Wel een erg dikke fiets hoor die soes!! Wat kostten die dingen hedentendage?
Je ziet ze zelden. Ik weet dat er nu 1 op marktplaats staat
Ebay_linkje_GSX-R400
Ik heb wel een exclusieve (zeldzame(re)) SP(2) model. Die heeft volledig instelbare voor en achtervering, kortere wielbasis (al was dit allen omdat bij de SP's de forkpoten wat hoger door de kroonplaten zitten, dus niet echt "anders"), close ratio versnellingsbak met een wel erg lange 1 voor een 400 (120km/h, de SP(1) gaat zelfs tot 135!).
Belangijkste is denk ik wel dat de SP uitvoeringen beschikken over een electronisch gestuurde carburatie. Er zit een TPS (Throttle Position Sensor) op die aan de hand van de gasklepstand (o.a.) de ontsteking regelt. Voor zover ik weet wordt ook via allerlei slangetjes en extra sensors in de airbox nog het één en ander gemeten.
De carburatie van de SP's is trouwens 4x35mm, de niet-SP's doen het met 33mm carbs. Verder hebben de SP's een andere CDI.
Tot 1993 hadden deze fietjes 59pk, daarna nog maar 53pk (Weer extra Japanse wetgeving).
Er bestaat een originele Suzuki/Yoshimura racekit voor deze fietsen, maar die is al jaren niet meer op de markt en tegenwoordig is de kans gewoon gelijk aan 0 om dat nog te vinden. Met die kits en goede afstelling wisten ze 78pk eruit te peuteren.
Gelukkig zijn ze in engeland momenteel bezig om de Yoshi race downpipes/collector te repliceren.
Dit zijn de originele:
:
Nou ik hoef verder niet te vertellen dat deze Baby Gixxer als een scheermes stuurt en dat ik op deze manier als beginnende rijder (minder dan een jaar in bezit) toch op een leuke supersport kan rondrijden met een voor de openbare weg bruikbaar vermogen.
En ja ik wilde altijd al graag een Wit/Blauwe GSX-R, maar pas toen ik ging zoeken kwam ik achter het bestaan van deze 400cc uitvoering (is zelfs een 250cc uitvoering van).
Tot zover een klein stukje historie.
EDIT: ebay link ff in nette code gezet; verklote anders de layout.