Honda CB200 (1975) massakabel stator losmaken

Jawadde

MF'er
24 sep 2020
59
14
Paal - België
Weet iemand hoe ik het neutraalstandcontact (groen/rood) los kan maken van het blok? Het werkplaatshandboek zegt hier niks over en ik krijg het niet los geprutst.

Alvast bedankt. 20200917_143215.jpg
 

Bijlagen

  • 20200926_153026.jpg
    20200926_153026.jpg
    603 KB · Weergaven: 7
  • 20200926_153010.jpg
    20200926_153010.jpg
    526,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Als de TS denkt dat de draad de massakabel van de dynamo is denk ik niet dat er iets mis is met de neutraal schakelaar.
Ik ben maar een hobbyist en moet nog veel leren. Vandaar dat ik hier deze vraag stel. Met de neutraalschakelaar is zeker niks mis maar ik wil de stator eraf nemen en deze draad zit samen op de stekker van de drie draden die uit de stator komen (3X2 wikkelingen). Ik ben echter niet zeker of mijn stator nog OK is maar ik word bang om het hier te vragen want dan word het helaas niet op applaus onthaald. Spijtig want het zou mij kunnen helpen om het juiste te vervangen indien dit nodig zou zijn en vergissen is menselijk.
 
Waarvoor mijn dankt!
Het probleem is dat mijn batterij niet bijlaadt. Voor het starten lees ik een batterijspanning van bijvoorbeeld 10V. Wanneer ik de spanning op de batterij meet nadat ik de motor gestart heb lees ik nog steeds 10V af. De batterij laadt dus niet bij op dat moment. Dit kan volgens mijn bescheiden mening liggen aan de alternator, de gelijkrichter of de spanningsregelaar (de batterij is nieuw). Wanneer ik de weerstanden op de 3 uitgangen van de alternator meet (telkens 2 uitgangen met elkaar verbonden door de multimeter) heb ik 1.0 Ohm, 1.9 Ohm en 2.2 Ohm. Er is dus continuïteit maar misschien zijn deze waarden te hoog. Wanneer ik de drie uitgangen (één per één) met de buitenkant van de stator verbind heb ik een oneindige weerstand wat wijst op geen verbinding en dat zou zo moeten.
Als ik de gelijkrichter meet in de diodestand heb ik slechts op 1 verbinding tussen twee draden een waarde, de rest van de mogelijkheden geven allemaal 1 op mijn multimeter. De Spanningsregelaar kan ik niet uitmeten volgens de instructies van het werkplaatshandboek. Ik zag op youtube een filmpje waarbij iemand de oude gelijkrichter en de oude spanningsregelaar vervangt door een moderne spanningsregelaar waarbij de 2 dus in één element zitten. Zo eentje heb ik intussen besteld zodat ik de twee ook kan vervangen door een modernere oplossing. Ik heb dus een klein vermoeden dat er een probleem is met de gelijkrichter maar ik heb geen kennis genoeg om zeker te zijn.
 
De kunst is om eerst te Googelen en je handboek goed te lezen. Er komen hier heel veel kneuzen voorbij die niet weten wat ze doen en dan een halve vraag zonder verdere uitleg dumpen. Meestal zie je ze daarna ook niet meer terug.
Je hebt nu ook al een eigen topic in de juiste rubriek dus het zal wel goed komen met je positie hier. Maar je technische kennis heb ik niet veel vertrouwen in, daar zal je nog veel moeten leren.
Om te beginnen, voordat je alles los gaat halen heb je de howto laadsysteem al gelezen en uitgevoerd?
Bij Honda's zit het probleem meestal niet in de dynamo maar in de gelijkrichter/spanningsregelaar of de stekkers daarvan.
 
De kunst is om eerst te Googelen en je handboek goed te lezen. Er komen hier heel veel kneuzen voorbij die niet weten wat ze doen en dan een halve vraag zonder verdere uitleg dumpen. Meestal zie je ze daarna ook niet meer terug.
Je hebt nu ook al een eigen topic in de juiste rubriek dus het zal wel goed komen met je positie hier. Maar je technische kennis heb ik niet veel vertrouwen in, daar zal je nog veel moeten leren.
Om te beginnen, voordat je alles los gaat halen heb je de howto laadsysteem al gelezen en uitgevoerd?
Bij Honda's zit het probleem meestal niet in de dynamo maar in de gelijkrichter/spanningsregelaar of de stekkers daarvan.
Sorry maar ik ben hier met de beste bedoelingen en niet om ruzie te maken. Ik denk dat mijn uitleg helder en compleet is zodat het voor diegene die mij wil helpen begrijpbaar is. Ik heb natuurlijk al heeeeel veel gegoogled maar je vindt nu eenmaal niet alles op het internet. Hier zijn er vaak wel mensen met een uitgebreide kennis die deze willen delen wat ik zeer waardeer. Vandaar ook dat ik altijd beleefd tegen iedereen dank u zeg. Meer kan ik niet doen maar soms is je best doen inderdaad niet goed genoeg dus heb je gelijk. Ik ben een kneus waarvoor mijn welgemeende excuses maar nu is mijn vraag nog steeds niet opgelost en daarvoor heb ik ze eigenlijk wel gepost.
 
Laatst bewerkt:
Begin met het opladen van je accu, die 10volt gaf je als voorbeeld, maar het moet echt minimaal ruim 12 volt zijn.
En verdiep je dan eens hierin, geschreven door de Zot die je eerder al tegenkwam:
 
Sorry maar ik ben hier met de beste bedoelingen en niet om ruzie te maken. Ik denk dat mijn uitleg helder en compleet is zodat het voor diegene die mij wil helpen begrijpbaar is. Ik heb natuurlijk al heeeeel veel gegoogled maar je vindt nu eenmaal niet alles op het internet. Hier zijn er vaak wel mensen met een uitgebreide kennis die deze willen delen wat ik zeer waardeer. Vandaar ook dat ik altijd beleefd tegen iedereen dank u zeg. Meer kan ik niet doen maar soms is je best doen inderdaad niet goed genoeg dus heb je gelijk. Ik ben een kneus waarvoor mijn welgemeende excuses maar nu is mijn vraag nog steeds niet opgelost en daarvoor heb ik ze eigenlijk wel gepost.
Je vroeg toch hoe je het draadje los kreeg, en schreef een paar posts terug toch dat dat gelukt was? Wat je verder voor probleem hebt, heb je niet echt omschreven volgens mij. Als je daar hulp bij wilt, zul je dat moeten vragen en meer informatie moeten geven. En inderdaad eerst maar eens bovengenoemde how-to doornemen.
 
Je vroeg toch hoe je het draadje los kreeg, en schreef een paar posts terug toch dat dat gelukt was? Wat je verder voor probleem hebt, heb je niet echt omschreven volgens mij. Als je daar hulp bij wilt, zul je dat moeten vragen en meer informatie moeten geven. En inderdaad eerst maar eens bovengenoemde how-to doornemen.
Hoe duidelijk wil je het hebben? 1 uur voor jij dit schreef...:
Het probleem is dat mijn batterij niet bijlaadt.
 
Begin met het opladen van je accu, die 10volt gaf je als voorbeeld, maar het moet echt minimaal ruim 12 volt zijn.
En verdiep je dan eens hierin, geschreven door de Zot die je eerder al tegenkwam:

Heel belangrijk! Houdt de accu vooraal goed vol, het lieft met een 'intelligente' lader. C-Tec bijvoorbeeld, maar de Aldi en/of Lidl hebben ook wel eens leuke dingetjes in de aanbieding.

Vraag: Waar komt jouw CB200 vandaan? Ik ben zelf ook op een CB200 begonnen, maar die zag er toch iets anders uit. Zou dit een Amerikaan kunnen zijn?



Edit: Ik moest even naar Paal in België zoeken. 'k Wist toch wel heel zeker dat dit dorp in Zeeuws-Vlaanderen ligt. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan