Klepjes weer 'netjes' terug...
En waarom 'netjes' ?
Nou, dat zie ik eigenlijk nu pas... de klepveren zitten, vergeleken met hoe ze zaten, verkeerd om, dwz. ondersteboven...
De relatief 'dichte' kant zit nu boven, en de meer open kant onder.
Op de bovenste foto in deze pagina kan je dat verschil goed zien.
Ik vraag me af of het zo kwaad kan, net enige wat ik me kan verzitten is dat de klepsteel misschien iets minder spat smering krijgt, maar hooguit slijt het klepsealtje daardoor iets sneller.
Zou het kwaad kunnen ? Wat denken jullie ?
Het werkboek vertelt er niets over, en de veren vielen ook nog erg keurig binnen de specs.
Ik dacht juist dat ze er zo uitkwamen, stom dat ik dat niet even gecontroleerd heb, wat ik twijfelde nog...
Hier kan je het ook goed zien..
Inmiddels is het dus op zijn plek gezet en getimed, buiten het nokkenastandwiel nog niks vast gedraaid, dus de koppakking is nog heel, mocht ik de klepveertjes toch weer om willen draaien...
*zucht*
*edit*
Klote... ik ben eruit, even gegoogled, en dit zijn dus progressieve veren die schijnbaar erg vaak voorkomen op Honda's.
Een simpel oordeel is dat je zoveel mogenlijk massa (van de veer) laag (tegen de kop) wilt hebben omdat dat de boel dan stabieler houd. Een simpel technisch gegeven waar je niet over na hoeft te denken.
Met een laag revvende fiets zal het misschien niet zo spannend zijn, en die hebben waarschijnlijk ook geen progressieve veren. Echter draait dit motortje 14k, en dan maakt het opeens wel uit..
Klote, veel blunders maak ik niet, maar deze mag dus in het grote blunder topic
Aan de andere kant heb ik misschien erger voorkomen, dus eigenlijk is het een halve blunder
Ach ja... weer wat geleerd... en jullie waarschijnlijk ook