Honda cb400f loopt op 3 poten?

Lex_honda

MF'er
13 dec 2008
138
0
Ede (gld)
Hallo Mf,

Ik zit met een probleem: namelijk mijn cb400f loopt niet mooi op 4 cilinders -O- .

Voorheen reedt de motor goed, nu heb ik t rijwieldeel opgeknapt. Daarbij is het blok ook uit elkaar geweest. Er is een andere cilinderkop op gekomen.

Cilinder 3 loopt niet mooi mee: hij wordt wel warm, maar dat kan ook door de warmte van de andere cilinders komen.

Wat ik heb nagelopen:

- nieuwe bougies, bobines, bougiedop
- de kleppentiming en speling staan goed
- de carburateurs zijn schoon

Ik weet niet wat het nog zou kunnen zijn, hij zuigt wel mengsel aan (dan is er ook compressie?). De kleppen zijn niet verbrand oid. Het laatste waar ik aan denk is de carbsynchronisatie. :/

Oh ja, in de uitlaat van de slecht lopende cilinder is redelijk wat onverbrande benzine te vinden(toch in de ontsteking verder zoeken?).

Alle tips zijn welkom, vrolijk kerstfeest :] .

gr, Lex
 
Misschien beter om de bobine voor cil. 1&4 om te wisselen met die van cil. 2&3.
Als nl de bobine niet lekker is heb je vlgs mij op beide uitgaande bougiekabels problemen; ze zitten allebei aan dezelfde hoogspanningswikkeling.

Dit typend bedenk ik me dat het probleem waarschijnlijk niet in de bobinewikkeling zit, maar wellicht in de betreffende bougiekabelaansluiting op de bobine.
Dit omdat de nene cil. wel werkt en de andere niet, terwijl ze op dezefde bob. zitten.

Nu is dat bij CB-bobines vervelend omdat de kabels in het huis zijn ingegoten.
Er is een truc om ook dat soort problemen op te lossen.
CB400MAN (heeft nu een andere nick) heeft daar ooit iets over gepost, met foto's!
Een complete how-to, als ik me goed herinner.
 
Bedankt voor alle reacties.

Het is echter niet de bobine of bougie, het probleem is meeverhuisd met verschillende (nieuwe)bobines en bougies. De bobines maken prima massa en verschillende (nieuwe) bougies geven allemaal hetzelfde probleem. Ik acht daarom de kans dat het de bobine of bougie is klein.

Kan het zijn dat een van mijn contactpuntjes slecht is? Correct me if i'm wrong: er zitten 2 contactpuntjes op de ontsteking, 1 per bobine. Dus als er 1 niet goed werkt hebben beide cilinders van de betreffende bobine daar last van?

Over de compressie: gebrek aan compressie betekent dat de zuigerveertjes versleten zijn of dat de kleppen niet lekker staan toch?

Bougie is zeiknat, dus mengsel wordt wel aangezogen. Maar het verbrandt niet -O-.
 
bougie niet inmiddels doorgeslagen?
wat betreft de contactpunten zit je goed.
als er een set het niet doet, zijn er altijd 2 cilinders die hierdoor beinvloed worden.
als de brandstof toevoer goed is en de ontsteking ook, zou ik toch maar eens gaan denken aan een compressie meting.
als je geen compressie meter hebt, kun je ook alle bougies eruit draaien en tijdens het starten je vinger op het bougiegat houden.
als er grote verschillen zijn moet je dat kunnen voelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan