Honda CB1 te weinig stroom naar startmotor

oranjezee

Rookie
25 sep 2018
6
1
Dag beste forumleden,
Ik rij nu ruim een jaar rond met een Honda cb1 met veel plezier. Een jaar geleden was het startrelais kapotgegaan oftewel als je op het startknopje drukte gebeurde er helemaal niets. Nou stond ik net voor een stoplicht en viel de cb1 uit. Dat gebeurd wel vaker is niet zon probleem hij start altijd direct en hoppa je kon weer door. Nu helaas niet. Ik ben naar de stoep gelopen en probeerde hem te starten. Het eerst vrij felle startgeluid, werd steeds langzamer en langzamer tot je uiteindelijk niets meer hoorde. Na een tijdje wachten leek ie het heel even te toen maar uiteindelijk gebeurde weer hetzelfde. Lichten brandden wel. Het is volgens mij een oude accu want de vorige eigenaar had hem ook niet vervangen. Misschien iets met de spanningsregelaar? Wat denken jullie? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groeten van de oranjezee ;)
 
Begin eerst maar eens met de accu meten en indien nodig (zal wel nodig zijn) opladen.
Wanneer de motor weer loopt kan je eens meten of die nog laadt. En na het laden kan je (laten) bekijken of je accu nog levensvatbaar is.
 
accu is leeg gestart dat s niet het probleem dat kan je met een lader of hulpaccu oplossen. probleem is dat de motor afslaat en niet meer start. een motor die voor het stoplicht afslaat duid op een probleem met de ontsteking normaal of een ander elektrisch probleem. een carb stopt niet zomaar met werken voor het stoplicht. dus eerst zorgen dat je weer betrouwbaar vonk hebt dan accu laden en controleren of de motor weer starten wil dan controleren of het laadcircuit nog werkt.
ik neem even voor het gemak aan dat je met een luid startgeluid bedoeld dat de motor rond ging. als hij alleen maar stond te klikken was de accu al leeg en heb je zeker een laad probleem of een accu probleem of beide.
 
Zet m'n geld in op die spanningsregelaar. In mijn motor zit dezelfde en ik ben al aan de derde bezig.

Starten, en kijken wat de spanning over de accu is bij 4000rpm. Moet 14,5 zijn ongeveer. Zal wel niet zo zijn.
 
In eerste instantie denk ik niet aan de accu omdat de lampen nog goed branden.

Als je vaker hebt dat motor stil valt en dat je weer opnieuw moet starten, wordt natuurlijk start-relais veelvuldig gebruikt.
Wellicht is startrelais weer defect. Kan je checken door directe kabel tussen + accu en + startmotor. Start die dan wel makkelijk dan is het wel duidelijk.

Een probleem wat ik zelf niet lang geleden heb gehad was ook dat starten moeilijker en moeilijker ging.
Mijn gedachte was toen ook een accu aan eind van zijn levensduur. Toch bleek het iets anders.
De koolborstels van de startmotor waren vrijwel versleten, waarna die steeds slechter wilde draaien. Uiteindelijk niks meer.
Paar nieuwe borstels en startmotor ging weer als een tierelier.
 
In eerste instantie denk ik niet aan de accu omdat de lampen nog goed branden.

Als je vaker hebt dat motor stil valt en dat je weer opnieuw moet starten, wordt natuurlijk start-relais veelvuldig gebruikt.
Wellicht is startrelais weer defect. Kan je checken door directe kabel tussen + accu en + startmotor. Start die dan wel makkelijk dan is het wel duidelijk.

Een probleem wat ik zelf niet lang geleden heb gehad was ook dat starten moeilijker en moeilijker ging.
Mijn gedachte was toen ook een accu aan eind van zijn levensduur. Toch bleek het iets anders.
De koolborstels van de startmotor waren vrijwel versleten, waarna die steeds slechter wilde draaien. Uiteindelijk niks meer.
Paar nieuwe borstels en startmotor ging weer als een tierelier.

Dat schreeuw maar niet te hard.
Het is heel goed mogelijk dat de koplamp nog redelijk fel lijkt te branden, terwijl de startmotor niet meer rond wil.
En dat de accu dan tóch leeg is of defekt.
 
Begin eerst maar eens met de accu meten en indien nodig (zal wel nodig zijn) opladen.
Wanneer de motor weer loopt kan je eens meten of die nog laadt. En na het laden kan je (laten) bekijken of je accu nog levensvatbaar is.
Ik rij dagelijks op mijn motor en heb de accu dus nog nooit aan de druppellader gedaan tenzij in de winter, als het goed is zou deze toch gewoon dmv de dynamo opgeladen moeten worden? Ik ga het in iedergeval wel proberen dus thanks!
 
Dat schreeuw maar niet te hard.
Het is heel goed mogelijk dat de koplamp nog redelijk fel lijkt te branden, terwijl de startmotor niet meer rond wil.
En dat de accu dan tóch leeg is of defekt.
De lampen gaan wel allemaal uit zodra ik de motor probeer te starten dit is altijd al zo geweest dus voor mijn gevoel is dit dus normaal Betekent wel dat alle stroom naar de startmotor gaat. Is dat bij jou ookzo?
 
aanlopen gaat neem ik aan wel?

relais al vervangen? dat zou ik als enige kunnen bedenken dat deze misschien stuk is gegaan.
misschien even hier vragen: van den Bos B.V. zij zijn gespecialiseerd in accu's en start motoren.
Nog niet geprobeerd ga hem zo proberen aan te lopen. Nog nooit gedaan, gelezen door hem in zn twee te zetten te ontkoppelen stukje rennen en dan de koppel dr afhalen?
 
Niet gaan lopen aanduwen en andere klooidingen proberen. Volg even de handleiding accu controleren: hier. Motor kan prima uitvallen als de accu op is. Heb het ook wel eens gehad:
Dag 1 prima rijden, Dag 2 niet meer starten, aanslingeren met de accu van het blik, en bij het loshalen van het brik meteen slecht lopen en daarna uitvallen.

Startmotor die langzaam rond gaat en daarna niet meer is 90% zeker een lage accuspanning. Dat kan komen doordat de accu slecht is of niet meer wordt bijgeladen.
 
Niet gaan lopen aanduwen en andere klooidingen proberen. Volg even de handleiding accu controleren: hier. Motor kan prima uitvallen als de accu op is. Heb het ook wel eens gehad:
Dag 1 prima rijden, Dag 2 niet meer starten, aanslingeren met de accu van het blik, en bij het loshalen van het brik meteen slecht lopen en daarna uitvallen.

Startmotor die langzaam rond gaat en daarna niet meer is 90% zeker een lage accuspanning. Dat kan komen doordat de accu slecht is of niet meer wordt bijgeladen.

Dit vermoed ik ook. Stel ik hang hem aan de lader en hij doet het weer dan is dus mijn dynamo stuk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan