Ben inmiddels over m'n
dippie heen.
Vanmorgen om 7:00 uur vertrokken en om 18:00 uur weer thuis.
Dankzij het warme weer en de VRO-1 die ik vandaag in Venlo heb gevolgd zijn er weer 350 leerzame, vermoeiende en soms nare kilometers erbij gezet.
Leerzaam, omdat je onder gecontroleerde omstandigheden wat meer grenzen van de motor verkent.
Vermoeiend, omdat het errig warm was en de oefeningen die je doet zijn toch wel erg intensief en spannend.
Naar, omdat 's middags de vele lasnaden en zwartgeverfde witte strepen spekglad begonnen te smelten... De helft van het oefenterrein van de KNMV was nog niet voorzien van grippig asfalt namelijk...
De dag begon met een introductie en uiteenzetting van de te doelen van die cursus.
In een notendop: bewuster bezig zijn met motorrijden en daardoor veiliger deelnemen aan het verkeer.
De groep werd opgesplitst in 4 kleine groepen (van 5 personen in mijn geval), zodat er genoeg individuele aandacht gegeven kon worden.
De hele groep was een aangename club motorliefhebbers van alle lagen van de motorsamenleving; choppers, racers, tourders, All Terreiners, Nakeds en Tupperwarders.
Van alles wat, maar er waren eigenlijk geen buitenbeentjes.
Als eerste oefening werd de langzame slalom om pillonnetjes gedaan. Voor mij, die pas 2 jaar geleden deze oefening bij de AVB heeft moeten afleggen, gemakkelijk te doen.
Met een licht aangezette achterrem voor de stabiliteit.
Maar... degenen die 20 jaar eerder hun examen aflegden keken alsof water brandde...
De instructeur zei dat ze dit toch ook maar eens moesten proberen.
En toen gebeurde het; 2 man op dezelfde motor (een of andere Duitse motor die voor terrein en straat geschikt is, met links en rechts een cilinder...
)
Na 3 rondjes viel de eerste achterrem finaal uit. Hij moest noodgedwongen een afkoelperiode inlassen!
maar... nadat hij weer kon mee draaien, viel de tweede uit! Ook met platte achterrem!
Een bekend probleem voor de 1150 cc grote variant van die motor, bleek.
De remproeven bleken voor mij een peuleschil, want Honda heeft verdraaid goede ABS systemen en nog betaalbaar ook!
Zowel de droge noodstop als ook remmen door zand ging perfect.
Alweer bleek wat voor 'n goede keuze deze ZZ is; de mannen zonder ABS zaten flink te stressen (en extra meters remweg te verkloten...)
De motorgymnastiek was een grote verrassing voor mij.
Nooit gedacht dat de motor zo stabiel is, als ie maar rolt!
Voetjes op het zitkussen, knietjes op het zitkussen, beentjes aan 1 kant van de motor,
rechter voet op linker voetstepje... Handjes los... allemaal geen enkel probleem.
De wip was voor mij echter bijna een klein drama geworden. Doordat ik niet genoeg snelheid maakte en voor het kantelpunt stilviel, kieperde ik van de wip af. Gelukkig stonden 2 man links en rechts om de cursisten op te vangen, just in case...
Het rijden over balken en banden was interessant, maar verder niet echt spannend.
De catering was trouwens uitstekend geregeld.
's Middags bleken dat proeven steeds moeilijker te worden, want de talloze lasnaden begonnen te smelten.
Zo werd het achter de instrukteur aanrijden om een idee te krijgen van de ideale lijnen er niet gemakkelijker op. Helemaal als je asfalt gaat smelten..
.
Een goede manier om te leren hoe je motor reageert op glad asfalt. Je voelde voortdurend het voor- en achterwiel stapjes opzij zetten. Echnie prettig bochten maken, zo
!
Maar na verloop van tijd bleek dat het ontspannen en lichtjes vasthouden van het stuur meer rust in de tent bracht.
Het "schone en droge stuk asfalt stond garant voor hoge snelheden, flinke hellingshoeken en smallere schaamrandjes.
Al met al een zeer interessante, leerzame, prettige en intensieve dag!
(ps.: iedereen geslaagd, vandaag!)