Honda CBR 600 Fi 2003 loopt op 3cil

Schaef

Rookie
19 jul 2018
25
0
Een vraag, iemand ervaring of weet iemand wat het kan zijn.
Mijn pas aangeschafte motor loopt op 3 cil. Cil 3 doet niet mee.
Merkte dit op toen ik laag in toeren zat en op wilde pakken.
Nu heb ik de bougies alle 4 vervangen en als ik de bobine van cil 2 wissel heeft dit geen effect.
Wat zou het nog meer kunnen zijn.
 
compressietest zegt meteen of de kleppen dicht gaan

en een kadukke drukregelaar geeft problemen op alle cylinders, niet op 1 bepaalde.


En toch heb ik op diverse andere forum gelezen dat dit juist wel weer kan.
Verklaren kan ik het ook niet maar lees het wel.

Compressie test hadden ze ook al gedaan en die was ook goed. Kan een klep dicht blijven zitten dan.
Vind het een vreemd verhaal worden. Zal je zien is het iets heel lulligs. ( hoop ik )
 
Vandaag weer contact gehad met motorzaak, kunnen nog niks vinden. `ze hebben wel weer 1 bougie vervangen omdat deze iets anders vonkte dan de net door mij gemonteerde nieuwe bougies. Vreemd maar oke.

Verder is alles goed en werkt naar behoren alleen loopt hij niet op 4 cil. Klepspeling is goed compressie is goed dus hij zou moeten lopen. Nu zouden ze maar naar de benzinedruk kijken. De benzinedrukregelaar was volgens hun goed??

Nu ik er over nadenk weet ik wel dat de bougies die ik eruit haalde van de cil 2 en 3 zwart waren en van cil 1 en 4 mooi bruin. Dus dan zou dat in mijn ogen kunnen betekenen dat de benzinedrukregelaar lekt, deze krijgt vacuüm van T stuk tussen cil 2 en 3 in. Een te grote hoeveelheid benzine in 2cil wat niet tot verbranding komt lijkt mij. Zal een leuke rekening worden op deze manier.
 
Ze waren niet nat meer roet idd. Lekke klepseals geeft blauwe rook en omdat de olie verbrandt word en lijkt met niet dat hij hiervan op 3 cil gaat lopen.
Ik ben zelf vroeger automonteur geweest en sleutel nog steeds aan mijn eigen vervoer. Nu maar eens weggebracht ivm met de meerdere oorzaken die dit probleem konden veroorzaken.
Had gehoopt dat het voor hun een niet zo groot probleem zou zijn of misschien wel een bekend probleem, blijkbaar niet dus.
Vreemde is alleen dat er geen gang inzit bij de motordealer. Staat er nu vanaf vrijdag en lijkt wel of er af en toe aan gewerkt word.
 
Ze waren niet nat meer roet idd. Lekke klepseals geeft blauwe rook en omdat de olie verbrandt word en lijkt met niet dat hij hiervan op 3 cil gaat lopen.
Ik ben zelf vroeger automonteur geweest en sleutel nog steeds aan mijn eigen vervoer. Nu maar eens weggebracht ivm met de meerdere oorzaken die dit probleem konden veroorzaken.
Had gehoopt dat het voor hun een niet zo groot probleem zou zijn of misschien wel een bekend probleem, blijkbaar niet dus.
Vreemde is alleen dat er geen gang inzit bij de motordealer. Staat er nu vanaf vrijdag en lijkt wel of er af en toe aan gewerkt word.
Dan vraag ik me af welke motorzaak het is.
 
omdat de olie verbrandt word en lijkt met niet dat hij hiervan op 3 cil gaat lopen.

Gelukkig heb je geen lekke seal maar, bij een lekke kleppen seal verbrand de olie juist niet volledig, anders zou een bougie ook niet nat van de olie worden😁 dat heeft als gevolg dat de verbranding van die cilinder slecht word of, helemaal niet meer verbrand.
 
"Loopt hij op hogere toeren wel op 4 cil?
Brandstofdruk regelaar wel eens meegemaakt bij dit type, membraan lek waardoor hij via vacuümslang benzine opzuipt. Ff kijken of die op de 3e cilinder zit."

Heb ik ook door gegeven, maar volgens hun helemaal goed?? Hoge toeren heb ik niet getest, ben niet hoger dan 7000 gegaan.
Maar de vacuum zit juist tussen 2 en 3 in dus dan zou het wel zo kunnen zijn dat de verbrandingskamer te vol komt met benzine en niet ontbrand. Maar goed als ik aangeef vernieuw hem maar a 180€ en het is het niet heb ik weer dat bij de rekening staan. Maar er blijft anders weinig over in mijn ogen.
Dus of ze hebben het nog niet goed bekeken of het is de brandstofpomp???


"Gelukkig heb je geen lekke seal maar, bij een lekke kleppen seal verbrand de olie juist niet volledig, anders zou een bougie ook niet nat van de olie worden😁 dat heeft als gevolg dat de verbranding van die cilinder slecht word of, helemaal niet meer verbrand."

Nee bougie was droog en je ruikt ook pu
ur benzine uit de uitlaat komen. Dus geen verbranding en verbruik laatste tank was ook hoger.
 
Vacuümslang eraf halen en de pomp laten draaien (op contact). Zie je wel of hij lekt.


Ja dat kan natuurlijk ook, zal het morgen wel doorgeven, maar waarschijnlijk hebben ze dat al gedaan tenminste ga ik wel vanuit dat ze zo slim zijn. Vertrouwen zakt nu wel een beetje.

Ze willen nog wel de synchronisatie uit gaan voeren.
 
Laatst bewerkt:
Ongelooflijk wat een gestuntel voor een motorzaak..., nu zullen echt niet alle oplossingen gemakkelijk te vinden zijn, maar dit duurt toch wel erg lang, en volgens mij is het ook nog iets heel makkelijks...
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Gestuntel kan je niet zo makkelijk beoordelen, het is tweedehands info die je hier krijgt.
Als het verhaal inderdaad 100% klopt, ok, maar daar kan je nu niet zomaar van uit gaan.

19 t/m 31 juli is wel een lange tijd, maar zal wellicht druk zijn of inderdaad een lastig te lokaliseren probleem zijn?
 
Bij mijn f sport ook gehad, aansturing gemeten en had niet altijd een puls op injector 3,
(dat verklaart bij jou niet de benzine lucht).
Bleek dat de draad helemaal bij de stekker half rot was.
Vervangen door een injector stekker van een Honda civic (vanaf 1996 die zijn hetzelfde).
 
Waar moet je dan wel vanuit gaan in welke reply dan ook ?

Je weet zelf ook dat verhalen veranderen bij het doorgeven. Een leek die de termen niet kent onthoudt alleen waar hij/zij wel eens van gehoord heeft.

Maar nee je kunt dus best vaak niet vertrouwen op de info die je krijgt. Ook een garage verteld niet altijd exact stap voor stap wat ze gedaan hebben lijkt mij zo.
 
Nou het verhaal gaat verder.
Vandaag in de ochtend contact gehad met de baliemedewerker en verteld dat ze de benzinedrukregelaar nogmaals moeten testen door vacuümslang onderaan los te maken en contact aan te zetten en dan kijken of hij lekt. Hij zou het doorgeven. Kreeg in de middag mailtje van hem dat de BDR in orde was en dat ze verder gingen zoeken en de synchronisatie nakijken.

Na mijn werk toch weer langs gereden net als alle andere dagen en had verwacht dat ze het probleem wel gevonden zouden hebben.
Niet dus, maar ze waren nog met de motor bezig en ik wilde wel eens zien wie of wat er met de motor bezig was, aangezien het ook een leerbedrijf is. ( kan ook zo maar een leerling aan sleutelen) Er waren 2 oudere monteurs mee bezig om uit te zoeken wat de ECU hierin misschien te doen had. Motor lag geheel uit elkaar alle kappen van de zijkant en achterkant eraf. Ze vertelden waar ze mee bezig waren en wat ze allemaal gedaan hadden. 1 nieuwe bougie die geplaatst cil2 was helemaal zwart geworden en daardoor een slechte vonk gaf die hadden ze maar vervangen maar nog steeds warenbougies van 2 en 3 waren steeds nat. In sommige dingen kon ik meegaan andere weer niet, klepspelling bv heeft niks te maken met op 3 cil lopen, maar goed. Melde nog wel dat dit een aardige rekening werd door onderzoek uren en dat ik nu wel eens wilde weten wat het wel is. Monteur gaf aan dat ik niet bij een doe het zelf garage was met mijn motor, nee natuurlijk niet.

Vertelde dat ik monteur ben geweest en wel het 1 en ander nog weet. Dus begon weer over de BDR, volgens de monteur kon dat het echt niet zijn, stond geen benzine in de vacuümleiding en dan zouden de andere cilinders ook slecht lopen volgens hem. Hem uitgelegd dat het vacuüm tussen cil 2 en 3 aangesloten zit en dit dus niet alle cil's beïnvloed. Dus toen gevraagd of ik even mocht kijken naar de BDR en dus de vacuümslang eraf en vroeg of ze het contact aan wilde zetten. (contact aan????) en ja hoor benzine gutste eruit. Werd pislink natuurlijk en moest me inhouden, wat een eikels, denk wel 6x doorgeven dat hierna gekeken moest worden, en die pannenkoek van de receptie heeft dit dus niet doorgeven. Meteen geopperd dat ik niet alle arbeidsuren ga betalen en dat hier nog even gesprek over gaat volgen. Monteurs vonden dit ook natuurlijk vreemd en hadden ze nog nooit meegemaakt, vertelde dat heel internet er vol mee staat. Maar goed nu is de BDR besteld word door hun ingebouwd wat natuurlijk niet heel veel werk is.
Onderdeel is vrijdag binnen en dan maar zien wat ze met de rekening gaan doen. Wil gerust wat betalen aan onderzoek maar heb vrijdag al aangegeven over de BDR dus word vervolgd.
Welke motorzaak dit is laat nog wel weten.
Maar is de laatste keer dat ik hier heen ga.
Er is tegen me gelogen over door de baliemedewerker en ik ben niet gehoord dat is nog het ergste vind ik.
Als je ergens technisch verstand van hebt is het lastig ook al een paar maal meegemaakt met autogarage's erg lastig.
Kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik de BDR niet zelf heb nagekeken.
Maar goed wijze les voor een volgende keer.
 
Mooi als het probleem is opgelost met een nieuwe Brandstofdrukregelaar maar, ik snap alleen niet waarom je dan alleen op cilinder 2 en, 3 een te rijk mengsel heb.
Zou eerder verwachten op alle 4 de cilinders
 
Dat komt omdat de vacuümslang die het membraan van de drukregelaar open trekt zit aangesloten op het inlaat gedeelte tussen cil 2 en 3 in. Als het membraan lekt loopt er extra benzine in cil 2 en 3 en dan is dit teveel ipv de 14:1 verhouding tussen lucht en brandstof. De boel verzuipt dan gewoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan