Ik ben nu ruim twee jaar en 36.000 km verder en ik moet zeggen dat het een fantastische probleemloze motorfiets is. De Twin heeft nog steeds de originele kettingset en ik merk nog geen slijtage, sterker nog ik heb de ketting nog nooit hoeven stellen en ik merk nog geen speling van de ketting op het achtertandwiel. Ik vraag mij nu af wat jullie ervaringen zijn voor wat betreft de kettingset van een dergelijk motorfiets en bij welke km stand jullie de set vervangen ?
De laatste twee Honda's die ik heb gehad (CB500x, CRF1000) deden respectievelijk 35,000 en 30,000km met een set. De CB werd nogal rustig aan gereden door vriendin, maar kwaliteit van ketting fabrieksaf zeer matig. De CRF kreeg goed op zijn donder met enig offroad gebruik, en matig smeren.

Gezien je km's vermoed ik veel snelweg? Dat verlengd de levensduur natuurlijk
 
Crap ik las 1000 ipv 1100..
Ik zoek nog een hoge ruit, of die van een AT Adventure Sports 1000. Die is ongeveer 8cm hoger dan de originele.
 
Kon in de buurt een Touratech ruit overnemen. Deze is 8cm hoger dan de standaard ruit. Omdat ik al een setje heb gemonteerd die de ruit al 8 cm hoger plaatst zit ik nu grotendeels uit de wind, maar omdat er nu aan de zijkanten beste uitsparingen vrij komen heb ik weer turbulentie op schouders en onder de helm:
70eb0d8a-7f2e-472b-82b3-2d9346d74db5.jpg


Dus de knoop door gehakt en een PUIG touring ruit gekocht. Deze pakt in de breedte een veel breder oppervlak. Samen met de verhoogde bevestiging moet dit zo goed komen. Ben zelf 2 meter lang met een naar verhouding lange romp, dus moet echt een grote ruit hebben. Dus de Touratech gaat weer in de verkoop.

Tevens een HEED Bunker crashbar geplaatst.
60a9e6fb-0ea6-474a-ae62-56fad21b8a9f.jpg


Pasvorm is echt super. Duidelijk instructies en deze weegt 6.5 kilo mochten mensen het interessant vinden. Erg blij mee!
Op zo'n motor hoort dat gewoon vind ik.
 
De AfricaTwin is vrij smal gebouwd. Dit zorgt voor een vrij smalle ruit. Wat op zijn beurt weer zorgt voor veel wind dicht bij lichaam. hoe hoog de ruit ook wordt.
Het is niet alleen de ruit maar de gehele kuip die voor wind irritaties zorgt.

Ik heb een Goldwing, duidelijk veel breder en dus ook een bredere ruit. Hierdoor zit ik goed uit de wind als de ruit in de hoogste stand staat.

Recent een proefrit gemaakt op een Can-Am spider RT. De ruit is iets smaller dan de Goldwing en kan ook niet zo hoog als dit van de Goldwing. Maar de kuip aan de voorzijde (waar de ruit op zit) is veel breder en wat hoger t.o.v de zit positie. Hierdoor zat ik tijdens de proefrit nog veel beter uit de wind.

Daarom.
Focus niet alleen op een hogere en bredere ruit maar kijk ook eens naar winddeflectors op de kuip net onder het stuur.
 
Ruiten blijven lastig. Zeker voor de langere rijders onder ons heb ik gemerkt. Heb altijd naked gereden en dan zit je compleet in de wind en flappert het niet de hele tijd om je hoofd, maar is het constant. Misschien is dat nog een laatste optie door een super laag ruitje te plaatsen die net over de cockpit reikt.

Heb nu een PUIG ruit Touring ruit. Die is 9cm hoger dan de standaard ruit van de AT 1000 (niet de AS, die is standaard al hoger)
Als ik iets dichter naar de ruit tot beweeg, dus iets voorover gebogen, dan is het rustig om het hoofd en schouders. Maar zo kan je niet rijden natuurlijk.

Kan nog een beetje rommelen met de stand van de ruit, want er zitten nu ook beugels onder die de ruit 8cm hoger plaatsen, maar hierdoor staat de ruit wel rechterop ipv schuin naar achteren. Blijf er nog wel even mee knoeien. :-)

En anders maar de knoop doorhakken een Vstream kopen... Inmiddels al 2 ruiten gekocht. Touratech en een PUIG Touring.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zat er dus een hogere ruit op en dat was super irritant omdat ik er bovenuit kwam, inmiddels heb ik er een origineel ruitje opzitten en zit nu constant in de wind.
Ik merk wel dat de wind hinderlijker/harder is dan op mijn XSR/XJR, dit komt waarschijnlijk door de kuip en de wervelingen daarom heen terwijl die andere motoren echte 100% nakeds zijn.
 
Inderdaad. Soms is helemaal geen kuip beter dan een kleine kuip. Heb precies hetzelfde ervaren op een andere motor
 
Ik heb een aftermarket ruit van touratech er op, stond in de hoogste stand maar haalde geen resultaat mbt het windgeruis / gebulder.
Wel wat minder geklapper op de schouders omdat deze ruit iets breder is dan de originele ruit.
Ik heb de ruit nu laten zakken naar de laagste stand en merk dat het windgruis / gebulder minder is geworden.
 
Ik ga dit weekend nog even schuiven met de ruit. En als het niet beter wordt de gok nemen om een vstream te kopen. Daar lees ik lovende verhalen over, maar ik was niet op de hoogte van het bestaan van die toen ik met mijn huidige ruiten aan het proberen was
 
Ik ga dit weekend nog even schuiven met de ruit. En als het niet beter wordt de gok nemen om een vstream te kopen. Daar lees ik lovende verhalen over, maar ik was niet op de hoogte van het bestaan van die toen ik met mijn huidige ruiten aan het proberen was
ik heb zo een vstream van Givi op de zolder liggen, voldeed bij lage snelheid en was zalig om met open helm te rijden maar vond dat deze bij hogere snelheden meer wind veroorzaakte rond de helm, welke stand ik ook probeerde. Heb er nu sinds 2 jaar een klein mat zwart scherm van Givi erop staan, voldoet prima, nadeel is wel dat met open scherm rijden niet zo comfortabel is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan