Honda CBF deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Henri,

Ik heb geen zumo, maar wel een navigatie :P Ik heb gewoon rechtstreeks op de accu (wel zekeringetje tussen) een sigarettenstekker ding aangesloten. Aansluiting zelf heb ik rechts binnen in de kuip gemonteerd. Staat dus altijd spanning op, en het voordeel is dat ik em dus ook op de camping kan opladen zonder dat de motor op contact staat... Een schakelaar vind ik dan weer beetje zinloos, als er geen stekker in zit verlies je ook geen stroom.

[edit]Een zumo heeft zeker zo'n houder waar oplader in zit. In dat geval zou ik wel een schakelaartje er tussen doen anders trekt ie inderdaad je accu langzaam leeg :+ )[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Aha, ik lees het al:

Niet rijden maar klussen! (als je over een verwarmd schuurtje beschikt dan)

Vond een universele handleiding voor alle voorkomende klachten, dus ook als er iets aan een CBF mankeert, dus voor alle doehetzelfers:

howtorepairanything.jpg
 
Hallo,
Ik beschik inderdaad over een verwarmde garage, dus met dit weer kan ik rustig mijn gang gaan. Ik heb de zijkuip eraf gehaald, maar er was weinig ruimte om kabeltjes te koppelen en ik wil het liefst alles origineel houden.
SNOWman heb je geen last dat je accu leeg is als je de navigatie oplaad.
Ik wil de schakelaar ertussen zetten, eigenlijk een soort zekerheid, dat als ik de motor wegzet er geen stroomverbruik is. Alvast bedankt voor de reactie.
 
Heb afgelopen najaar garmin geïnstalleerd :) hum hum nou ja.......ik dacht eitje dat doe ik wel ffe.
Grote mond......enfin heb erbij gestaan toen dit voor mij werd gedaan dus
Maar zit bij mij rechtstreeks op de accuen was inderdaad hoop gedoe om de kabel netjes weg te werken. VErder gaat hij inderdaad uit als je de motor uitzet. Wat is jou idee om hem aan te laten dan? waarom wil je dat doen? Je kan hem altijd weer aanzetten toch en verder komt hij (in de auto iniedergeval dus denk dat dit op de motor niet anders is) met de vraag of hij moet uischakelen of aan moet blijven staan. Denk dat je probleem dan wel opgelost is?
Succes
Groetjes Ida
 
Heb afgelopen najaar garmin geïnstalleerd :) hum hum nou ja.......ik dacht eitje dat doe ik wel ffe.
Grote mond......enfin heb erbij gestaan toen dit voor mij werd gedaan dus
Maar zit bij mij rechtstreeks op de accuen was inderdaad hoop gedoe om de kabel netjes weg te werken.

Mijn 660 heb ik op dezelfde manier (laten :$ ) aansluiten.
De dealer heeft alles keurig netjes weg gewerkt en rechtstreeks op de accu aangesloten.
Als de Garmin in de houder zit, loopt er stroom naartoe.
Ongeacht of de sleutel in het slot steekt of niet.
Niet vergeten om 'm vanaf te halen als ik haar in de garage laat rusten. :)
 
Mijn 660 heb ik op dezelfde manier (laten :$ ) aansluiten.
De dealer heeft alles keurig netjes weg gewerkt en rechtstreeks op de accu aangesloten.
Als de Garmin in de houder zit, loopt er stroom naartoe.
Ongeacht of de sleutel in het slot steekt of niet.
Niet vergeten om 'm vanaf te halen als ik haar in de garage laat rusten. :)

Zelfde hier. Het jammere aan het ontwerp van de 660 is dat je de unit niet van het stuur kan halen. Met de 550 was het mogelijk er een 12V aansluiting er tussen te zetten en je zo je hele installatie van het stuur kon halen.
 
Mijn 660 heb ik op dezelfde manier (laten :$ ) aansluiten.
De dealer heeft alles keurig netjes weg gewerkt en rechtstreeks op de accu aangesloten.
Als de Garmin in de houder zit, loopt er stroom naartoe.
Ongeacht of de sleutel in het slot steekt of niet.
Niet vergeten om 'm vanaf te halen als ik haar in de garage laat rusten. :)
ben blij dat ik niet de enige "dombo"ben
 
Het jammere aan het ontwerp van de 660 is dat je de unit niet van het stuur kan halen. Met de 550 was het mogelijk er een 12V aansluiting er tussen te zetten en je zo je hele installatie van het stuur kon halen.

Zo zit je idd constant met die houder aan je stuur, das waar.
Maar och, deze Garmin heeft me al veel navigatiecomfort op de motor en in onze auto verschaft.
:Y
 
Ach ja, dat klopt.

Maar elk jaar voor de motorvakantie is het toch altijd weer even zumoworstelen om alle kaarten en ritten op de goede plek te krijgen.
Maar als het eenmaal werkt, werkt het ook als een tiet.
 
Het mooiste zou ik het ook vinden om de aansluiting via het contactslot te laten lopen, contact uit
dan is ook de stroom eraf, alleen je hebt zo weinig ruimte bij de kabels om iets te koppelen.
Ik wil niet met panne komen te staan omdat er een draadje sluiting heeft gemaakt.
Ik begrijp dat de meeste hem toch rechtstreeks op de accu hebben aangesloten en dat als ik het verhaal van JENKINS goed begrijp, dat als ik de zumo uit de houder haal er ook geen stroom verbruikt word.
 
Jenkins, is de houder geen transformator? Een transformator trekt namelijk altijd stroom, zelfs als er geen stroom afgenomen wordt. De oplader van bijvoorbeeld je telefoon trekt ook altijd iets stroom (mits deze in stopcontact zit natuurlijk :+ ) ook al zit het stekkertje niet in je telefoon zelf...

Ik heb zelf geen last gehad van lege accu's door het opladen van de garmin/telefoon. De accu van de motor heeft een zo veel grotere capaciteit dan die van de garmin/telefoon dat die dat makkelijk trekt.

Het enige gevaar is dus het sluipverbruik wat ik hierboven beschreef. Het zou dan kunnen zijn dat als je de motor een aantal week niet gebruikt, de transformator alsnog je accu leeg trekt. Een schakelaartje zou dan een oplossing zijn.
 
@ Henri007: Neen. Ik kijk alleen op de kaart en heb dus geen audioverbinding. De meerprijs daarvan heb ik er niet voor over. Maar ik mis het wel! B|

@ SNOWman: Neen. De trafo zit in de Zumo660. Daardoor loopt er geen stroom door de houder als er geen navi op zit.
En daarom kun je die houder dus vast laten zitten en wordt er zelfs een afdekkapje meegeleverd (om de contactpuntjes schoon te houden mocht je zonder Zumo rijden).

:)
 
Laatst bewerkt:
@ Henri007: Neen. Ik kijk alleen op de kaart en heb dus geen audioverbinding. De meerprijs daarvan heb ik er niet voor over. Maar ik mis het wel! B|

@ SNOWman: Neen. De trafo zit in de Zumo660. Daardoor loopt er geen stroom door de houder als er geen navi op zit.
En daarom kun je die houder dus vast laten zitten en wordt er zelfs een afdekkapje meegeleverd (om de contactpuntjes schoon te houden mocht je zonder Zumo rijden).

:)
Dit laatste herken ik, is idd netjes afgedekt als Garmin er niet in zit :)
 
In dat geval gewoon op accu aansluiten (met zekeringetje om je dure zumo te beschermen tegen overspanning) en klaar is kees. Het niet moeilijker maken dan het al is ;)

Voordeel is dan dat je zumo ook niet uit gaat tijdens het tanken en je mooi de route ff kunt bekijken ;)
 
In dat geval gewoon op accu aansluiten (met zekeringetje om je dure zumo te beschermen tegen overspanning) en klaar is kees. Het niet moeilijker maken dan het al is ;)

Voordeel is dan dat je zumo ook niet uit gaat tijdens het tanken en je mooi de route ff kunt bekijken ;)

Inderdaad; zo hep elk voor- ook z'n nadeel. Aldus een of andere fylosoof.
 
Laat ik ook nog even een duit in het Zumo zakje doen.
Ik heb een 550 en ken het verschil in aansluiting met de 660 niet, maar bij mij zit het zo: Aan de houder zit een kort (afgeknipt dus) kabeltje met een stekker. Dan kan ik alles eraf halen als ik het niet gebruik.
Stroom wordt bij het rechter handvat vandaan gehaald. De remlichtschakelaar heeft via het contact geschakelde stroom. Daar wordt dan de voeding op aangesloten, en met een contra stekker bij het midden van het stuur gezet.
Is de navi niet in gebruik, dan wordt de losse voedingsstekker afgesloten met een (dichtgekitte) stekker.
Er ligt dus een (mooi afgewerkte) losse draad met stekker op het stuur. Ik stoor mij er verder niet aan, je ziet het alleen als je erop let.

Hope this hlpz.
 
iedereen bedankt voor de reactie's, als ik alles zo lees ga ik hem rechtstreeks op de accu aansluiten.
Heb bij waypoint een metalen beugel besteld zodat de zumo netjes boven de klokken komt te hangen.
Nu alleen nog een keuze maken tussen bluetooth headset of via vaste aansluiting.
Word toch een hele investering zo'n zumo.
 
iedereen bedankt voor de reactie's, als ik alles zo lees ga ik hem rechtstreeks op de accu aansluiten.
Heb bij waypoint een metalen beugel besteld zodat de zumo netjes boven de klokken komt te hangen.
Nu alleen nog een keuze maken tussen bluetooth headset of via vaste aansluiting.
Word toch een hele investering zo'n zumo.

tja je moet er wat voor over hebben zeggen ze dan. Maar dan heb je ook wat
Mag ik blue tooth adviseren :)
Volgens mij met een vaste aansluiting ga je gewoon een keer weglopen zonder er erg in te hebben
Succes
 
en daarom ben ik zo blij met de accessoire aansluiting op de Pan, gewoon over het contact geschakeld. Zouden ze bij de andere modellen ook moeten doen!

op de CBF komt de stroom direkt van de accu en moet ik dus bewust de navi uitzetten. Ik vind het geen probleem, de mije staat ook redelijk verwarmd binnen en heeft een laadaansluiting, dus altijd volle accu.
 
Zit zelf ook aan blue tooth te denken, en dan aan de interphone f3 (duo).
Interphone headset ziet er handig uit doordat het zendertje makkelijk van de helm af kan en
alles netjes blijft zitten, maar moet zeggen dat ik er nog niet verder naar gekeken heb.
Met de motorbeurs in aantocht dacht ik daar misschien een mooi setje te scoren.
Je leest op de sites dat er soms wel een vertraging in de headsets zit zodat je de aanwijzingen
niet helemaal hoort. Als iemand nog een idee heeft wat een goede headset (voor duo) is hoor ik het graag.
 
Is de navi niet in gebruik, dan wordt de losse voedingsstekker afgesloten met een (dichtgekitte) stekker.


Hope this hlpz.

Welke stekker gebruik je hiervoor? Die dichtgekitte dan... Ik hen een losse TomTom stroomkabel met een bloot stekkertje als mijn navi niet is aangesloten

Thanks
 
Welke stekker gebruik je hiervoor? Die dichtgekitte dan... Ik hen een losse TomTom stroomkabel met een bloot stekkertje als mijn navi niet is aangesloten

Thanks

Welke stekker het precies is weet ik niet, mijn dealer heeft het gemonteerd. Maar het is (uiteraard) wel een speciale waterdichte stekker.

En plaatjes zeggen meer dan woorden, dus:

Dit is de (losgemaakte) stekker, met daarnaast de afsluit contra. Die is dus aan de achterkant dichtgekit.
full


En zo ziet het er normaal uit als de navi niet in gebruik is. Alleen een draadje, en de knobbel van de Rammount.
full
 
Hallo, mede CBF rijders ik heb een vraag.
Heeft misschien iemand een navigatie (zummo 660) op zijn cbf aangesloten.
Als je wat sites naleest doet iedereen het anders, maar de meeste doen het
volgens mij aansluiten op de verlichting (voor of achterlicht) zodat er als het contact afgezet word
er geen stroom meer op staat.
Ben vandaag bezig geweest met de cbf1000 2006, kuip er eraf, maar er is weinig ruimte om
een stroomkabel te koppelen. Ik heb zelf gedacht om dan maar rechtstreeks naar de accu aansluiten en dan onder het zadel een aan/uit schakelaar te maken. Heeft iemand dit al gedaan op zijn cbf1000. Groeten Henri

De opties zijn de volgende als je zelf wilt monteren:
- Kabel direct op de accu met zekering, dit kan een 12v aansluiting zijn (sigarettenaansteker) of laadkabel van het apparaat.
- Kabel vanaf de accu geschakeld via een relais, schakeldraad haal je dan van het contact. Je moet dan wel een originele kabel doorknippen.

Ik ben gegaan voor de laatste. Zo heb ik mijn handvatverwarming en mijn 12v aansluiting geschakeld via het contact. Dat betekend: contact uit, stroom eraf. Nooit verrassingen dus. Eenvoudig zelf te doen ;) Zo heb ik ook mijn Stebel claxon geschakeld, maar dan vanaf de originele kabel van de originele claxon..

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan